Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av mangel på merking! CBE burde klare merke de forbanna sponsede innleggene sine! Den dama der har vært i gamet så lenge nå at hu vet veldig godt hva som er påkrevd, jævlig respektløst ovenfor alle lesere at hu ikke klarer gjøre jobben sin. Og forbanna irriterende at dette ikke kan bli slått hardere ned på, ved Evt bøtelegging?

• Liker 28
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, JJBU skrev:

Jeg er så lei av mangel på merking! CBE burde klare merke de forbanna sponsede innleggene sine! Den dama der har vært i gamet så lenge nå at hu vet veldig godt hva som er påkrevd, jævlig respektløst ovenfor alle lesere at hu ikke klarer gjøre jobben sin. Og forbanna irriterende at dette ikke kan bli slått hardere ned på, ved Evt bøtelegging?

Ikke sant. Det er jobben hennes. En jobb hun tjener mer på enn statsministeren. Hun burde seriøst skamme seg. Og så er det så himla vanskelig å skrive sponset?

Det er vel relativt tydelig at hennes lojalitet er til kundene, ikke til leserne/forbrukerne.

• Liker 25
Gjest Loffeliten
Skrevet

Send eksemplene deres til Forbrukerombudet, da vel. Hvis Forbrukerombudet blir spammet med mail angående elendig reklamemerking tar de forhåpentligvis tak i saken (igjen)? :nori:

Skrevet (endret)

Hvis hun hadde begynt å merke absolutt alt som er sponset så tror jeg det ville blitt veldig tydelig at absolutt alt på bloggen er gjennomsponset, det ville blitt altfor avslørende og tydelig, så ikke rart de velger å "glemme" å merke endel

Veldig mange tilfeller av ettermerking, f.eks den store reklamekampanjen for freia sjokolade. I den kampanjen så ble innlegget med ei klokke ettermerket over ei uke etterpå, og hun hadde i flere innlegg på bloggen, insta og snap melkesjokolade i forkant. Siden de sjokoladene var et ledd i ei kampanje så burde også det ha vært merket spons)

Babyutstyr, barneklær, klær til henne, klokker, sminke, hudpleieprodukter, sko, lydbøker, prevensjon, mat, møbler, oppussing, sykler, treningsutstyr, treningsklær, joggesko, reiser, hotellovernattinger, frisør, løshår, negler, fotografering, restaurantbesøk, cafebesøk, utendørs boblebad (som var i bare ett innlegg), blomsterbuketter, egen bursdagsfeiring, barneselskap........alt dette og mere til har vært sponset. 

Edit;

Hun fikk også sponset studie, var vel PT hun skulle bli. 

Endret av skruf
  • Liker 27
Skrevet
16 minutter siden, Loffeliten skrev:

Send eksemplene deres til Forbrukerombudet, da vel. Hvis Forbrukerombudet blir spammet med mail angående elendig reklamemerking tar de forhåpentligvis tak i saken (igjen)? :nori:

De er det ikke tak i. Der er det bare silkehansker og å sende ut påminnelse og ny veileder.

• Liker 10
Gjest Mallory
Skrevet

Frem til nå har brudd på markedsføringsloven hverken fått konsekvenser for bloggere eller annonsører. Til tross for at Forbrukerombudet kan ilegge bøter, har de ikke gjort det, men lagt vekt på "dialog og veiledning" fremfor sanksjoner. 

I en reportasje i A-magasinet i juni 2015, uttaler Tonje Hovde Skjelbostad, forbrukeombudets fagdirektør for sosiale medier "Men det er ikke bare bloggernes ansvar å merke sponsede innlegg som reklame. Det er også annonsørenes ansvar å sørge for at det skjer.— Vi har fått en del tips om annonsører som gjør det motsatte, og ber bloggerne lavære å merke et produkt. Derfor kommer vi til å intensivere oppmerksomheten mot annonsørene fremover, sier Skjelbostad.

.. men så langt virker det som om FO har gitt opp hele prosjektet. 

I A-magasinet s reportasje siteres tre jenter på 14 og 15 fra Oslo. De leser blogger, er på Instagram og lar seg inspirere av de store bloggstjernene. Jentene er klar over at de største bloggerne sponses med produkter, men er ikke veldig opptatt av om innleggene de leser, er merket reklame eller ikke. De stoler på at forbildene deres ikke skriver om noe de ikke selv liker.

— Det ville de aldri gjort, sier jentene. 

Forhåpentligvis har flere yngre og eldre blogglesere blitt klokere siden 2015. Problemet er jo ikke at kommersielle bloggere blogger for betaling, men at de som gruppe er så forferdelig uvillige til å være knalltydelige på det. Å bedra leserne sine med tvetydigheter og snikreklame i sosiale medier er faktisk lovbrudd. 

Jeg anbefaler alle som ikke kan se at det er problematisk eller som har interesse for problemstillingen å lese artikkelen i A-magasinet. Den er lang, men grundig og bra skrevet og med mange konkrete eksempler hentet fra sosiale medier.

http://www.aftenposten.no/norge/Forbrukerombudet-vurderer-boter-for-bloggere-61204b.html

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Mallory skrev:

--- snip ----— Vi har fått en del tips om annonsører som gjør det motsatte, og ber bloggerne lavære å merke et produkt. Derfor kommer vi til å intensivere oppmerksomheten mot annonsørene fremover, sier Skjelbostad.

-   snip  ----

Dette bør det snart bli fokus på. :jepp: Det er helt uhørt at proffe bedrifter betaler for å lure kundene sine. Virkelig, virkelig uhørt og voldsomt uetisk. Hvis jeg finner ut at noen har betalt for at jeg skal tro at noen anbefaler noe av sitt gode hjerte, skal det mye til at jeg noen gang kommer til å kjøpe noe fra dem igjen.

• Liker 12
Skrevet

Jeg har tipset FO ved flere tilfeller, og det har ikke bare omhandlet CBE men også andre bloggere.. Jeg føler ikke at det bør være leseren sin oppgave å rapportere og etterspørre reklamemerking! Når det kommer FO sin rolle i dette, må jeg si den er så fraværende at det er helt latterlig.. I stedet for å bøtelegge så går man gjennom retningslinjene på nytt, beklager men hvor mange "veiledninger" skal en dame på 30 år få før hun skjønner alvoret? 

Nå er jeg veldig usikker på hva slags aldersgruppe leserne til CBE er i dag, da bloggen har fått et lettere diffust konsept, men jeg håper de fleste gjennomskuer at det eksisterer spons i så si alle innlegg skrevet av fruen, merket eller umerket!

• Liker 15
Skrevet
6 timer siden, JJBU skrev:

Jeg har tipset FO ved flere tilfeller, og det har ikke bare omhandlet CBE men også andre bloggere.. Jeg føler ikke at det bør være leseren sin oppgave å rapportere og etterspørre reklamemerking! Når det kommer FO sin rolle i dette, må jeg si den er så fraværende at det er helt latterlig.. I stedet for å bøtelegge så går man gjennom retningslinjene på nytt, beklager men hvor mange "veiledninger" skal en dame på 30 år få før hun skjønner alvoret? 

Nå er jeg veldig usikker på hva slags aldersgruppe leserne til CBE er i dag, da bloggen har fått et lettere diffust konsept, men jeg håper de fleste gjennomskuer at det eksisterer spons i så si alle innlegg skrevet av fruen, merket eller umerket!

Selvfølgelig fortsetter fotballfrua og co med løgn og bedrag når det aldri får noen følger! Forbrukerombudet burde straffe dem hardt med høye bøter, det er det eneste som vil være effektivt. Moral har de ikke,  så det hjelper lite å be dem om være snille og skrive sponset på 90% av innleggene. 

• Liker 16
Skrevet

Jeg tror det er mer enn 90 % dersom det blir merket hver gang hår, negler, vipper, gulv osv osv er med på bildene. 

• Liker 12
Skrevet (endret)
22 minutter siden, Kollontaj skrev:

Jeg tror det er mer enn 90 % dersom det blir merket hver gang hår, negler, vipper, gulv osv osv er med på bildene. 

Jeg syns det i tillegg er litt sprøtt med reklamefilmene som kommer etter enkelte av snappene hennes. Så usjarmerende og upersonlig, og definitivt spikeren i kista for "venninna Caroline". 

Ser også at hun nå har begynt å merke fredagens ekstravagante gilde med "sponset". Hancock og Festlige Ting har sikkert betalt godt for den skjulte markedsføringen som dermed foregikk fredag/lørdag/søndag. Forbrukerrådet er jo en stor vits, her brytes loven midt på lyse dagen og de gjør som vanlig ingenting.

Endret av Ultiva
  • Liker 15
Skrevet
4 minutter siden, Ultiva skrev:

Jeg syns det i tillegg er litt sprøtt med reklamefilmene som kommer etter enkelte av snappene hennes. Så usjarmerende og upersonlig, og definitivt spikeren i kista for "venninna Caroline". 

Ser også at hun nå har begynt å merke fredagens ekstravagante gilde med "sponset". Hancock og Festlige Ting har sikkert betalt godt for den skjulte markedsføringen som dermed foregikk fredag/lørdag/søndag. Forbrukerrådet er jo en stor vits, her brytes loven midt på lyse dagen og de gjør som vanlig ingenting.

De var jo representert med sponsete gaver på selve bursdagen hennes også, både kake fra Hancock og den blomsterbøtta med roser fra prettyflowerboks.. Og det var vel i januar/februar (husker ikke når fruen har bursdag). Og helt uten merket med sponsing i bursdagsinnlegget hennes. 

• Liker 11
Skrevet

Både hun og samarbeidspartnerne mister jo en masse kred på dette.  

Og forbrukerrådet burde virkelig på banen.

• Liker 13
Skrevet

Rett og slett kvalmt. Og til dere som lurer på hvorfor enkelte her stadig irriterer oss over bloggere. Her er svaret. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine over henne, tjener tydeligvis ekstremt bra, også klarer hun å prestere å ha genser MED kjøps lappen på, på en snapp video der hun hadde housetour.

Da bruker hun jo klær, klipper ikke av merkelapper og sender varen i retur! 

Det syns jeg er utrolig frekt... :sinna:

• Liker 18
Skrevet

Jeg synes det er så utrolig ukoselig og upersonlig alt sammen. Husker med stor glede min egen 30-årsfeiring, med venner og familie, på en kantine vi hadde tilgang til. Vi hadde gryterett og ris, med kaker og kaffe. Etter dette gikk de yngste hjem og festen fortsatte, i de sene nattetimer gikk "den harde kjerne" på nach hos oss. Det var så mye mer....ekte! Og varmt! Nå kan det ha vært ekte og nært hos CBE også altså, men det kommer IKKE frem på bildene...

• Liker 26
Gjest kattehviskeren
Skrevet

Det er litt frustrerende at Forbrukerrådet ikke tar skikkelig tak i dette. De lar faktisk folk tjene millioner i året ved hjelp av svindel. Ja, det er jo det det er i bunn og grunn. De merker bevisst ikke, for at all reklamen ikke skal bli så åpenbar. 

Og nei, jeg er ikke misunnelig. Jeg ville aldri hatt et så gjennomsponsa liv, det hadde føltes som om jeg levde i en reklamekatalog og at ingenting var ekte. Men jeg syns det er fælt med alle disse unge, og eldre, damene som går rett på igjen og igjen og igjen...

Skrevet
5 minutter siden, Pås skrev:

Jeg synes det er så utrolig ukoselig og upersonlig alt sammen. Husker med stor glede min egen 30-årsfeiring, med venner og familie, på en kantine vi hadde tilgang til. Vi hadde gryterett og ris, med kaker og kaffe. Etter dette gikk de yngste hjem og festen fortsatte, i de sene nattetimer gikk "den harde kjerne" på nach hos oss. Det var så mye mer....ekte! Og varmt! Nå kan det ha vært ekte og nært hos CBE også altså, men det kommer IKKE frem på bildene...

Gryterett og ris gjør seg ikke på bilder vettu! Håper i det minste du fikk bokstavballonger på bursdagen din! :fnise:

• Liker 11
Skrevet

Ser hun får skryt i kommentarfeltet der enkelte oier over seg over hvor flink hun har vært til å organisere en sånn bursdag. 

Men, hun har jo ikke det. Det er jo firmaene som har gjort det for henne. Hun har ikke ordnet hår og sminke selv engang, bare tatt på seg kjolen og kommet til dekket bord. 

T.o.m personlige bursdagsgaver skal hun tjene penger på. Hun har ikke åpnet de enda pga hun skal spare de til et videoinnlegg der hun åpner de på direkten.. teaser i innlegget hun la ut igår

• Liker 40
Skrevet
1 minutt siden, skruf skrev:

Ser hun får skryt i kommentarfeltet der enkelte oier over seg over hvor flink hun har vært til å organisere en sånn bursdag. 

Men, hun har jo ikke det. Det er jo firmaene som har gjort det for henne. Hun har ikke ordnet hår og sminke selv engang, bare tatt på seg kjolen og kommet til dekket bord. 

T.o.m personlige bursdagsgaver skal hun tjene penger på. Hun har ikke åpnet de enda pga hun skal spare de til et videoinnlegg der hun åpner de på direkten.. teaser i innlegget hun la ut igår

Serr? 😳🤣

• Liker 17
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...