Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Keikolina
Skrevet
Den Friday, July 15, 2016 at 23.08, MiniMjau skrev:

Synes bare det var veldig dramatisk å prate SÅ mye om det. SÅ mye er det ikke å si om rier. 

Synes faktisk innlegget nesten kan bidra til /fødselsangst, når hun skriver at hun har brukt kanskje hver eneste jm-time til å prate om rier. Så dramatisk og ufattelig vanskelig å forstå er det ikke. 

Ikke siden hun hadde en så udramatisk fødsel sist siden hun trener så går jo alt så bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den Friday, July 15, 2016 at 14.57, Basilen skrev:

Cbe bruker veldig ofte det "skjønnhetsfilteret" på snap of jeg syntes det er så ubeskrivelig unødvendig. Det gjør ansiktet smalere og glatter ut ujventheter. Hun legger ofte på et nytt filter oppå det igjen. Det vises godt på dagens snap for de gangene hun ser til siden så vi får henne i profil "flikker" filteret av og på. Kan hun ikke bare prøve å være seg selv

Så urolig pinlig? Jeg kan også bruke det på "tull" med venner og sånt, men ikke på alvor for å gjøre meg penere!! Ler høyt av de som legger ut profilbilde av seg selv med et slikt filter og atpåtil får kommentarer som "pene deg", "vakringen" osv.

• Liker 9
Gjest Sobril
Skrevet
4 timer siden, Valetta skrev:

Så urolig pinlig? Jeg kan også bruke det på "tull" med venner og sånt, men ikke på alvor for å gjøre meg penere!! Ler høyt av de som legger ut profilbilde av seg selv med et slikt filter og atpåtil får kommentarer som "pene deg", "vakringen" osv.

Jeg hadde et slikt som profilbilde. Skrev "takk gud for photoshop" eller noe sånt. Har aldri fått så mange likes før. Er jo egentlig utrolig trist. Folk liker tydeligvis den glattpolerte, falske utgaven av meg selv best.

Skrevet

Folk får gjerne bruke filter, fillers, photoshop, countouring og hele sminkeveska for min del.

Men jug ikke om det! Stå for de valg du tar! 

Om det er sunt eller ei for psyken får en psykolog uttale seg om.

Her er en annen med erfaring fra sosiale medier verden:

https://www.theguardian.com/media/2015/nov/03/instagram-star-essena-oneill-quits-2d-life-to-reveal-true-story-behind-images

"A photo of her wearing a bikini, once captioned “Things are getting pretty wild at my house. Maths B and English in the sun,” has been edited: “see how relatable my captions were – stomach sucked in, strategic pose, pushed up boobs. I just want younger girls to know this isn’t candid life, or cool or inspirational. It’s contrived perfection made to get attention.”

• Liker 5
Skrevet

Sponset jakke fra Gestuz/Holzweiler! det eneste jeg får ut av det innlegget er at man kjøper is for å ha med på bilder, ikke for å spise

• Liker 8
Skrevet

Jeg forstår ikke at noen gidder eller orker å lese og se bilder av dette selvutnevnte glansbildet og hennes petimeterperfekte liv. Det er totalt uinteressant, glattpolert, sjarmløst og pengedrevet. Vil du bidra økonomisk til denne businessen, send heller noen kroner i posten så shoppegalskapen kan nå nye høyder, men dropp å utsette deg for produktet som presenteres. Les heller en bok eller gjør noe nyttig.

• Liker 16
Gjest jentekvinne
Skrevet

Synes det faktisk er befriende med en blankpolert blogg for å få en liten pause fra et ellers ikke-blankpolert hverdag. Orker ikke lese om sex-livet og diverse uthenging av både leger, fedre og alt annet drama som foregår på de andre bloggene. Synes CBE virker som en flott dame som bryr seg om familien sin, det merker man også på familien hun kommer fra. Alle har tette bånd. I tillegg så kan man ikke stikke under en stol at både hun og mannen er dyktige når det gjelder forretning, bloggen ligger fremdeles helt på topp så noe må jo de gjøre riktig.      Jeg heier på CBE selv om det virker som det er strengt forbudt i dette forumet.

Skrevet
10 minutter siden, jentekvinne skrev:

Synes det faktisk er befriende med en blankpolert blogg for å få en liten pause fra et ellers ikke-blankpolert hverdag. Orker ikke lese om sex-livet og diverse uthenging av både leger, fedre og alt annet drama som foregår på de andre bloggene. Synes CBE virker som en flott dame som bryr seg om familien sin, det merker man også på familien hun kommer fra. Alle har tette bånd. I tillegg så kan man ikke stikke under en stol at både hun og mannen er dyktige når det gjelder forretning, bloggen ligger fremdeles helt på topp så noe må jo de gjøre riktig.      Jeg heier på CBE selv om det virker som det er strengt forbudt i dette forumet.

Men siden det ikke er realitet, vil det ikke dermed være bedre å se en film eller lese en bok?

Angående det at de er gode på forretning så syns jeg den forrige tråden om CBE taler sterkt mot dette. Bloggen har skjerpet seg (eller blitt bedre til å skjule sine spor - det vet vi vel ikke), men tidligere har den jo jukset med både bilder og kommentarer. Jeg vet ikke helt om jeg føler det er god forretning. 

• Liker 8
Skrevet
25 minutter siden, jentekvinne skrev:

Synes det faktisk er befriende med en blankpolert blogg for å få en liten pause fra et ellers ikke-blankpolert hverdag. Orker ikke lese om sex-livet og diverse uthenging av både leger, fedre og alt annet drama som foregår på de andre bloggene.

Nå er jeg kanskje ikke midt i rosabloggernes målgruppe, men jeg kan huske en tid da de ikke fantes. Det gikk fint, og det var andre måter å drømme seg bort fra hverdagen. Jeg har for eksempel pløyd gjennom mange hyllemeter med bøker som har Fabio på coveret og sett klisne filmer med damer som møter den rike drømmeprinsen - neppe noe mer kulturelt høyverdig enn en rosablogg, men det var i alle fall tydelig for meg at det var fiksjon.

Når det gjelder bloggen CBE gir den meg ingen lyst til å leve det livet bloggen viser. Jeg får ikke lyst på noen av tingene eller reisene, tvert i mot får jeg lyst til å unngå et produkt hvis bloggen viser det frem. Hele bloggen er så gjennomsyret av reklame, om det er for produkter, en livsstil eller hovedpersonen selv som har gjort sin egen person til en salgsvare. Det uklare skillet mellom bloggen, bedriften og personen gjør at jeg blir usikker på om det er ment å vise virkeligheten eller om det er ment å være fiksjon. Tenk om bloggeren hver dag etter bloggjobben hadde skrelt av seg sminke, høyhælte sko og upraktiske klær, pakket ned kulissene og stengt utstillingsvinduet og åpnet døren inn til sitt egentlige liv i et helt vanlig hus med vanlige mennesker og et par hybelkaninener og noen skitne kopper på benken. Da kunne jeg skjønt at det var bare reklame og spill alt sammen. Men det ser ut som man skal tro dette blogglivet leves 24/7, og det livet appellerer ikke til meg. Da ser jeg heller en reklame for truseinnlegg eller et annet kvinnelig intimprodukt, det gir meg mer. 

• Liker 19
Gjest jentekvinne
Skrevet
46 minutter siden, Milio skrev:

Men siden det ikke er realitet, vil det ikke dermed være bedre å se en film eller lese en bok?

Angående det at de er gode på forretning så syns jeg den forrige tråden om CBE taler sterkt mot dette. Bloggen har skjerpet seg (eller blitt bedre til å skjule sine spor - det vet vi vel ikke), men tidligere har den jo jukset med både bilder og kommentarer. Jeg vet ikke helt om jeg føler det er god forretning. 

Realitet? Er de andre bloggerne så mye mer realistiske da? Ser nå at de andre bloggerne blir hengt ut i forumet her fordi alle mener at det meste de publiserer kun er spill for galleriet. Huskjøp, oppussing, champagnedrikking, trening, lykke med kjæresten. Listen er lang. At CBE gir et glanset bilde av virkeligheten er vel ikke verre? Når jeg får besøk så er det strøkent i mitt hus, venner får et veldig glanset bilde av min virkelighet. Vanligvis er det klær på badegulvet, oppvask som har stått litt for lenge, sko som flyter i gangen og et bad som burde vært vasket for et par dager siden. Men den virkeligheten ønsker ikke jeg å vise frem. Jeg skjønner også at hun ikke har lyst å legge ut om eventuelle utfordringer hun og mannen måtte ha eller andre personlige ting. Jeg har ikke behov for å vite om det heller. 

For meg er det ikke enten lese en bok eller bloggen til CBE. Bloggen til CBE gir meg det samme som jeg får fra et dameblad. Har skjønt at det er intensjonen hennes også. Så hun sparer meg faktisk for 200 kr i måneden for da slipper jeg å kjøpe blader.

Gjest jentekvinne
Skrevet
7 minutter siden, frkPettersen skrev:

Nå er jeg kanskje ikke midt i rosabloggernes målgruppe, men jeg kan huske en tid da de ikke fantes. Det gikk fint, og det var andre måter å drømme seg bort fra hverdagen. Jeg har for eksempel pløyd gjennom mange hyllemeter med bøker som har Fabio på coveret og sett klisne filmer med damer som møter den rike drømmeprinsen - neppe noe mer kulturelt høyverdig enn en rosablogg, men det var i alle fall tydelig for meg at det var fiksjon.

Når det gjelder bloggen CBE gir den meg ingen lyst til å leve det livet bloggen viser. Jeg får ikke lyst på noen av tingene eller reisene, tvert i mot får jeg lyst til å unngå et produkt hvis bloggen viser det frem. Hele bloggen er så gjennomsyret av reklame, om det er for produkter, en livsstil eller hovedpersonen selv som har gjort sin egen person til en salgsvare. Det uklare skillet mellom bloggen, bedriften og personen gjør at jeg blir usikker på om det er ment å vise virkeligheten eller om det er ment å være fiksjon. Tenk om bloggeren hver dag etter bloggjobben hadde skrelt av seg sminke, høyhælte sko og upraktiske klær, pakket ned kulissene og stengt utstillingsvinduet og åpnet døren inn til sitt egentlige liv i et helt vanlig hus med vanlige mennesker og et par hybelkaninener og noen skitne kopper på benken. Da kunne jeg skjønt at det var bare reklame og spill alt sammen. Men det ser ut som man skal tro dette blogglivet leves 24/7, og det livet appellerer ikke til meg. Da ser jeg heller en reklame for truseinnlegg eller et annet kvinnelig intimprodukt, det gir meg mer. 

Hvis ikke det livet appellerer til deg så står du helt fritt til å mene det. Jeg er litt eldre enn rosabloggernes målgruppe, kanskje det det er derfor jeg liker CBE sin blogg. Jeg har lyst å reise på slike hotell som de reiser på fordi det gir det ekstra man ønsker av en ferie med mannen eller familien, liker huset og omgivelsene. Det er en voksent liv, ikke fest og moro og drama. Liker også Komikerfrue. Hun gir et ganske usensurert bilde av virkeligheten samtidig som det ikke er barnslig og uthenging av folk. 

Skrevet

Denne tråden handler vel ikke akkurat om at det er forbudt å like bloggen cbe.no. Det er i beste fall en radikal forvrenging av hva som foregår her. Det som ikke er lov i denne tråden, er å hoppe innom for å fortelle oss som er kritiske til bloggen at vi er dumme og teite og mobbere og nettroll. 

Jeg er kritisk til rosablogg som samfunnsfenomen.Og til bloggere som selger en slags glanset versjon av sitt eget privatliv for gode penger. Et privatliv som i CBEs tilfelle innebefatter alt fra bryllup og gravferd, bestemors 80-årsjubileum, bikkjenes fødselsdag, store biter av hverdagen til en som er alt or ung til å gi sitt samtykke til det, ispedd småprat om ingenting ispedd ulike former for kommersielle innlegg Det er jeg kritisk til. Andre må gjerne like det. Jeg ønsker å diskutere dette fenomenet med andre - derfor deltar jeg her. Alle som liker bloggen er jo også hjertelig velkommen til å delta - men hvis man begynner med brukerdebatt istedet for å diskutere temaet, er det imot reglene, og da vil innleggene bli moderert.

Jeg er enige i at cbe.no har vært utrolig gode til å komme seg på rosabloggbølgen til rett tid. Jeg har etterhvert blitt ganske sjokkert over hvor langt de er villige til å gå for å fortsette å ri på denne bølgen. OG så er jeg litt sjokkert over hvor amatørmessig og personlig de takler berettiget kritikk som har kommet deres vei på grunn av tildels elendige vurderinger og valg fra deres side.

• Liker 16
Gjest jentekvinne
Skrevet
1 time siden, pøbelsara skrev:

Denne tråden handler vel ikke akkurat om at det er forbudt å like bloggen cbe.no. Det er i beste fall en radikal forvrenging av hva som foregår her. Det som ikke er lov i denne tråden, er å hoppe innom for å fortelle oss som er kritiske til bloggen at vi er dumme og teite og mobbere og nettroll. 

Jeg er kritisk til rosablogg som samfunnsfenomen.Og til bloggere som selger en slags glanset versjon av sitt eget privatliv for gode penger. Et privatliv som i CBEs tilfelle innebefatter alt fra bryllup og gravferd, bestemors 80-årsjubileum, bikkjenes fødselsdag, store biter av hverdagen til en som er alt or ung til å gi sitt samtykke til det, ispedd småprat om ingenting ispedd ulike former for kommersielle innlegg Det er jeg kritisk til. Andre må gjerne like det. Jeg ønsker å diskutere dette fenomenet med andre - derfor deltar jeg her. Alle som liker bloggen er jo også hjertelig velkommen til å delta - men hvis man begynner med brukerdebatt istedet for å diskutere temaet, er det imot reglene, og da vil innleggene bli moderert.

Jeg er enige i at cbe.no har vært utrolig gode til å komme seg på rosabloggbølgen til rett tid. Jeg har etterhvert blitt ganske sjokkert over hvor langt de er villige til å gå for å fortsette å ri på denne bølgen. OG så er jeg litt sjokkert over hvor amatørmessig og personlig de takler berettiget kritikk som har kommet deres vei på grunn av tildels elendige vurderinger og valg fra deres side.

Der tar du feil, det er min fulle rett til å hoppe innom denne tråden og diskutere bloggen til CBE. Jeg har ikke kalt dere noe som helst så det var dine ord. Såvidt jeg vet er det fullstendig frivillig å lese en blogg. Hvis du ikke liker en blogg så la vær å les den? Så enkelt er det. For min del blir det helt merkelig å bruke så mye tid enkelte gjør for å kritisere den ene bloggen etter den andre. Hvis CBE bryter markedsføringsloven så er det Forbrukerrådet som tar seg av det. 

Skrevet
1 time siden, jentekvinne skrev:

Der tar du feil, det er min fulle rett til å hoppe innom denne tråden og diskutere bloggen til CBE. Jeg har ikke kalt dere noe som helst så det var dine ord. Såvidt jeg vet er det fullstendig frivillig å lese en blogg. Hvis du ikke liker en blogg så la vær å les den? Så enkelt er det. For min del blir det helt merkelig å bruke så mye tid enkelte gjør for å kritisere den ene bloggen etter den andre. Hvis CBE bryter markedsføringsloven så er det Forbrukerrådet som tar seg av det. 

Akkurat dette argumentet, eller "argument" vil jeg kalle det, har jeg aldri skjønt. Er man kritisk til noe lukk øynene og lat som det ikke eksisterer. Gjelder det alt, eller bare rosablogging? @pøbelsara sin grunn til å lese og kritisere rosablogging synes jeg er en helt legitim og god årsak, og i det henseende er hun nesten pliktig til å lese/oppdatere seg på det hun kritiserer. Å kritisere noe man ikke har kjennskap til blir jo bare dumt, ikke sant?

Det er ikke noe hvis CBE bryter markedføringsloven, CBE bryter markedsføringsloven (jf. tidligere innlegg i tråden). Dessverre er det mekanisker i samfunnet, om man kan si det så enkelt som gjør at unge kvinnelige gründere med extentions og løsvipper som skriver liksomdagbok på nett slipper unna med å bryte norsk lov på daglig basis. Rosabloggere bryter norsk lov daglig og slipper unna med det. Det bør absolutt kritiseres, ikke forsvares!

• Liker 21
Skrevet
1 time siden, jentekvinne skrev:

Les det jeg skrev en gang til. 😊

• Liker 12
Skrevet

Jeg har skrevet dette før - men gjør det gjerne igjen. Bloggere er blitt mektige medieaktører. Når produkter rette mot unge kvinner skal markedsføres, er bloggere mye brukt - fordi de har innflytelse, de har lesere, de påvirker leserne sine og det er mange kjente tilfeller av at markedsføring har foregått mer eller mindre skjult uten å ha vært merket på tilstrekkelig vis som reklame. jeg er samfunnsinteressert. Jeg synes det er interessant å se hvordan vi påvirkes av sosiale medier og jeg er en hengiven bruker av en rekke sosiale medier selv. Både som tidsfordriv men delvis også mer og mer i jobbe min. 

Jeg leser og kritiserer akkurat hva jeg vil, forøvrig. Jeg har like mye rett til å lese bloggen cbe.no som morgenbladet.no - og like mye rett til å kritisere innholdet i begge publikasjoner eller måten innholdet presenteres på i begge. hvis cbe.no hadde vært en privatpersons beskrivelse av sin hverdag, hadde jeg selvsagt sett annerledes på det. men CBE.no er en millionforetak som drives med det for øye å være et levebrød for herr og fru som eier selskapet. De markedsfører produkter og er ettertraktede sponsorobjekter.  At forretningen heter det samme som hun gjør i folkeregisteret, og at hun velger å blande reklameinnlegg og innlegg med annonselinker innimellom innlegg om frokoster, lekestunder med datteren, farmorens 80-årsdag og familiens ferie, fritar henne virkelig ikke for å måtte følge de regler og ta imot den kritikk som tilfaller andre, kommersielle foretak. 

Og betraktningene om hva som er loiv å gjøre i denne tråden, omhandler forumets regler. Brukerdebatt er ikke lov. Ergo er det altså ikke lov å komme inn i tråden å kjefte på folk som rkitiserer - det er brukerdebatt. Å komme inn for å diskutere hvordan bedriften drives, er selsvagt innafor. Men å si "hvorfor leser du når du ikke liker" synes jeg ikke er spesielt saklig, egentlig. 

• Liker 32
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner

- Pavilion, mod

Skrevet

For miljøets skyld blir det antagelig mye gjenbruk Av babyutstyr tipper jeg? Regner med vi får se nye vogner, poser og masse nye klær. Og ny babygym. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, MiniMjau skrev:

For miljøets skyld blir det antagelig mye gjenbruk Av babyutstyr tipper jeg? Regner med vi får se nye vogner, poser og masse nye klær. Og ny babygym. 

Helt sikkert... Veldig opptatt av miljø når man ikke husker hvor mange vognposer eldste barnet hadde? Jeg husker hvor mange min eldste hadde. 1. Ikke så vanskelig! Og det var tydeligvis nødvendig med to helt like skopar, bare i ulike farger, til en som vokser og ikke kan bruke de mer enn en sesong. Sukk, forstår de ikke at (over)forbruk er svært lite miljøvennlig? Er trist at de er ikke er mer bevisst sin rolle som forbilder for forbruker. Bloggen er med på å normalisere et svært høyt forbruk - helt unødvendig! Innlegget om skoene hadde vært det samme om familiens yngste hadde fått et par? Helt utrolig at bloggeierene har et så lite reflektert blikk på seg selv og sin egen fremstilling og troverdighet. 

• Liker 23
Skrevet

Det er helt vilt med overforbruk. Et nytt "babyrede" måtte også til, tydeligvis. Det er jo bare å le av hele greia. 

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...