LilleSnupp Skrevet 7. juli 2016 #26221 Skrevet 7. juli 2016 42 minutter siden, Bergensia skrev: http://sunnfornuft.unitedbloggers.no Lurer på om der blir noen endring i innleggene og hvordan det svares på kommentarer når som UI går med på dette. Og hva CBE.no tenker om dette i forhold til sin egen blogg og innhold? Nesten skremmende å se kritikken herfra bli tatt så alvorlig, mtp alle sjalu nettroll her. 6
pøbelsara Skrevet 7. juli 2016 #26222 Skrevet 7. juli 2016 38 minutter siden, LilleSnupp skrev: Nesten skremmende å se kritikken herfra bli tatt så alvorlig, mtp alle sjalu nettroll her. Er du ironisk nå? 3
LilleSnupp Skrevet 7. juli 2016 #26223 Skrevet 7. juli 2016 Var som å lese kritikken fra fotballfrue-trådene som er blitt forsøkt kneblet igjen og igjen.. og igjen.. og igjen med at man bare er sjalu/nettroll/misunnelig/osv 7
BlendaSensitive Skrevet 7. juli 2016 #26224 Skrevet 7. juli 2016 21 timer siden, pøbelsara skrev: Siden de mest leste bloggerne tjener millioner i året, er det rimelig å anta at noen har gjort en vurdering og funnet ut at blogganbefalinger selger, ja. Jeg tror neppe store kommersielle aktører kaster penger rundt seg til markedsføring etter innfallsmetoden. Det er jo bare å lese kommentarfeltet til cbe, så ser man at tilsynelatende voksne personer sluker anbefalinger fra sin favorittblogger ganske ukritisk. 21 timer siden, Miss O'Hara skrev: Akkurat det har jeg lurt litt på. I et så lite land, i et såvidt gjennomsiktig samfunn. Hvordan går det an å bedrive en forretning basert på spons, dersom forretningen itself er basert på en "hjemmeværende husmors" betraktninger om sminke, klær, hverdagsliv, barn, interiør, familie... Hvordan ble det slik? Penger, selvsagt, men er ikke hele ideen om cupcake-mødre fullstendig ut - og når skal det bli synlig på den gruppen bloggere? Selv kjøper jeg ikke "dameblader" (vel, ett og annet er blitt kjøpt inn med noen års mellomrom i håp om at jeg omsider skal se det "alle andre damer" ser, men blir like skuffet hver gang...) og synes det er fascinerende at det går an å leve av blogging slik de gjør. Fristende, helt til man ser hvordan man ender opp - sminket til det ugjenkjennelige i intervjuer på TV. Det var såvidt oppe tidligere; målgruppen til bloggerne. Demografien. Jeg drikker ikke noe med kullsyre, siden kullsyre ikke er bra i lengden, og blir ikke forført av delikate bilder av sprudlevann (med mindre det kommer fra Frankrike, men det er en annen historie ), men blir virkelig blogglesere forført av den typen innlegg? Finnes det målinger på det, responsen på slik annonsering? Daniel Wellington, billigklokkene som har ført til at mannen bak klokkene har blitt en svært rik mann, har benyttet seg av sosiale medier og i svært liten grad tradisjonelle reklamekanaler. Filip Tysander kjøpte nettopp sveriges dyreste leilighet til over 100 millioner SEK. Så åpenbart funker det. http://www.di.se/artiklar/2016/5/10/succen-fortsatter-for-daniel-wellington/ Fra 200 000 til 1,5 milliarder... http://www.jajja.com/jajja-magazine/sa-lyckades-daniel-wellington/ 8
Emilie112 Skrevet 7. juli 2016 #26225 Skrevet 7. juli 2016 4 timer siden, Bergensia skrev: http://sunnfornuft.unitedbloggers.no Lurer på om der blir noen endring i innleggene og hvordan det svares på kommentarer når som UI går med på dette. Og hva CBE.no tenker om dette i forhold til sin egen blogg og innhold? Dette er jo ikke annet en elt fantastisk! Det er jo spont on all kritikk CBE har fått ang kroppsfokus, mat og trening!! Blir spennende å se om de forandrer noe og hvilke retning bloggen tar nå😀 9
Gjest Bergensia Skrevet 8. juli 2016 #26226 Skrevet 8. juli 2016 http://imgur.com/rGkux39 (skjermdump fra kommentar) Forstår hun ikke hva som menes med Sunnfornuft eller må hun vente til mannen kommer hjem så hun vet hva hun skal mene om saken?
skruf Skrevet 8. juli 2016 #26227 Skrevet 8. juli 2016 1 time siden, Bergensia skrev: http://imgur.com/rGkux39 (skjermdump fra kommentar) Forstår hun ikke hva som menes med Sunnfornuft eller må hun vente til mannen kommer hjem så hun vet hva hun skal mene om saken? Hun viser jo veldig tydelig at hun ikke vil forholde seg til de reglene/retningslinjene når ett av punktene er at man ikke skal oppgi klesstørrelsen sin, og rett under den kommentaren om hva hun mener om retningslinjene så spør en leser om hvilken str hun har i kjolen og fotballfrua svarer at hun har str small..... 20
Gjest Sobril Skrevet 8. juli 2016 #26228 Skrevet 8. juli 2016 (endret) . Endret 14. juli 2016 av Sobril
Safiye Skrevet 8. juli 2016 #26229 Skrevet 8. juli 2016 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner, hets og kommentar til modereringen. - Pavilion, mod Endret 8. juli 2016 av Pavilion
Gjest Bloggleseren Skrevet 8. juli 2016 #26230 Skrevet 8. juli 2016 Men som Sophie Elise skriver her: http://sophieelise.blogg.no/1466428928_n_m_vi_vokse_opp.html Bloggerne blir jo spurt om klesstørrelsen sin hele tiden. Har aldri skjønt hvorfor, egentlig. "Hvor har du kjøpt den?" Ok, den tar jeg. Men "hvilken størrelse har du?" Hva har det med noe som helst å gjøre? Man må jo bruke sin egen størrelse dersom man skal kjøpe klær uansett. Men i alle tilfelle, det er ikke bloggernes feil at mange lesere spør om det, og det er mulig det ikk er noe stort tap for allmennheten om de bare begynner å svare at de ikke vil svare, men synes dere ikke det blir litt overformynderi? Plutselig skal noen andre regulere dialogen i kommentarfeltet. En annen sak er at jeg ikke tror det med størrelse er så viktig lenger. Har inntrykk av at kroppsidealet har begynt å bevege seg bort fra å være tynn til å ha former. Det er ikke så mange som har lyst til å se ut som CBE lenger; nå vil de se ut som Eileen fra PH. Og ikke vet jeg hva slags størrelse Kim Kardashian bruker, men det er neppe XS. Ei venninne av meg trener på et hipt helsestudio på Løkka, og hun sier at de jentene som trener hardest der, går inn for former, ikke å være tynn. Å være spikertynn har blitt ut, på et vis. Denne venninnen har for øvrig modellkropp og har vært fanatisk opptatt av å være slank hele livet, så når hun plutselig sier at "tynn er ut", så har det skjedd en liten revolusjon.
Abrahima Skrevet 8. juli 2016 #26231 Skrevet 8. juli 2016 21 minutter siden, Bloggleseren skrev: Men som Sophie Elise skriver her: http://sophieelise.blogg.no/1466428928_n_m_vi_vokse_opp.html Bloggerne blir jo spurt om klesstørrelsen sin hele tiden. Har aldri skjønt hvorfor, egentlig. "Hvor har du kjøpt den?" Ok, den tar jeg. Men "hvilken størrelse har du?" Hva har det med noe som helst å gjøre? Man må jo bruke sin egen størrelse dersom man skal kjøpe klær uansett. Men i alle tilfelle, det er ikke bloggernes feil at mange lesere spør om det, og det er mulig det ikk er noe stort tap for allmennheten om de bare begynner å svare at de ikke vil svare, men synes dere ikke det blir litt overformynderi? Plutselig skal noen andre regulere dialogen i kommentarfeltet. En annen sak er at jeg ikke tror det med størrelse er så viktig lenger. Har inntrykk av at kroppsidealet har begynt å bevege seg bort fra å være tynn til å ha former. Det er ikke så mange som har lyst til å se ut som CBE lenger; nå vil de se ut som Eileen fra PH. Og ikke vet jeg hva slags størrelse Kim Kardashian bruker, men det er neppe XS. Ei venninne av meg trener på et hipt helsestudio på Løkka, og hun sier at de jentene som trener hardest der, går inn for former, ikke å være tynn. Å være spikertynn har blitt ut, på et vis. Denne venninnen har for øvrig modellkropp og har vært fanatisk opptatt av å være slank hele livet, så når hun plutselig sier at "tynn er ut", så har det skjedd en liten revolusjon. Det er jo her problemet dukker opp. Folk tror at blogger er så privat, at bloggeren selv må kunne bestemme, siden de skriver "dagbok" på nettet. Alle andre må forholde seg til retningslinjer gitt av arbeidsgiver. Hvorfor skal ikke en blogger gjøre det samme? En blogg er ikke en høyst privat dagbok. Det er en kommersiell arbeidsplass hvor penger skal tjenes! 7
Gjest Xstrella Skrevet 8. juli 2016 #26232 Skrevet 8. juli 2016 Irriterende de spm hvor klær møbler og annet er fra. Løper de ut og kjøper kliss lik da?
Cavatina Skrevet 8. juli 2016 #26233 Skrevet 8. juli 2016 (endret) Når det gjelder å opplyse om størrelse på klær, så sier str veldig lite om man ikke samtidig opplyser om høyde. Jeg har ennå til gode å spørre/bli spurt hvilken str det er i et plagg IR. Det er litt for privat å spørre om sånt, all den tid vekt kan være et ømtålig tema. På Nelly.com opplyses det om modellens høyde og str som referansepunkt for kundene. I tillegg finnes det som oftest en størrelsesguide med cm.-mål, så man kan fint måle seg frem til rett størrelse før man kjøper. Å spørre en blogger om hvilken str. de har i et plagg er derfor risikosport, all den tid det eneste leserne ser på bloggen er redigerte bilder og kun har bloggerens ord på å være ærlig om det passer med narrativet deres. Retningslinjene er derfor et kjærkomment tiltak. Veldig synd at CBE tilsynelatende ikke har lest dem. Endret 8. juli 2016 av Cornucopia 10
Gjest eksiltronder Skrevet 8. juli 2016 #26234 Skrevet 8. juli 2016 1 time siden, Xstrella skrev: Irriterende de spm hvor klær møbler og annet er fra. Løper de ut og kjøper kliss lik da? Kan jo være at de liker stilen og er på utkikk etter nye butikker å kikke i? Det finnes f.eks en del små møbelbutikker med litt mer "rocka" stil som man kanskje ikke finner om man bare søker på Google.
Gjest Evans Skrevet 8. juli 2016 #26235 Skrevet 8. juli 2016 2 timer siden, Bloggleseren skrev: Men som Sophie Elise skriver her: http://sophieelise.blogg.no/1466428928_n_m_vi_vokse_opp.html Bloggerne blir jo spurt om klesstørrelsen sin hele tiden. Har aldri skjønt hvorfor, egentlig. "Hvor har du kjøpt den?" Ok, den tar jeg. Men "hvilken størrelse har du?" Hva har det med noe som helst å gjøre? Man må jo bruke sin egen størrelse dersom man skal kjøpe klær uansett. Men i alle tilfelle, det er ikke bloggernes feil at mange lesere spør om det, og det er mulig det ikk er noe stort tap for allmennheten om de bare begynner å svare at de ikke vil svare, men synes dere ikke det blir litt overformynderi? Plutselig skal noen andre regulere dialogen i kommentarfeltet. En annen sak er at jeg ikke tror det med størrelse er så viktig lenger. Har inntrykk av at kroppsidealet har begynt å bevege seg bort fra å være tynn til å ha former. Det er ikke så mange som har lyst til å se ut som CBE lenger; nå vil de se ut som Eileen fra PH. Og ikke vet jeg hva slags størrelse Kim Kardashian bruker, men det er neppe XS. Ei venninne av meg trener på et hipt helsestudio på Løkka, og hun sier at de jentene som trener hardest der, går inn for former, ikke å være tynn. Å være spikertynn har blitt ut, på et vis. Denne venninnen har for øvrig modellkropp og har vært fanatisk opptatt av å være slank hele livet, så når hun plutselig sier at "tynn er ut", så har det skjedd en liten revolusjon. Jeg tror det er fordi man vil vite hvordan plagget er i størrelsen. Hvis jeg er ca. like stor som bloggeren og hun bruker en M, så vet jeg at om jeg også skal kjøpe det plagget vil nok en M også passe for meg. Jeg kjøper det i M, og det passer - Evans blir fornøyd og er glad for at bloggeren fortalte hvilken størrelse som var riktig. Problematisk blir det om bloggere oppgir feil størrelser: Jeg er like stor stor som en blogger, og hun oppgir å ha M i det og det plagget. Jeg kjøper det, men plagget er alt for smått til meg. Hva tenker jeg da? Jeg må være mye større enn denne bloggeren! Men det er jeg jo ikke. Knekk i Evans sin selvtillit. Det kan selvsagt være at egentlig har jeg mye større hofter enn bloggeren, og at feilen egentlig ligger hos meg, men at jeg ikke selv ser det. Knekken kommer allikevel. Mange sammenligner seg med bloggerne, og hvis plagget størrelser ikke passer overens med vår egen kropp kan det kanskje føre til at noen blir misfornøyde, får en liten knekk. Eller at det blir et evig jag om kroppen og størrelsen til bloggeren. Jeg er litt delt på dette. Syns egentlig det er praktisk at kan få vite størrelse og passform, slik at man selv kan gjøre et best mulig kjøp. Samtidig ser jeg at det i enkelte tilfeller kan være negativt, og føre til et ekstra jag. I stede for å oppgi størrelser, og for å hindre spørsmålet, kan man si noe om plaggets passform i selve innlegget. "Denne kjolen er helt normal i størrelsen. Det vil si at du trygt kan bestille den størrelsen du til vanlig benytter". "Denne skjorta er litt lang, og litt stor i størrelsen, så her kan du bestille en størrelse mindre om du ønsker en tettere fasong. Om du vil at den skal være stor og ledig, anbefaler jeg deg å bestille den størrelsen du normalt bruker." osv. Jeg mer at jeg liker det siste forslaget mitt her veldig godt. Da får man en liten anmeldelse av plagget i samme slengen også.
Gjest Evans Skrevet 8. juli 2016 #26236 Skrevet 8. juli 2016 1 time siden, Xstrella skrev: Irriterende de spm hvor klær møbler og annet er fra. Løper de ut og kjøper kliss lik da? Jeg syns det er ganske logisk at det er spørsmål om hvor ting er i fra. De viser frem flotte bilder av klær og møbler, og da er det jo logisk at noen vil ha det samme. En enkel måte å få bukt på dette med er å skrive hvor det er i fra, så kan folk se det selv.
Gjest Xstrella Skrevet 8. juli 2016 #26237 Skrevet 8. juli 2016 22 minutter siden, Evans skrev: Jeg syns det er ganske logisk at det er spørsmål om hvor ting er i fra. De viser frem flotte bilder av klær og møbler, og da er det jo logisk at noen vil ha det samme. En enkel måte å få bukt på dette med er å skrive hvor det er i fra, så kan folk se det selv. Joda men nå er det mange 14-18 åringer som nileser bloggere og de har ikke akkurat flust i penger. Når de legger ut vogner og stellevesker så er det ikke fjortisene som vil løpe og kjøpe. Eller får vi snart en babyboom av 14-15 åringer som får barn nå fremover?
Gjest Evans Skrevet 8. juli 2016 #26238 Skrevet 8. juli 2016 2 minutter siden, Xstrella skrev: Joda men nå er det mange 14-18 åringer som nileser bloggere og de har ikke akkurat flust i penger. Når de legger ut vogner og stellevesker så er det ikke fjortisene som vil løpe og kjøpe. Eller får vi snart en babyboom av 14-15 åringer som får barn nå fremover? Nei, men kanskje de vordene mødrene i 20 årene syns vogna og stelleveska var fin, og vil vurdere å kjøpe maken? Rosabloggere er jo i all hovedsak en reklameplakat og laget for inspirasjon/kopiering, så at det kommer spørsmål hvor det ene og andre er for syns jeg ikke er rart.
Gjest Bloggleseren Skrevet 8. juli 2016 #26239 Skrevet 8. juli 2016 26 minutter siden, Evans skrev: Jeg tror det er fordi man vil vite hvordan plagget er i størrelsen. Hvis jeg er ca. like stor som bloggeren og hun bruker en M, så vet jeg at om jeg også skal kjøpe det plagget vil nok en M også passe for meg. Jeg kjøper det i M, og det passer - Evans blir fornøyd og er glad for at bloggeren fortalte hvilken størrelse som var riktig. Jeg tror du har rett. Selv om jeg tenker at de kan gå seg på en smell hvis de tror de passer i samme størrelse som en random blogger de bare har sett på bilder, for bilder er ikke virkeligheten. Og jeg syntes forslagene dine var gode :-) @Abrahima Jeg har oppfattet denne bloggplakaten som et forsøk fra en gruppe, blant annet UI og KG, på å lage en anbefalt etisk standard - ikke som noe pålegg fra arbeidsgiver? (UI er vel uansett mer en agent/manager enn en arbeidsgiver, og mange av de største bloggerne ligger fortsatt under blogg.no.) Slik som jeg forstod det, så er dette en oppfordring som de håper bloggerne vil følge, ikke noe de har tenkt å tvinge dem til å følge - og i alle fall ikke med sanksjoner, som jeg også har sett foreslått. Hvis det er ment som anbefalinger, tenker jeg at vi kan diskutere kvalitativt hvert enkelt råd hvis vi ønsker det. I så fall så er mine løse tanker at det blir litt overformynderi og bittelitt tantete? Noen av anbefalingene er fornuftige, f.eks. bilderedigering, og nytteverdien av å vite størrelsen stiller jeg meg tvilende til selv om jeg vet at mange andre lesere vil vite dette, men skal ikke en blogger en gang kunne skrive hvor mye hun trener i tilfelle det kan skape press? Jeg er litt imot å idiotforklare oss lesere også, vi lever tross alt i et fritt land hvor folk har rett til å oppsøke den informasjonen de ønsker. Et eksempel: Skal liksom tante Pose bestemme at jeg ikke kan få greie på hvor mange repetisjoner Kristina Andersen gjør av en øvelse? Altså, hvis jeg vil vite det, og Kristina vil fortelle det, hvorfor skal noen komme i veien? (ikke at jeg er opptatt av hvordan hun trener, altså, men hun er et godt eksempel, for jeg tror alle må være enige om at hun forfekter sunne verdier selv om hun beskriver øvelsene sine.) Blir ikke det litt overkill? Skjønner at det er velment, men. Ellers, for ordens skyld, som jeg også skrev i den andre tråden, har ikke jeg inntrykk av at disse anbefalingene er skrevet spesielt med tanke på CBE. De passer på alle de største bloggerne (unntatt Cathrine Heienberg, som er åpen om at hun spiser usunt, sover lenge og aldri trener hvis man mener det er noe bedre), men de passer bedre på enkelte enn andre. To bloggere som jeg kommer på i farten som jeg synes de passer veldig godt på, er Kristine Ullebø og Isabel Raad. CBE har forandret bloggen sin veldig mye det siste året og er nå mye mer bevisst på temaene som tas opp i "Sunn Fornuft". Av og til får jeg følelsen av at hun blir dømt for gamle synder.
Gjest Bergensia Skrevet 8. juli 2016 #26240 Skrevet 8. juli 2016 8 timer siden, penny_ skrev: Hun venter på at en leser skal gå til angrep. Som f.eks ln eller lkn eller hva det var. Og der dukket denne irettesetteren opp😉 Men synes CBE sitt svar var litt lunkent.
Fremhevede innlegg