Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Lapper skrev:

Her blir det stabburet uansett hvor mye bloggere reklamerer.. Har barn som nekter og spise annet

Barna mine veksler mellom å foretrekke Gildes baconpostei og Stabburet. Det har da sådan ca null og niks med at CBE benytter yrkestitler hun selv ikke innehar til å selge produktet (og feilmerker det etterpå).

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest Anna Nas
Skrevet
3 minutter siden, Aricia skrev:

Dette er et godt poeng som praktisk talt ingen instagrammere tar til følge. Det hjelper ikke å hashtage #annonse, selv ikke som første hashtag, så lenge hashtagene kommer ETTER teksten til bildet. 

Og hva er greia med at merking på død og liv skal gjøres med en hashtag? Man burde hatt en funksjon for vanlige kontoer for å få skrevet REKLAME som heading over bildet, slik at man lett kan scrolle forbi det. Siden det såvidt jeg vet ikke finnes, er det beste alternativet å begynne teksten under bildet med ordet REKLAME før man skriver noe som helst annet.

Det er ikke som om noen har behov for å gå inn på hashtagen #sponset eller #ad for å få et overblikk over alt det festlige som er samlet der.

Instagram jobber visstnok med en løsning der det skal bli mulig å tagge sponsor/annonsør ved opprettelse av posten, og opplysningen vil fremkomme over bildet, der vi vanligvis ser stedsangivelser.

Gjest Sirkustjukk
Skrevet

Hadde vært spennende å finne ut av om helsestasjonen i Sarpsborgby (mulig det er flere?) virkelig presiserer Stabburet når de nevner pålegg....🙄

Skrevet
5 minutter siden, Anna Nas skrev:

Instagram jobber visstnok med en løsning der det skal bli mulig å tagge sponsor/annonsør ved opprettelse av posten, og opplysningen vil fremkomme over bildet, der vi vanligvis ser stedsangivelser.

Ja, jeg så det her i tråden i går, og det høres definitivt bra ut.

Gjenstår å se om funksjonen blir brukt. Og det kan jo også bare benyttes dersom annonsør selv har en IG-konto. Dessuten er det svært mange som reklamerer for seg selv/egen virksomhet på Instagram, der feks hvert eneste innlegg er reklame for egen kokebok, eller der man som CBE reklamerer for "egen kolleksjon", da blir vel denne funksjonen litt pussig å bruke, muligens.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Lapper skrev:

Jeg så det sto det.. Men kan jo være st helsesøster ikke har nevnt akkurat stabburet? Men dette er noe CBE skriver

hun sier at hun sa det, både i innlegget og i kommentarfeltet

• Liker 8
Gjest Anna Nas
Skrevet (endret)

Hvis det er sant at helsesøster kom med en leverposteianbefaling og i den forbindelse nevnte Stabburet helt konkret, er det veldig lite sannsynlig at hun samtidig godkjente at uttalelsen hennes kunne brukes kommersielt av Orkla Foods, som eier merkevaren Stabburet leverpostei. Jeg tror rett og slett at helsesøstre er klokere og mer etiske enn at de uten videre lar seg bruke i en kostholdsreklame rettet mot spedbarns- og småbarnsmødre. 

Det er forøvrig aldri Stabburets produkter som topper leverposteitester, så hvorfor et kostholdsfiksert ektepar som Eriksens bruker (eller sier at de bruker) produkter til terningskast tre når det finnes alternative merker som får terningkast fem og seks, synes jeg det er rart at ingen spør dem om. 

Endret av Anna Nas
Skrevet
2 timer siden, Sirkustjukk skrev:

Hadde vært spennende å finne ut av om helsestasjonen i Sarpsborgby (mulig det er flere?) virkelig presiserer Stabburet når de nevner pålegg....🙄

Kan du ikke bare sende en Mail eller ringe helsestasjonen?eneste måten og få rett svar

• Liker 1
Gjest Clementina
Skrevet
14 minutter siden, Anna Nas skrev:

Hvis det er sant at helsesøster kom med en leverposteianbefaling og i den forbindelse nevnte Stabburet helt konkret, er det veldig lite sannsynlig at hun samtidig godkjente at uttalelsen hennes kunne brukes kommersielt av Orkla Foods, som eier merkevaren Stabburet leverpostei. Jeg tror rett og slett at helsesøstre er klokere og mer etiske enn at de uten videre lar seg bruke i en kostholdsreklame rettet mot spedbarns- og småbarnsmødre. 

Det er forøvrig aldri Stabburets produkter som topper leverposteitester, hvorfor et kostholdsfiksert ektepar som Eriksens bruker produkter til terningskast tre når det finnes alternative merker som får terningkast fem og seks, synes jeg det er rart at ingen spør dem om. 

De reklamerte jo også for en bilstol til baby som hadde dårlig sikkerhetsscore. Og det kom jo frem at de brukte et helt annet sete til sin egen unge... Dette var når førstemann var nyfødt. 

Skrevet (endret)

Vi må ikke gå i venninnefella her. Selv om reklamekanalen cbe.no reklamerer for stabburet leverpostei så betyr det ikke at de faktisk spiser det. 

Endret av Ultiva
  • Liker 34
Skrevet

Jeg ser også at i kommentarfeltet så synes ikke CBE at det er spesielt at helsesøster anbefaler akkurat det merket leverpostei som fruen får betalt for å reklame for, for den er så mild og fin! 

• Liker 13
Skrevet (endret)
10 minutter siden, JJBU skrev:

Jeg ser også at i kommentarfeltet så synes ikke CBE at det er spesielt at helsesøster anbefaler akkurat det merket leverpostei som fruen får betalt for å reklame for, for den er så mild og fin! 

#delikat

Tilføyelse: Ingen bilder, men handlingen i annonsen er om miniminifotballen. Just saying..

Endret av LilleSnupp
  • Liker 11
Skrevet

Er det lovlig for helsesøstre å reklamere for konkrete produkter? Da min datter var liten presiserte helsesøsteren at de ikke hadde lov til å nevne et merke ovenfor et annet når det kom til produkter, men at jeg kunne prøve meg frem i jungelen av flasker (jeg "fullammet", men måtte gi flaske med velling etterhvert). Hun forklarte hvilket utseende jeg kunne teste ut, men hun fikk da altså ikke lov til å si "Avent", feks. 

• Liker 19
Skrevet
1 time siden, Anna Nas skrev:

Det er forøvrig aldri Stabburets produkter som topper leverposteitester, så hvorfor et kostholdsfiksert ektepar som Eriksens bruker (eller sier at de bruker) produkter til terningskast tre når det finnes alternative merker som får terningkast fem og seks, synes jeg det er rart at ingen spør dem om. 

Merkelig at helsesøstre anbefaler ett spesielt merke. Tviler på at det er riktig. Jeg vil anta at det er regler for hva helsepersonell kan uttale seg om, utover å si at leverpostei (og andre produkter) er bra, uten å nevne produsent, fordi det lett kan oppfattes som at det ligger en fordel for vedk. i bunn. Det er begrensninger i helsepersonells adgang til å motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse. CBE.no får godt betalt for å anbefale akkurat Stabburet leverposte, og som en annen her nevnte, så understøttes anbefalingen ved at helsesøster også har anbefalt dette merket.

• Liker 13
Gjest Anna Nas
Skrevet (endret)

Mens Caroline Berg Eriksen prøver å få det hele til å virke som et råd fra en mor til en annen, basert på tips fra ekspertise, er realiteten at Orkla Foods, som er er en av de største leverandørene av mat i Norge, vet hvor viktig det er å etablere smakspreferanser. Jo sterkere smakspreferanser, desto mer trofaste forbrukere, så da mener Orkla at det er helt innafor å starte påvirkningen fra barna er 6 måneder gamle. Metallisk ettersmak venner de seg jo fort til...

Edit: Fjernet sitering og et avsnitt.

Endret av Anna Nas
Gjest Loffeliten
Skrevet

Tipper helsesøsteren hadde blitt temmelig misfornøyd om noen opplyste henne om at hun brukes på denne måten i en reklame hos cbe.no - nesten så jeg håper helsesøsteren deres leser bloggen. :dry: 

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Med hensyn til at det er blitt avslørt at CBE gjerne gir seg ut for å være fagpersonell for å gi egne argumenter faglig tyngde, så tviler jeg sterkt på sannhetsgehalten i historiefortellingen i reklame-innlegget.

Utover det - er det tillatt av (statlig) helsepersonell å anbefale et merke? 

At en helsesøster (e.l.) sier at leverpostei er grei barnemat er muligens innafor, siden det finnes flere produsenter av leverpostei. Men å velge ut en spesifikk produsent? Det lukter muggen og bedervet leverpostei ...

Skrevet

Jeg stusser også over å dra inn helssøsters helt spesifikke anbefaling av merke i en leverposteireklame... :overrasket: Hvor langt kan en trekke dette? Annonsere for et eller annet helseprodukt, for så å bekrefte hvor bra produktet er ved hjelp av uttalelser fra fagpersoner?  "En lege anbefalte meg i forrige uke <sett inn produkt>...bla bla bla og dette er et must når vi reiser på ferie" ... Troverdig er det jo ikke!

• Liker 18
Skrevet
48 minutter siden, Loffeliten skrev:

Tipper helsesøsteren hadde blitt temmelig misfornøyd om noen opplyste henne om at hun brukes på denne måten i en reklame hos cbe.no - nesten så jeg håper helsesøsteren deres leser bloggen. :dry: 

ja, det er virkelig ufint gjort.

Helsesøster burde fakturere CBE for kommersiell bruk av ekspertisen hennes.

• Liker 10
Skrevet

Rekker vel med at cbe.no får betalt av Stabburet, vi forstår jo det er betalt synsing, ikke nødvendigvis sannheten.

At de har samarbeid med stabburet ser vi jo på instagram, der er det nevnt annonse i teksten.

• Liker 6
Gjest eksiltronder
Skrevet

Synes ikke det høres så usannsynlig ut at helsesøster kan ha anbefalt å begynne med leverpostei f.eks. fra de gule boksene, som jo er en mild og barnevennlig variant. At hun har sagt merkenavnet er nok mindre sannsynlig...

Vi har 3 ulike helsestasjoner i Sarpsborg.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...