Gå til innhold

Kundeopplevelse i apotek

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, MyIian skrev:

Får håpe du tar rådene til deg, da. Det er slitsomt å bo på et lite sted og kun ha et apotek å hente medisiner på hvis man blir møtt med en overentusiastisk farmasøyt som skal gjengi halve pakningsvedlegget hver gang men henter medisiner.

Uff, ja, det må være skikkelig fælt

Anonymkode: 7f75c...75f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, MyIian skrev:

Jeg trenger ikke den samme informasjonen fire ganger i året.

Jøss, tenke seg alt du opplever i hverdagen som du strengt tatt ikke trenger, hvordan overlever du egentlig livet?

Anonymkode: bd015...2ce

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uff, ja, det må være skikkelig fælt

Jøss, tenke seg alt du opplever i hverdagen som du strengt tatt ikke trenger, hvordan overlever du egentlig livet?

Anonymkode: bd015...2ce

Det var da voldsomt. :)

• Liker 2
Gjest lizard queen
Skrevet

Helt ærlig så ja, for min del er det fort litt ubehagelig å handle på apotek, nettopp fordi mange av de ansatte ikke ser ut til å tenke over diskresjon og privatliv overhodet. Og jeg er ikke en spesielt lukket person, jeg har hatt diskusjoner om analsex med mamma liksom, men jeg synes likevel ikke det er helt greit når apotekansatte høylytt forklarer hvordan jeg bruker canesten, eller viktigheten av å ikke bytte p-pille merke for ofte eller at jeg ikke må ta for mange sovepiller på en gang, når lokalet er lite og de som du sier ikke kan vite om det er min sære nabo som står ved siden av. Skjønner jo det du sier om at dere har kunnskap dere også men feks det jeg sa om p-piller, der er det jo en veldig stor sannsynlighet for at legen min har fortalt meg akkurat det samme, og når man har passert tjue trenger man heller ikke i mine øyne å bli behandlet som en 15-åring som skal ha sex for første gang. 

MEN det jeg synes er verre er vel de gangene jeg har et spørsmål, og den apotekansatte overhodet ikke virker interessert i å gi meg et skikkelig svar. Synes i grunn de fleste på apotek er veldig hyggelige og hjelpsomme, men det er jo alltids noen råtne egg innimellom, og på apotek er det liksom litt mer ukult enn ellers :P 

Skrevet

Her var det mange sure miner. Anbefaler dere å handle medisinen deres på nett, så slipper apotekene sånne gretne kunder 

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar folkens :)

Og nei, jeg er ikke av den overivrige typen! Jeg tar opp ting jeg ser på som nødvendig. Jeg skjønner at for mye mas er irriterende.

At jeg stiller spørsmål har heller ingenting med mistillit til legene, for det har jeg ikke. Derimot så gjør alle mennesker feil, og det kan til og med legen gjøre ;) Mye smårusk, og noen ganger mer alvorlige interaksjoner, dukker jevnlig opp på jobb.

At pasienter som bruker medisiner fast i flere år alltid bruker disse 100% korrekt, har jeg heller ikke fullstendig tro på. Det er vel en grunn for at studier viser at feilbruk av medisiner koster Norge flere milliarder kroner i året. Feilbruk har jeg selv sett på jobb. Det er flere ganger jeg ser kunder plukke med seg ting fra selvvalget som ikke bør kombineres med medisinene de bruker fast.

Anonymkode: 95356...f3a

Jeg har brukt faste medisiner i en periode på mer enn femogtyve år, da blir det i overkant slitsomt å få veiledning i bruk av medisinene av unge nyutdannede apotekerekspedienter, spesielt når informasjonen ikke er helt korrekt i forhold til bruken av medisinen.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her var det mange sure miner. Anbefaler dere å handle medisinen deres på nett, så slipper apotekene sånne gretne kunder 

Tråden ble startet av noen forteller at måten hun prøver å gi informasjon på som regel ender med at kundene nærmest løper ut døra. Da kan det jo tenkes at det er noen tips hun burde ta til seg her.

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker at de på apoteket spør om jeg har brukt medisinen før, eller om legen har forklart meg hvordan jeg skal bruke medisinen. Det hender jeg bruker medisiner for første gang, og det er ikke alltid legen har hatt så god tid til å forklare. Jeg liker derimot ikke at de bare buser ut med alt om hvordan jeg skal bruke medikamentet uten å spørre først, for noen medisiner har jeg faktisk brukt i flere år. Så spør gjerne, men aksepter om jeg vet hvordan jeg bruker det.

Jeg liker også at de på apoteket sier fra når det bare er noen pakker igjen på resepten, for da vet jeg at jeg må få ny resept snart. 

Anonymkode: 989cd...a1b

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, MyIian skrev:

Tråden ble startet av noen forteller at måten hun prøver å gi informasjon på som regel ender med at kundene nærmest løper ut døra. Da kan det jo tenkes at det er noen tips hun burde ta til seg her.

Kanskje noen andre skal ta til seg et tips også? Netthandel, så slipper du å bli mast så forferdelig på alle de fire gangene i året? Hjelpes...

• Liker 3
Skrevet

Kanskje noen andre skal ta til seg et tips også? Netthandel, så slipper du å bli mast så forferdelig på alle de fire gangene i året? Hjelpes...

Hva er det du rører om?

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de er lovpålagt det av myndighetene. Fordi det avdekkes stadig feil. Folk har tatt medisinene sine på feil måte i åresvis blir noen ganger avslørt under en farmasøytsamtale. Det kan være at de ikke har fått tilstrekkelig effekt av legemidlet sitt fordi de trodde de visste hvordan de skulle bruke det. Det er forskjell på lekfolk og utdannede innen området. 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er lovpålagt å gjøre det

Det er også lov å bruke hodet og spørre om folk trenger informasjonen. Hvis man er fast bruker av en medisin har man nok fått informasjon før.

• Liker 1
Skrevet

Liker best når de som jobber på apoteket ikke maser sånn. Som regel er det de unge som jobber der som skal spørre og grave så innmari mye, så prøver å unngå dem. Heldigvis er det ikke sånn på mitt faste apotek. Jeg har medisiner jeg har brukt i årevis, kan dem ut og inn, og trenger ikke annen informasjon om disse. Et enkelt spørsmål om "har du brukt disse før?" eller "kjenner du denne medisinen godt?" holder i massevis.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er utdannet apotektekniker og har bare gode erfaringer med mine tidligere kolleger på Apotek. Ingen av de virket belærende.

MEN, en erfaring jeg har selv derfor AB her.

Jeg ble pillemisbruker for noen år siden pga noe vondt som skjedde i livet mitt. Er ikke det nå lenger siden jeg har fått hjelp, bare for å si ifra.

Når legen min oppdaget dette så ble alle medisiner strengt overvåket ved at jeg bare fikk lov å hente ut 1 gang i uken på en fast dag. Dette sto på resepten og det var greit for min del. 

Når jeg da kom på apoteket for å ta ut for første gang med denne ordningen så ble jeg gransket og fikk spørsmål om hvorfor legen hadde gjort det sånn. Var ikke veldig allright å måtte forklare at jeg misbrukte pillene, men følte jeg ikke hadde noe valg. De ble nok en smule rare når jeg sa det, men jeg fikk nå det jeg trengte. De ordnet at jeg betalte det medisinen kostet og ikke noe mer.

Så fikk apoteket en ny apoteker og han skulle ekspedere meg en gang og lurte på hvorfor jeg hadde sånn ordning og igjen måtte jeg føle meg nedverdiget og si det som det var.(Trenger vel ikke akkurat å være Einstein for å skjønne hvorfor noen har den ordningen)  Da sto jeg der i shorts og t-skjorte siden det var sommer og kjempevarmt. Jeg tørr vedde at han så etter sprøytestikk og sikkert andre ting også. Han så overalt på kroppen min og jeg så det lyste lang vei at han anså meg som en narkoman. Mulig jeg gikk under den kategorien, men uansett skal de behandles med verdighet. Så begynte han å kjefte på meg fordi apoteket fikk så mye ekstra jobb med sånne som meg pga posjonering og ansvaret med å passe på at jeg ikke fikk mer enn jeg skulle. Samtidig fikk jeg kjeft for at apoteket bare hadde tatt betalt for medisinen og ikke for jobben det var å porsjonere dette i poser. Jeg sa at det ikke var jeg som hadde fastsatt prisen, men at jeg måtte ha det sånn en stund. Da uffer han seg og sier ordrett: sånne som deg påfører oss så mye ekstrajobb og det har vi ikke tid til. Jeg var helt på gråten sa jeg gikk derfra.

Heldigvis jobbet ikke han der så lenge og nå har jeg ikke rusproblemer lenger heller 😊

Anonymkode: e405a...de9

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke kjøpt reseptbelagt medisin der da, skjønner du. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker at de spør om jeg har brukt medisinen før og aksepterer ett ja.

Samtidig liker jeg når de sier at det er siste levering, så jeg kan fornye.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad i farmasi og jobber i apotek på et mindre tettsted.

Jeg lurer ofte på hvordan det oppleves å være kunde i apotekene. I mange tilfeller føler jeg det er vanskelig å stille ulike spørsmål og formidle informasjon til kunder på en god måte, da med hensyn til diskresjon; små lokaler og mange kunder i nærheten. Jeg bruker ofte tid på å tenke ut velformulerte setninger for å avsløre minst mulig til personene rundt, da jeg tross alt ikke kan vite om det er min kundes "sære nabo" som står rett ved. 

Til tross for visse unntak, føler jeg dessuten at mange kunder er rastløse, vil snakke minst mulig og helst bare komme seg ut døra. Dette føles ganske hemmende da min arbeidsoppgave faktisk er å være "rådgiver" om legemidler og sørge for at de brukes korrekt. Det virker på meg som at mange ikke skjønner at vi faktisk har kunnskap om det vi driver med, og ikke forstår hvorfor vi stiller ulike spørsmål (da grunnet kommentarer som "Dette er ikke din jobb, jeg snakker heller med legen min", eller "Du skal bare selge meg medisinen min").

Har jeg noe rett i dette? Føles det ubehagelig å være kunde i apotekene? Ville det vært bedre med større lokaler? Er diskresjonen god nok?

Blir glad for alle innspill :)

Jeg går på faste medisiner som jeg har gjort i mange år, og trenger virkelig ikke informasjon om dette flere ganger. Hvis jeg trenger informasjon spør jeg. Om dere har en klausul på at dere MÅ dele informasjon, så er det ganske enkelt å spørre kunden "Er du kjent med hvordan du bruker denne medisinen?" Svarer kunden ja så har kunden allerede informasjonen, og du har gitt tilbudet. Svarer kunden nei så kan du forklare. 

Jeg blir så inn i hampen forbanna over brudd på taushetsplikten så mange ganger når jeg er på apotek. Vil dere på død og liv forklare meg om en medisin, så ta meg med inn på et kontor først, dere har ingen rett til å fortelle andre kunder hvilke medisiner jeg tar. De skilleveggene som står der er jo bare til pynt, man hører ALT som blir sagt om man vil. I tillegg er ofte ventestoler rett bak lukene, og kø danner seg naturlig i samme område. Så nei, diskresjon er ikke bra nok i det hele tatt. Spør om vi trenger info før dere plaprer løs. Jeg har opplevd å få en innføring i p-piller jeg har gått på i ni år, med en tre år gammel resept...! Og ikke hjelper det å avbryte heller, for dere fortsetter jo bare. Ja, jeg VET hvordan det er å ta p-piller. Ser du en resept som er gjenganger, så dropp å spørre. Ser du en ny, så spør først om vi ønsker informasjon. 

Anonymkode: 38ef8...7b1

• Liker 9
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sure miner for brudd på taushetsplikt? Du aner ikke hvordan det er å være kroniker og gå på mange medisiner fast. Jeg er innom apoteket et par-tre ganger i måneden, og er møkklei av at apotekene skal informere alle rundt meg om hva jeg henter ut. For det er i praksis det de gjør. 

De gangene jeg trenger informasjon ringer jeg på forhånd og ber om å få snakke med farmasøyt. 

Anonymkode: 38ef8...7b1

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd å få en innføring i p-piller jeg har gått på i ni år, med en tre år gammel resept...! Og ikke hjelper det å avbryte heller, for dere fortsetter jo bare.

:)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad i farmasi og jobber i apotek på et mindre tettsted.

Jeg lurer ofte på hvordan det oppleves å være kunde i apotekene. I mange tilfeller føler jeg det er vanskelig å stille ulike spørsmål og formidle informasjon til kunder på en god måte, da med hensyn til diskresjon; små lokaler og mange kunder i nærheten. Jeg bruker ofte tid på å tenke ut velformulerte setninger for å avsløre minst mulig til personene rundt, da jeg tross alt ikke kan vite om det er min kundes "sære nabo" som står rett ved. 

Til tross for visse unntak, føler jeg dessuten at mange kunder er rastløse, vil snakke minst mulig og helst bare komme seg ut døra. Dette føles ganske hemmende da min arbeidsoppgave faktisk er å være "rådgiver" om legemidler og sørge for at de brukes korrekt. Det virker på meg som at mange ikke skjønner at vi faktisk har kunnskap om det vi driver med, og ikke forstår hvorfor vi stiller ulike spørsmål (da grunnet kommentarer som "Dette er ikke din jobb, jeg snakker heller med legen min", eller "Du skal bare selge meg medisinen min").

Har jeg noe rett i dette? Føles det ubehagelig å være kunde i apotekene? Ville det vært bedre med større lokaler? Er diskresjonen god nok?

Blir glad for alle innspill :)

Jeg synes en bedre løsning enn dagens hadde vært et stort, synlig skilt der det sto noe sånt som at dere har mye kunnskap (ofte mer enn legene) om medisiner, og at dere er der for å hjelpe. Så kunne man spurt om det var noe man lurte på. Slik som det er nå synes jeg bare man får masse unødvendig informasjon (om ting man vet fra før).

"Har du brukt denne medisinen før?"

"Ja."

"Da vet du at den skal taes sammen med mat?"

"Ja."

"Og at den ikke skal taes sammen med melk eller jern?"

"Ja."

Skjønner jo at de som jobber der vil hjelpe, og det er jo veldig hyggelig, men ofte litt unødvendig. Det hender jeg spør om den og den vitaminen kan kombineres f.eks, men ofte finner man jo all informasjon man trenger i pakningsvedlegget eller på nettet. Men det høres ut som du er/kommer til å bli en kjempeflink apotekansatt:) Håper bare ikke du synes det er nedbrytende når det virker som folk ikke vil ha hjelp. Skjønner at det kanskje er litt kjipt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter stor pris på at dere deler fagkunnskapen deres dersom jeg etterspør det, og det er helt greit med et par velmente råd når jeg kjøper "ufarlige" ting som f.eks reseptfri nesespray eller smertestillende gel. Jeg har ofte fått god hjelp, og mer informasjon enn legen kan gi, når jeg besøker apotek. Takk for det! :)

Det jeg derimot ikke setter pris på er høylytt mas om hvor viktig det er med folat, annenhver gang jeg kjøper graviditetstest (kun for å oppdage det tidsnok til å få utført abort dersom prevensjonen mot formodning skulle feile). Heng heller opp en stor plakat om det, takk.

Jeg sier annenhver gang fordi jeg de andre gangene kjøper graviditetstest samtidig som jeg henter p-piller på resept. Da blir jeg spurt om jeg er klar over at det ikke er bra å ta p-piller når man forsøker å bli gravid(!) Virkelig? Hadde jeg vært dum, tror jeg nok ikke jeg hadde fått lov til å hente medisinene mine selv... Dette er utrolig ubehagelig å bli spurt om når det er andre mennesker tilstede, fordi jeg enten må være uhøflig og la være å svare, eller avsløre min holdning til abort foran et publikum.

Om andre kan høre det, ønsker jeg ikke at det nevnes noe om mine personlige resepter. Ei heller vil jeg ha utførlig beskrivelse av hvordan man bruker kombinasjonspakken til Canesten. Ikke fordi det er noe jeg skammer meg over, men fordi andre rett og slett ikke har noe med at jeg har sopp. Den informasjonen skal ikke deles uten at jeg har valgt det selv, og dessuten er jeg i stand til å lese pakningsvedlegg.

Jeg tror det er lett å bli immun mot hva som er flaut når man jobber på apotek, så mitt råd er at du ikke gir tips og råd om vorteremedier, soppkur, glidemiddel, p-piller, antidepressiva - egentlig det meste så lenge det er andre kunder som står nære nok til å høre samtalen. Hvisking er også ekkelt, for da skjønner de andre at dere snakker om noe flaut. Skal ikke være enkelt, gitt ;) Jeg skjønner at alt blir sagt i beste mening, men jeg mener det skal være snakk om ganske alvorlige konsekvenser før det er greit å blande seg inn, og om det først er nødvendig så er diskresjon stikkordet.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...