Gå til innhold

Maser videre


Weebs

Anbefalte innlegg

M er plutselig begynt å stamme. Og det er ganske heftig. Men på en litt spesiell måte. Det henger seg opp på slutten av ord i stedet for starten. "Bake-ke-ke-ke boller-r-r-r." Hun kniper sammen øynene og jeg ser hun prøver å stoppe. Jeg stammet på barneskolen, og det var noe dritt. Så jeg håper VIRKELIG dette er noe som går over av seg selv. Jeg vil ta det opp med barnehagen, men jeg har ikke hatt sjansen til å snakke ordentlig med "lederen" denne uken. Prøver igjen neste uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er bekkenet såpass vondt at jeg sover dårlig. Våkner ved hver bevegelse. Så da er jeg trøtt og sliten, og når jeg er trøtt og sliten blir ting ekstra tungt, så nå synes jeg det er ekstra trist at M sliter med å fullføre setninger. Andre barn forstår ikke hva hun prøver å si, til og med pappaen synes det er vanskelig. Ordet "mamma" bruker hun kjempelang tid på å si, og det blir jo et par "mammaer" i løpet av dagen :unsure:

Jeg har snakket med pedagogisk leder i dag. Hun hadde diskutert det med lederne på de andre avdelingene, og de sier det er normalt i den alderen. Men hun forstod jeg kjente ekstra på det siden jeg hadde opplevd det selv, og vet hvor vondt det føles. Det er spesielt det at barn på den alderen ikke vet hva stamming er at jeg synes er dritt. Selv begynte jeg helt plutselig å stamme på barneskolen, så dette var noe vi snakket mye om, og vennene mine visste at de bare måtte vente litt, så kom jeg til poenget til slutt :tongue: Det er litt verre med to- og treåringer :sukk:

Meeen vi får bare vente og se. Forhåpentligvis er det noe som går over. I august får vi ny pedagogisk leder. Håper hun er like grei som hun vi har nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, forstår godt at det gjør vondt å se henne stamme :( Får bare håpe det er som ped.leder sier og at det er noe hun raskt vokser av seg! Mannen min stammet voldsomt da han var ung og sliter enda litt med det, og jeg får fryktelig vondt av ham, han blir jo så flau og forlegen, stakkar. Han forteller stadig vekk om da han var ung og måtte på butikken for å kjøpe kontantkort til mobilen :sjenert: Får håpe de følger godt med på utviklingen til M, så det ikke setter seg.

Har du prøvd å legge en stor pute mellom beina når du sover? Det reddet bekkenet mitt de siste månedene! Elsket BBhugme-puta jeg fikk av mannen 🤩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg syns det er fascinerende å stadig lese at H og M går gjennom de samme tingene på ca samme alder! Han er jo noen måneder eldre, og stamming/stotring begynte han også med for noen måneder siden! Jeg bekymret meg også, men ped-leder sa det var helt normalt. Så ga det seg plutselig, og nå har det kommet tilbake igjen! Nå blir han kjempefrustrert og sier "åååh, eg greie ikkje snakka!" når han ikke får til å fullføre et ord. 

Vi ble fortalt at vi kunne forestille oss at barna hadde en svææær kommode med hundrevis av ord - ett ord i hver skuff. Når de er slitne eller oppjagede eller bare i en sånn periode kan de slite med å finne den riktige skuffen i hjernen med rett ord opp i, selv om de er sååå nære. Frustrerende ja! 

Hvis det vedvarer lenge kan du jo kontakte helsestasjonen, for å få deres syn på saken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Leviora skrev:

Uff, forstår godt at det gjør vondt å se henne stamme :( Får bare håpe det er som ped.leder sier og at det er noe hun raskt vokser av seg! Mannen min stammet voldsomt da han var ung og sliter enda litt med det, og jeg får fryktelig vondt av ham, han blir jo så flau og forlegen, stakkar. Han forteller stadig vekk om da han var ung og måtte på butikken for å kjøpe kontantkort til mobilen :sjenert: Får håpe de følger godt med på utviklingen til M, så det ikke setter seg.

Har du prøvd å legge en stor pute mellom beina når du sover? Det reddet bekkenet mitt de siste månedene! Elsket BBhugme-puta jeg fikk av mannen 🤩 

Jeg tror ikke jeg hadde vært så veldig bekymret hadde det ikke vært for at jeg husker godt hvordan det føles. Jeg har fremdeles dager jeg merker at jeg ha en dårlig "snakkedag". Det er et merkelig fenomen altså. Jeg kjenner fysisk at visse ord, de må jeg bare unngå :tongue: Så jeg håper M slipper å tenke på det når hun vokser opp :sukk:

Takk for påminnelsen med pute mellom beina! Det prøvde jeg forrige gang, men merket ikke noe effekt. Men jeg prøvde i natt, og det var mye bedre! Jeg våknet fremdeles en del, men det er nok bare fordi jeg må jobbe hardt for å snu denne svære kroppen. Ikke fordi det var kjempevondt :)

19 timer siden, Albbas skrev:

Jeg syns det er fascinerende å stadig lese at H og M går gjennom de samme tingene på ca samme alder! Han er jo noen måneder eldre, og stamming/stotring begynte han også med for noen måneder siden! Jeg bekymret meg også, men ped-leder sa det var helt normalt. Så ga det seg plutselig, og nå har det kommet tilbake igjen! Nå blir han kjempefrustrert og sier "åååh, eg greie ikkje snakka!" når han ikke får til å fullføre et ord. 

Vi ble fortalt at vi kunne forestille oss at barna hadde en svææær kommode med hundrevis av ord - ett ord i hver skuff. Når de er slitne eller oppjagede eller bare i en sånn periode kan de slite med å finne den riktige skuffen i hjernen med rett ord opp i, selv om de er sååå nære. Frustrerende ja! 

Hvis det vedvarer lenge kan du jo kontakte helsestasjonen, for å få deres syn på saken? 

M & H, ass :danse: Det var en fin forklaring dere fikk! Den likte jeg :) Håper det gjelder for begge to, at de klarer å fikse opp i den kommoden etterhvert. Det er en dårlig følelse å være bekymret for barna!
Jeg merket i går at hun gav opp når det hang seg ekstra opp. Sluttet bare av hele greia. Og det er jo dumt. Jeg synes det er så gøy at hun er begynt å fortelle mer hva hun har gjort på om dagene. "M og pappa handlet sjokolade!" :fnise: Dritt at hun skal slutte med det nå. 

Hvis barnehagen har en for avslappet holdning til stamming så blir det helsestasjonen neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 31+0 :duskedame:

Ny gravidoppdatering! Disse er ikke kommet så ofte som forrige gang, men nå er det på tide med en ny :Nikke:

Termin: 19.august

Kjønn og navn: Gutt! Og navn er heldigvis bestemt :danse:

Størrelse: 37 cm og 1750 gram. Forhåpentligvis :)

Liv i magen: Yes! Jeg digger hvert spark. 

Vektøkning: 18 kg :phaedra:

Innkjøp: En hel haug! Jeg er ganske så klar nå. Mangler Tripp Trapp-stol og bilspeil. Vil helst ha gymmatte fra Barnas Hus også, men jeg venter tålmodig på salg eller noe sånn :tongue:

Strekkmerker: Nei. Håper jeg slipper unna denne gangen også. Fikk et par på rumpa sist, men det er whatever. 

Vann i kroppen: Anklene er ikke superskinny på slutten av dagen :P 

Plager: Halsbrann på kvelden, men Gaviscon er magisk hvis det blir for ille. Ellers litt bekkenvondt på nettene.

Matkick: Melk, kanskje? 

Søvn: Som vanlig. Hvis jeg sover med M våkner jeg når hun presser seg inntil meg. Hvis jeg sover alene våkner jeg når jeg prøver å bevege meg :vetikke:

Utålmodig: Det kommer og går. Noen ganger gleder jeg meg ihjel til å få en baby, andre ganger er det helt greit å kun fokusere på de barna vi allerede har :tongue:

Barnerom: Planen er å prøve at han og M deler rom etterhvert. Sånn i starten vet vi ikke helt. Vi finner vel på noe :blink:

Fødebagen: Ikke pakket enda. Men planen er klar.
-Helsekort.
-Usikker på om jeg skal ha med ønskebrev. Har ønske om klyster, lystgass, prekestol og sen avnavling. Sen avnavling er de ikke gode på på sykehuset mitt. 
-En mørk joggebukse.
-Svære truser.
-Toalettveske.
-Tøfler.
-Red Bull til fødselen :lur:
-Kvikk Lunsj.
-Amme-BH (det er jeg allerede begynt med fordi de er så myke og gode :nigo:)
-Mobil og lader.
-Klær til baby. 
-Tørre stelleservietter til baby.
-Svøpeteppe? Det kjøpte jeg nettopp. Brukte ikke det sist, men tenkte å prøve nå siden det er superpoppis andre land.
-Neglefil. M kom ut med lange negler :tongue:

Fødselsforventninger: Både i uke 18 og 28 lå morkaken på kanten av åpningen. I uke 18 sa de at den "garantert" hadde flyttet seg oppover til uke 28. Det hadde den altså ikke. Om én uke skal jeg på ny kontroll. Da håper jeg åpningen er fri og frank. Jeg vil helst føde vaginalt, så det hadde vært greit :smilyblomst:
Keisersnitt orker jeg ikke å forberede meg på enda. Blæhr. 
Fødselen sist gikk ganske bra, spør du meg. Åpningsfasen varte i tre tusen år (tre dager) og jeg ble veeeeldig sliten og gråt et par tårer, men etter at de tok vannet ordnet det seg. Selv uten pressrier tok det bare en halvtime å få henne ut, og det fikk jeg mye skryt for :nigo: Mannen var en superflink støttespiller. Holdt et bein, hadde kontroll på lystgassen, hjalp meg med pusteteknikk og fikk med seg hele showet nedentil uten å få panikk eller traumer i etterkant :hoho:
Slapp å sy, og hadde det egentlig tipp topp etterpå :jepp:
 

Endret av Weebs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge jordmor er sen avnavling standard prosedyre nå. Hmm! Jeg får følge ekstra med :lur:

Jeg fortsetter å legge på meg i rekordfart. Jeg er full i vann! Jordmor reagerte litt. Anklene er fatso fra morgen til kveld. Urinprøve og blodprøve er bra, men jeg fikk beskjed om å følge ekstra med. Mannen måtte gi beskjed om jeg plutselig fikk et tjukkasfjes. 

I morgen tidlig skal jeg på ultralyd. En kombinasjon av vekstkontroll og sjekk av morkake. Det er mye liv og røre i magen, så jeg er ikke bekymret. Jeg falt på rutsjebanen her en dag :fnise: Det hadde regnet, så den var fjorten ganger glattere enn vanlig. Jeg landet på alle fire med et smell. Skulle gjerne hatt det på kamera :tongue: Så selv om det er heftig med liv blir det greit med en sjekk :) 

Krysser fingrene for at morkaka har tatt til vett og flyttet seg oppover. Jeg vil ha fri passasje ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du fikk flytta morkaken i fallet! 😅

Uff, det er kjedelig med så mye vann i kroppen. Jeg så ut som en ballong på slutten. Og jeg fikk sjokk da kroppen fant ut at den skulle samle ENDA mer vann etter fødselen! Djiizes. Hadde gledet meg til fødsel og at vannet bare rant vekk. Tok to uker. Måtte låne mannens sko :fnise: 

Lykke til i morgen! 🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Leviora skrev:

Kanskje du fikk flytta morkaken i fallet! 😅

Uff, det er kjedelig med så mye vann i kroppen. Jeg så ut som en ballong på slutten. Og jeg fikk sjokk da kroppen fant ut at den skulle samle ENDA mer vann etter fødselen! Djiizes. Hadde gledet meg til fødsel og at vannet bare rant vekk. Tok to uker. Måtte låne mannens sko :fnise: 

Lykke til i morgen! 🤞🏻

What! Mer vann etterpå? Alle snakker om at jeg kommer til å tisse vekk 10 kg etter fødselen :fnise: Søren :huh:

Lurer på om fallet funket altså :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32+0 :biggrin:

En litt travel morgen, og da finner selvsagt M ut at hun skal spise mer mat enn noensinne, at hun hater alle klær, at hun for en gangs skyld skal ha på seg sko og spasere selv inn i barnehagen. Vanligvis er det skonekt, og jeg må bære henne. Men i dag! :jolie: Det ble helt katastrofe da jeg måtte bære henne og løpe. Levering var full av gråt, og jeg følte meg elendig hele kjøreturen til sykehuset. Heldigvis fikk jeg melding da jeg kom frem om at nå var hun i godt humør og hadde det moro ute med noe balansegreier :Nikke:

Ultralyd var amazing. Alle mål var "superstandard" ifølge legen, og det er jo akkurat det jeg vil høre :jepp: Oooog morkaken hadde flyttet seg oppover! Nå er det bare til å glede seg til vaginal fødsel :hoho::yvonne:

Jordmoren som også var med på undersøkelsen sa at arbeidsdager lengre enn 7,5 time ikke var noe greier, og de vaktene på 12 timer burde jeg kutte ut. Så da får jeg vel gå hjem tidligere i helgene. "Søren..." :phaedra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Godt jobba morkake :danse:

Alltid kjedelig med barnehagelevering som går dårlig.. Men det hjelper når man får bekreftelse etterpå om at alt er fint :)

Uke 32 allrede, så fort det går 🙈 Men hvor blir det av magebildene da??

 :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Weebs skrev:

What! Mer vann etterpå? Alle snakker om at jeg kommer til å tisse vekk 10 kg etter fødselen :fnise: Søren :huh:

Lurer på om fallet funket altså :lur:

Det rant vekk, altså! Ble bare mye verre før det ble bedre. Kroppen :vetikke: 

Hurra! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 11.26, Mumsy skrev:

Hurra! Godt jobba morkake :danse:

Alltid kjedelig med barnehagelevering som går dårlig.. Men det hjelper når man får bekreftelse etterpå om at alt er fint :)

Uke 32 allrede, så fort det går 🙈 Men hvor blir det av magebildene da??

 :gravid:

Yes! Flink morkake :jepp:

Magebilder har jeg vært skikkelig dårlig på! Forrige gang la jeg inn mange i appen Preglife, og det har egentlig vært gøy å se tilbake på. M synes også det er morsomt å se på når hun lå inni magen min :fnise: Denne gangen har jeg glemt det ut, og det er litt for lang tid mellom hvert bilde :tongue: 

På 21.6.2019 den 14.26, Leviora skrev:

Det rant vekk, altså! Ble bare mye verre før det ble bedre. Kroppen :vetikke: 

Hurra! :yvonne:

Mye verre før det ble bedre :fnise: Da skal jeg ikke få sjokk hvis det samme skjer med meg ;) 

Hurra, hurra :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har M, jeg og mannen en ferieuke. Jeg synes fire uker i strekk er ganske lenge for M, spesielt når jeg er supergravid og trøtt. Så da tar vi én uke nå, og tre uker i juli/august. 

Det er bare mandags kveld, og jeg er allerede dritsliten :tongue: Både jeg og mannen endte opp med å sove i over to timer da vi la M. Ja, det hender at hun vil ha begge til å legge henne, og vi var for trøtte til å si imot. Egentlig var vi vel fornøyde :phaedra:

Graviditeten er 80 % fullført. Det er sykt. Jeg har bestilt litt ammeklær i dag. BH-er og topper. Alt fra forrige gang er selvsagt gitt vekk. Jeg var jo ferdig med baby :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag - og det er fremdeles beinhardt med ferie :Knegg: I går hadde vi en superaktiv dag, og M sovnet før halv sju. I dag har vi vært ganske aktive, men bare innendørs. Og det merkes egentlig ganske godt :tongue: Må prøve å unngå det resten av uka. Men jeg har fått skikkelig vondt i ryggen i dag. Samme greia som da jeg hadde bekkenlåsning og nesten ikke greide å løfte M. Håper det forsvinner snarest, for det passer skikkelig dårlig akkurat nå! 

Jeg var ganske spent på hvordan M skulle takle at babyen skal få vogna hennes. I starten da vi skulle venne henne av å sove i den måtte den gjemmes helt vekk. Hun elsket den vogna mer enn noe annet. Men ute av syne, ute av sinn, og plutselig var den whatever. Hun har en tralle vi bruker av og til. Den er noe dritt, men det går greit :P Så i dag tok vi av sportsdelen til Bugabooen, og satt på liggedelen. Hun syntes det var gøy å hjelpe til, og vi snakket om at der hadde hun sovet da hun var baby, og nå skulle babyen også sove der :Nikke:

Endret av Weebs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at M hjelper til med å forberede vogna til babyen 😍 Ekstra stas når det er arvet, mye minner som kommer frem :hjerte:

God bedring til ryggen :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Leviora skrev:

Så koselig at M hjelper til med å forberede vogna til babyen 😍 Ekstra stas når det er arvet, mye minner som kommer frem :hjerte:

God bedring til ryggen :blomst: 

Hun imponerte der altså :Nikke: Mange minner om maaaange trilleturer kom frem :fnise: Håper jeg slipper å gå jorda rundt denne gangen :plystre:

Takk! Ryggen er like piss dessverre :( 

Endret av Weebs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg time hos kiropraktor i morgen. Samme plass som jeg gikk med bekkenlåsningen, men en annen behandler. En gravidspesialist denne gangen :vetikke: Det føles ut som samme greia da. Like vondt i korsrygg, rumpe og lår. Heldigvis bare på den ene siden :rolleyes: Det blir spennende å høre hva hun har å si. Det ble ikke bedre etter første behandling sist, så jeg har ikke akkurat forhåpninger om det. Men nå vagger jeg rundt som en halt flodhest, så noe må gjøres :P

Etter at vi kuttet dagsoving har M lagt seg rundt sju. Det gir meg en haug med strikketid. Litt dumt at jeg ikke synes det er superinteressant å strikke et ensfarget teppe :fnise: Skulle gjerne begynt på en kofte til meg selv, men den hadde jo bare blitt liggende etter fødselen. 

32+6 i dag forresten :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var bekkenlåsning denne gangen også. På fredags kveld, etter knekking av låste ledd og knaing på muskelknuter - da var det vondt! Å halleluja. Hun advarte meg om at det kom til å bli ekstra vondt, men jeg tenkte "hvor mye verre kan det bli?" Mye :fnise: Neste dag var det bedre, men jeg sliter fortsatt med å ta på sokker og bukse. Det er best å ligge i senga og kle seg. Jeg skal på ny behandling i dag (mandag). Håper ikke det blir like ræva i kveld. 

Jeg er på jobb, men får tilrettelagt med kontorarbeid sånn at jeg slipper å halte rundt som en luni :tongue:

Jeg begynner å bli litt fødesyk, men håper helst at denne låsningen gir seg først. Og jeg vil jo ikke føde nå, i uke 34, men you know what I mean :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vondt med bekkenlåsning 😭 Føler med deg! Jeg trengte krykker på et tidspunkt 😳 Det ble heldigvis mye bedre før fødsel. Vil virkelig gi min kiropraktors anbefaling videre angående å føde liggende på siden. 100x lettere fødsel og ikke i nærheten av så mye bekkensmerter etterpå 🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...