Gå til innhold

Kundeopplevelse i apotek

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dunning-Kruger effekten lever i beste velgående, ser jeg :) Jo mindre man kan, dess høyere ropes det (Kvinneguiden minner meg av og til om en anonym versjon av kommentarfeltet til VG på Facebook).

Hvorfor har vi utdannede mennesker med spisskompetanse i dette kunnskapssamfunnet? Alle kan jo bare søke opp svarene på google, eller?

Nei er det noe jeg har lært av å gå mange år på skole, så er det å innse hvor sinnsykt mye jeg IKKE kan i denne verdenen. 

Anonymkode: 95356...f3a

Makan til arroganse. Du har jo tydeligvis ikke lært noen ting. Jeg er forresten helsepersonell selv (jeg kan ikke skrive mer pga forumregler), og er lei av å få overflødig info når man handler medisiner man har gått på i en årrekke. Man føler seg infantilisert og umyndiggjort. I tillegg er det som nevnt hundre ganger i denne tråden et overtramt når andre kunder få innsyn i private helseopplysninger.

Den eneste konsekvensen av din nyutdannende iver og blinde idealisme, er at jeg får informasjon jeg allerede vet fra før, men i tillegg blir alle kundene i apoteket ufrivillig deltakere i min helsetilstand. Det er faktisk et taushetsbrudd, og du burde sette deg mer inn i Helsepersonelloven enn kun farmakologi. Du bryter loven, og du kan bli anmeldt. Når man skal gi et menneske informasjon, burde man i det minste vurdere hvor opplyst dette mennesket er fra før. Kan man ikke gi informasjonen i et avskjermet rom, så bør man stole på at en lege (som tross alt har en del års lengre utdanning enn en farmasøytm gjerne også spesialistkompetanse), har gjort jobben sin. Du skal ikke redde hele verden, folk har faktisk et ansvar selv også for å sette seg inn i sin helsetilstand.

Anonymkode: edfe8...28a

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dunning-Kruger effekten lever i beste velgående, ser jeg :) Jo mindre man kan, dess høyere ropes det (Kvinneguiden minner meg av og til om en anonym versjon av kommentarfeltet til VG på Facebook).

Hvorfor har vi utdannede mennesker med spisskompetanse i dette kunnskapssamfunnet? Alle kan jo bare søke opp svarene på google, eller?

Nei er det noe jeg har lært av å gå mange år på skole, så er det å innse hvor sinnsykt mye jeg IKKE kan i denne verdenen. 

Ikke meg du siterer, men hjelpes for en besserwisser arroganse du fremviser. Dunner-Kreuger effekten beskriver for øvrig forhold innen metakognasjon i psykiatrien, og kan ikke direkteoverføres til folks kunnskap om egen helse. 

Det er langt mer med medisinbruk enn det du ser ved utlevering over disk. Med mastergraden din følger det ingen detaljert kunnskap om anatomi/fysiologi/sykdomslære/prøvetolkning slik som på medisinstudiet. Du kan farmakologi, men du kan ikke se det helhetlige helsebildet til pasienten og hvorfor de får akkurat den behandlingen. Du vet kun det lille fragmentet på din skjerm, og det er langt fra hele pasientens (ofte komplekse) sykehistorie. Pasienten skal heller ikke trenge å utlevere sin sykdom til deg, du har taushetsplikt og skal holde snasken igjen så ikke alle andre i lokalet får innblikk i den som henter medisiner sin sykdom, og du skal passe på å pakke produktene diskret så det ikke avslører hva som deles ut. Du kan gjerne tilby folk info, men takker de nei må du faktisk respektere det. Og buser du ut med masse høylytt info så folk rømmer (slik du beskriver i hovedinnlegget), så er det fordi du har trådt langt over streken. Så tilby seg å gi informasjon, men ikke tvangsgi. Du mangler litt forståelsen for at pasienter ikke alltid syns det er så festlig å flashe sykdom og diagnoser for alle og enhver. At du ikke virker å forstå dette betyr egentlig at du raskt befinner deg i kategorien av apotekansatte som flere i denne tråden skyr som pesten, litt selvinnsikt og omlegging av arbeidsmetoden, så kan du kanskje bli en annen.

Anonymkode: a7fdf...7c6

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke gi informasjonen i et avskjermet rom, så bør man stole på at en lege (som tross alt har en del års lengre utdanning enn en farmasøytm gjerne også spesialistkompetanse), har gjort jobben sin. Du skal ikke redde hele verden, folk har faktisk et ansvar selv også for å sette seg inn i sin helsetilstand.

Og hvor mange av årene har med medisiner å gjøre? Man skal aldri stole blindt på noen. Selv leger tar feil.

Skrevet
19 timer siden, LeilaS skrev:

Hadde en ekkel og flau opplevelse på apoteket i fjor. Dette var i 4 tiden på en vanlig hverdag,  så en del folk der.

Jeg måtte ha noe som tok knekken på en soppinfeksjon og fant ikke det jeg lette etter. Jeg måtte da spøre en ansatt om hjelp. Hun fant en pakke og sier høyt mens vi går til kassen "Ja så må du være nøye med å vaske underlivet , så du ikke får en soppinfeksjon igjen" Altså?! :angry: Jeg vet flere hørte det. Skikkelig flaut!

Makan da. Hvorfor si sånt høyt når andre kan høre? Det er jo ikke slik at vi får sopp av å ikke vaske underlivet godt nok. Er heller det motsatte. 

Jeg går kun på apoteket for å hente det jeg har resept på og thats it. Legen har forklart ting og svart på hva jeg lurer på.

Anonymkode: 87c4b...b40

• Liker 3
Skrevet

Hvor ligger problemet i å si "takk, jeg er klar over dette"? Må man lage bråk av at aotekansatte følger lovpålagte rutiner for å sikre din egen helse?

Selv har jeg en jobb som gjør at jeg ytterst sjelden trenger informasjon om medisiner jeg henter ut, men jeg klikker da ikke i vinkel  fordi farmasøyten utøver sin opplysningsplikt. Jeg sier bare takk for informasjonen, og informerer om at jeg er klar over det som blir sagt.

Anonymkode: a78cf...60b

• Liker 2
Skrevet

Jeg spør ofte på apoteket hvis jeg lurer på noe og får gjerne god hjelp. Men, det generiske byttet blir jeg nesten gal av. Noen apotekansatte blir skikkelig gretne når jeg takker nei til bytte. At resepten er hvit så jeg betaler hele beløpet selv uansett OG kopien ikke er billigere (det har jeg sjekka) fremkaller skikkelige sure miner. At kopien til cerazette gir meg mens og smerter mener de er løgn dessuten burde tenke på pengene jeg sparer. 

Det er flinke ansatte men enkelte skyr jeg unna. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ligger problemet i å si "takk, jeg er klar over dette"? Må man lage bråk av at aotekansatte følger lovpålagte rutiner for å sikre din egen helse?

Selv har jeg en jobb som gjør at jeg ytterst sjelden trenger informasjon om medisiner jeg henter ut, men jeg klikker da ikke i vinkel  fordi farmasøyten utøver sin opplysningsplikt. Jeg sier bare takk for informasjonen, og informerer om at jeg er klar over det som blir sagt.

Anonymkode: a78cf...60b

Det hjelper ikke å svare sånt. Har prøvd utallige ganger. Ofte er også første setningen med informasjon av veldig intim karakter, som de absolutt ikke har LOV til å opplyse andre mennesker om. Ansatte på apotekene må gjerne utføre opplysningsplikten sin, så lenge de ikke samtidig bryter taushetsplikten sin. Jeg har aldri opplevd at de klarer å kombinere de to slik at begge blir oppfylt. 

Anonymkode: 38ef8...7b1

• Liker 5
Skrevet

Tenkte på denne tråden i går, da jeg var innom Boots for å se om jeg kunne finne noe reseptfritt mot seriøs kløe i ræva. Jeg gikk rundt og tittet, med hele tre ansatte som sirklet rundt meg som sultne hvithaier. Jeg prøvde å smile forsiktig og si at jeg bare tittet litt takk, men de kom bare nærmere. Det endte med at jeg rasket til meg en nesespray, betalte og løp ut derfra. Nei, jeg har ikke lyst til å annonsere at jeg klør helt inn til tynntarmen, hvis jeg kan prøve ut et middel på egenhånd først.

Og denne generiske dritten. Ja, jeg vet at dere er pålagt å selge det inn, men når jeg sier at det ikke virker, så virker det ikke. Jeg har brukt samme medisinen i tjue år, og merker med en gang hvis dere prøver å lure på meg noe annet.

Ja, jeg er litt irritert på apotekansatte akkurat nå, siden jeg klør akkurat like jævlig om jeg gjorde i går. Gi oss litt privatliv. Vær så snill.

• Liker 7
Skrevet

Hva med å si "husk å lese pakningsvedlegget nøye" eller eventuelt "er det noe du lurer på i forhold til dette legemidlet?" Ikke ålreit når det farmasøyten sier avslører for de som står rundt hva du har, i hvert fall hvis det er noe pinlig. Jeg hadde underlivssopp en gang og kjøpte canesten mot dette. Der står det klare instrukser for hvordan du bruker den,bl.a at du fortsatt skal smøre deg to uker etter symptomene er borte. Ikke kult når du bor på et tettsted å kjøpe soppmiddel,og enda mindre kult når farmasøyten sier:"Husk å smøre deg i to uker etter at soppen er borte." Et par stykker i nærheten hørte nok dette. Og jeg trengte overhodet ikke det rådet - jeg både visste det fra før (legen sa det jo) og klarer fint å lese på pakka.

Anonymkode: 491d5...9e3

• Liker 4
Skrevet

Er medisinen på resept har man fått informasjonen allerede. Dersom den ikke er på resept kan jeg lese vedlegget i pakken. Synes man skal svare på evt spørsmål og ikke mer enn det.

Forøvrig trengte jeg lusemiddel engang, hadde prestert å få flatlus. Spurte forsiktig om dette da det er pinlig, og hun bak disken spurte høyt hva slags lus det var. Jeg sa flatlus, og hun sa så høyt at alle hørte det, "oh ja flatlus, da trenger du noe annet". Litt diskresjon er på sin plass...

Anonymkode: 73101...562

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurer på hvordan apotekansatte forholder seg til at medisiner noen ganger, etter avtale med lege, brukes på en litt annen måte enn det som er vanlig.  De apotekansatte kjenner jo ikke kundens sykehistorie.  Dette gjaldt meg i en periode og det førte naturlig nok til at jeg ble feilinformert på apoteket hvis den apotekansatte satte igang med informasjon uten at jeg fikk anledning til å takke nei til å få informasjon.  I og med at jeg hadde en tydelig og lettforståelig avtale med legen, spilte det ikke noen rolle utover at det var litt brysomt, men jeg tenker at det i mange tilfeller vil være nødvendig å kjenne sykehistorien før man kan gi gode råd og at det kan være problematisk at apotekansatte gir informasjon om bruk av medisiner uten å ha nødvendige opplysninger om kunden.   

Jeg synes også det er upassende å drive mersalg på kosttilskudd og kremer og jeg vet ikke hva i skranken hvor det leveres ut reseptbelagte medisiner.  Slikt fører til at min bipolare venninne kommer ut med mye mer enn medisinene sine hvis hun er i manisk fase når hun går på apoteket.  Det er ikke ok.         

Anonymkode: c3ca2...ab6

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Petra75 skrev:

Tenkte på denne tråden i går, da jeg var innom Boots for å se om jeg kunne finne noe reseptfritt mot seriøs kløe i ræva. Jeg gikk rundt og tittet, med hele tre ansatte som sirklet rundt meg som sultne hvithaier. Jeg prøvde å smile forsiktig og si at jeg bare tittet litt takk, men de kom bare nærmere. Det endte med at jeg rasket til meg en nesespray, betalte og løp ut derfra. Nei, jeg har ikke lyst til å annonsere at jeg klør helt inn til tynntarmen, hvis jeg kan prøve ut et middel på egenhånd først.

Og denne generiske dritten. Ja, jeg vet at dere er pålagt å selge det inn, men når jeg sier at det ikke virker, så virker det ikke. Jeg har brukt samme medisinen i tjue år, og merker med en gang hvis dere prøver å lure på meg noe annet.

Ja, jeg er litt irritert på apotekansatte akkurat nå, siden jeg klør akkurat like jævlig om jeg gjorde i går. Gi oss litt privatliv. Vær så snill.

På tide å innrømme at den ikke virker nå og ta imot råd fra ekspertisen?

Anonymkode: e29d1...b8d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På tide å innrømme at den ikke virker nå og ta imot råd fra ekspertisen?

Anonymkode: e29d1...b8d

Luring. Den er for å holde ting i sjakk. Ikke for å bli frisk. 

• Liker 7
Skrevet
På 12.10.2016 den 10.42, Brimi skrev:

Og hvor mange av årene har med medisiner å gjøre? Man skal aldri stole blindt på noen. Selv leger tar feil.

Det får du spørre legen om. Men om det skulle bare være noen få år, så vil jeg fremdeles ikke at en overivrig apotekansatt skal klemmeg psykisk naken i et apoteklokale. Om man er så sprekkeferdig av å informere, så får man ta med pasienten inn i et avskjermet område. Jeg tror nok legene som regel har tilstrekkelig kunnskap, ofte har man også vørt hos spesialister om man har vørt syk i noen år. Jeg stoler mer på en spesialist enn en farmasøyt.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er medisinen på resept har man fått informasjonen allerede. Dersom den ikke er på resept kan jeg lese vedlegget i pakken. Synes man skal svare på evt spørsmål og ikke mer enn det.

Anonymkode: 73101...562

Det er fint du leser pakningsvedlegget. Det skal man jo, men problemet er at mange ikke leser pakningsvedlegget. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det får du spørre legen om. Men om det skulle bare være noen få år, så vil jeg fremdeles ikke at en overivrig apotekansatt skal klemmeg psykisk naken i et apoteklokale. Om man er så sprekkeferdig av å informere, så får man ta med pasienten inn i et avskjermet område. Jeg tror nok legene som regel har tilstrekkelig kunnskap, ofte har man også vørt hos spesialister om man har vørt syk i noen år. Jeg stoler mer på en spesialist enn en farmasøyt.

Som jeg sa, man skal ikke stole blindt på noen. Selv om det er en lege eller en spesialist. Så skjønner ikke hvorfor du kommer med en tirade om at du stoler mer på en lege enn en farmasøyt, hvordan hadde det noe å gjøre med å ikke stole blindt på noen? 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En farmasøyt er nettopp spesialist. På medisiner. Akkurat som en nevrolog er spesialist på nevrologiske lidelser. Er man kroniker så burde man ha jevnlige møter med farmasøyt for nettopp å sjekke opp medisinbruken, spesielt om man får den vanlige oppfølgingen hos fastlege. Slike møter tar jeg på telefon, da jeg nettopp ikke ønsker at alle andre kunder skal få vite om mine plager. Jeg er svært mot taushetspliktbruddene ansatte på apotekene driver med, men er man kroniker så burde man vite at farmasøyt er spesialister på medisiner og dermed kan mer enn fastlegene. Dog må du da opplyse om sykehistoren og få et skikkelig møte, ikke utbasunerede info udiskret over skranken. Egentlig merkelig at fastlegene ikke henviser til spesialister i legemidler, de henviser jo ganske kjapt til ønh-spesialister, gynekologer og nevrologer. 

Tror forresten farmasøytene har ødelagt mye der selv, når de opptrer som om taushetsplikt ikke betyr en dritt. Og ikke vet man om man får en apotektekniker eller farmasøyt i skranken heller. Farmasøyter burde ha egne kontorer med egne timebestillinger feks. via henvisning. Og apotekteknikere burde lære seg folkeskikk, diskresjon og få litt vett i hodet. 

Anonymkode: 38ef8...7b1

• Liker 1
Skrevet
På 9.10.2016 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad i farmasi og jobber i apotek på et mindre tettsted.

Jeg lurer ofte på hvordan det oppleves å være kunde i apotekene. I mange tilfeller føler jeg det er vanskelig å stille ulike spørsmål og formidle informasjon til kunder på en god måte, da med hensyn til diskresjon; små lokaler og mange kunder i nærheten. Jeg bruker ofte tid på å tenke ut velformulerte setninger for å avsløre minst mulig til personene rundt, da jeg tross alt ikke kan vite om det er min kundes "sære nabo" som står rett ved. 

Til tross for visse unntak, føler jeg dessuten at mange kunder er rastløse, vil snakke minst mulig og helst bare komme seg ut døra. Dette føles ganske hemmende da min arbeidsoppgave faktisk er å være "rådgiver" om legemidler og sørge for at de brukes korrekt. Det virker på meg som at mange ikke skjønner at vi faktisk har kunnskap om det vi driver med, og ikke forstår hvorfor vi stiller ulike spørsmål (da grunnet kommentarer som "Dette er ikke din jobb, jeg snakker heller med legen min", eller "Du skal bare selge meg medisinen min").

Har jeg noe rett i dette? Føles det ubehagelig å være kunde i apotekene? Ville det vært bedre med større lokaler? Er diskresjonen god nok?

Blir glad for alle innspill :)

Større lokaler! Med avlukke. Ikke faen om jeg vil snakke med en apoteker om intime spm når det sitter folk to meter unna. ok??

Anonymkode: 97203...03c

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke ha råd om min legemiddelbruk med mindre jeg ber om det.  En farmasøyt på et lite kjøpesenter her jeg bor tror han er lege og skal prakke på en all verdens info om det du tar ut på resept.   Jeg forholder meg til det legen sier, ferdig. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Brimi skrev:

Det er fint du leser pakningsvedlegget. Det skal man jo, men problemet er at mange ikke leser pakningsvedlegget. 

Som jeg sa, man skal ikke stole blindt på noen. Selv om det er en lege eller en spesialist. Så skjønner ikke hvorfor du kommer med en tirade om at du stoler mer på en lege enn en farmasøyt, hvordan hadde det noe å gjøre med å ikke stole blindt på noen? 

Det var da voldsomt til avsporing og kverulering. Selv om du ikke stoler på at leger og spesialister ikke kan nok om medisiner for å til deg god nok informasjon (da må du ha en ekstremt komplisert helsetilstand, der jeg tviler på at en farmasøyt faktisk kan gi deg en helhetlig og god nok vurdering), så er altså det mer enn godt nok for meg. Jeg lever i beste velgående ennå. Jeg stoler på spesialistene jeg har vært hos, de vet hvilke medisiner jeg bruker fra før, og kan vurdere min tilstand bedre enn en farmasøyt, siden de vet hele bildet. 

Poenget er at jeg ikke ønsker å få den samme informasjonen om igjen og om igjen for kroniske tilstander. Noen farmasøyter har mistet evnen til sunn fornuft. De ser jo at det ikke er første gang man henter ut den medisinen, og om de gjør det, så går det an å spørre på en måte som ikke gjør at andre i lokalet får innsyn i taushetsbelagt info. Men heldigvis finnes det fornuftige farmasøyter der ute. 

Selvsagt burde alle lese pakningsvedlegget og gjerne også felleskataloger. Der kan man også søke på interaksjoner. Man har også et ansvar selv. Det får meg til å tenke på Johaug-saken. Les på esken og pakningsvedlegget. 

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, DreamOn skrev:

Jeg vil ikke ha råd om min legemiddelbruk med mindre jeg ber om det.  En farmasøyt på et lite kjøpesenter her jeg bor tror han er lege og skal prakke på en all verdens info om det du tar ut på resept.   Jeg forholder meg til det legen sier, ferdig. 

Spot on.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...