Edie Skrevet 28. mars 2017 #31441 Skrevet 28. mars 2017 Ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Edie, mod.
Oz- Skrevet 28. mars 2017 #31442 Skrevet 28. mars 2017 (endret) På 26.3.2017 den 19.32, ssophie skrev: Dagens innlegg om bursdagsfesten er ikke merket, til tross for at instabildet fra festen har teksten #sponsored. Det er imidlertid umulig å vite hva på dette bildet som er sponset. Sminken? Festen? Fotografen? Og burde ikke i så fall innlegget om bursdagen også være merket? Hun roser sminkøren opp i skyene, hyller dekorasjonene og legger ut en haug av bilder fra denne fotografen som vi ikke aner om er sponset eller ikke. For en suppe. Best i klassen? Hvorfor betyr ikke troverdighet og intregritet noe for denne bedriften? 20 timer siden, skruf skrev: Hun har også fått kommentar ang sponsinga, og da svarer hun at "noe er sponset".. men seriøst, nesten alt er jo sponset! Hadde hun presisert under overskriften eksakt hva som er sponset så ville leserene fått sett at bursdagen er gjennomsponset. Istedet så skriver hun noe lignende som "inneholder noe sponset".. Det kommer helt sikkert et innlegg ang kjolen hennes også. Sånn type 10-15 bilder etter hverandre som er nesten identiske. Spent på å se om kjolen er sponset i tillegg til alt det andre Dersom et innlegg innholder en rekke produkter hvorav noen av sponset, holder det å merke innlegget med "inneholder spons"? Forbruker kan umulig vite hvilket produkt det gjelder når det ikke er spesifisert. Sier veilederen noe om dette? @BlendaSensitive, @Asti eller @Ultiva? Endret 28. mars 2017 av Oz- 11
Gjest Asti Skrevet 28. mars 2017 #31443 Skrevet 28. mars 2017 @Oz- Godt spørsmål. Det jeg finner om merking er kapittel 5 "Merking av reklame – hva, hvor og hvordan skal du merke?" - https://forbrukerombudet.no/content/2014/06/Forbrukerombudets-veiledning-for-merking-av-reklame-i-sosiale-medier.pdf ".... Dersom du publiserer et bilde eller innlegg som utelukkende inneholder reklame for et produkt eller en tjeneste, kan merkingen enklest gjøres ved å skrive «reklame» øverst i innlegget, eller merke bildet med #reklame. Dersom omtalen er blandet med resten av blogginnlegget, kan du for eksempel skrive innledningsvis at «Jeg er betalt av (selskap X) for å omtale produktet», «jeg har fått dette produktet fra (selskap X)», og lignende like tydelige formuleringer. Det er viktig at du bruker tydelige formuleringer som følgerne forstår, for eksempel «reklame»....". Jeg er enig i at merkingen er upresis, og bloggeren ville nok være bedre tjent med en bedre merking. Dette ut fra at man vet ikke hva som er sponset, og da velger jeg å gå ut fra at alt er reklame.
Oz- Skrevet 28. mars 2017 #31444 Skrevet 28. mars 2017 3 minutter siden, Asti skrev: @Oz- Godt spørsmål. Det jeg finner om merking er kapittel 5 "Merking av reklame – hva, hvor og hvordan skal du merke?" - https://forbrukerombudet.no/content/2014/06/Forbrukerombudets-veiledning-for-merking-av-reklame-i-sosiale-medier.pdf ".... Dersom du publiserer et bilde eller innlegg som utelukkende inneholder reklame for et produkt eller en tjeneste, kan merkingen enklest gjøres ved å skrive «reklame» øverst i innlegget, eller merke bildet med #reklame. Dersom omtalen er blandet med resten av blogginnlegget, kan du for eksempel skrive innledningsvis at «Jeg er betalt av (selskap X) for å omtale produktet», «jeg har fått dette produktet fra (selskap X)», og lignende like tydelige formuleringer. Det er viktig at du bruker tydelige formuleringer som følgerne forstår, for eksempel «reklame»....". Jeg er enig i at merkingen er upresis, og bloggeren ville nok være bedre tjent med en bedre merking. Dette ut fra at man vet ikke hva som er sponset, og da velger jeg å gå ut fra at alt er reklame. Takk for svar! Jeg ser at det også står "Dette betyr at dersom du markedsfører et produkt eller en tjeneste i sosiale medier, skal du på en tydelig måte gi leserne og følgerne dine beskjed om hva som er reklame." Når innlegget inneholder flere produkter enn ett og bare er merket med "inneholder spons" eller det blir svart at "noe er sponset", så kan ikke jeg som leser vite hva som er reklame - bare at noe et eller annet sted i innlegget er det. Merkingen kan derfor ikke være tilstrekkelig. Er dere enig med meg i dette? 9
Inocybe Skrevet 28. mars 2017 #31446 Skrevet 28. mars 2017 10 minutter siden, Oz- skrev: Takk for svar! Jeg ser at det også står "Dette betyr at dersom du markedsfører et produkt eller en tjeneste i sosiale medier, skal du på en tydelig måte gi leserne og følgerne dine beskjed om hva som er reklame." Når innlegget inneholder flere produkter enn ett og bare er merket med "inneholder spons" eller det blir svart at "noe er sponset", så kan ikke jeg som leser vite hva som er reklame - bare at noe et eller annet sted i innlegget er det. Merkingen kan derfor ikke være tilstrekkelig. Er dere enig med meg i dette? Helt enig 2
Keaton Skrevet 28. mars 2017 #31447 Skrevet 28. mars 2017 Inneholder spons=alt er spons. Slik oppfatter jeg det. Kanskje ikke hensikten til bløfferen? 16
Gjest Zeitgeist Skrevet 28. mars 2017 #31448 Skrevet 28. mars 2017 Bloggeren CBE har - med sin selvforskyldte troverdighetsproblemer - adskillig mer å tape på denne lemfeldige merkingen enn det hun åpenbart innbiller seg selv. Likeledes kundene hun reklamerer for.
monty Skrevet 28. mars 2017 #31449 Skrevet 28. mars 2017 42 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev: Bloggeren CBE har - med sin selvforskyldte troverdighetsproblemer - adskillig mer å tape på denne lemfeldige merkingen enn det hun åpenbart innbiller seg selv. Likeledes kundene hun reklamerer for. Hva tenker du hun har å tape? Pengene renner jo inn i strie strømmer, og stadig nye samarbeidspartnere synes å stå i kø for at hun skal reklamere for produktene deres på bloggen sin. Jeg er enig i at kundene hun reklamerer for muligens mister noen potensielle kjøpere, men det tror jeg de ikke bryr seg nevneverdig om, jf at de blir kontaktet og gjort oppmerksom på en mulig boikott, men velger å fortsette samarbeidet med bloggeren. Jeg personlig tror at både CBE og kundene hun reklamerer for er veldig fornøyd med situasjonen som den er. Hva ellers kan grunnen være til at denne lemfeldige merkingen fortsetter? Ikke uvitenhet, i hvertfall.... 7
mamsi Skrevet 28. mars 2017 #31450 Skrevet 28. mars 2017 Hvis dette var min jobb og jeg fikk gjentatt kritikk i flere ÅR for å "glemme" helt enkle og banale elementer ved jobben...så tror jeg at jeg hadde funnet meg noe enklere å drive med. Mulig at det er potensielt vanskelig å finne en enklere jobb enn de allerede har? De gjør dette med forsett. De vil ikke gjøre det bedre. 13
Gjest Zeitgeist Skrevet 29. mars 2017 #31451 Skrevet 29. mars 2017 3 timer siden, monty skrev: Hva tenker du hun har å tape? Pengene renner jo inn i strie strømmer, og stadig nye samarbeidspartnere synes å stå i kø for at hun skal reklamere for produktene deres på bloggen sin. Jeg er enig i at kundene hun reklamerer for muligens mister noen potensielle kjøpere, men det tror jeg de ikke bryr seg nevneverdig om, jf at de blir kontaktet og gjort oppmerksom på en mulig boikott, men velger å fortsette samarbeidet med bloggeren. Jeg personlig tror at både CBE og kundene hun reklamerer for er veldig fornøyd med situasjonen som den er. Hva ellers kan grunnen være til at denne lemfeldige merkingen fortsetter? Ikke uvitenhet, i hvertfall.... På lang sikt taper hun på det fordi hun fremstår som lite troverdig. Man vet ikke hva som er reklame eller ikke, og halvveis oppegående folk vil følgelig anta at alt er reklame. Hvis man ser på hvilke produkter og tjenester CBE fronter, så er det ingen av de som riktig samsvarer med hva som står i CBEs kundeprofil hos United Influencers . Videre slår denne stadige utvekslingen av samarbeidspartnere tilbake på troverdigheten. Det er ikke spesielt tillitsvekkende når en blogger lovpriser produkt A den ene måneden, for så å lovprise produkt B den neste måneden. Og i hvert fall ikke når produkt A og B er den samme tingen, men kommer fra ulike produsenter. Samtidig er jeg helt enig med deg at såvel CBE som kundene hennes er fornøyd med hvordan ting foregår på bloggen, og det skulle ikke forundre meg at det betales ekstra for skjult reklame.
neon_sun Skrevet 29. mars 2017 #31452 Skrevet 29. mars 2017 Akkurat i det jeg satt og tenkte hvor naturlig pen og lite tilgjort hun var på en snapvideo i går, dukket det plutselig opp reklame for Sb12. Herregud, så kleint og pinlig. Og ikke merket, selvsagt. 13
Roadrunner Skrevet 29. mars 2017 #31454 Skrevet 29. mars 2017 13 minutter siden, neon_sun skrev: Akkurat i det jeg satt og tenkte hvor naturlig pen og lite tilgjort hun var på en snapvideo i går, dukket det plutselig opp reklame for Sb12. Herregud, så kleint og pinlig. Og ikke merket, selvsagt. La også merke til hvor naturlig og pen hun var i de klippene. Moderat sminket og et hår som ikke var overstylet gjorde henne godt! Jeg la også merke til at det stod #annonse tidlig i snap-sekvensen, men før hun viste frem produktet... Så det var merket, men jeg mener også at det kunne vært merket mye bedre og mer tydelig (feks på alle snap-ene som omhandlet produktet). 6
perplexed Skrevet 29. mars 2017 #31455 Skrevet 29. mars 2017 8 timer siden, mamsi skrev: Hvis dette var min jobb og jeg fikk gjentatt kritikk i flere ÅR for å "glemme" helt enkle og banale elementer ved jobben...så tror jeg at jeg hadde funnet meg noe enklere å drive med. Mulig at det er potensielt vanskelig å finne en enklere jobb enn de allerede har? De gjør dette med forsett. De vil ikke gjøre det bedre. Jeg ville aldri forlatt en jobb som var så enkel, betalte så mye, og konsekvensen av å "glemme" å gjøre jobben min riktig var minimal. Det er jo virkelig en "drømmesituasjon" å få lov til å være så dårlig på et aspekt av jobben sin, men fremdeles gå masse opp i lønn år etter år. 8
Populært innlegg Ultiva Skrevet 29. mars 2017 Forfatter Populært innlegg #31456 Skrevet 29. mars 2017 (endret) En dag i veteranbloggerens travle liv, som skriver "god morgen" midt på formiddagen: https://imgur.com/aO5mIcL Ekteparets arbeidsdag består altså av ett stk møte, etterfulgt av takkekort-bilder som skal tas hos fotograf, på tross av at de hadde profesjonell fotograf med seg hele dåpsdagen (!). Deretter skal de shoppe håndklær og cupcakes. Og så regner veteranbloggeren med at det har blitt kvelden. Og sånn går no' disse utrolig stressende og travle dagene for frua, som heldigvis "elsker å ha mye å gjøre, selv om det innebærer tungt hode og bæreposer under øynene til tider"... Ikke rart hun ikke har tid til å lese eller å nyte babytiden med andre ord. Endret 29. mars 2017 av Ultiva 69
Gjest Zeitgeist Skrevet 29. mars 2017 #31457 Skrevet 29. mars 2017 30 minutter siden, Ultiva skrev: En dag i veteranbloggerens travle liv, som skriver "god morgen" midt på formiddagen: https://imgur.com/aO5mIcL Ekteparets arbeidsdag består altså av ett stk møte, etterfulgt av takkekort-bilder som skal tas hos profesjonell fotograf (kan ikke LKE ta disse bildene på 10 min hjemme, han har da både utdannelsen og topp fotoutstyr). Deretter skal de shoppe håndklær og cupcakes. Og så regner veteranbloggeren med at det har blitt kvelden. Og sånn går no' disse utrolig stressende og travle dagene for frua, som heldigvis "elsker å ha mye å gjøre"... Ikke rart hun ikke har tid til å lese eller nyte babytiden med andre ord. Fy søren så travelt hun har det altså! For en überkvinne som rekker alt det der. Jeg blir jo helt andpusten av å lese om alle de kjempeviktige gjøremålene. Med en slik timeplan, så trenger hun døgn som varer i 48 timer. Minst!
Gjest Anna Nas Skrevet 29. mars 2017 #31458 Skrevet 29. mars 2017 12 timer siden, monty skrev: Hva tenker du hun har å tape? Pengene renner jo inn i strie strømmer, og stadig nye samarbeidspartnere synes å stå i kø for at hun skal reklamere for produktene deres på bloggen sin. Jeg er enig i at kundene hun reklamerer for muligens mister noen potensielle kjøpere, men det tror jeg de ikke bryr seg nevneverdig om, jf at de blir kontaktet og gjort oppmerksom på en mulig boikott, men velger å fortsette samarbeidet med bloggeren. Jeg personlig tror at både CBE og kundene hun reklamerer for er veldig fornøyd med situasjonen som den er. Hva ellers kan grunnen være til at denne lemfeldige merkingen fortsetter? Ikke uvitenhet, i hvertfall.... Kanskje du har rett, kanskje ikke. Hvem vet hva gråsonebloggere og kundene deres ville tjent hvis de var tvers gjennom troverdige. Jeg er litt nysgjerrig på hva omdømmet til bloggpersoner betyr i privat sammenheng, eller for den del om det har noen som helst betydning på godt og vondt. For eksempel ville jeg personlig oppleve det som kjipt hvis jeg ble invitert til en privat sammenkomst, et familietreff eller merkedag for så å oppdage at hele kalaset var gjennomsponset. Fremfor å bli gjort stas på, ble gjestene tilbudt det verten hadde funnet sponsorer til, og man ble på en måte ikke unnet mer enn det. I tillegg forventes det jo at man selv gir en gave i mange sammenheng, noe som gjør hele greia enda kjipere. Man kommer der med sin innkjøpte lille eller store gave, og får sponset sukkerpasta i retur. Alle velger sin måte å leve på og det er helt greit, det. Min personlige mening er nettopp min personlige og ikke et krav til noe eller noen som helst. Jeg skjønner også at bloggere ikke nødvendigvis viser frem hele sannheten/kakebordet eller hva det måtte være, og at sukkerpastahelvetet kanskje bare er uspiselig reklame, men selskapet er jo fortsatt sponset eller delvis betalt av kommersielle aktører, mens private gjester byr på seg selv og sitt.
kokkos Skrevet 29. mars 2017 #31459 Skrevet 29. mars 2017 49 minutter siden, Ultiva skrev: En dag i veteranbloggerens travle liv, som skriver "god morgen" midt på formiddagen: https://imgur.com/aO5mIcL Ekteparets arbeidsdag består altså av ett stk møte, etterfulgt av takkekort-bilder som skal tas hos profesjonell fotograf (kan ikke LKE ta disse bildene på 10 min hjemme, han har da både utdannelsen og topp fotoutstyr). Deretter skal de shoppe håndklær og cupcakes. Og så regner veteranbloggeren med at det har blitt kvelden. Og sånn går no' disse utrolig stressende og travle dagene for frua, som heldigvis "elsker å ha mye å gjøre"... Ikke rart hun ikke har tid til å lese eller nyte babytiden med andre ord. Seriøst??!! 😂 En travel dag som inneholder det mange har å gjøre - i tillegg til en arbeidsdag. Snodig at ikke "venninnene" (leserne) hennes provoseres og fremmedgjøres av sånne innlegg. 16
Ultiva Skrevet 29. mars 2017 Forfatter #31460 Skrevet 29. mars 2017 (endret) 21 timer siden, kokkos skrev: Seriøst??!! 😂 En travel dag som inneholder det mange har å gjøre - i tillegg til en arbeidsdag. Snodig at ikke "venninnene" (leserne) hennes provoseres og fremmedgjøres av sånne innlegg. Ja det er merkelig. Angående takkekort i fbm dåpen, hvorfor ikke være litt crazy og bruke noen av bildene fra - nettopp - dåpsdagen? De hadde tross alt profesjonell fotograf med seg hele tiden... Og om alle de bildene virkelig ble bomskudd så har de jo LKE, som er en habil fotograf med både utdannelse og topp fotoutstyr. Bare å få på penkjolen og legge den lille på et lammeskinn, det tar seriøst ti minutter. Håndklær kan man kjøpe på internett. Og cupcakes - bare ring Hancock da vel, som allerede har sponset bloggen i et par måneder. Fascinerende hvordan det går an å komplisere "arbeidsoppgaver", eller hyggelige fritidsaktiviteter som de fleste andre ville ha kalt det. Endret 30. mars 2017 av Ultiva 25
Fremhevede innlegg