Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
7 timer siden, LilleSnupp skrev:

Hvorfor er det ingen som reagerer på at minifotballene er brukt i denne reklamen? Fordi de ikke er avbildet? Men.. innholdet i teksten omhandler jo minifotballene, og det er laget illustrasjoner av begge minitallerkene. Så er det kun dersom det er bilder av selve minifotballene det er krenkende/ikke barns beste? 

Jeg skjønner ikke dette manglende engasjementet nå - kun et par dager senere. 

Du har helt rett ja. Tror jeg har sett meg litt blind på helsesøster-lovbruddet jeg også slik som @Lafemmemauvaise  Bra at du setter meg på plass og tar opp dette viktige emnet igjen :Nikke:

Det er selvfølgelig ikke spesielt formildende at barnet i dette tilfelle ikke vises med bilde i reklamen. Dette er enda et bidrag til den endeløse rekken av CBEs overgrep mot sine barns privatliv. 

Endret av Inocybe
Skrivefeil
  • Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

LilleSNupp har helt rett. Det innlegget er jo nr mangehundre i rekken av fortellingen om familien Eriksens yngste medlemmer og følger rett etter det forrige, mye kritiserte reklameinnlegget som også solgte et produkt ved hjelp av de yngste i familien.

Her fortelles vi masse om mat- og spisevanene til hele familien - også de umyndige. Etter å ha lest det innlegget,  vet jeg mer om ungene hennes enn jeg vet om ungene til folk jeg treffer hver dag.

Her brukes altså fortelling nr. mangehundreognoe om familien Eriksen til å selge mat for Orkla - og fortellingen inneholder selvsagt de vanlige bygg-en-relasjon-med-leserne-ingredisensene.  VI har flyttet fra barneværelset til kjøkkenet, men fortsatt er det familiens yngste forbrukere som selger et produkt. Her er det til og med inkludert en historie om at helsesøster har anbefalt et spesifikt varemerke. Jeg kan tenke meg at helsesøster i beste fall kan ha svart ja på et direkte spørsmål om den spesifike leverposteien var OK å gi en baby. AT helsessøter skal ha brukt varemerkenavnet i sin anbefaling slik CBE skriver  er mest sannsynlig CBEs tolkning av hva hun har sagt - fordi helsesøstre ikke skal anbefale spesifikke varemerker i sin veiledning av småbarnsforeldre. Noe en hver helsesøster i Norge vet veldig godt. 

Det er helt lovlig å selge leverpostei til folket - hvis man merker korrekt i alle mediene man bruker for å promotere innlegget sitt.

Det er likevel etisk høyst  betenkelig å fortsette å fortelle historien om de små i familien i detalj for å opprettholde eller øke familiens salgsverdi som reklamekanal. Det er også etisk betenkelig å hevde i sin historie om den fantatiske leverposteien at den tilogmed er anbefalt av helsepersonell.

• Liker 31
Skrevet
På 6/14/2017 den 5.18, Viking-girl skrev:

Uansett, hun ser altfor usunn ut. Hadde ikke vært feil å spise seg opp litt. 

Er litt uenig faktisk. Synes hun ser helt vanlig sunn og frisk ut - nå! Sammenlign med bilder fra noen år tilbake, der ser hun verken sunn eller frisk ut. Det er fokuset hennes som ikke er verken sunt sunt eller friskt. Poseringene, vinklingene ved fotografering og de krampaktige påstandene om lik vekt siden konfirmasjonen, kroppen har ikke forandret seg etter to fødsler... Dét er usunt og sykelig, for det ser man lett at ikke stemmer.

At hun ikke vil innse/innrømme det er betenkelig. Sammen med det som har vært påpekt her de siste innleggene, det kan hende hun bruker de str hun oppgir, men det ser trangt og smått ut. Det er jo ingen som sjekker str på lappene på klærne, så hvorfor ikke bare ha klær og sko som faktisk passer og er mer flatterende for kroppen? Da slipper hun kanskje slike poseringer hvor det rett og slett ser ut som hun lider. Noen av bildene ser litt sånn for-guds-skyld-bli-ferdig-med-å-ta-bilder-så-jeg-kan-puste-igjen.. mellom sammenbitte tenner. Sier ikke at hun har behov for å holde pusten og stramme seg opp, det bare ser slik ut noen ganger...

• Liker 31
Skrevet (endret)
10 timer siden, LilleSnupp skrev:

Hvorfor er det ingen som reagerer på at minifotballene er brukt i denne reklamen? Fordi de ikke er avbildet? Men.. innholdet i teksten omhandler jo minifotballene, og det er laget illustrasjoner av begge minitallerkene. Så er det kun dersom det er bilder av selve minifotballene det er krenkende/ikke barns beste? 

Jeg skjønner ikke dette manglende engasjementet nå - kun et par dager senere. 

Hvis man ser nærmere på http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ vedr. krenkelse av barnas personvern, så viser Sara Eline Grønvold til 

• Bilder av barn
  • Personopplysninger

Bl.a. " I dag risikerer barn at fremmede mennesker vet hvordan barnets soverom ser ut, hvilke kallenavn det har, eller hvilken kosebamse som er favoritten.". I dukkereklamen fikk vi så og si servert alt det i teksten, samt bilder av barn og soverommet med leker.

Jeg reagerte ikke så mye på reklameinnlegget vedr. leverpostei pga:

• Barn er ikke avbildet.
  • Det vises ikke bilder fra soverom eller leker til barna. 
  • Å vise tallerkener og spisestuebord  er ikke på samme nivået som å vise bilder av soverom med lekene deres.
  • Teksten er mindre utleverende enn i dukkereklamen. Mange barn liker leverpostei. Mange barn starter med brødmat med leverpostei. 

Men enig i at de bør slutte å skrive om barnas preferanser i reklameinnlegg. I det hele tatt bør de slutte å skrive om og vise bilder av barna sine på bloggen.  Tilføyelse: Det er noe jeg er opptatt av (selv om jeg skriver ikke om det "hver dag".). :) 

Endret av Asti
Skrevet

Synes svaret på Facebook-gruppen fra Stabburet er ganske intetsigende, utenom kommentaren om at det nok ikke er uvanlig at helsesøstre anbefaler Stabburet leverpostei da den er "en naturlig kilde til jern og ikke minst fordi den har en mild smak som mange barn liker". Så da er det altså slik at helsepersonell gjerne anbefaler direkte merker på produkter? Det har jeg aldri vært borti før. 

• Liker 16
Skrevet
3 minutter siden, j86 skrev:

Synes svaret på Facebook-gruppen fra Stabburet er ganske intetsigende, utenom kommentaren om at det nok ikke er uvanlig at helsesøstre anbefaler Stabburet leverpostei da den er "en naturlig kilde til jern og ikke minst fordi den har en mild smak som mange barn liker". Så da er det altså slik at helsepersonell gjerne anbefaler direkte merker på produkter? Det har jeg aldri vært borti før. 

Nei, det er ikke vanlig at helsesøstre anbefaler et navngitt produkt, nei. De har jo strenge retningslinjer for slik, og det vet nok stabburet ganske godt. 

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Nei, det er ikke vanlig at helsesøstre anbefaler et navngitt produkt, nei. De har jo strenge retningslinjer for slik, og det vet nok stabburet ganske godt. 

Nei, jeg tenkte nok det jeg også. Men når det blir påstått (offentlig) av en så stor produsent at dette nok er vanlig, så blir man jo litt usikker. Er det interne retningslinjer da mon tro? Finner ikke noe spesielt rundt det når jeg googler, kun retningslinjer gjeldene alternativmedisin / naturmedisiner.

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, pøbelsara skrev:

Har du dokumentasjon på dette?( retningslinjene) Ville tro at det er ganske vanlig at helsesøster  kommer med konkrete eksempler på matvarer de mener ser spesielt egnet for barnet.

• Liker 6
Skrevet

Det står helt tydelig i sykepleierne yrkesetiske retningslinjer. Helsesøstrene er sykepleiere. Jeg får ikke lenket, det ser ut som sidene til NSF har tekniske problemer. 

• Liker 15
Skrevet

jeg ser at det er mange som skriver at helsesøster ikke kan anbefale bestemte merker. Og slik bør det være!!

Men jeg husker likevel tydelig at jeg fikk en stor flaske Møllers tran av helsesøster da babyen min var rundt seks måneder eller deromkring, og så den vanlige talen om tran. Det hun IKKE sa var at jeg kunne gi d-vitamindråper istedet. Og da er vi jo over i reklame.

Klart det er bra reklame for Møllers tran å bli introdusert for alle nye brukere før de fyller året :fart2:

vet ikke helt hvor jeg vil med dette. Bare så matt over reklamen som treffer oss overalt.

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, Lana01 skrev:

Har du dokumentasjon på dette?( retningslinjene) Ville tro at det er ganske vanlig at helsesøster  kommer med konkrete eksempler på matvarer de mener ser spesielt egnet for barnet.

Ja, det er klart de gjør - de anbefaler leverpostei og makrell i tomat og ost og melk og alt det der. Men de anbefaler IKKE tine melk, yoplait jogurt, stabburets leverpostei eller King Oskar-makrell.

Og som sagt står det i de yrkesetiske retningslinjene for sykepleiere - 1.9. Sykepleieren medvirker ikke til markedsføring, kommersiell virksomhet eller annen påvirkning som svekker pasientens og samfunnets ... (får fortsatt ikke lenket til NSFs sider, men det er bare å google - sidene kommer sikkert snart opp igjen.)

• Liker 19
Skrevet
2 minutter siden, pøbelsara skrev:

Det står helt tydelig i sykepleierne yrkesetiske retningslinjer. Helsesøstrene er sykepleiere. Jeg får ikke lenket, det ser ut som sidene til NSF har tekniske problemer. 

Jeg søkte og fikk opp dette: https://rokildeush.files.wordpress.com/2011/03/yrkesetiske-retningslinjer-for-sykepleiere.pdf . Er det pkt 5.6?  "Sykepleieren unngår å medvirke i markedsføring eller annen kommersiell virksomhet som kan påvirke pasientens og samfunnets tillit til sykepleierens uavhengighet overfor leverandører og produkter.". 

Skrevet
1 minutt siden, Asti skrev:

Jeg søkte og fikk opp dette: https://rokildeush.files.wordpress.com/2011/03/yrkesetiske-retningslinjer-for-sykepleiere.pdf . Er det pkt 5.6?  "Sykepleieren unngår å medvirke i markedsføring eller annen kommersiell virksomhet som kan påvirke pasientens og samfunnets tillit til sykepleierens uavhengighet overfor leverandører og produkter.". 

Jepp, samme punktet - men YER er redigert flere ganger etter dette, så det har fått et annet nummer etter dette.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, pøbelsara skrev:

Jepp, samme punktet - men YER er redigert flere ganger etter dette, så det har fått et annet nummer etter dette.

Takk :)  (Ja, den jeg lenket til var fra 2001).  

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke heller ikke at helsepersonell skal uttale seg spesifikt om merker.....

Men uansett hva helsesøster har sagt om leverpostei fra det ene eller det andre merket, så tror jeg ikke det ble sagt til fruen for å brukes i reklameinnlegg for Orkla av fruen, hun misbruker jo tilliten til helsesøsteren de bruker! Helsesøsteren de har for barnets beste, blir misbrukt for at moteløve/overklasse/ernæringsekspert-familien skal reklamere for leverpostei....

Jeg skjønner egentlig heller ikke helt hvorfor CBE med de høye tankene om seg selv, ønsker reklamere for leverpostei.... 

Endret av JJBU
  • Liker 19
Skrevet
17 minutter siden, Amafalathiel skrev:

jeg ser at det er mange som skriver at helsesøster ikke kan anbefale bestemte merker. Og slik bør det være!!

Men jeg husker likevel tydelig at jeg fikk en stor flaske Møllers tran av helsesøster da babyen min var rundt seks måneder eller deromkring, og så den vanlige talen om tran. Det hun IKKE sa var at jeg kunne gi d-vitamindråper istedet. Og da er vi jo over i reklame.

Klart det er bra reklame for Møllers tran å bli introdusert for alle nye brukere før de fyller året :fart2:

vet ikke helt hvor jeg vil med dette. Bare så matt over reklamen som treffer oss overalt.

De har stoppet praksisen med dette nettopp pga reklamefrykt: https://www.ta.no/grenland/mollers-reklame-stopper-gratis-tran/s/1-111-7366108?service=print

https://www.nsf.no/vis-artikkel/1190355/17036/Helsesostre-pusher-Mollers-tran

• Liker 13
Gjest Anna Nas
Skrevet

En avsporing i anledning leverposteireklamen.

Jeg leser ofte at CBE er en oppegående forretningskvinne, noe jeg også har forutsatt at hun og mannen er. I det siste har jeg begynt å tenke at det er et høyst ufortjent kompliment. 

Hvilke oppegående, resurssterke mennesker er det egentlig som opptrer som vi ser og har sett fra disse gjennom mange år? Jeg kjenner ingen.

Jeg mener det er så enkelt som at bloggere – og dette gjelder store deler av industrien – nærmest har som forretningsidé å bryte loven for penger. De har latt seg forføre av penger og ting, og latt seg redusere til annonsørenes nyttige idioter. Med andre ord det helt motsatte av oppegående selvstendige individ.

En vellykket forretningsperson har et produkt eller talent andre er villige til å betale for, selv om vedkommende aldri krenker lover, regler eller andre mennesker. Den ligaen er CBE.no og tilsvarende bloggbedrifter langt unna. 

Gjest Anna Nas
Skrevet
9 minutter siden, JJBU skrev:

Jeg tror ikke heller ikke at helsepersonell skal uttale seg spesifikt om merker.....

Men uansett hva helsesøster har sagt om leverpostei fra det ene eller det andre merket, så tror jeg ikke det ble sagt til fruen for å brukes i reklameinnlegg for Orkla av fruen, hun misbruker jo tilliten til helsesøsteren de bruker! Helsesøsteren de har for barnets beste, blir misbrukt for at moteløve/overklasse/ernæringsekspert-familien skal reklamere for leverpostei....

Jeg skjønner egentlig heller ikke helt hvorfor CBE med de høye tankene om seg selv, ønsker reklamere for leverpostei.... 

Fordi hun og mannen tjener gode penger på å gjøre det.

Ikke bare får de penger for å være med i denne ene reklamen, men de kan også få flere jobber fra Orkla, som tross alt eier mange av de mest kjente merkevarene i Norge. Plutselig dukker det kanskje opp flere orklaeide produkter som familien helt av seg selv og uten påvirkning bruker og forteller leserne om. 

Skrevet

Jeg er enig med deg, Anna Nas.

Hele bloggindistrien er skikkelig vill vest - og jeg skjønner ikke at store aktører vil forbindes ennonsere for sine varer og tjenester hos folk som har et så lemfeldig forhold til de ulike regelverkene de faktisk skal forholde seg til. 

• Liker 12
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...