Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mannjessheim1984 skrev (13 timer siden):

Blir så kvalm av disse irakiske barnevernsbarna som har blitt rike på omsorgssvikt og pupper. De er jo stokk dumme. 

At dette får lov å stå,forstår jeg ikke? Hvilke uttalelse er det? 

Irakiske barnevernsbarn og stokk dum? 

Folk er fader så stygg i munnen sin. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Carrot skrev (18 timer siden):

jeg har venner som er født og oppvokst i norge men som har foreldre fra andre land og derfor vokser opp med flere kulturer på samme måte som vi gjør her hjemme siden den ene er norsk og den andre ikke

- det er vel ikke noe fasit at om du er født og oppvokst i Norge så er det kun norske tradisjoner som gjelder?

Spesielt ikke når den ene forelderen har en annen kultur med seg? Eller kanskje du bare ikke tenkte over at de er multikulturelle selv om de er oppvokst i norge? 

Først og fremst må jeg bare si:

Beklager ang. dette tante-greiene… jeg så ikke for meg at det skulle bli masse diskusjon av det. Fra min side var det mer tenkt som en liten «notis» i forbifarten. Dette blir for øvrig det siste jeg sier om saken, men velger å svare ettersom jeg tror det muligens var jeg som «begynte». 

Ettersom det «eskalerte» til diskusjon vil jeg bare oppklare hva jeg mente og ikke, og hvor jeg «kommer fra», for ordens skyld:

- først og fremst er jeg vokst opp med en forelder som er professor i flere språk og ekstremt petimeter, pirkete, bokstavelig osv. Antakelig er jeg «miljøskadet» fra det…

- Jeg har en tendens til å ta ting bokstavelig… og tar ord for hva de betyr/er definert som. Nå må jeg antakelig justere meg etter å ha lest diskusjonen utfolde seg her, men såvidt jeg vet har jeg aldri tidligere opplevd at tante brukes om annet enn den familiære (sier nå familiær fremfor biologisk da det for meg med det omfatter adopsjon, fosterfamilie, inngiftede familienedlemmer, ste-familie etc fremfor kun rene blodsbånd) koblingen mellom et barn og mors søster/søstre.

- Jeg har kun hørt «filletante» bli brukt tidligere om mors venninner, så at tante evt brukes om det også er nytt for meg (er som nevnt også mest vant til at det brukes der relasjonene er veldig nære). 

- Så noen nevnte «problem» og det er vel ingen som har sagt at det er et problem, men personlig ville jeg følt det var respektløst mot mor og fars søsken (det er kun meg selvfølgelig, andre kan føle det hele annerledes og det er vel helt ok).

- Jeg må likevel innrømme at selvom jeg nå forstår at ved behov så må man faktisk forhøre seg om det da dreier seg om venn eller familie, men av praktiske grunner syns jeg personlig (igjen, andre kan føle det annerledes) det er greiest å skille mellom faktiske tanter og «filletanter». Kan komme på flere tilfeller hvor forskjellen er relevant. 

- Jeg syns det er forskjell på, uavhengig av om det er mors hel/halvsøster, svigerinne, fostersøster, adoptivsøster etc som gjerne har vært tilstede gjennom hele barnets oppvekst (= passer «rollebeskrivelsen» i mitt hode, selvom det selvsagt er variasjoner blant alle tanter også), ofte helt fra fødestuen/spedbarnstiden, og å være en venninne av mor som ser barnet maks 1 gang årlig feks. For meg gir det vel bare mening at det «heter»/kalles forskjellige ting (selvom jeg sikkert med det er både rigid, vanskelig, petimeter, pirkete og autistisk - så har jeg også muligens aspergers da). Helt ærlig kan jeg forestille meg at jeg hadde syns det var litt sårt selv hvis jeg var tante, veldig nær mitt søsken sitt barn, men at de også omtalte fjerne venner for det samme (tante)… Ikke sånn at jeg hadde laget en scene, nevnt det til noen eller at det hadde vært en stor sak, men bare akkurat det - litt sårt. Men, igjen, det er bare meg, og andre har all rett til å føle annet. 

- Det går nok også bare inn i sånn jeg er med alt: Liker å kunne forholde meg til at det man omtaler følger definisjonen av ordet som brukes. Verden føles bare enklere å forstå og håndtere slik, for meg da.

Jeg beklager likevel at det ble en diskusjon av dette, jeg mener ikke at noen trenger å tenke det samme som meg (jeg innser at det antakelig er meg som er helt på trynet, om enn det var en bitteliten bagatell mer enn et problem altså). 

Med det sagt:

Mest av alt var det altså bare første gang jeg hørte om at noen kaller noen for tante i en slik kontekst. Vi lærer så lenge vi lever, og nå vet jeg dette da, som var nytt for akkurat meg. Det er jo greit å ta med seg videre. Jeg tenker også at det må vel være greit at man kan ha forskjellige tanker, meninger, perspektiver og måter å forholde seg til verden på, uten at det er et problem (snarere tvert imot vil jeg heller si det er positivt og berikende at vi alle er forskjellige). Det er vel lov og ok å ha ulike meninger og det ene trenger ikke være mer eller mindre rett enn noe annet, simpelthen kan man tenke på ting ulikt, men også oppdatere seg eller endre mening når man kommer ut for nye/andre perspektiver. 

Beklager at det ble langt og veldig smalt! 

Så til den siterte:

Såvidt jeg har fått med meg har det ikke vært snakk om norske tradisjoner (korriger meg hvis jeg tar feil, har isåfall ikke fått det med meg bare)? Iallefall har jeg bare vært av den oppfatning at ordet tante har betydd mors søster, og det var det… Forstår ikke helt hva dette med multikultur og norske tradisjoner har med noe av det å gjøre, og det beklager jeg… Håper noe av dette var oppklarende isåfall. 

Sirah skrev (12 timer siden):

I min omgangskrets er det helt normalt å kalle en god venninne av mor for tante. Alle skjønner jo at man ikke er en "blodstante", men man kan være like ekte tante for barnet likevel.

Når jeg vokste opp så var en av de kjæreste personene i livet mitt min inngifta bestefar. For meg så var han like ekte som om han skulle vært bestefar av blod. Til og med nå, 20 år etter hans død så er han fremdeles en av de aller viktigste personene jeg har kjent. Han var kort og greit fantastisk. Noen ganger er ikke blod nødvendigvis tykkere enn vann. For meg var - og er han bestefar. Uansett hva noen andre måtte mene.

Når du skriver «Alle skjønner jo at man ikke er en "blodstante"»:

Det er mulig jeg misforstår, men hvis man kaller både «blodstanter» og venninner for tanter, hvordan er det man eventuelt kan skjønne hva som er hva? 

Føler for øvrig med deg i det nederste der også (det fulgte med uansett), jeg har nevnt litt om det over, men hadde det lignende med min «farfar»:

Min biologiske farfar var ikke en bra person, blant annet han var utro mot farmor da min far var alvorlig syk og på sykehus som spedbarn. Han byttet låsen i huset deres og hadde latt damen han var utro med flytte inn der istedet, så farmor kom «hjem» til låst dør og nøklene virket ikke. Han jeg vokste opp med som farfar viste seg (fikk ikke vite det før jeg var ungdom) å være mannen som ble «disownet» (utfryst?) av sin egen familie for å gifte seg med farmor, som hadde et barn med en annen mann (det var liksom «ikke greit» på den tiden). At han ikke var min biologiske farfar endret ikke noe for meg da jeg fikk vite det. Så nei, blod er ikke alltid tykkere enn vann - tusen ganger heller han enn han som liksom var min biologiske (var mye negativt med han utover utroskapen). 

refill skrev (12 timer siden):

Hos oss er det ikke snakk om inngiftet og klart det er stas med barnebarn? 😂 Gjør det noe da? Hvorfor spiller det noen rolle for andre? Trodde jeg som autist var rigid (det er jeg virkelig), men tydeligvis ikke på alle områder 🤭 

Ser virkelig ikke problemet. Og det hadde vel sikkert ikke vært noe problem heller om det ikke var Isabel, hehe. 

Har svart på det med «problem» over (kort sagt: Jeg mente heller aldri at det var et problem, men jeg har forklart mer om hva jeg mente øverst). At det var Isabel hadde ingenting med saken å gjøre, som jeg nevner over var det for meg bare første gang jeg kom over det - har aldri hørt om at noen som ikke er faktisk tante har kalt seg selv tante før. Nå vet jeg at det kan forekomme dog, uten at det betyr at det er et «problem». Var bare ikke klar over det. 

Sånn, det var mer enn meget om tante-greiene, og nå legger iallefall jeg diskusjonen om det dødt. Tar meg med lærdommen videre. 

Skrevet (endret)
refill skrev (5 timer siden):

Så Rami la ut at det hadde meldt mye regn igjen. Får håpe taket faktisk er tett som arbeiderne påsto etter forrige regnskyll. 

Vet ikke om du mener hos Rami eller IR? Men hvis du mener IR: Var innom snappen isted pga noe jeg leste her, og da hørte jeg hun sa hun hadde bedt «maintenance» om å «weather proofe» villaen eller noe slikt (om det er mulig/hva det evt innebærer aner jeg ikke da)… 

Endret av dårligbrukernavn
Skrevet
dårligbrukernavn skrev (2 timer siden):

Så til den siterte:

Såvidt jeg har fått med meg har det ikke vært snakk om norske tradisjoner (korriger meg hvis jeg tar feil, har isåfall ikke fått det med meg bare)? Iallefall har jeg bare vært av den oppfatning at ordet tante har betydd mors søster, og det var det…

og potensielt brors søster vil jeg tro :P

jeg vokste opp med filletante og filleonkel for mine foreldres tanter og onkler, og alle andre tanter og onkler i familien bakover der igjen samt mors venner og fars kompiser så mulig jeg er litt "miljøskadd" av at familie er "fettere og kusiner" om de er søskenbarn, tremenninger eller femmenninger liksom.. Familie er noe man skaper seg i tillegg til den man fødes inn i (eler adopteres inn i for den del)

Vet ikke om du mener hos Rami eller IR? Men hvis du mener IR: Var innom snappen isted pga noe jeg leste her, og da hørte jeg hun sa hun hadde bedt «maintenance» om å «weather proofe» villaen eller noe slikt (om det er mulig/hva det evt innebærer aner jeg ikke da)… 

Det er sikkert smart å sjekke om vannet renner unna og alt er tett som skal være tett og åpent om det skal væreåpent, vi gjør jo det her hjemme også, sjekker at møbler er sikret, at takrennen ikke er tett, at dreneringen er åpen og sånn om det er meldt er skikkelig ruskevær.. 

Skrevet

Når du skriver «Alle skjønner jo at man ikke er en "blodstante"»:

Det er mulig jeg misforstår, men hvis man kaller både «blodstanter» og venninner for tanter, hvordan er det man eventuelt kan skjønne hva som er hva? 

Føler for øvrig med deg i det nederste der også (det fulgte med uansett), jeg har nevnt litt om det over, men hadde det lignende med min «farfar»:

Det var kanskje litt dårlig forklart av meg :)

De fleste i omgangskretsen/familien vet jo som regel om man er mor/far sitt søsken eller ikke. Og dermed vet de jo også om man er tante eller "tante". 

• Liker 1
Skrevet

🥱 Gjesp!! Trodde denne tråden var om IR...

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Gjest tante_grusom
Skrevet

Hvilke sko fikk pimpende rygg og nakke.

fake H-sko, harde som planker som smeller kroppen mot Dubais marmor?

Skrevet

Man kan si hva man vil om Isabel og hvordan hun har skapt karrieren sin, men jeg syntes på ekte det var rørende å se henne vise hjemmet sitt til moren og Shehed. Skjønner godt at det betyr mye for henne - og dem. Mashalla 😊 

• Liker 4
Gjest tante_grusom
Skrevet (endret)

Isabel viser nå sitt sanne jeg ang Rami. Han blir utnyttet. Og snap betaler de 6000,- flybillettene han «var så ego» å kjøpe til Thailand. Sa Isabel i bakgrunnen. Squaden betaler…

Moren er totalforvirret. Vet ikke hvordan hun skal kunne please alle barna. Ville ikke hun til Irak nå? Men Isabel manipulerte alle til å komme til villaen??

Endret av tante_grusom
Skrevet
refill skrev (42 minutter siden):

Man kan si hva man vil om Isabel og hvordan hun har skapt karrieren sin, men jeg syntes på ekte det var rørende å se henne vise hjemmet sitt til moren og Shehed. Skjønner godt at det betyr mye for henne - og dem. Mashalla 😊 

Enig med deg :)

• Liker 2
Skrevet

Fy f.... Hvor I og Pimpen nå " koker ilag". Mot Rami. Jeg er overbevist om at de to blir opprådd for sjåfør rundt i Dubai om Rami ikke er tilgjengelig med bil for de to døgnet rundt.  Handlegale "kjerringer" begge to.Rami !!! Reis !!! Stakkars Rosegjøken, om han involverer seg med I og Pimpen. Håper han allerede har tenkt sine tanker om I inn i fremtiden. Kom deg vekk Rosegjøken !! La de to styre eget liv.

• Liker 3
  • Nyttig 12
Gjest tante_grusom
Skrevet (endret)
vilas skrev (8 minutter siden):

Fy f.... Hvor I og Pimpen nå " koker ilag". Mot Rami. Jeg er overbevist om at de to blir opprådd for sjåfør rundt i Dubai om Rami ikke er tilgjengelig med bil for de to døgnet rundt.  Handlegale "kjerringer" begge to.Rami !!! Reis !!! Stakkars Rosegjøken, om han involverer seg med I og Pimpen. Håper han allerede har tenkt sine tanker om I inn i fremtiden. Kom deg vekk Rosegjøken !! La de to styre eget liv.

Moren som er syk med vond nakke og vond kropp generelt har reist laaangt. Og hopper rett i rotteracet til Isabel. Går og går og går på liksom Hermes sandaler. Hun burde hatt joggesko med asfaltdemping… for helsen sin sin del. Hun er gammel også da hun. Men ville shoppe mer i kveld (for da hadde de bil??? Og to menn som bærer posene???)

Endret av tante_grusom
Gjest tante_grusom
Skrevet

Isabel er smart. Det skal hun ha. Det er på dette manipulerende viset en kommer seg opp og frem i businessen. All ære til henne.

Skrevet (endret)
tante_grusom skrev (5 minutter siden):

Moren som er syk med vond nakkemigrene vond kropp generelt har reist laaangt. Og hopper rett i rotteracet til Isabel. Går og går og går på liksom Hermes sandaler. Hun burde hatt joggesko med asfaltdemping… for helsen sin sin del. Hun er gammel også da hun. Men ville shoppe mer i kveld (for da hadde de bil??? Og to menn som bærer posene???)

Bare i Norge Pimpen er plaget ser det ut som. Må oppføre seg " sykt" der vet du ellers kan NAV begynne å presse henne litt på " ut i liten jobb'.  Hun er ikke 60 år ennå. Nå etter at Nav endrer sine regler ofte. Og kanskje " fare på ferde" for å få beholde en tre roms kommunal leilighet i Oslo by. En leilighet som mange mere trengende i Oslo hadde behøvd. 

Endret av vilas
Stavefeil.
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
tante_grusom skrev (9 minutter siden):

Moren som er syk med vond nakke og vond kropp generelt har reist laaangt. Og hopper rett i rotteracet til Isabel. Går og går og går på liksom Hermes sandaler. Hun burde hatt joggesko med asfaltdemping… for helsen sin sin del. Hun er gammel også da hun. Men ville shoppe mer i kveld (for da hadde de bil??? Og to menn som bærer posene???)

Har ikke mye vondter i kroppen når det står timesvis med shopping på programmet 

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet
tante_grusom skrev (1 time siden):

Isabel viser nå sitt sanne jeg ang Rami. Han blir utnyttet. Og snap betaler de 6000,- flybillettene han «var så ego» å kjøpe til Thailand. Sa Isabel i bakgrunnen. Squaden betaler…

Moren er totalforvirret. Vet ikke hvordan hun skal kunne please alle barna. Ville ikke hun til Irak nå? Men Isabel manipulerte alle til å komme til villaen??

Rami burde bare dra . Isabel dro til Maldivene da familien var der så hvorfor er hun så dobbelmoralsk. Tydelig at hun er vant til å få viljen sin og skal styre hele familien. 

• Liker 9
  • Nyttig 11
Skrevet
Maia3 skrev (21 minutter siden):

Har ikke mye vondter i kroppen når det står timesvis med shopping på programmet 

Pimpen satt  nede på golvet og spiste idag. Ikke mye vondt da. De andre satt i sofaen. Fyy.. Pimpen for ett skuespill du presterer.

• Liker 4
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
vilas skrev (1 time siden):

I dag sank Pimpen 1000 hakk, ærlig talt ! At Isabel er hennes "gullgås" vet vi alle, men å henge ut sin egen sønn på denne måten er virkelig usmakelig. Prater om å behandle sin mor bra osv, som om Rami ikke gjør det ? jeg har ikke ord.

Han spurte i går som han sa, hun svarte det går fint, ferdig snakka. Å sitte å snakke om Rami på denne måten nå er bare vemmelig , rett og slett vemmelig.

Endret av Tenkeselv
Glemte et par ord
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Tenkeselv skrev (7 minutter siden):

I dag sank Pimpen 1000 hakk, ærlig talt ! At Isabel er hennes "gullgås" vet vi alle, men å henge ut sin egen sønn på denne måten er virkelig usmakelig. Prater om å behandle som mor bra osv, jeg har ikke ord.

Han spurte i går som han sa, hun svarte det går fint, ferdig snakka. Å sitte å snakke om Rami på denne måten nå er bare vemmelig , rett og slett vemmelig.

Er så enig med deg.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
vilas skrev (3 minutter siden):

Er så enig med deg.

Ja vettu den samtalen beviste mye hvordan ting foregår der i familien. 

• Liker 6
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...