Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Hattifnatten skrev:

"men helsesøster bare smilte og sa at jeg måtte prøve med smør, leverpostei fra Stabburet og små, små biter". Ingenting som er endret.

Neeeei!! Og jeg som trodde hun hadde et lite blaff av ærlighet.. jeg leste for kort i teksten. Sorry!!

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Emilie112 skrev:

Neeeei!! Og jeg som trodde hun hadde et lite blaff av ærlighet.. jeg leste for kort i teksten. Sorry!!

Skjønner, jeg trodde det samme selv en kort stund!

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Observer skrev:

Det kan jo ha vært helsesøster-Åge som vikarierte akkurat den dagen 👍 

Jeg tror de har diktet opp både helsesøster og anbefalingen hennes. 

• Liker 20
Skrevet (endret)
16 minutter siden, JessicaL skrev:

Jeg tror de har diktet opp både helsesøster og anbefalingen hennes. 

Er nok ikke lenge før vi får svar fra "helsesøster med spesialisering i ernæring" i kommentarfeltet

Endret av minimymlen
Lagt til presisering om kommentarfelt
  • Liker 26
Skrevet

Jeg synes det er spesielt å trekke inn helsesøsters eventuelle uttalelse i et reklameinnlegg (så sant det ikke er avklart med helsesøster). 

Når det er sagt så stusser jeg ikke på at anbefalingen kan være reell. Jeg ble anbefalt "leverposteien i de gule boksene" av min datters helsesøster. Ingen produktnavn nevnt, men alle skjønner jo hvilken det er. Jeg er ganske sikker på at jeg har fått andre konkrete tips fra en annen helsesøster. Er det ikke lov altså? 

• Liker 9
Skrevet

Hva er forskjellen på "annonse" og "reklame" merking? Jeg ser nemlig at begge deler blir brukt litt om hverandre....

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, pøbelsara skrev:

Nei, det er ikke lov.

Det var det jeg tenkte. Noen bør jo gå videre med dette til den aktuelle helsestasjonen? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg begriper ikke hvorfor helsesøster skulle trekkes inn i denne reklamen i det hele tatt jeg da? Og hvorfor ikke bare holde det til at hun anbefalte leverpostei? Tror ikke jeg hadde stusset på at hun ikke hadde anbefalt Stabburet konkret altså. *Bilder av Stabburet. *Helsesøster anbefaler leverpostei. Hadde holdt i massevis.

• Liker 19
Skrevet

Inneholder reklame står det øverst i innlegget, men er det nok? Det er uklart for meg hva som er reklame. Er det klærne? Imsdal? Pulsklokka? Skoene? Det er tross alt CBE, så egentlig er det vel alt.

• Liker 21
Gjest Topptur
Skrevet
1 time siden, LizbethOsnes skrev:

Det var det jeg tenkte. Noen bør jo gå videre med dette til den aktuelle helsestasjonen? 

Fordi ei helsesøster sa at ein spesiell type leverpostei passer bra til babyer?? Seriøst???

Gjest Anna Nas
Skrevet (endret)

CBE har nok vært mest opptatt av å please kunden/beholde kunden, som sikkert har insistert på at merkenavn fremgår i teksten. Orkla er såpass redde for merkevarene sine at de ikke uten videre lar andre ta full kontroll over kommunikasjonen. Heller motsatt. Jeg ser for meg en ganske styrt kreativ prosess. 

(.. kommentar til @Pearl2.0s innlegg.)

Edit: Tekstlinjen "men helsesøster bare smilte og sa at jeg måtte prøve med smør, leverpostei fra Stabburet (...)" er typisk reklamespråk. Den kan like gjerne være forfattet av Orkla selv. Det er ikke spekulasjon (mod), bare tanker om alternative måter å lage bloggreklame på.

Endret av Anna Nas
Gjest Zeitgeist
Skrevet
22 minutter siden, Topptur skrev:

Fordi ei helsesøster sa at ein spesiell type leverpostei passer bra til babyer?? Seriøst???

Ja, seriøst.

a) Hvis helsesøster påpekte at Stabburets leverpostei var best, så har vedkommende begått et lovbrudd. Helsepersonell (i statlig embede) har ikke lov til å anbefale et produkt fra en spesifikk produsent.

b) Hvis CBE nok en gang brukte en yrkestittel for å tillegge innlegget sitt en faglig kompetanse, så er dette også et lovbrudd. 

Skrevet
1 minutt siden, Lafemmemauvaise skrev:

Ja, seriøst.

a) Hvis helsesøster påpekte at Stabburets leverpostei var best, så har vedkommende begått et lovbrudd. Helsepersonell (i statlig embede) har ikke lov til å anbefale et produkt fra en spesifikk produsent.

b) Hvis CBE nok en gang brukte en yrkestittel for å tillegge innlegget sitt en faglig kompetanse, så er dette også et lovbrudd. 

Ja, seriøst! Min første tanke også. Du rakk å si det først :)

• Liker 17
Skrevet (endret)

maten er for å skape et narrativ (bygge en konstruksjon om  et produkt og noe "personlig") og helsesøster legger autoritet. (Som  vår venn PT Åge. ) Alt er eventyr og tull. :)

Endret av Regn
Skrevet (endret)
3 timer siden, Topptur skrev:

Men enkelte klarer ikkje å sleppe ting dei har hengt seg opp i, og skrivemåten min provoserar visst nokon umåteleg 😂 faktisk ganske underhaldande👍😘

Neida, det provoserer ikkje, eg synest berre det er teit å late som du er nynorskbrukar. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 23
Skrevet

Hvorfor er det ingen som reagerer på at minifotballene er brukt i denne reklamen? Fordi de ikke er avbildet? Men.. innholdet i teksten omhandler jo minifotballene, og det er laget illustrasjoner av begge minitallerkene. Så er det kun dersom det er bilder av selve minifotballene det er krenkende/ikke barns beste? 

Jeg skjønner ikke dette manglende engasjementet nå - kun et par dager senere. 

• Liker 17
Gjest Zeitgeist
Skrevet
1 time siden, LilleSnupp skrev:

Hvorfor er det ingen som reagerer på at minifotballene er brukt i denne reklamen? Fordi de ikke er avbildet? Men.. innholdet i teksten omhandler jo minifotballene, og det er laget illustrasjoner av begge minitallerkene. Så er det kun dersom det er bilder av selve minifotballene det er krenkende/ikke barns beste? 

Jeg skjønner ikke dette manglende engasjementet nå - kun et par dager senere. 

Du har helt rett. Jeg så meg blind på at nok en gang brukes angivelige utsagn fra helsepersonell for å gi faglig vekt. Og i denne blindheten overså jeg helt hvem som faktisk er hovedpersonen i reklameteksten. 

Ei knapp uke etter at CBE fikk kritikk for samme praksis av Aftenposten, så presterer hun altså nå å gjenta det hele - bare med en enda yngre "reklameplakat" denne gangen. Sett bort i fra det juridiske og moralske aspektet, så er det bare smakløst hvordan hun holder på.  

Skrevet

Mulig dette har vært diskutert tidligere, men syns denne diskusjonen på "Stort og smått om sosiale medier i Norge" om veilederen rundt sponset og betalt innhold er interessant. Nå har det jo blitt tydelig at alle som medvirker, også annonsøren, er ansvarlig for korrekt merking. Drar bare ut et sitat:

Sitat

Det å unngå å merke når veilederne er såpass tydelige som de nå er, er en kortsiktig strategi. Da får man heller jobbe videre med å lage innhold folk faktisk ønsker å konsumere uavhengig om det er reklame eller ei 1f642.png:) Står ikke innholdet for seg selv, selv om det er merket som annonse eller reklame, så var det kanskje ikke bra nok i utgangspunktet?

https://imgur.com/a/Jgykq

Men altså. Jeg er ca. like gammel som CBE, og derfor kjenner jeg også veldig mange på hennes alder, inkludert folk som har bygd seg opp sin egen arbeidsplass. Jeg prøver bare å tenke etter, om det er en eneste en, av alle på vår alder jeg kjenner, har møtt eller vet om, som hadde gått med hodet hevet og bevisst brutt regler på denne måten. Nei.  Og nå legger jeg da altså til grunn at hun er ressurssterk, driver sin egen bedrift, og åpenbart vet hva hun gjør. Vet dere andre om NOEN, hvem som helst, som er 30+, og går rundt uten skamvett og bryter helt sentrale regler for sin bransje på denne måten? Ikke bare gjør hun dette, men hun fortsetter og fortsetter (igjen: Hun er en oppegående forretningskvinne, ikke en stakkar som er på randen til å trenge verge), med hodet like høyt. Jeg er fascinert over at det går an!! 

• Liker 36
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...