Attami Skrevet 16. juni 2017 #34601 Skrevet 16. juni 2017 22 timer siden, Ultiva skrev: Vi må ikke gå i venninnefella her. Selv om reklamekanalen cbe.no reklamerer for stabburet leverpostei så betyr det ikke at de faktisk spiser det. Ser at flere bloggere dukker opp med liknende reklame, bla treningsfrue og pappahjerte (muligens ig fra sommeren 2016 da man kunne bestille sitt eget lokk til leverpostei). Dog uten anbefaling fra helsesøster.. Frua dekker på og av, men vi vet faktisk ikke hva som spises hjemme hos familien Berg Eriksen. 2
Gjest Loffeliten Skrevet 16. juni 2017 #34602 Skrevet 16. juni 2017 Det har kommet en kommentar til (fra en helsesøster) på innlegget på stabburet sin facebookside, blir interessant å se om Stabburet svarer: Sitat Jeg lurer på hva slags informasjonskilde dere har som forteller dere at vi helsesøstre anbefaler STABBURET leverpostei? Vi anbefaler leverpostei, ja, men det er helt opptil foreldrene hvilket merke de skal kjøpe. Vi har retningslinjer på at vi ikke skal anbefale merke (vi er sykepleiere med videreutdanning), så her feilinformerer både dere og CBE.no.
SusieDerkins Skrevet 16. juni 2017 #34603 Skrevet 16. juni 2017 46 minutter siden, minimymlen skrev: De har stoppet praksisen med dette nettopp pga reklamefrykt: https://www.ta.no/grenland/mollers-reklame-stopper-gratis-tran/s/1-111-7366108?service=print https://www.nsf.no/vis-artikkel/1190355/17036/Helsesostre-pusher-Mollers-tran se det, ja! så bra! Og da er vel svaret gitt i forhold til stabburetdebatten og. takk for svar! 9
Mme Blavatsky Skrevet 16. juni 2017 #34604 Skrevet 16. juni 2017 45 minutter siden, Anna Nas skrev: En avsporing i anledning leverposteireklamen. Jeg leser ofte at CBE er en oppegående forretningskvinne, noe jeg også har forutsatt at hun og mannen er. I det siste har jeg begynt å tenke at det er et høyst ufortjent kompliment. Hvilke oppegående, resurssterke mennesker er det egentlig som opptrer som vi ser og har sett fra disse gjennom mange år? Jeg kjenner ingen. Jeg mener det er så enkelt som at bloggere – og dette gjelder store deler av industrien – nærmest har som forretningsidé å bryte loven for penger. De har latt seg forføre av penger og ting, og latt seg redusere til annonsørenes nyttige idioter. Med andre ord det helt motsatte av oppegående selvstendige individ. En vellykket forretningsperson har et produkt eller talent andre er villige til å betale for, selv om vedkommende aldri krenker lover, regler eller andre mennesker. Den ligaen er CBE.no og tilsvarende bloggbedrifter langt unna. Jeg har tenkt det samme selv. De er som omvendte Robin Hoods der de skor seg på de mentalt og intellektuelt fattige som lar seg lure av skuespillet deres. Det som gjør det enda mer absurd er at disse bloggerne som har gjort konstante lovbrudd på bl.a. markedsføringsloven og barnekonvensjonen til sitt yrke blir hyllet og behandlet som eksperter i media. Stop the madness! 12
Gjest Asti Skrevet 16. juni 2017 #34605 Skrevet 16. juni 2017 18 minutter siden, Loffeliten skrev: Det har kommet en kommentar til (fra en helsesøster) på innlegget på stabburet sin facebookside, blir interessant å se om Stabburet svarer: Ja, det skal bli interesssant å se ha Orkla nå velger å svare. Heldigvis er det noen som har konfrontert de litt mer vedr. påstanden om at helsesøstre anbefaler Stabburet, jfr. https://www.facebook.com/StabburetLeverpostei/posts/1939407009678651
Gjest CecilieX Skrevet 16. juni 2017 #34606 Skrevet 16. juni 2017 (endret) Ser at det påstås i facebookdiskusjonen at CBE har endret innlegget nå og at det nå bare står at helsesøster anbefaler leverpostei. Det beviser at det er virkningsfult å kontakte annonsører! Håper at det har effekt i forhold til at bloggere slutter med hvite (og svarte) løgner. Edit: note to self: Sjekk selv, ikke stol på kilder, selv om det dessverre betyr å klikke seg inn. Innlegget er ikke endret. Endret 16. juni 2017 av CecilieX
Gjest Hold the door Skrevet 16. juni 2017 #34607 Skrevet 16. juni 2017 Det står det enda, det er bare lett å overse. For først står det at helsesøster anbefalte leverpostei, før det lenger ned blir presisert at det var leverpostei fra Stabburet den smilende helsesøstera anbefalte.
Emilie112 Skrevet 16. juni 2017 #34608 Skrevet 16. juni 2017 4 minutter siden, CecilieX skrev: Ser at det påstås i facebookdiskusjonen at CBE har endret innlegget nå og at det nå bare står at helsesøster anbefaler leverpostei. Det beviser at det er virkningsfult å kontakte annonsører! Håper at det har effekt i forhold til at bloggere slutter med hvite (og svarte) løgner. Gikk inn for å sjekke på bloggen og innlegget er ikke forandret. Vedkommende kan ha blingset slik som jeg gjorde i går siden det står at det "anbefales leverposi" først pg lenger ned i teksten står det "helsesøster anbefaler Stabburet".. osv så intet nytt,altså . 5
Gjest Asti Skrevet 16. juni 2017 #34609 Skrevet 16. juni 2017 (endret) 3 minutter siden, visningsnamn skrev: Det står det enda, det er bare lett å overse. For først står det at helsesøster anbefalte leverpostei, før det lenger ned blir presisert at det var leverpostei fra Stabburet den smilende helsesøstera anbefalte. Glem det. Var feil blogginnlegg. Endret 16. juni 2017 av Asti
Gjest Hold the door Skrevet 16. juni 2017 #34610 Skrevet 16. juni 2017 1 minutt siden, Asti skrev: Det er fjernet nå. Alt om helsesøster. Også i kommentarfeltet. Blogginnlegget: http://www.carolinebergeriksen.no/2016/08/12/aldri-en-dag-uten-leverpostei/ Her er skjermbilde av slik det var: https://imgur.com/a/a8K6Y Hos meg så kommer det forstatt opp. Jeg oppdaterte siden både da jeg skrev innlegget og nå for å sjekke. Sånn ser det ut hos meg: http://imgur.com/a/dGeNi
Gjest Asti Skrevet 16. juni 2017 #34611 Skrevet 16. juni 2017 Akkurat nå, visningsnamn skrev: Hos meg så kommer det forstatt opp. Jeg oppdaterte siden både da jeg skrev innlegget og nå for å sjekke. Sånn ser det ut hos meg: http://imgur.com/a/dGeNi Beklager, det var jeg som sjekket feil blogginnlegg (se lenken jeg la ved var fra 2016). Slik er det når man snakker i telefonen, samtidig som man skriver her inne.
FruRosa Skrevet 16. juni 2017 #34612 Skrevet 16. juni 2017 Hun har IKKE forandret teksten! Det står fremdeles at helsesøster anbefalte "leverpostei fra Stabburet". 2
Gjest Hold the door Skrevet 16. juni 2017 #34613 Skrevet 16. juni 2017 1 minutt siden, Asti skrev: Beklager, det var jeg som sjekket feil blogginnlegg (se lenken jeg la ved var fra 2016). Slik er det når man snakker i telefonen, samtidig som man skriver her inne. Jeg la ikke engang merke til at lenken var fra 2016, for jeg klikket bare på screenshotet! Bra vi fant ut av det!
Gjest Topptur Skrevet 16. juni 2017 #34614 Skrevet 16. juni 2017 13 timer siden, Kollontaj skrev: Neida, det provoserer ikkje, eg synest berre det er teit å late som du er nynorskbrukar. Haha, okay. Så lenge du ikkje vert provosert så 😂
Gjest Anna Nas Skrevet 16. juni 2017 #34615 Skrevet 16. juni 2017 2 timer siden, Ovnsbakt Paprika skrev: Jeg har tenkt det samme selv. De er som omvendte Robin Hoods der de skor seg på de mentalt og intellektuelt fattige som lar seg lure av skuespillet deres. Det som gjør det enda mer absurd er at disse bloggerne som har gjort konstante lovbrudd på bl.a. markedsføringsloven og barnekonvensjonen til sitt yrke blir hyllet og behandlet som eksperter i media. Stop the madness! Helt enig, dette er sykt. Litt på siden av det du skriver, men sånn apropos realiteter vs illusjoner, håper jeg at stadig fler ser at kommersielle bloggere i all hovedsak er rene reklamefigurer som gjør det de blir betalt for å gjøre. For eksempel å poste bilde av brødbiter med leverpostei sammen med en reklametekst som kommuniserer tradisjonelle familieverdier og en trygg og smilende helsesøster som forteller hvorfor nettopp DU kjære leser, spesielt om du har små barn, bør servere leverpostei på brødskiva. Orklas visjon er å være «Din venn hver dag», og erklærer sine verdier til å være "modig, til å stole på og inspirerende", så her skjønner vi jo at det er midt i blinken å betale Berg Eriksen for å fronte nettopp Orklas merkevarer, og ikke minst til å selge leverpostei i egenskap av å være småbarnsmor. Hvorfor er det ikke et krav om at merkingen inneholder navnet på den reelle avsenderen av reklamen, lurer jeg på. Lesere og forbrukere har rett til å vite hvem som har betalt bloggeren for å påvirke dem, og hvem som egentlig gir produktløftene. Jeg personlig ville i alle fall foretrukket å vite at det egentlig er Orkla Foods som vil at foreldre skal introdusere Stabburet leverpostei for barna, så tidlig som mulig Hvis flere hadde skjønt hva som skjer i kulissene, ville de heller ikke følt det samme behovet for å forsvare bloggerens rett til å lure dem og andre, helt eller delvis.
Shopgirl2014 Skrevet 16. juni 2017 #34616 Skrevet 16. juni 2017 (endret) På 15. juni 2017 den 16.05, LilleSnupp skrev: Har frua overhode tenkt over hvilke konsekvenser dette kan få for vedkommende?!?! Dette har du tydeligvis greie på. Hvilke konsekvenser kan det ha for vedkommende? Kan du si litt mer om det? Endret 16. juni 2017 av Shopgirl2014 2
Gjest Topptur Skrevet 16. juni 2017 #34617 Skrevet 16. juni 2017 29 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Hvorfor svarer du en bruker som er enig med deg med et personangrep? Spess. I alle fall ikkje fordi ho blir provosert, det er HEILT sikkert. Nokon heng seg litt opp og har problem med å sleppe tak i ting, dei berre MÅ få ut litt steam. Men det går greit, eg finn det ganske så morosamt.
SunTzu Skrevet 16. juni 2017 #34618 Skrevet 16. juni 2017 46 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Dette har du tydeligvis greie på. Hvilke konsekvenser kan det ha for vedkommende? Kan du si litt mer om det? Vel, i den ene enden av skalaen har man en skikkelig ubehagelig samtale med sjefen, og vissheten om at man har gjort en tabbe og blitt eksponert for kolleger og ukjente over hele landet. Så har man de milde arbeidsrettslige reaksjonene som advarsel og tjenestlig tilrettevisning. I den motsatte enden av skalaen, og der er vi IKKE, ha vi de alvorlige arbeidsrettslige reaksjonene, som er oppsigelse og avskjed. Jeg tipper hun får de første, uformelle reaksjonene. Om det er aktuelt med en mild arbeidsrettslig reaksjon kan jeg ikke si. Jeg sier "mild", men de oppleves som dramatiske for dn det gjelder. Det kommer vel an på sedvane i den etaten. CBE er vel ikke kjent med hvordan det er å være ansatt, og hvor ubehagelig det er å bli utsatt for det hun har utsatt denne helsesøsteren for. Men hun har fått beskjed, og jeg må si jeg er sjokkert over at hun ikke gjør noe med det. 23
Shopgirl2014 Skrevet 16. juni 2017 #34619 Skrevet 16. juni 2017 12 minutter siden, SunTzu skrev: Vel, i den ene enden av skalaen har man en skikkelig ubehagelig samtale med sjefen, og vissheten om at man har gjort en tabbe og blitt eksponert for kolleger og ukjente over hele landet. Så har man de milde arbeidsrettslige reaksjonene som advarsel og tjenestlig tilrettevisning. I den motsatte enden av skalaen, og der er vi IKKE, ha vi de alvorlige arbeidsrettslige reaksjonene, som er oppsigelse og avskjed. Jeg tipper hun får de første, uformelle reaksjonene. Om det er aktuelt med en mild arbeidsrettslig reaksjon kan jeg ikke si. Jeg sier "mild", men de oppleves som dramatiske for dn det gjelder. Det kommer vel an på sedvane i den etaten. CBE er vel ikke kjent med hvordan det er å være ansatt, og hvor ubehagelig det er å bli utsatt for det hun har utsatt denne helsesøsteren for. Men hun har fått beskjed, og jeg må si jeg er sjokkert over at hun ikke gjør noe med det. At en arbeidsgiver skal gi en uformell advarsel til en ansatt basert på en setning i en blogg høres helt merkelig ut. En blogger har tross alt ingen plikt til å fortelle sannheten på samme måte som f.eks. journalist. En blogger av CBEs kaliber er jo mer for en tekstforfatter å regne, dette er en reklameblogg - noe som har vært påpekt x antall ganger her i tråden. 6
SusieDerkins Skrevet 16. juni 2017 #34620 Skrevet 16. juni 2017 2 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: At en arbeidsgiver skal gi en uformell advarsel til en ansatt basert på en setning i en blogg høres helt merkelig ut. En blogger har tross alt ingen plikt til å fortelle sannheten på samme måte som f.eks. journalist. En blogger av CBEs kaliber er jo mer for en tekstforfatter å regne, dette er en reklameblogg - noe som har vært påpekt x antall ganger her i tråden. CBEs tekst viser at helsesøster har brutt retningslinjene som gjelder for sykepleiere. Det er vist til dem lenger oppe. Det er vel naturlig for de fleste (bortsett fra oss surpomper på KG) å ta som utgangspunkt at det hun skriver er sant? Men om hun nå lyver, da sier hun jo at helsesøster har brutt retningslinjer som hun faktisk ikke har brutt. Det er jo et helt nytt nivå av bedriten oppførsel! 30
Fremhevede innlegg