Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, kristine20 skrev:

Jeg kan ikke tenke meg at de skal være tilstede under visningen. Hvertfall ikke begge. 

Nei, men det må være slitsomt å gjøre klar for visning med en nyfødt. Vi hadde myyye stæsj til baby'n spredt rundt i hele huset. Bleier, gulpekluter, skift, ammepute, vugge osv. Og ikke minst en liten baby som hang i puppen konstant 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
54 minutter siden, Asti skrev:

@Klarissa:  Siden du ønsker oppdatert liste kan du få det. :) 

Under finner du en oversikt over manglende merking hos Treausre/cbe.no for perioden 15.08. t.o.m.  05.09., dvs. de 3 siste ukene (med forbehold om feil), jfr. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier :

Blogg:

De har lagt ut 38 innlegg. Av de var 20 reklame, der 14 var merket korrekt, mens 6 ser ut til å være merket feil:

Instagram:

Her har de blitt flink til å merke. De har lagt ut 24 innlegg. Av de var 9 reklame, der 8 var merket korrekt, mens 1 ser ut til å være merket feil:

Facebook:

De har lagt ut 41 innlegg. Av de var 21 reklame, der 12 var merket korrekt, mens 9 ser ut til å være merket feil:

Twitter:

De har lagt ut 61 innlegg. Av de var 29 reklame, der 5 var merket korrekt, mens 24 ser ut til å være merket feil:

(* Jeg har ikke tatt med reklame merket med "eget design" e.l. Det gjelder en god del reklame for sko fra Bianco og vesker fra Adax. Jeg mener de innleggene med fordel kunne vært merket tydeligere som reklame, men har altså ikke tatt de med. 

** Jeg har heller ikke tatt med blogginnlegg som ikke er merket med reklame, men som man kan mistenke er skjult reklame, da firmaet får merkenavnet sitt vist frem på bloggen via bilder og/eller tekst. )

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forbrukerombudet har veiledet bloggere i mange år, jfr. https://forbrukerombudet.no/heksejakt-mot-bloggere . Videre er dette et høyt prioritert område blant de nordiske forbrukermyndighetene, jfr. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/nordisk-standpunkt-skjult-reklame.   Men FO har begrenset med ressurser, dvs. de er en liten tilsynsmyndighet med et stort tilsynsområde, jfr.  https://forbrukerombudet.no/om-forbrukerombudet/agenda-2016 , og derfor har de ikke gjennomført nytt tilsyn i år Jeg er forøvrig uenig i måten de har gått frem på, dvs. de burde for lenge siden ha sendt over saker til Markedsrådet.   :) 

Tusen takk @Asti!

Med andre ord, 40 feilmerkede reklameinnlegg fra den kommersielle bedriften i løpet av disse siste tre ukene. Cbe.no fortsetter altså i nøyaktig samme tralten som forrige sveip avslørte senest i mai:

Sveipet i mai viste at det i snitt var 1,5 feilmerkede reklameinnlegg per dag. Dette siste sveipet viser en ratio på 1,8 feilmerkede reklameinnlegg per dag, det vil si at bedriften nå tillater seg å feilmerke enda mer. Og dette er altså UTEN å inkludere alle gråsoneinnleggene som @Asti beskriver ovenfor. 

Hvor er yrkesstoltheten til journalisten Berg Eriksen? Cbe.no har desidert Norges lengste fartstid i bransjen som kommersiell toppblogg, dette er bare pinlig dårlig.

Endret av Ultiva
  • Liker 23
Skrevet
44 minutter siden, Asti skrev:

Under finner du en oversikt over manglende merking hos Treausre/cbe.no for perioden 15.08. t.o.m.  05.09., dvs. de 3 siste ukene (med forbehold om feil), jfr. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier :

Blogg:

De har lagt ut 38 innlegg. Av de var 20 reklame, der 14 var merket korrekt, mens 6 ser ut til å være merket feil:

Instagram:

Her har de blitt flink til å merke. De har lagt ut 24 innlegg. Av de var 9 reklame, der 8 var merket korrekt, mens 1 ser ut til å være merket feil:

Facebook:

De har lagt ut 41 innlegg. Av de var 21 reklame, der 12 var merket korrekt, mens 9 ser ut til å være merket feil:

Twitter:

De har lagt ut 61 innlegg. Av de var 29 reklame, der 5 var merket korrekt, mens 24 ser ut til å være merket feil:

(* Jeg har ikke tatt med reklame merket med "eget design" e.l. Det gjelder en god del reklame for sko fra Bianco og vesker fra Adax. Jeg mener de innleggene med fordel kunne vært merket tydeligere som reklame, men har altså ikke tatt de med. 

** Jeg har heller ikke tatt med blogginnlegg som ikke er merket med reklame, men som man kan mistenke er skjult reklame, da firmaet får merkenavnet sitt vist frem på bloggen via bilder og/eller tekst. )

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forbrukerombudet har veiledet bloggere i mange år, jfr. https://forbrukerombudet.no/heksejakt-mot-bloggere . Videre er dette et høyt prioritert område blant de nordiske forbrukermyndighetene, jfr. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/nordisk-standpunkt-skjult-reklame.   Men FO har begrenset med ressurser, dvs. de er en liten tilsynsmyndighet med et stort tilsynsområde, jfr.  https://forbrukerombudet.no/om-forbrukerombudet/agenda-2016 , og derfor har de ikke gjennomført nytt tilsyn i år Jeg er forøvrig uenig i måten de har gått frem på, dvs. de burde for lenge siden ha sendt over saker til Markedsrådet.   :) 

Det er åbenbart et stykke å gå før de merker korrekt :hakeslepp: Blir også litt paff over hvor utrolig mye reklame det er på den bloggen totalt. Blir veldig tydelig når man får det i "tabellform" slik som her. 

• Liker 11
Skrevet

@Onbothsides:  Nei, alt som ligger under bloggdelen var ikke merket med annonselenker. Sjekk en gang til du. :) Der var to innlegg som manglet merking øverst som gjaldt sponsing, der var 1 reklameinnlegg for Bianco sko som låg under "annonselenker" uten lenke, dvs. kun reklame, og der var to reklameinnegg for Adax vesker som låg under "annonselenker" uten lenker, dvs. kun reklame. 

Merkingen "annonselenker" brukes når man får betalt hvis noen klikker seg inn via lenkene som ligger ved. Reklamesamarbeidet innebærer mer enn dette.  Reklame for Bianco og Adax skal merkes tydelig som reklame, jfr. svar fra FO til Treasure: http://imgur.com/a/Y6twA . De vet derfor godt hvordan dette skal merkes. 

Skrevet
20 minutter siden, Arista skrev:

Nei, men det må være slitsomt å gjøre klar for visning med en nyfødt. Vi hadde myyye stæsj til baby'n spredt rundt i hele huset. Bleier, gulpekluter, skift, ammepute, vugge osv. Og ikke minst en liten baby som hang i puppen konstant 

Dronningen av planlegging har nok en plan denne gangen også :)

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner, avsporinger, diskusjon av barn og svar til dette.

Kragebein, mod

• Liker 2
Skrevet

Håper for Guds skyld at hun føder snart. Går jo kun i sutring over å fortsatt være gravid der!

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, neiognei skrev:

Håper for Guds skyld at hun føder snart. Går jo kun i sutring over å fortsatt være gravid der!

To dager på overtid så synes jeg faktisk det er innafor å sutre litt jeg da... for å være høygravid er jævlig tungt. 

• Liker 20
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Takk @Asti for den flotte oversikten. Sammenlignet med den oversikten som ble presentert sist gang, så er altså merkingen blitt verre. Og det er vel heller ikke så lenge siden mannen til CBE gikk ut og hevdet at det merkes korrekt der det skal merkes. Auda ... I tillegg viser jo listen at CBEs påstand om "tre innlegg om dagen" overhodet ikke stemmer. 

Skrevet
10 minutter siden, Blå politibil skrev:

To dager på overtid så synes jeg faktisk det er innafor å sutre litt jeg da... for å være høygravid er jævlig tungt. 

Ja, been there, done that. Men det er null interessant å lese og se flere ganger om dagen at det er så fælt og tungt og what not. Dette har vært et repiterende tema nå i ei uke, siden hun forventet å føde ei uke før.

Passer dårlig inn i det glansede magasinet. 

• Liker 3
Gjest morhjertegod
Skrevet
5 minutter siden, neiognei skrev:

Ja, been there, done that. Men det er null interessant å lese og se flere ganger om dagen at det er så fælt og tungt og what not. Dette har vært et repiterende tema nå i ei uke, siden hun forventet å føde ei uke før.

Passer dårlig inn i det glansede magasinet. 

Her om dagen klaget folk her inne for at hun hadde den " perfekte" graviditeten, der hun aldri var i dårlig form osv. Nå klager hun og viser frem noe annet en et glansete bilde, da blir jammen det feil også. 

Skrevet
22 minutter siden, morhjertegod skrev:

Her om dagen klaget folk her inne for at hun hadde den " perfekte" graviditeten, der hun aldri var i dårlig form osv. Nå klager hun og viser frem noe annet en et glansete bilde, da blir jammen det feil også. 

:roser:

• Liker 10
Skrevet (endret)
43 minutter siden, morhjertegod skrev:

Det er ikke "feil". Det bare understreker troverdighetsproblematikken til bloggfirmaet. Ingen går fra et 40 uker langt perfekt, komplikasjonsfritt svangerskap til så å bli luta lei, frustrert og fullstendig tom for inspirasjon i løpet av noen få dager. Syns du ikke det foreligger etiske betenkeligheter ved å fremstille et svangerskap som tilsynelatende perfekt når det tydeligvis ikke var det?

Dette er et kommersielt firma som tjener rått på å appellere til leseres følelser og drømmer for å selge dem produkter de ikke trenger. Ved hjelp av "en god venninnes bekjennelser", hvor de bygger "personlige" relasjoner til leserne gjennom uformelle, sosiale medier. Tv-seere har ikke et følelsesmessig forhold til Pepsi-reklame eller Fjordland-reklame. Men mange blogglesere føler faktisk på et "personlig" forhold til bloggens frontfigur, og biter kraftig på når produkter veves inn i bloggvirkeligheten. Dette bevises ved at bedriften drar inn hundretusenvis av kroner på (elendig merket) reklame hver eneste måned.

Enkelte brukere i denne tråden påstår at de slettes ikke påvirkes av reklame og at det er helt greit at en profesjonell journalist bedriver slett merking i sitt kommersielle bloggfirma. Men det bør faktisk ringe noen bjeller hos oss alle med tanke på de enorme summene som brukes årlig på nettopp reklame. Reklame er big business av en god grunn; alle påvirkes enten de tror det eller ikke.

Skjult reklame er MYE vanskeligere å beskytte seg mot. Og her fremstilles det en hverdag med en god venninne som har et "perfekt" hjem og et "perfekt" svangerskap, tydeligvis for å håve inn mest mulig på produktsalg ("kjøp denne og denne så kan du bli som meg"). De siste dagene, hvor luften tydeligvis begynner å gå ut av ballongen, viser igjen at bloggens fremstilling er en glanset fasade. Og er det virkelig greit å pynte på noe så sårbart og skjørt som et svangerskap, er ingenting hellig lenger? (skal unngå å begi meg ut på overeksponering av mindreårige familiemedlemmer for økonomisk vinning her)

Endret av Ultiva
  • Liker 28
Skrevet
17 timer siden, Asti skrev:

Blogg:

Instagram:

Facebook:

Twitter:

Melde til Markedsrådet høres voldsomt ut. Det er ikke akkurat slik at noen dør av å lese en annonse som ikke er merket øverst. Skjønner heller ikke hvorfor det er så ille at noe ikke er merket på Twitter. De henviser jo til innlegg som er merket på bloggen.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Ultiva skrev:

Men mange blogglesere føler faktisk på et "personlig" forhold til bloggens frontfigur, og biter kraftig på når produkter veves inn i bloggvirkeligheten. Dette bevises ved at bedriften drar inn hundretusenvis av kroner på (elendig merket) reklame hver eneste måned.

for de som måtte være  i tvil, er det bare å gå inn og lese kommentarfeltet til innlegget om hussalget. Det er en lang rekke innlegg fra lesere som sitter og gråter fordi fotballfrue skal selge huset. Det er vel en viss mulighet for at disse ikke har en forretningsmessig distanse til frua og bloggen.

• Liker 28
Skrevet
22 timer siden, Amafalathiel skrev:

det er åpenbart at det de prøver å selge ikke bare er et hus, men selveste Fotballfrues hus! DU kan kjøpe Fotballfrues hus! Du kan flytte inn og bli som henne!

Alle andre som selger hus blir jo sterkt rådet til  rydde, rydde og rydde. Vekk med alle personlige ting, ha så lite ting og møbler som mulig, slik at du hjelper kjøperen å se for seg seg selv og sine ting og sin familie. 

Men denne videoen fokuserer på CBE og hennes person, hennes liv, hennes jobb, hennes familie og de titusen pyntegjenstandene hennes.

Hvis det vil øke mulighetene for å få en god pris er vel det helt legitimt. 

• Liker 3
Gjest Xstrella
Skrevet
7 minutter siden, Amafalathiel skrev:

for de som måtte være  i tvil, er det bare å gå inn og lese kommentarfeltet til innlegget om hussalget. Det er en lang rekke innlegg fra lesere som sitter og gråter fordi fotballfrue skal selge huset. Det er vel en viss mulighet for at disse ikke har en forretningsmessig distanse til frua og bloggen.

De kan jo ikke ha et eget liv om de lever livet gjennom et glanset ukeblad blogg...

Skrevet
14 minutter siden, Ultiva skrev:

Det er ikke "feil". Det bare understreker troverdighetsproblematikken til bloggfirmaet. Ingen går fra et 40 uker langt perfekt, komplikasjonsfritt svangerskap til så å bli luta lei, frustrert og fullstendig tom for inspirasjon i løpet av noen få dager. Syns du ikke det foreligger etiske betenkeligheter ved å fremstille et svangerskap som tilsynelatende perfekt når det tydeligvis ikke var det?

Dette er et kommersielt firma som tjener rått på å appellere til leseres følelser og drømmer for å selge dem produkter de ikke trenger. Ved hjelp av "en god venninnes bekjennelser", hvor de bygger "personlige" relasjoner til leserne gjennom uformelle, sosiale medier. Tv-seere har ikke et følelsesmessig forhold til Pepsi-reklame eller Fjordland-reklame. Men mange blogglesere føler faktisk på et "personlig" forhold til bloggens frontfigur, og biter kraftig på når produkter veves inn i bloggvirkeligheten. Dette bevises ved at bedriften drar inn hundretusenvis av kroner på (elendig merket) reklame hver eneste måned.

Enkelte brukere i denne tråden påstår at de slettes ikke påvirkes av reklame og at det er helt greit at en profesjonell journalist bedriver slett merking i sitt kommersielle bloggfirma. Men det bør faktisk ringe noen bjeller hos oss alle med tanke på de enorme summene som brukes årlig på nettopp reklame. Reklame er big business av en god grunn; alle påvirkes enten de tror det eller ikke.

Skjult reklame er MYE vanskeligere å beskytte seg mot. Og her fremstilles det en hverdag med en god venninne som har et "perfekt" hjem og et "perfekt" svangerskap, tydeligvis for å håve inn mest mulig på produktsalg ("kjøp denne og denne så kan du bli som meg"). De siste dagene, hvor luften tydeligvis begynner å gå ut av ballongen, viser igjen at bloggens fremstilling er en glanset fasade. Og er det virkelig greit å pynte på noe så sårbart og skjørt som et svangerskap, er ingenting hellig lenger? (skal unngå å begi meg ut på overeksponering av mindreårige familiemedlemmer for økonomisk vinning her)

Kan man ikke være lei av å gå gravid selv om man har hatt et komplikasjonsfritt og tilsynelatende "perfekt" svangerskap? Uten å ha vært gravid selv, så vil jeg tro det er ganske normalt å være lei og utålmodig etter å møte babyen sin :)  I tillegg har hun jo opprettholdt treningen sin gjennom hele graviditeten, til og med på termindagen trente hun, så jeg tror virkelig ikke at dette er noe hun har pyntet på. 

• Liker 13
Skrevet
22 minutter siden, Ultiva skrev:

Skjult reklame er MYE vanskeligere å beskytte seg mot. Og her fremstilles det en hverdag med en god venninne som har et "perfekt" hjem og et "perfekt" svangerskap, tydeligvis for å håve inn mest mulig på produktsalg ("kjøp denne og denne så kan du bli som meg"). De siste dagene, hvor luften tydeligvis begynner å gå ut av ballongen, viser igjen at bloggens fremstilling er en glanset fasade. Og er det virkelig greit å pynte på noe så sårbart og skjørt som et svangerskap, er ingenting hellig lenger? (skal unngå å begi meg ut på overeksponering av mindreårige familiemedlemmer her)

Hei.

På hvilken måte vil du si at hun plutselig fremstår som luta lei osv og( at dette videre gir en troverdighetsproblematikk)? 

Jeg ser det ikke. 

Hussalget og prosessen har foregått i kulissene. Helt normalt og ikke ville dele alle ting underveis. Skjønner henne godt.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Når det gjelder hussalg har den ikke akkurat foregått i kulissene. De som har fulgt/kjenner bloggen har registrert at en prosess var igangsatt, forsterket ut fra manglende svar på direkte spørsmål i kommentarfeltet de siste månedene, etter at det ble kjent at en eventuell  ny kontrakt mellom Odd og Berg Eriksens mann skulle forhandles.
På Twitter ble det idag også sendt spørsmål til VG uten respons, på hvor mye Treasures har betalt for forsideannonseringen for noe så trivielt som å selge huset sitt. Akkurat dét går på troverdigheten løs for VG, men slik vi kjenner markedsføringsplattformen cbe.no, er det jo ikke usannsynlig at et betimelig spørsmål om eventuell forsideannonsering skulle dukket opp.

Endret av Cornucopia
omformulert
  • Liker 15
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...