Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Sophia_08 skrev:

Gryterett og ris gjør seg ikke på bilder vettu! Håper i det minste du fikk bokstavballonger på bursdagen din! :fnise:

Ingen bokstavballonger og jeg måtte sminke meg selv! 😂

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
11 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Det er litt frustrerende at Forbrukerrådet ikke tar skikkelig tak i dette. De lar faktisk folk tjene millioner i året ved hjelp av svindel. Ja, det er jo det det er i bunn og grunn. De merker bevisst ikke, for at all reklamen ikke skal bli så åpenbar. 

Og nei, jeg er ikke misunnelig. Jeg ville aldri hatt et så gjennomsponsa liv, det hadde føltes som om jeg levde i en reklamekatalog og at ingenting var ekte. Men jeg syns det er fælt med alle disse unge, og eldre, damene som går rett på igjen og igjen og igjen...

Enig i at det er frustrerende at fo ikke bryr seg.

Men det at de vet det så godt, lar det gå et par dager og ettermerker sier meg så utrolig mye om hva slags mennesker som står bak denne bedriften. Så vanvittig dårlige holdninger og moral. I tillegg elendige forbilder! Mister all respekt! 

Endret av Jobbermedbarn
La til noe
  • Liker 14
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Kollontaj skrev:

Serr? 😳🤣

Hun har også fått kommentar ang sponsinga, og da svarer hun at "noe er sponset".. men seriøst, nesten alt er jo sponset! Hadde hun presisert under overskriften eksakt hva som er sponset så ville leserene fått sett at bursdagen er gjennomsponset. Istedet så skriver hun noe lignende som "inneholder noe sponset".. 

Det kommer helt sikkert et innlegg ang kjolen hennes også. Sånn type 10-15 bilder etter hverandre som er nesten identiske. Spent på å se om kjolen er sponset i tillegg til alt det andre

Endret av skruf
  • Liker 21
Skrevet

Heldigvis er det veldig enkelt å dokumentere at noe er ettermerket. 

• Liker 16
Gjest Xstrella
Skrevet

Godt fansen heier da. Ingenting rokker ved den, derfor kan hun leve slikt liv i sus og dus. 

Skrevet
7 minutter siden, konkelimonke skrev:

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine over henne, tjener tydeligvis ekstremt bra, også klarer hun å prestere å ha genser MED kjøps lappen på, på en snapp video der hun hadde housetour.

Da bruker hun jo klær, klipper ikke av merkelapper og sender varen i retur! 

Det syns jeg er utrolig frekt... :sinna:

Forklarer jo hvor det blir av alle de nye "favoritt"plaggene/skoene/veskene hennes som avbildes et par ganger, som "elsk elsk" for så å aldri dukke opp igjen...

5 minutter siden, Pås skrev:

Jeg synes det er så utrolig ukoselig og upersonlig alt sammen. Husker med stor glede min egen 30-årsfeiring, med venner og familie, på en kantine vi hadde tilgang til. Vi hadde gryterett og ris, med kaker og kaffe. Etter dette gikk de yngste hjem og festen fortsatte, i de sene nattetimer gikk "den harde kjerne" på nach hos oss. Det var så mye mer....ekte! Og varmt! Nå kan det ha vært ekte og nært hos CBE også altså, men det kommer IKKE frem på bildene...

Rett skal være rett. Jeg skjønner at de ønsket en real fest, hun er tross alt en av Norges største bloggere. Selv om festen dabbet av fort; snapchat avslørte at flere gjester var hjemme og i seng allerede klokka 01 og vertene var på vei hjem allerede klokka 02. Men jeg hater all denne skjulte markedsføringen; alle disse folkene som klør hverandres rygger mens de lurer forbrukere og ler hele veien til banken. Halvseriøse bedrifter som med viten og vilje bryter markedsføringsloven og villeder forbrukerne. 

Jeg er ikke imponert over produktene til disse bedriftene heller. Kakeleverandøren ser ut til å basere seg mest på konditorfarger, sukkerpasta og amerikanisert søtsaker som donuts. Eventselskapet som står for pynten ser ut til å være en "one trick pony" i form av fargerik ihjelpynting og pøser på med enorme mengder engangsartikler som ballonger og kreppapir. Jeg forbinder Hancock, Festlige Ting og Cbe.no med hverandre; skjult markedsføring, vennetjenester og null respekt for markedsføringsloven og oss forbrukere.

• Liker 34
Skrevet
2 minutter siden, Ultiva skrev:

Forklarer jo hvor det blir av alle de nye "favoritt"plaggene/skoene/veskene hennes som avbildes et par ganger, som "elsk elsk" for så å aldri dukke opp igjen...

Rett skal være rett. Jeg skjønner at de ønsket en real fest, hun er tross alt en av Norges største bloggere. Selv om festen dabbet av fort; snapchat avslørte at flere gjester var hjemme og i seng allerede klokka 01 og vertene var på vei hjem allerede klokka 02. Men jeg hater all denne skjulte markedsføringen; alle disse folkene som klør hverandres rygger mens de lurer forbrukere og ler hele veien til banken. Halvseriøse bedrifter som med viten og vilje bryter markedsføringsloven og villeder forbrukerne. 

Jeg er ikke imponert over produktene til disse bedriftene heller. Kakeleverandøren ser ut til å basere seg mest på konditorfarger, sukkerpasta og amerikanisert søtsaker som donuts. Eventselskapet som står for pynten ser ut til å være en "one trick pony" i form av fargerik ihjelpynting og pøser på med enorme mengder engangsartikler som ballonger og kreppapir. Jeg forbinder Hancock, Festlige Ting og Cbe.no med hverandre; skjult markedsføring, vennetjenester og null respekt for markedsføringsloven og oss forbrukere.

Real fest ja! Men det virker ikke ekte, det virker som hele festen er arrangert for at det skal se kult ut på bloggen, ikke for at det skal være en minneverdig fest for CBE og hennes beste venner og familie! 

• Liker 15
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Pås skrev:

Real fest ja! Men det virker ikke ekte, det virker som hele festen er arrangert for at det skal se kult ut på bloggen, ikke for at det skal være en minneverdig fest for CBE og hennes beste venner og familie! 

Her er det illusjonen som rår, og hva som tar seg best ut på bilder. I dåpsselskapet så besto det fargekoordinerte og selvsagt gjennomsponsede kakebordet av en sukkerpastakake, donuts og vaniljekjeks med glasur samt pikekyss. Søtt på bilder, men kan ikke tenke meg at familien (og da spesielt den noe eldre garde) syntes at et slikt kakebord var særlig fristende.

Endret av Ultiva
  • Liker 24
Skrevet

Rart og litt trist, for festplanlegging, pynt og stæsj er faktisk noe hun KAN og så ut til å kose seg med. Tenk bryllupet, fotballfrues dagbok-tiden...og nå er dette også blottet for personlighet, kommersialisert og solgt til høystbydende.

Festen var sikkert kul den, og et stilig event ellers. Grattis med de 30! 

• Liker 18
Skrevet
2 timer siden, Kollontaj skrev:

Jeg tror det er mer enn 90 % dersom det blir merket hver gang hår, negler, vipper, gulv osv osv er med på bildene. 

Det er det helt sikkert, holdt meg på den sikre siden så jeg ikke skulle bli slettet for spekulasjon...

Lurer på hva cbe har som ikke er sponset. Bortsett fra de loppemarkedbøkene og den såkalte gustavianske skjenken (som absolutt ikke er gustaviansk men mye nyere) hun kjøpte på finn.

Tenk å være fullstendig kjøpt og betalt av diverse firmaers markedsføringsavdelninger. For et liv. 

• Liker 18
Skrevet
1 time siden, Ultiva skrev:

Her er det illusjonen som rår, og hva som tar seg best ut på bilder. I dåpsselskapet så besto det fargekoordinerte og selvsagt gjennomsponsede kakebordet av en sukkerpastakake, donuts og vaniljekjeks med glasur samt pikekyss. Søtt på bilder, men kan ikke tenke meg at familien (og da spesielt den noe eldre garde) syntes at et slikt kakebord var særlig fristende.

Kaker med masse sugar paste smaker rett og slett elendig. Men hvem bryr seg vel om gjestene liker kaken, bare den ser stilig ut på Instagram? 

• Liker 12
Skrevet
8 timer siden, Ultiva skrev:

Kanskje de hadde et kakebord som ble vist frem på bilder og et annet litt gjemt hvor det ble satt frem skikkelige kaker. Bordet ble bare ikke fotografert fordi det ville ødelegge bildene til bloggen. :lol:

(Nei modder, det er ikke spekulasjoner. Det er en spøk)

• Liker 9
Skrevet

Egentlig er det en prinsipiell ganske interessant diskusjon om når sponsing/reklame opphører med å være sponsing/reklame. 

Hvis en blogger ved en anledning får sponset eller får penger for å reklamere for et plagg. Når da trenger ikke lengre bloggeren merke innlegg hvor hun har på dette plagget som reklame/sponset? Når hun har vist fram (og merket) plagget de tre gangene avtalen med plagg-distributøren sa? Når tiden for reklamekampanjen utløper? Når hun selv føler det holder? Kan hun noen gang vise dette plagget igjen uten at det er merket? Hun har jo allerede mottatt en fordel da hun inngikk avtalen med plagg-produsenten. 

Hva med hår og negler? De er vel avbildet på 90% av bildene men er på CBE-bloggen stort sett bare merket når hun omtaler frisørbesøket/manikuren eller sine kvalmene uetiske ekstentions. 

Jeg har fundert over dette i tidligere tråder. Svarene jeg fikk da var gikk for en stor del i "hun kan vel ikke merke alle gangene hun viser plagget, håret, møblet. Da må hun jo merke nesten alle innlegg". Det er vel ikke om bloggeren mener mye merking er stygt som skal avgjøre når ting skal merkes, men der i mot norsk lov! 

Jeg har tittet litt i markedsføringsloven og FO veilederen og har ikke funnet noen definert grense for når sponsing/betaling for reklame slutter og varen ikke lengre skal merkes. Det som loven der i mot er klar på er at hvis bloggern mottar den minste fordelen ved å være blogger, som ikke vi andre dødelige ville ha fått, skal det merkes. En slik fordel opphører vel neppe etter halvannen uke og 2 innlegg på snap? En fordel er vel en fordel uansett og kan vel ikke ha slike begrensninger.

Så konklusjonen min er at bloggere og også CBE, som ellers skryter av å være best i klassen, skal merke MYE mer enn de gjør i dag. Alle bilder med hår, negler, kjøkken, servant på badet, klær som ikke er betalt 100% selv, barneseng og så videre. Det vil i praksis si så godt som alt!

Om bloggeren syns det er verdt fordelen å måtte merke med sponset/reklame hver gang varen vises fram er opp til bloggeren. Jeg er glad jeg slipper å leve et slikt liv hvor alt dreier seg om penger og fasade. 

• Liker 26
Skrevet

Reglene er ikke så vanskelige:

Merkingen skal være det første følgerne dine ser, noe som betyr at den må stå i nær tilknytning til omtalen/informasjonen du har publisert. Poenget er at følgerne skal være klar over at det er reklame før eller samtidig som de ser/leser innlegget. For blogg må merkingen derfor stå øverst i innlegget, og for instagram må merkingen fremgå tydelig av bildeteksten.

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/nordiske-forbrukerombudenes-standpunkt-markedsforing-via-sosiale-medier

Om butikken omtales eller tagges skal det alltid merkes. Om butikken ikke omtales eller tagges og (for eksempel) genseren bare vises frem, så er jeg i tvil hvor lenge den skal merkes. Men tenker at om det i kommentarfeltet spørs etter hvor genseren er fra, så må man skrive om det er spons eller ikke.

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Merkingen skal være det første følgerne dine ser, noe som betyr at den må stå i nær tilknytning til omtalen/informasjonen du har publisert. Poenget er at følgerne skal være klar over at det er reklame før eller samtidig som de ser/leser innlegget. For blogg må merkingen derfor stå øverst i innlegget, og for instagram må merkingen fremgå tydelig av bildeteksten.

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/nordiske-forbrukerombudenes-standpunkt-markedsforing-via-sosiale-medier

Om butikken omtales eller tagges skal det alltid merkes. Om butikken ikke omtales eller tagges og (for eksempel) genseren bare vises frem, så er jeg i tvil hvor lenge den skal merkes. Men tenker at om det i kommentarfeltet spørs etter hvor genseren er fra, så må man skrive om det er spons eller ikke.

Takk for god informasjon. :) 

Jeg tror de slipper unna med merking kun når firmaet omtales sammen med produktet.  Fra https://forbrukerombudet.no/content/2014/06/Forbrukerombudets-veiledning-for-merking-av-reklame-i-sosiale-medier.pdf

"Dersom et firma gir kjente personer gaver eller låner ut klær og smykker til spesielle anledninger, er det reklame dersom personen som har fått eller fått låne dette for eksempel legger ut bilder på instagram og bruker hashtagger som viser tilbake til firmaet.". 

Men hvis noen spør i kommentarfeltet etter "firma" e.l., og det oppgis der, da tenker jeg at bloggeren skal ettermerke (øverst).

Skrevet
2 timer siden, MarianneE skrev:

Kanskje de hadde et kakebord som ble vist frem på bilder og et annet litt gjemt hvor det ble satt frem skikkelige kaker. Bordet ble bare ikke fotografert fordi det ville ødelegge bildene til bloggen. :lol:

(Nei modder, det er ikke spekulasjoner. Det er en spøk)

Men jeg håper de faktisk hadde en kringle og en kransekake gjemt unna et sted! Tredjepersoner har reist helt fra Ålesund, trist å sitte og tygge på tørr sukkerpasta bare fordi det er det peneste på bloggen (noe jeg forøvrig er uenig i). Håper ikke evt godtroende leserne nå tror at det holder å ha én kake på et kakebord... Men det gjør meg bare enda sterkere i troen på at Hancock-produktene ikke er noe for den jevne nordmann; utseendet går tydeligvis foran smak og ikke er det mer enn én kakebit til hver gjest heller. Veteranbloggeren forteller at Hancocks kake som ble servert i 30-årsdagen nå ligger i fryseren hjemme, så selv ikke blant hippe gjester så er den særlig populær.

• Liker 22
Skrevet
40 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Jeg har også stusset over dette punktet i veilederen, da det er lett å tolke i den retningen man selv ønsker. Det står jo at så lenge man ikke omtaler produktet spesifikt så trenger man heller ikke å merke. Men veilederen sier også tydelig  flere steder at alt som  gir blogg eller bedrift en fordel skal merkes. Så hva stemmer egentlig? Forbrukerombudet fremstår igjen som utydelige og lite på banen.

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, Ultiva skrev:

Jeg har også stusset over dette punktet i veilederen, da det er lett å tolke i den retningen man selv ønsker. Det står jo at så lenge man ikke omtaler produktet spesifikt så trenger man heller ikke å merke. Men veilederen sier også tydelig  flere steder at alt som  gir blogg eller bedrift en fordel skal merkes. Så hva stemmer egentlig? Forbrukerombudet fremstår igjen som utydelige og lite på banen.

Og her er veilederen igjen utydelig. Det står under pkt 4.2  "Det er i de tilfellene der både du og annonsøren får en fordel av omtalen at innlegget skal merkes".  Og da tolker jeg det som at både produktet og annonsøren må nevnes i samme blogginnlegg, for at det skal merkes. Men enig med dere at dette er uklart. 

Skrevet
1 time siden, Asti skrev:

Og her er veilederen igjen utydelig. Det står under pkt 4.2  "Det er i de tilfellene der både du og annonsøren får en fordel av omtalen at innlegget skal merkes".  Og da tolker jeg det som at både produktet og annonsøren må nevnes i samme blogginnlegg, for at det skal merkes. Men enig med dere at dette er uklart. 

Syns det er veldig utydelig i veilederen, men markedføringsloven er klarere syns jeg. 

Bloggeren har fått fordel ved å få produktet gratis/redusert pris eller fått penger for å vise det. Så bloggeren har definitivt fordel.

Annonsøren vi ha fordel hver gang produktet vises selv når det ikke skrives navn på produktmerket/annonsøren. Det er ikke tilfeldig at vi ser Audisymbolet, formen på cola flasken og lignende i film og serier til stadighet. Audi og Coca Cola betaler dyrt for å ha produktet sitt der og selv om ingen nevner hverken Audi eller coca cola ved navn. De hadde ikke betalt om ikke det hadde fungert.

Filmene og seriene skal merke med produktplassering det er det ingen tvil om.  Hvofor skulle regelverket være strengere for produktplassering i film enn det er på blogg? Det gir ingen mening. FO kunne være mye tydeligere her så ikke bloggerne skal kunne lure seg unna med gråsoner som de ellers er så glade i. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Inocybe skrev:

Syns det er veldig utydelig i veilederen, men markedføringsloven er klarere syns jeg. 

Bloggeren har fått fordel ved å få produktet gratis/redusert pris eller fått penger for å vise det. Så bloggeren har definitivt fordel.

Annonsøren vi ha fordel hver gang produktet vises selv når det ikke skrives navn på produktmerket/annonsøren. Det er ikke tilfeldig at vi ser Audisymbolet, formen på cola flasken og lignende i film og serier til stadighet. Audi og Coca Cola betaler dyrt for å ha produktet sitt der og selv om ingen nevner hverken Audi eller coca cola ved navn. De hadde ikke betalt om ikke det hadde fungert.

Filmene og seriene skal merke med produktplassering det er det ingen tvil om.  Hvofor skulle regelverket være strengere for produktplassering i film enn det er på blogg? Det gir ingen mening. FO kunne være mye tydeligere her så ikke bloggerne skal kunne lure seg unna med gråsoner som de ellers er så glade i. 

Enig med deg. :) 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...