Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
20 timer siden, Asti skrev:

@Onbothsides : Manglende merking av reklame har blitt dokumentert gjentatte ganger her i tråden. :) 

Det er godt mulig, men det er vel ganske lenge siden nå. Syns det er unødvendig å drive å dra fram gamle ting og hvis ikke FO vil prioritere blogger så er det vel en grunn til det.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har de pusset opp et barnerom til den nye babyen hvis de skal selge huset?? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Høstduft skrev:

Hvorfor har de pusset opp et barnerom til den nye babyen hvis de skal selge huset?? 

De må jo ha tak over hodet til huset er solgt. En enebolig i skogen i Siljan tar nok lengre tid å selge enn en toroms i Oslo. Tror de bare har sikret seg å måtte bo der en stund. Men nå har de jo skaffet seg en fet boligannonse på forsiden av VG, så hvem vet..

Endret av Milio
  • Liker 5
Skrevet

Han er 100 % ferdig i Odd, alt annet er en lek med språket for å komme best mulig ut av det.  

• Liker 17
Skrevet
Et øyeblikk siden, Vitulina skrev:

Han er 100 % ferdig i Odd, alt annet er en lek med språket for å komme best mulig ut av det.  

Kan jeg spørre deg hvordan du vet det? :)

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Vitulina skrev:

får håpe de ikke ordlegger seg litt feil

• Liker 4
Skrevet

men det er litt rart at de vil ha visning midt i det som veldig sannsynlig er den første barseltiden

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil gjerne dele en artikkel, som kanskje kan oppfattes som litt på siden. Men likevel tar det tak i det denne bedriften bidrar til; å skade ungdom ytterligere (hard påstand, men jeg mener det er sant). 

http://fett.no/spring-break-forever-bitches/

Teksten tar opp hvordan markedskreftene påfører ungdom psykiske skader, dette er jo bedriften delaktig i. 

Moderator må gjerne fjerne innlegget om det ikke passer her. 

Skrevet
1 time siden, Klarissa skrev:

Det er godt mulig, men det er vel ganske lenge siden nå. Syns det er unødvendig å drive å dra fram gamle ting og hvis ikke FO vil prioritere blogger så er det vel en grunn til det.

ærlig talt, nå må du gi deg. De merker feil over en lav sko, regelmessig, fortsatt. Alle som følger dem med et halvt øye kan se det.

• Liker 20
Skrevet

Har inntrykk av at om de kan unnlate å merke noe, og slippe unna med det, så gjør de det.

• Liker 16
Skrevet
18 timer siden, Fotballfluen skrev:

Hvem betale 4 millioner for et hus langt ute i ødemarken?

Hadde jeg hatt råd til det så ville jeg mer enn gjerne bodd slik.. 

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, Amafalathiel skrev:

men det er litt rart at de vil ha visning midt i det som veldig sannsynlig er den første barseltiden

Jeg kan ikke tenke meg at de skal være tilstede under visningen. Hvertfall ikke begge. 

• Liker 1
Gjest Onbothsides
Skrevet
3 minutter siden, Lapper skrev:

Hadde jeg hatt råd til det så ville jeg mer enn gjerne bodd slik.. 

Jeg også, huset er nydelig! 

Skrevet
41 minutter siden, Milio skrev:

De må jo ha tak over hodet til huset er solgt. En enebolig i skogen i Siljan tar nok lengre tid å selge enn en toroms i Oslo. Tror de bare har sikret seg å måtte bo der en stund. Men nå har de jo skaffet seg en fet boligannonse på forsiden av VG, så hvem vet..

Jeg tror det huset blir solgt fort..

• Liker 4
Gjest Onbothsides
Skrevet

Kjempesmart med en boligvideo synes jeg, helt enig med mange at Pihl sin var bedre men syns det var smart. 

Tipper boligen selges fort, innen to uker.

Skrevet

Noen trenger virkelig en realitetssjekk :sprettoy: være seg blogger eller bruker. Salgsfilmen kunne like godt vært reklamefilm for : kjole, puter, terasse, kaffe, barneleker, frisør, neglakk, med mere. Vanskelig å se for seg at noen kan dette seriøst. 

Skrevet

@Klarissa:  Siden du ønsker oppdatert liste kan du få det. :) 

Under finner du en oversikt over manglende merking hos Treausre/cbe.no for perioden 15.08. t.o.m.  05.09., dvs. de 3 siste ukene (med forbehold om feil), jfr. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier :

Blogg:

De har lagt ut 38 innlegg. Av de var 20 reklame, der 14 var merket korrekt, mens 6 ser ut til å være merket feil:

Instagram:

Her har de blitt flink til å merke. De har lagt ut 24 innlegg. Av de var 9 reklame, der 8 var merket korrekt, mens 1 ser ut til å være merket feil:

Facebook:

De har lagt ut 41 innlegg. Av de var 21 reklame, der 12 var merket korrekt, mens 9 ser ut til å være merket feil:

Twitter:

De har lagt ut 61 innlegg. Av de var 29 reklame, der 5 var merket korrekt, mens 24 ser ut til å være merket feil:

(* Jeg har ikke tatt med reklame merket med "eget design" e.l. Det gjelder en god del reklame for sko fra Bianco og vesker fra Adax. Jeg mener de innleggene med fordel kunne vært merket tydeligere som reklame, men har altså ikke tatt de med. 

** Jeg har heller ikke tatt med blogginnlegg som ikke er merket med reklame, men som man kan mistenke er skjult reklame, da firmaet får merkenavnet sitt vist frem på bloggen via bilder og/eller tekst. )

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forbrukerombudet har veiledet bloggere i mange år, jfr. https://forbrukerombudet.no/heksejakt-mot-bloggere . Videre er dette et høyt prioritert område blant de nordiske forbrukermyndighetene, jfr. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/nordisk-standpunkt-skjult-reklame.   Men FO har begrenset med ressurser, dvs. de er en liten tilsynsmyndighet med et stort tilsynsområde, jfr.  https://forbrukerombudet.no/om-forbrukerombudet/agenda-2016 , og derfor har de ikke gjennomført nytt tilsyn i år Jeg er forøvrig uenig i måten de har gått frem på, dvs. de burde for lenge siden ha sendt over saker til Markedsrådet.   :) 

Gjest Onbothsides
Skrevet
5 timer siden, eksiltronder skrev:

Det kan hende du husker en liten sak for et par år tilbake, hvor selveste Fruen ble tatt for bildejuks /redigering av egen kropp. Hvordan ble dette oppdaget sa du? KG.

Beklager sen respons.

Klart jeg husker det, jeg har jo nevnt det til og med! Men å kalle det revolusjon er å overdrive. Det er fint at det ble fokus på det, og de beklaget og forklarte og livet gikk videre.  Syns likevel det er verre med bloggere som redigerer kroppen men påstår den er naturlig, det er å forvrenge synet på både unge og voksne. Har vi ikke alle slengt på litt Snapchatfilter på et profilbilde og hevdet det var helt naturlig 😉 

Det virker bare som de derfor nå blir veldig overvåket og at alle vil overgå den oppdagelsen som ble gjort den gangen. Trokke det skjer lissom.

Skrevet
7 minutter siden, Onbothsides skrev:

Beklager sen respons.

Klart jeg husker det, jeg har jo nevnt det til og med! Men å kalle det revolusjon er å overdrive. Det er fint at det ble fokus på det, og de beklaget og forklarte og livet gikk videre.  Syns likevel det er verre med bloggere som redigerer kroppen men påstår den er naturlig, det er å forvrenge synet på både unge og voksne. Har vi ikke alle slengt på litt Snapchatfilter på et profilbilde og hevdet det var helt naturlig 😉 

Det virker bare som de derfor nå blir veldig overvåket og at alle vil overgå den oppdagelsen som ble gjort den gangen. Trokke det skjer lissom.

"Og livet gikk videre i samme vante gang". 

Sorry, måtte ordne opp i litt faktafeil. 

• Liker 6
Gjest Onbothsides
Skrevet
1 minutt siden, RompeRusk skrev:

"Og livet gikk videre i samme vante gang". 

Sorry, måtte ordne opp i litt faktafeil. 

"Og de fleste brydde seg ikke så mye fortsatt" 😊😇

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...