Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Zeitgeist
Skrevet
54 minutter siden, Klarissa skrev:

Melde til Markedsrådet høres voldsomt ut. Det er ikke akkurat slik at noen dør av å lese en annonse som ikke er merket øverst. Skjønner heller ikke hvorfor det er så ille at noe ikke er merket på Twitter. De henviser jo til innlegg som er merket på bloggen.

Det er vel ikke noe mer voldsomt å melde om brudd på markedsføringsloven enn det er å melde om underslag til skattemyndighetene eller nasking til politimyndighetene. Og det skal selvsagt godt gjøres at noen dør av elendig merking, økonomisk underslag, eller nasking - men det er lovbrudd okke som. Når i all verden ble død og fordervelse et nødvendig kriterium før det er legitimt å si ifra? 

I henhold til myndighetene skal leseren gjøres oppmerksom på at en lenke fører til en reklamepost. Og her vises det nok en gang at bloggeierne bryter en lov som er pinlig enkel å følge. 

Hverken FO, skattedirektoratet eller politiet har tilstrekkelige ressurser til å se til alt foregår i overensstemmelse med lovverket og det til enhver tid De er også avhengig av at publikum melder i fra om lovbrudd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 time siden, Klarissa skrev:

Melde til Markedsrådet høres voldsomt ut. Det er ikke akkurat slik at noen dør av å lese en annonse som ikke er merket øverst. Skjønner heller ikke hvorfor det er så ille at noe ikke er merket på Twitter. De henviser jo til innlegg som er merket på bloggen.

Enhver bruker av CBE.nos markedsføringskanaler i sosiale medier (herunder Twitter, Facebook, Instagram, Tumbler, Snapchat og lignende, samt blogg) skal aller først bli gjort oppmerksom på at de nå blir utsatt for reklame/annonse/sponsing slik at de kan gjøre seg opp en mening om hvorvidt de ønsker å utsette seg for en betalt omtale eller ikke. Det skal merkes, og det skal merkes korrekt i alle kanaler.

Anbefaler også å lese @CecilieXglimrende innlegg om skjult reklame her, og å lese FOs veiledning om merking av reklame, slik mange her i tråden har gjort for å kunne føre en fruktbar debatt.

Endret av Cornucopia
Lagt til lenke
  • Liker 9
Skrevet

Hvis en arbeidstaker skriver flere timer enn de skal, så får de urettmessig betalt. Da får de penger for noe de ikke har gjort. De jukser til seg mer penger.

Hvis en arbeidsledig sender meldekort samtidig som de jobber, så får de mer penger enn det de skal ha. De jukser til seg mer penger.

Hvis du sier du er alenemor, men samtidig har samboer, så får du penger du ikke har krav på. Da jukser du! 

Alle disse tilfellene er helt legitime å melde inn. Da tar man samfunnsansvar. Noen bryter en lov som gir de mer penger i lommen enn det de skal ha. 

Prinsippet (satt på spissen) er det samme når en blogger ikke merker reklame/annonse på bloggen sin. De bryter en lov for å få mer penger i egen lomme. 

Bloggere tjener store penger på reklame, men de er lovpålagt å opplyse om det. Men dessverre tjener de enda mer fra forbrukeren dersom de ikke opplyser om det. Så da tillater de seg å "jukse litt".. Hvorfor er det greit? 

• Liker 21
Skrevet
1 time siden, Klarissa skrev:

Synes dette er en veldig rar og fjern tankegang. Hvordan ville det gått med samfunnet dersom ingen skulle ha overholdt reglene? Dersom noe er kritikkverdig og klart bryter med gjeldene lovverk, er det klart man skal melde i fra. Dersom det var grunn til å tro at noen foreldre mishandlet barna sine ville man vel oppfordret til å melde i fra til aktuelle myndigheter, heller enn å si at det hørtes "voldsomt ut", nemlig fordi at da får myndighetene muligheten til å sjekke ut om ting skjer i forhold til regelverket. Dersom bloggerne får holde på slik det gagner dem og annonsørene mest vil det jo være utelukkende umerket reklame på blogger, og det burde være selvfølgelig at det er uheldig i og med at det blir en sammenblanding av "genuine" vennineråd og kjøpt-og-betalt reklameplass hvor annonsører ber bloggeren skrive at deres produkter er fantastiske helt uavhengig av bloggerens egne erfaringer med produktene. Nei, ingen dør av det, men allikevel. Å kjøpe en elendig barberhøvel fra en blogger som roser den herfra til himmelen er fortsatt bortkastede penger for forbrukeren, som kanskje hadde tenkt annerledes dersom han/hun hadde visst at dette var en annonse for et produkt som bloggeren fikk betalt for å skrive. Om det er merket på bloggen eller ikke er egentlig likegyldig, da bloggere som regel får sin markedsverdi av antall klikk til bloggen. Ofte "skjuler" de reklameinnlegg i andre sosiale medier under overskrifter som ikke røper at innleggene egentlig er reklame, og da er de (både bloggere og annonsører) tjent på det ved at folk klikker seg inn på innlegget uten å vite at innlegget er kjøpt og betalt. Og det, er i mine øyne, feil. Å melde feil i markedsføringen til Markedsrådet vil derimot aldri bli feil i mine øyne, selv om det føles veldig demotiverende når bloggerne aldri opplever sanksjoner som følge av at de gjentatte ganger blir meldt for sitt manglende samsvar med regelverket. 

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes det er veldig dårlig med så mye feilmerking. Mannen til CBE har jo tidligere sagt de merker nesten perfekt. Nei, det gjør de ikke! Og jeg synes det er helt patetisk å nøye seg med intensjoner om "nesten". Det er som om de ikke har kapasitet til å klare det skikkelig. 

• Liker 14
Skrevet (endret)

Helt utenkelig..., hvor kynisk er man ikke..., vinkle en persons helt naturlige følelser...
Veldig følelsesladde beskrivelser brukt til forsvar overfor én enkelt kritiker som stiller spørsmål til at hovedpersonen i et bloggnarrativ, skapt av millionbedriften Treasures AS, kritisert for feil- og sågar manglende merking av innholdsmarkedsføring, tynnhetsredigering, kommentarfeltskandale, og eksponering av mindreårige, skal ha enerett på virkeligheten. 

Endret av Cornucopia
fjernet sitat
  • Liker 10
Gjest Onbothsides
Skrevet
4 timer siden, lenebu skrev:

Synes dette er en veldig rar og fjern tankegang. Hvordan ville det gått med samfunnet dersom ingen skulle ha overholdt reglene? Dersom noe er kritikkverdig og klart bryter med gjeldene lovverk, er det klart man skal melde i fra. Dersom det var grunn til å tro at noen foreldre mishandlet barna sine ville man vel oppfordret til å melde i fra til aktuelle myndigheter, heller enn å si at det hørtes "voldsomt ut", nemlig fordi at da får myndighetene muligheten til å sjekke ut om ting skjer i forhold til regelverket. Dersom bloggerne får holde på slik det gagner dem og annonsørene mest vil det jo være utelukkende umerket reklame på blogger, og det burde være selvfølgelig at det er uheldig i og med at det blir en sammenblanding av "genuine" vennineråd og kjøpt-og-betalt reklameplass hvor annonsører ber bloggeren skrive at deres produkter er fantastiske helt uavhengig av bloggerens egne erfaringer med produktene. Nei, ingen dør av det, men allikevel. Å kjøpe en elendig barberhøvel fra en blogger som roser den herfra til himmelen er fortsatt bortkastede penger for forbrukeren, som kanskje hadde tenkt annerledes dersom han/hun hadde visst at dette var en annonse for et produkt som bloggeren fikk betalt for å skrive. Om det er merket på bloggen eller ikke er egentlig likegyldig, da bloggere som regel får sin markedsverdi av antall klikk til bloggen. Ofte "skjuler" de reklameinnlegg i andre sosiale medier under overskrifter som ikke røper at innleggene egentlig er reklame, og da er de (både bloggere og annonsører) tjent på det ved at folk klikker seg inn på innlegget uten å vite at innlegget er kjøpt og betalt. Og det, er i mine øyne, feil. Å melde feil i markedsføringen til Markedsrådet vil derimot aldri bli feil i mine øyne, selv om det føles veldig demotiverende når bloggerne aldri opplever sanksjoner som følge av at de gjentatte ganger blir meldt for sitt manglende samsvar med regelverket. 

Igjen, dras det linjer til barnemishandling! 

Det er faktisk ikke nødvendig å gang på gang sammenligne feilmerking av en annonse med et barn som lider. 

Ser ikke dere nyhetene og reagerer når en som har kopiert en tusenlapp får strengere straff enn en som har voldtatt en 9åring? Det må gå an å se at mennesker er viktigere enn småting som ikke betyr så mye i det store hele. 

Hvis man kjøper en barberhøvel fordi Cbe reklamerer for den så hadde man kjøpt den uavhengig av om innlegget er merket eller ikke. Og hvis man ikke evner å sjekke opp litt selv om produkter man vil kjøpe så fortjener man å lære seg det, gjerne ved å kjøpe noe som ikke funker slik de tror. Dessuten; mye er individuelt, om du ikke får fin hud av en krem så kan det hende jeg gjør det. Og smaken er som baken, om du ikke liker farris så kan det hende jeg gjør. 

Når det gjelder skjult reklame, skal bloggere aldri kunne snakke om noe uten st det _må_ være skjult reklame? Så ei som blogga om Bali kyllinggryte igår, ikke merket reklame, så det var nok bare hennes beretning om middagen sin. Skal hun ikke kunne skrive om det? 

Skrevet
7 timer siden, mamsi skrev:

Jeg synes det er veldig dårlig med så mye feilmerking. Mannen til CBE har jo tidligere sagt de merker nesten perfekt. Nei, det gjør de ikke! Og jeg synes det er helt patetisk å nøye seg med intensjoner om "nesten". Det er som om de ikke har kapasitet til å klare det skikkelig. 

Dette er jeg så enig i. 

Det er jo jobben deres, og en jobb som de tjener over 2mill i året på. 

I enhver jobb så bør man bestrebe seg på å gjøre en perfekt jobb. Ikke halvgjort og "nesten".

Jeg jobber i helsevesenet, skulle tatt seg ut om jeg gjorde jobben min "nesten" bra og feilfritt. Det ville fått konsekvenser. 

• Liker 14
Skrevet
2 timer siden, Onbothsides skrev:

Igjen, dras det linjer til barnemishandling! 

Det er faktisk ikke nødvendig å gang på gang sammenligne feilmerking av en annonse med et barn som lider. 

Ser ikke dere nyhetene og reagerer når en som har kopiert en tusenlapp får strengere straff enn en som har voldtatt en 9åring? Det må gå an å se at mennesker er viktigere enn småting som ikke betyr så mye i det store hele. 

Hvis man kjøper en barberhøvel fordi Cbe reklamerer for den så hadde man kjøpt den uavhengig av om innlegget er merket eller ikke. Og hvis man ikke evner å sjekke opp litt selv om produkter man vil kjøpe så fortjener man å lære seg det, gjerne ved å kjøpe noe som ikke funker slik de tror. Dessuten; mye er individuelt, om du ikke får fin hud av en krem så kan det hende jeg gjør det. Og smaken er som baken, om du ikke liker farris så kan det hende jeg gjør. 

Når det gjelder skjult reklame, skal bloggere aldri kunne snakke om noe uten st det _må_ være skjult reklame? Så ei som blogga om Bali kyllinggryte igår, ikke merket reklame, så det var nok bare hennes beretning om middagen sin. Skal hun ikke kunne skrive om det? 

Dette!!!

• Liker 1
Skrevet

@Lenem88 og @Onbothsides, spørsmålet som andre her har stilt i sine innlegg er fremdeles ubesvart: hvorfor er det greit å bryte reglene om igjen og om igjen? Det er i tillegg tilsynelatende helt bevisste regelbrudd. Hvorfor er det greit og skal være fritatt for kritikk?

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, Oz- skrev:

@Lenem88 og @Onbothsides, spørsmålet som andre her har stilt i sine innlegg er fremdeles ubesvart: hvorfor er det greit å bryte reglene om igjen og om igjen? Det er i tillegg tilsynelatende helt bevisste regelbrudd. Hvorfor er det greit og skal være fritatt for kritikk?

Men spørsmålet mister for meg sin seriøsitet når man trekker linjer mellom grov vold og "småtteri" som unnlatt merking på reklame/annonse. Det betyr likevell ikke at det er greit - det sier jeg ikke. Men jeg greier ikke å forstå tankegangen til noen som kan mene det er like viktig. For det er det ikke. Trekk gjerne frem eksempler, men da bør det være på noe som er "like ille". 

Selvfølgelig burde hun/de merke skikkelig - en regel er en regel. Men jeg ser ikke helt hvorfor det må diskuteres side opp og side ned, ved å kun gjenta det samme. Meld fra der dere vil, gjør det du føler du må, men å diskutere det i det uendelige her inne tror jeg ikke gjør så mye med saken annet enn å få folk til å klikke seg inn. Frua vil fortsette å gjøre som hun vil uavhengig av hva du mener/ikke mener. 

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, Lenem88 skrev:

Men spørsmålet mister for meg sin seriøsitet når man trekker linjer mellom grov vold og "småtteri" som unnlatt merking på reklame/annonse. Det betyr likevell ikke at det er greit - det sier jeg ikke. Men jeg greier ikke å forstå tankegangen til noen som kan mene det er like viktig. For det er det ikke. Trekk gjerne frem eksempler, men da bør det være på noe som er "like ille". 

Selvfølgelig burde hun/de merke skikkelig - en regel er en regel. Men jeg ser ikke helt hvorfor det må diskuteres side opp og side ned, ved å kun gjenta det samme. Meld fra der dere vil, gjør det du føler du må, men å diskutere det i det uendelige her inne tror jeg ikke gjør så mye med saken annet enn å få folk til å klikke seg inn. Frua vil fortsette å gjøre som hun vil uavhengig av hva du mener/ikke mener. 

Så fint at du også mener at merkingen burde gjøres ordentlig, det er de fleste her helt enige om. Så får vi heller være uenig om hvorvidt det er småtteri eller ikke å bevisst drive gjentakende regelbrudd. 

Hvorvidt det som skrives her får noen betydning gjenstår å se, med fare for å bli beskyldt for å trekke frem gamle synder er det ikke til å komme unna at det har fått betydning tidligere. Uansett er ikke det det viktigste for meg. Jeg diskuterer Donald Trump også, og tror ikke det kommer til å påvirke hva han gjør eller ikke gjør heller. Min lyst til å diskutere er den samme, og da er det jo flaks for meg at dette er et diskusjonsforum :-)

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, Lenem88 skrev:

jeg ser ikke hvorfor folk ikke ser at diskusjoner har betydning. Hvis vi IKKE diskuterer kritiske forhold som noen tjener penger på, er vi jo garantert at det bare fortsetter. Jeg ser at endeløse diskusjoner kan fremstå som ufruktbare, men det er nå engang gjennom diskusjon og debatt vi utvikler synspunktene og holdningene våre. 

Treasures driver mye feilmerking og manglende merking idag. Men de var mye verre før. Og hadde de ikke hatt dette søkelyset på merkingen, så er det nærliggende å anta at de ville fortsatt i det gamle sporet. 

Derfor mener jeg at det å sette søkelyset på konkrete blogger hjelper i forhold til den bloggen. Samtidig mener jeg at det er viktig å ha den generelle debatten, for å lære seg oppmerksomhet og kritisk sans rundt skjult reklame.

Jeg har lært mye om content marketing, skjult reklame og produktplassering gjennom å følge denne debatten, og blitt mye mer kritisk enn hva jeg var før til det jeg får presentert i blogger og blader. For eksempel har jeg helt sluttet å kjøpe moteblader, fordi denne debatten har fått meg til å innse at det meste er kjøpt og betalt i bladenes redaksjonelle stoff.

• Liker 23
Skrevet
28 minutter siden, Amafalathiel skrev:

jeg ser ikke hvorfor folk ikke ser at diskusjoner har betydning. Hvis vi IKKE diskuterer kritiske forhold som noen tjener penger på, er vi jo garantert at det bare fortsetter. Jeg ser at endeløse diskusjoner kan fremstå som ufruktbare, men det er nå engang gjennom diskusjon og debatt vi utvikler synspunktene og holdningene våre. 

Treasures driver mye feilmerking og manglende merking idag. Men de var mye verre før. Og hadde de ikke hatt dette søkelyset på merkingen, så er det nærliggende å anta at de ville fortsatt i det gamle sporet. 

Derfor mener jeg at det å sette søkelyset på konkrete blogger hjelper i forhold til den bloggen. Samtidig mener jeg at det er viktig å ha den generelle debatten, for å lære seg oppmerksomhet og kritisk sans rundt skjult reklame.

Jeg har lært mye om content marketing, skjult reklame og produktplassering gjennom å følge denne debatten, og blitt mye mer kritisk enn hva jeg var før til det jeg får presentert i blogger og blader. For eksempel har jeg helt sluttet å kjøpe moteblader, fordi denne debatten har fått meg til å innse at det meste er kjøpt og betalt i bladenes redaksjonelle stoff.

Veldig enig i det du sier her, @Amafalathiel

Og så synes jeg også det er ganske merkelig at det 100% saklige innlegget til @Asti blir møtt med brølende følelsesutbrudd og lite pene personkarakteristikker av den som kritiserer eller snakker om at det ikke er greit å ha et lemfeldig forhold til regelverket.

Jeg synes det er alvorlig at CBE.no ikke følger regelverket. De er Norges fremste og mest erfarne. De VET hva reglene er, og enda velger de å omgå og unngå dem. Det kan ikke være ignoranse - at de ikke skjønner - de er jo ståldyktige på dette og har skapt Norges fremste merkevare innenfor blogging og content marketing. Ergo må det være bevisst, og det er det som opprører meg. De jukser fordi de slipper unna og fordi de vil. Ikke fordi de ikke skjønner.

De har vært råflinke til å bygge merkevaren til-fingerspissene-velstelte-og-veldreide-fotballfrue-med-alt-på-stell med sin fotballfruemann og fotballfruebarn. I så stor grad at folk kjøper og svelger det hele med hud og hår - de gråter fordi hun skal flytte fra det vakre-alltid-ryddige-og-lekre-fotballfruefamiliehuset. Selvsagt trenger vi noen kritiske stemmer.

Og så går det an å være opptatt av sosiale medier og bloggere og andre, mye mer alvorlige ting. Jeg jobber med voldsutsatte på flere nivåer og på jevnlig basis. Det går an å ha mange tanker i hodet på en gang.

Men måten folk går av skaftet på når de leser en objektiv oppramsing av dårlig merking av reklame i en blogg, får meg til å tenke at vi trenger nettopp slik engasjement som vises i denne tråden.

• Liker 24
Skrevet
10 timer siden, Abrahima skrev:

Hvis en arbeidstaker skriver flere timer enn de skal, så får de urettmessig betalt. Da får de penger for noe de ikke har gjort. De jukser til seg mer penger.

Hvis en arbeidsledig sender meldekort samtidig som de jobber, så får de mer penger enn det de skal ha. De jukser til seg mer penger.

Hvis du sier du er alenemor, men samtidig har samboer, så får du penger du ikke har krav på. Da jukser du! 

Alle disse tilfellene er helt legitime å melde inn. Da tar man samfunnsansvar. Noen bryter en lov som gir de mer penger i lommen enn det de skal ha. 

Prinsippet (satt på spissen) er det samme når en blogger ikke merker reklame/annonse på bloggen sin. De bryter en lov for å få mer penger i egen lomme. 

Bloggere tjener store penger på reklame, men de er lovpålagt å opplyse om det. Men dessverre tjener de enda mer fra forbrukeren dersom de ikke opplyser om det. Så da tillater de seg å "jukse litt".. Hvorfor er det greit? 

Her er sammenligningsgrunnlaget. CBE tjener penger på at folk klikker seg inn på bloggen. Derfor skal folk vite på forhånd at det inneholder reklame i innlegget som promoteres på sosiale medier,så kan de velge bort å gi klikk. 

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, lenebu skrev:

Dette.

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, Ultiva skrev:

Tusen takk @Asti!

Med andre ord, 40 feilmerkede reklameinnlegg fra den kommersielle bedriften i løpet av disse siste tre ukene. Cbe.no fortsetter altså i nøyaktig samme tralten som forrige sveip avslørte senest i mai:

Sveipet i mai viste at det i snitt var 1,5 feilmerkede reklameinnlegg per dag. Dette siste sveipet viser en ratio på 1,8 feilmerkede reklameinnlegg per dag, det vil si at bedriften nå tillater seg å feilmerke enda mer. Og dette er altså UTEN å inkludere alle gråsoneinnleggene som @Asti beskriver ovenfor. 

Hvor er yrkesstoltheten til journalisten Berg Eriksen? Cbe.no har desidert Norges lengste fartstid i bransjen som kommersiell toppblogg, dette er bare pinlig dårlig.

Du kan så si. :) 

Skrevet
22 timer siden, Asti skrev:

@Klarissa:  Siden du ønsker oppdatert liste kan du få det. :) 

Under finner du en oversikt over manglende merking hos Treausre/cbe.no for perioden 15.08. t.o.m.  05.09., dvs. de 3 siste ukene (med forbehold om feil), jfr. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier :

Blogg:

De har lagt ut 38 innlegg. Av de var 20 reklame, der 14 var merket korrekt, mens 6 ser ut til å være merket feil:

(...)

Instagram:

Her har de blitt flink til å merke. De har lagt ut 24 innlegg. Av de var 9 reklame, der 8 var merket korrekt, mens 1 ser ut til å være merket feil:

(....)

Facebook:

De har lagt ut 41 innlegg. Av de var 21 reklame, der 12 var merket korrekt, mens 9 ser ut til å være merket feil:

(....)

Twitter:

De har lagt ut 61 innlegg. Av de var 29 reklame, der 5 var merket korrekt, mens 24 ser ut til å være merket feil:

(....)

(* Jeg har ikke tatt med reklame merket med "eget design" e.l. Det gjelder en god del reklame for sko fra Bianco og vesker fra Adax. Jeg mener de innleggene med fordel kunne vært merket tydeligere som reklame, men har altså ikke tatt de med. 

** Jeg har heller ikke tatt med blogginnlegg som ikke er merket med reklame, men som man kan mistenke er skjult reklame, da firmaet får merkenavnet sitt vist frem på bloggen via bilder og/eller tekst. )

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forbrukerombudet har veiledet bloggere i mange år, jfr. https://forbrukerombudet.no/heksejakt-mot-bloggere . Videre er dette et høyt prioritert område blant de nordiske forbrukermyndighetene, jfr. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/nordisk-standpunkt-skjult-reklame.   Men FO har begrenset med ressurser, dvs. de er en liten tilsynsmyndighet med et stort tilsynsområde, jfr.  https://forbrukerombudet.no/om-forbrukerombudet/agenda-2016 , og derfor har de ikke gjennomført nytt tilsyn i år Jeg er forøvrig uenig i måten de har gått frem på, dvs. de burde for lenge siden ha sendt over saker til Markedsrådet.   :) 

Jeg har alltid ment at det er mye reklame, men det å få denne oversikten viser jo at det (etter min mening) er ekstremt mye reklame! Bloggen er jo mer et reklamavis(blogg) enn enn livsstilsblogg med dette antallet. 

Antallet feilmerkde innlegg på twitter var veldig stort, overraskende stort med tanke på instagram hvor de kun har en feilmerket. 

Takk for oversikten @Asti! Det var en liten tankevekker. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...