Shopgirl2014 Skrevet 5. juni 2017 #34001 Skrevet 5. juni 2017 9 minutter siden, pøbelsara skrev: Når jeg skriver om CBE så skriver jeg kun om det hun skriver om på bloggen sin - som er hennes levebrød. Hun skriver selv at hun har lyst til å gjøre ting om igjen og at det ikke ble som hun har forestilt seg. Hun har i utgangspunktet et helt ellevilt forbruk - selv om det aller meste tydeligvis er sponset. Jeg er ganske kritisk til den forbruksfesten hun inviterer til gang på gang på gang. Og når det gjelder det gamle, vakre huset - så må jeg si følgende: Først setter hun/de igang med et omfattende oppussingsarbeid tilsynelatende uten mål og mening - som ender opp med en slags godseier-fra-en-svunnen-tid-stil, hvor rammene i oppholdsrommene ser ut til å passe bedre til dekadente fester med brunt brennevin i slepne glass og sigarrøyken hengende lavt, enn til en vanlig småbarnsfamilies dagligliv. Hun velger farger på veggene som ikke passer så veldig godt til de gedigne møblene i svart og rød velour - eller til de gedigne lampene og sølvornamentene hun har dekorert med. Hun deler selvsagt masse bilder og spør folk om hva de synes - og forteller så at hun har lyst til å gjøre en hel rekke ting om igjen. Jeg synes de var alt for hissige på å snu alt på hodet da de kom inn - det er ofte lurt å bo seg litt til - se hvordan ting funker, hvordan rom tar seg under ulike lysforhold og med egne møbler. Lesermessig var det genialt å kjøpe det huset - det ble mer å skrive om og mange er opptatt av interiør. Men de burde virkelig ha spandert på seg en interiørkonsulent, altså. Hvis hun hadde vært venninnen min, hadde jeg latt være å si noe - men hvis hun hadde spurt meg hva jeg syntes, hadde jeg nok sagt at hun feks. burde være mindre fokusert på ekstremsymmetri og at alt skal passe sammen - og så ville jeg rådet henne til å ha fokus på det funksjonelle - dette er hjemmet til familien og de skal bo der i mange år. Og hun har faktisk ved flere anledninger spurt folk hva de synes. Mange som synes hun har bommet litt, har svart både saklig og pent i kommentarfeltet hennes. LIkevel er det illsinte fans der inne som mener at folk er ufine som svarer på spørsmålene hennes. Så hva er definisjonen på "en vanlig småbarnsfamilies dagligliv"? Har du den lett tilgjengelig? Fra spøk til alvor. Nordmenn er veldig konforme både når det gjelder interiør og det som antas å være "vanlig dagligliv", men en gang i blant er det personer og familier som bryter med den normen og går sin egen vei - både når det gjelder interiør og hva de fyller hverdagen med. Det er imidlertid mange måter man innrede huset sitt på - og å leve livene sine på - uten at det er noe galt i det. Hun har vel bare skrevet at hun ønsker å korrigere fargen på gulvet på soverommet, fordi den ble feil. I spisestuen vurderer de meg bekjent bare å male på nytt, men er langt fra sikre på det, og på barnerommet skal de skifte tapet, men ikke med det første. Hun skriver også ofte at hun er veldig fornøyd! Synes virkelig ikke dette er så veldig dramatisk. 3
pøbelsara Skrevet 5. juni 2017 #34002 Skrevet 5. juni 2017 (endret) 15 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Så hva er definisjonen på "en vanlig småbarnsfamilies dagligliv"? Har du den lett tilgjengelig? Fra spøk til alvor. Nordmenn er veldig konforme både når det gjelder interiør og det som antas å være "vanlig dagligliv", men en gang i blant er det personer og familier som bryter med den normen og går sin egen vei - både når det gjelder interiør og hva de fyller hverdagen med. Det er imidlertid mange måter man innrede huset sitt på - og å leve livene sine på - uten at det er noe galt i det. Hun har vel bare skrevet at hun ønsker å korrigere fargen på gulvet på soverommet, fordi den ble feil. I spisestuen vurderer de meg bekjent bare å male på nytt, men er langt fra sikre på det, og på barnerommet skal de skifte tapet, men ikke med det første. Hun skriver også ofte at hun er veldig fornøyd! Synes virkelig ikke dette er så veldig dramatisk. Jeg har en slags innsikt i hva som er hennes småbarnsfamilies dagligliv i hvert fall - siden hun skriver så mye om det i bloggen - og deler en hel masse på snap. Og uansett så velger hun å skrive om det - så jeg skjønner ikke hvorfor det er feil å kommentere det? Forlklar meg det, er du snill. Endret 5. juni 2017 av pøbelsara 18
Shopgirl2014 Skrevet 5. juni 2017 #34003 Skrevet 5. juni 2017 2 minutter siden, pøbelsara skrev: Jeg har en slags innsikt i hva som er hennes småbarnsfamilies dagligliv i hvert fall - siden hun skriver så mye om det i bloggen. Og uansett så velger hun å skrive om det - så jeg skjønner ikke hvorfor det er feil å kommentere det? Forlklar meg det, er du snill. Jeg skrev ikke at det var feil å kommentere det. Hvor leser du det? 2
Gjest Topptur Skrevet 5. juni 2017 #34004 Skrevet 5. juni 2017 Eg ser verkeleg ikkje at det å ikkje heilt slå seg til ro med fargeval gjer ein person stormannsgal? Det er vel noko som kan skje sjølv den beste av oss. At stilen ellers ikkje appelerar til meg er min sak, det er ikkje eg og min familie som skal bu der. Eg trur at fleire av dei som saumfer bloggen for å finne brot på lovar og reglar fort kan sjå seg litt blinde og ende opp med å henga seg opp i bagatellar som ikkje har med bedriftens omdømme å gjer. Det er greit at ho still seg lageleg for hogg ved å vise bilder, men å gå inn på å kritisere smaken og valga dei tek for heimen sin syns eg er småleg.
Gjest Sobril Skrevet 5. juni 2017 #34005 Skrevet 5. juni 2017 3 minutter siden, Topptur skrev: Eg ser verkeleg ikkje at det å ikkje heilt slå seg til ro med fargeval gjer ein person stormannsgal? Det er vel noko som kan skje sjølv den beste av oss. At stilen ellers ikkje appelerar til meg er min sak, det er ikkje eg og min familie som skal bu der. Eg trur at fleire av dei som saumfer bloggen for å finne brot på lovar og reglar fort kan sjå seg litt blinde og ende opp med å henga seg opp i bagatellar som ikkje har med bedriftens omdømme å gjer. Det er greit at ho still seg lageleg for hogg ved å vise bilder, men å gå inn på å kritisere smaken og valga dei tek for heimen sin syns eg er småleg. Det første avsnittet er jeg helt enig i; hun må få lov til å angre på fargevalg. Å kritisere smaken derimot synes jeg er helt greit, siden hun har bedt om råd og tips under hele prosessen.
Keaton Skrevet 5. juni 2017 #34006 Skrevet 5. juni 2017 Blir jo en lang oppussingsprosess med mye eksponering for sponsorer og som pøbelsara skriver; hus og oppusssing engasjerer leserne. Ikke udelt negativt å pusse opp gang på gang, altså. Både den blå og den grønne stua er nok fikset før jul. Tror heller ikke det vil ta veldig lang tid før minst ett av de sorte badene blir lysere. Og tenk så mye enklere de hadde gjort det for seg selv om gulvene var lyse i hele huset, nå måtte de male om både på kjøkkenet og på soverommet. (Håndverkerne, altså.) 7
Keaton Skrevet 5. juni 2017 #34007 Skrevet 5. juni 2017 2 timer siden, jentekvinne skrev: Merkelig at du og alle vennene dine tar helt riktige og kloke valg på interiørsiden. Men ok, så mener du at det er hårreisende at CBE har lyst å gjøre det. Men hva så? Du slipper jo å stå med malerkosten. Kan ikke de bare få male stuene og tapetsere på nytt uten at det blir en stor sak ut av det? Nå er det jo paret Eriksen som skriver innlegg på innlegg om det. De kunne pusset opp igjen uten å nevne noe, hvis de ikke ønsket omtale rundt det. Noe sier meg at de ønsker å gjøre en stor sak ut av det, kan det være det faktum at de driver en reklameblogg, mon tro? 19
Gjest Topptur Skrevet 5. juni 2017 #34008 Skrevet 5. juni 2017 13 minutter siden, Kollontaj skrev: Blir jo en lang oppussingsprosess med mye eksponering for sponsorer og som pøbelsara skriver; hus og oppusssing engasjerer leserne. Ikke udelt negativt å pusse opp gang på gang, altså. Både den blå og den grønne stua er nok fikset før jul. Tror heller ikke det vil ta veldig lang tid før minst ett av de sorte badene blir lysere. Og tenk så mye enklere de hadde gjort det for seg selv om gulvene var lyse i hele huset, nå måtte de male om både på kjøkkenet og på soverommet. (Håndverkerne, altså.) Det må måla om fordi dei ikkje har gjort godt nok arbeid. Kan man kritisere oppdragsgivar for å kreve at ting blir som bestilt? Er man storforlangande og krevande då? Eg trur og dei fort blir lei av dei mørke romma, men dei om det.
Gjest CecilieX Skrevet 5. juni 2017 #34009 Skrevet 5. juni 2017 (endret) Da hun i første runde spurte hva folk syntes om oppussingen var en del lesere og brukere på KG kritiske. Som vanlig endte det med at CBE i veldig overbevisende ordelag var SÅ fornøyd og bla, bla, bla. Elsket både det ene og det andre, blant annet det hun nå har blitt i tvil om. Alt for å vinne diskusjonen, og for at andre ikke skal ha rett. For hun har alltid rett, kan alt, vet alt og andre som er uenige er det noe i veien med. Folk blir provosert av den type argumentasjon. Så nå sitter jeg i grunnen bare med er inntrykk av at hun allerede da ikke var helt fornøyd, men for sitt bare liv ikke vil innrømme det. Jeg skal ikke gå inn på hva jeg synes om denne type personlighet, men det er en type hersketeknikk som jeg finner enerverende. Og det er slik hver gang noen er uenige med henne eller kommer med råd. Hver gang! Særlig fremtredende var det da hun ble mor for første gang og andre erfarne mødre kom med råd eller påpekte ar hun gjorde uheldige valg. Neida, Caroline visste best, og folk skulle ikke komme her og tro at de og bla, bla bla, og mennesker som er så kritiske er bare noen sure megger som ikke kan ha der godt i eget liv. Spørsmålet er i grunnen hvem som ikke har det godt i eget liv når man i så stor grad må nødt til å ha rett, alltid. Endret 5. juni 2017 av CecilieX
Keaton Skrevet 5. juni 2017 #34010 Skrevet 5. juni 2017 48 minutter siden, Topptur skrev: Det må måla om fordi dei ikkje har gjort godt nok arbeid. Kan man kritisere oppdragsgivar for å kreve at ting blir som bestilt? Er man storforlangande og krevande då? Eg trur og dei fort blir lei av dei mørke romma, men dei om det. Nå har ikke jeg kalt henne/dem storforlangende og krevende, det er dine ord. Og nei, å male/beise gulv slik at de fremstår helt like i fargen forskjellige steder i huset, er ikke alltid så lett fordi veggfarger, møbelfarger og lysforhold i rommet spiller inn, kan gjerne være det som har skjedd, ikke at håndverkerne har brukt feil maling. (Selvsagt bør de vite om det jeg nevner, men det kan likevel ha blitt "feil" selv om de har korrigert for annen fargepåvirkning i rommet.) 5
Gjest Bloggleseren Skrevet 5. juni 2017 #34011 Skrevet 5. juni 2017 1 time siden, Topptur skrev: Eg ser verkeleg ikkje at det å ikkje heilt slå seg til ro med fargeval gjer ein person stormannsgal? Det er vel noko som kan skje sjølv den beste av oss. At stilen ellers ikkje appelerar til meg er min sak, det er ikkje eg og min familie som skal bu der. Eg trur at fleire av dei som saumfer bloggen for å finne brot på lovar og reglar fort kan sjå seg litt blinde og ende opp med å henga seg opp i bagatellar som ikkje har med bedriftens omdømme å gjer. Det er greit at ho still seg lageleg for hogg ved å vise bilder, men å gå inn på å kritisere smaken og valga dei tek for heimen sin syns eg er småleg. Jeg er helt enig. I tillegg får jeg litt den samme ubekvemme følelsen som når den urbane middelklassen sitter og ler av "Paradise Hotel"-deltagere. Caroline Berg Eriksen er tradisjonell arbeiderklasse fra bøgda. Faren hennes er rørlegger; moren dekorerer hjemmet med engler. Når urbane mennesker kritiserer CBE sin interiørsmak, sparker de nedover, selv om hun tjener ok. Hun har åpenbart ikke knekt kodene for Den gode smaken selv om hun prøver, og jeg synes ikke noe om å "ta henne" for akkurat dette. I tillegg har det selvsagt ingenting med bedriftens metoder å gjøre, selv om hun spør leserne hva de synes.
Llise Skrevet 5. juni 2017 #34012 Skrevet 5. juni 2017 (endret) Kan det tenkes at hun faktisk blir påvirket av at alle skal mene noe hele tiden? Kanskje hun var fornøyd i starten, men om hundrevis av mennesker fortalte meg at dette er skivebom og ser stygt ut, så ville jeg blitt usikker selv. Uansett hvor godt jeg i utgangspunktet likte det. Og ja, jeg vet at hun spør hva folk syns. Det endrer ikke poenget mitt. Endret 5. juni 2017 av Llise 12
Keaton Skrevet 5. juni 2017 #34013 Skrevet 5. juni 2017 9 minutter siden, Bloggleseren skrev: Jeg er helt enig. I tillegg får jeg litt den samme ubekvemme følelsen som når den urbane middelklassen sitter og ler av "Paradise Hotel"-deltagere. Caroline Berg Eriksen er tradisjonell arbeiderklasse fra bøgda. Faren hennes er rørlegger; moren dekorerer hjemmet med engler. Når urbane mennesker kritiserer CBE sin interiørsmak, sparker de nedover, selv om hun tjener ok. Hun har åpenbart ikke knekt kodene for Den gode smaken selv om hun prøver, og jeg synes ikke noe om å "ta henne" for akkurat dette. I tillegg har det selvsagt ingenting med bedriftens metoder å gjøre, selv om hun spør leserne hva de synes. Siden bloggen skal selge, bør hjemmet egentlig appellere til leserne og det virket som forrige hjem appellerte bedre (ikke min smak det, heller). Når Berg Eriksen innreder må hun tenke på at huset er kulisser for blogginnleggene fremover, samt at interiør og maling osv som er sponset eller reklamert for treffer såpass godt i segmentet at både bloggen og bedriftene bak får noe igjen for det. Det er derfor lurt å høre på leserne, det er lønnsomt. 9
Gjest CecilieX Skrevet 5. juni 2017 #34014 Skrevet 5. juni 2017 (endret) 2 timer siden, Bloggleseren skrev: Jeg er helt enig. I tillegg får jeg litt den samme ubekvemme følelsen som når den urbane middelklassen sitter og ler av "Paradise Hotel"-deltagere. Caroline Berg Eriksen er tradisjonell arbeiderklasse fra bøgda. Faren hennes er rørlegger; moren dekorerer hjemmet med engler. Når urbane mennesker kritiserer CBE sin interiørsmak, sparker de nedover, selv om hun tjener ok. Hun har åpenbart ikke knekt kodene for Den gode smaken selv om hun prøver, og jeg synes ikke noe om å "ta henne" for akkurat dette. I tillegg har det selvsagt ingenting med bedriftens metoder å gjøre, selv om hun spør leserne hva de synes. Det der med å sparke nedover er jeg ikke enig i, fordi det betinger at man aldri noensinne kan klatre seg ut av "klassen sin". Hvilken "klasse" (begrepet er ekkelt, derfor i anførselstegn) du tilhører er jo noe du du bør vurderes ut fra i nåtid. Snl.no sin definisjon er som følger: Middelklasse, ofte brukt samlebetegnelse for store samfunnslag som ikke faller inn under klarere kategorier som arbeiderklasse eller overklasse. Middelklassen kan også betegne bestemte grupperinger som funksjonærer, mindre næringsdrivende og folk i «frie», «profesjonelle» yrker. En definisjon som passer CBE på en prikk. Endret 5. juni 2017 av CecilieX La til definisjon
Gjest Bloggleseren Skrevet 5. juni 2017 #34015 Skrevet 5. juni 2017 8 minutter siden, CecilieX skrev: Det der med å sparke nedover er jeg ikke enig i, fordi det betinger at man aldri noensinne kan klatre seg ut av "klassen sin". Hvilken "klasse" (begrepet er ekkelt, derfor i anførselstegn) du tilhører er jo noe du du bør vurderes ut fra i nåtid. Snl.no sin definisjon er som følger: Middelklasse, ofte brukt samlebetegnelse for store samfunnslag som ikke faller inn under klarere kategorier som arbeiderklasse eller overklasse. Middelklassen kan også betegne bestemte grupperinger som funksjonærer, mindre næringsdrivende og folk i «frie», «profesjonelle» yrker. En definisjon som passer CBE på en prikk. Noen av kommentarene (kke alle) om CBEs interørsmak vitner om klasseforakt. Jeg mener "klasse" i denne betydningen av ordet: https://www.minervanett.no/paradisehotel/ Bra kommentar - anbefalt. Vi kan godt kalle dem partyklassen eller realityklassen hvis det er bedre, men det er god, gammeldags klasseforakt det handler om. Caroline Berg Eriksen har ikke gjort klassereisen mht. til smak selv om hun tjener godt med penger. Det er heller ikke økonomiske midler som bestemmer hvilken klasse man tilhører i det moderne Europa, men heller nettopp utdannelse og smak. Sosiale markører er f.eks. om biblioteket i hjemmet er preget av lesning eller om bøkene er fargekodet. Det har tidligere vært et humoristisk poeng at Caroline Berg Eriksen kjøper bøker for at de skal se pene ut, ikke fordi hun har planer om å lese dem. Begrepet klasse har for øvrig fått en renessanse ifm. Brexit og Trump, hvor frontene står nettopp mellom den urbane middelklassen og den landlige arbeiderklassen. Jeg er ikke så bekymret for Caroline Berg Eriksen, egentlig; hun klarer seg nok fint. Jeg synes bare den nye klassedebatten er interessant og mener å gjenkjenne denne dynamikken i deler av kritikken av Caroline Berg Eriksens interørsmak.
Shopgirl2014 Skrevet 5. juni 2017 #34016 Skrevet 5. juni 2017 (endret) 27 minutter siden, CecilieX skrev: Det der med å sparke nedover er jeg ikke enig i, fordi det betinger at man aldri noensinne kan klatre seg ut av "klassen sin". Hvilken "klasse" (begrepet er ekkelt, derfor i anførselstegn) du tilhører er jo noe du du bør vurderes ut fra i nåtid. Snl.no sin definisjon er som følger: Middelklasse, ofte brukt samlebetegnelse for store samfunnslag som ikke faller inn under klarere kategorier som arbeiderklasse eller overklasse. Middelklassen kan også betegne bestemte grupperinger som funksjonærer, mindre næringsdrivende og folk i «frie», «profesjonelle» yrker. En definisjon som passer CBE på en prikk. Jeg er enig med deg (kryss i taket!). Det jeg tror @Bloggleseren mener (og du får unnskylde meg hvis jeg legger ord i munnen på deg @Bloggleseren) er at CBE, til tross for at hun har tilegnet seg økonomisk kapital, i bourdieusk forstand, som følge av sin arbeiderklassebakgrunn ikke har kulturell kapital og dermed ikke klarer å knekke kodene for Den gode smak. Jeg er imidlertid ikke enig i at det derfor er å sparke nedover og kritisere CBEs smak, og jeg er enig med deg @CecilieX i at @Bloggleserens premiss fordrer at man ikke kan foreta en klassereise - økononomisk eller kulturell, bare fordi man opprinnelig tilhører arbeiderklassen. Når det gjelder smaken til CBE er det bare å kritisere i vei, selv om jeg synes den er irrelevant for bedriftens omdømme SELV om hun spør leserne hva de synes. Anklager om at interiøret ikke passer til en "vanlig småbarnsfamilies hverdagsliv" synes jeg bare er tullete. DET må CBE og LKE faktisk få lov til å bestemme selv, hva slags interiør som passer deres hverdagsliv. ETA: Jeg ser at @Bloggleseren svarte selv, samtidig som jeg skrev mitt svar. Lar svaret mitt stå likevel ETA2: Rettet opp og utdypet litt. Endret 5. juni 2017 av Shopgirl2014 7
Fotballfluen Skrevet 5. juni 2017 #34017 Skrevet 5. juni 2017 CBE tjener bøttevis med penger både på klikk, annonsering og sponsing på denne oppussingen. I tillegg spør hun om tilbakemeldinger og tips under og etter oppussingen. Da må det virkelig være innafor å kommentere smak/stilsans? Om CBE synes at det er fint, good for her. Men det må da være lov å kommentere at ting ikke passer sammen, er upersonlig osv? Vi som har fulgt henne over lenger tid vet at hun ikke har en spesielt god stilsans og sliter med å sette sammen gode kombinasjoner. Hennes kombinasjoner minner mer om Elloskatalogen (evt mer østeuropeisk stil) en fashion, som hun selv kaller det. Dette gjenspeiler seg i huset deres. 22
Gjest Ellii Skrevet 5. juni 2017 #34018 Skrevet 5. juni 2017 8 minutter siden, Fotballfluen skrev: Men det må da være lov å kommentere at ting ikke passer sammen, er upersonlig osv? Klart det er lov. Man skal ikke bare kommentere "så fint hos deg" "superlekkert" osv. Dette er jobben hennes og hun får betalt for det. Ser ut til at ikke alle skjønner det. Se på instagrammere som hanneromhavaas og olivia angeline f.eks, tror dere ikke de får betalt for å vise modena fliser eller nordsjø maling? Mange ser ikke den lille teksten der det står ad, og tar anbefalingene som om det kommer fra en venninne eller en som er veldig flink med interiør (som på insta) men i realiteten får de godt betalt for å fremme visse brands/leverandører. Å bare skrive at det ble lekkert osv synes jeg er et tegn på naivitet.
Pipa Skrevet 5. juni 2017 #34019 Skrevet 5. juni 2017 Hva med å servere barna pastasaus i den nye spisestuen, på den måten kan de få sponset både storvask og ny farge på veggene? Eventuelt fingermaling og en redbull til hver av de små englene hennes. 8
Trude.lutt Skrevet 5. juni 2017 #34020 Skrevet 5. juni 2017 Problemet med hele bloggen er jo at hun fronter en "bruk og kast" holdning til nesten alt hun gjør. Hår, klær, sko, pyntegjenstander ALT. Ikke normalt! 26
Fremhevede innlegg