Gå til innhold

Kundeopplevelse i apotek

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha, takk for at du gav meg et smil om munnen :) Her avslører du din manglende forståelse om bruk av legemidler.

Det er dessuten stor forskjell på nødvendig informasjon og det "å buse ut med råd og tips":)

Anonymkode: 95356...f3a

I tillegg er du helsepersonell og bryter reglene for dette forumet.

Anonymkode: 0c292...9eb

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessuten stor forskjell på nødvendig informasjon og det "å buse ut med råd og tips":)

Men skjønner du ikke selv at det du opplever med kundene dine mest sannsynlig kommer av at du nettopp buser ut med råd og tips uten at de har bedt om det eller trenger det? Et enkelt spørsmål om de vet hvordan medisinene brukes kan være en grei innledning, så slipper du å oppleve at kunder reagerer slik du beskriver. Hvis du vil informere om interaksjoner er det oftest sannsynlig at de kan dette allerede.

Endret av MyIian
  • Liker 8
Skrevet

Det beste er nok å si de tre standard spørsmålene/info. 
"Har du brukt denne før?". 
Rød trekant = ikke kjøre bil/vær forsiktig.
Og et spørsmål om kunden opplever munntørrhet. Eller nevne det dersom kunden ikke har brukt medisinen før. 

Ellers så får du bare si "spør om du lurer på noe, du kan også ringe eller komme innom senere". 
Innpåslitne arbeidere i et apotek er slitsomt. Jeg hater når det er gamle folk foran meg. For da vet jeg at de i kassen ser sin mulighet i å pøse ut alt av kunnskap de går å gnur på. Mange eldre som ikke klarer å si nei og unngå mer mas. De står der å nikker og lytter. Slitsomt for oss andre som står i køen. 

De fleste oppegående menneskene leser skrivet som er med i esken. Noen googler det de lurer på, og noen spør selv. 

Anonymkode: c28a9...4c1

• Liker 6
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående synonympreparater: apotekansatte spør aldri om du vil ha et synonympreparat om legen har skrevet på resepten at du skal ha én bestemt type medisin. 

Det har skjedd både meg og samboeren min flere ganger, så det er bare tull.

Til TS:

Jeg synes du virker arrogant og lite lydhør for de tilbakemeldingene du får. Hvorfor spør du om du har bestemt deg på forhånd?

Anonymkode: 53f00...966

• Liker 23
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Opplevd dette selv. Jeg har også opplevd at en reseptarfarmasøyt påsto at jeg ikke kunne hente ut mer enn en pakke av en medisin jeg til vanlig henter ut tre-fire pakker av gangen. Vedkommende hevdet legen hadde skrevet det i resepten. 

Jeg gadd ikke kverulere med mennesket, men at folk har en viss utdannelse betyr ikke alltid at det de sier stemmer.

• Liker 10
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående synonympreparater: apotekansatte spør aldri om du vil ha et synonympreparat om legen har skrevet på resepten at du skal ha én bestemt type medisin. 

Jo, det har skjedd både med meg og folk jeg kjenner. Det har godt fint for meg, men har også hørt om at det ikke har gjort det.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg er du helsepersonell og bryter reglene for dette forumet.

Anonymkode: 0c292...9eb

Det spørs, når vedkommende faktisk ikke gir helseråd men har spørsmål om kundeservice. 

Anonymkode: 41ead...d07

• Liker 9
Skrevet

Enig med de andre her med å ikke begynne å informere om medisin folk har brukt mye. I tillegg så er jeg en person som blir utålmodig når farmasøytene skal skrive hele bruksanvisningen på medisinen min når de bare kan skrive "som avtalt med legen" eller noe - jeg leser den uansett ikke med mindre medisinen er helt ny for meg. 

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å joda, det gjør de så absolutt. :) 
Men for å svare på HI: 
Hva med å spørre "Har du tatt preparatet før?" og om personen sier ja, la det være med det? Om de sier nei så kan du informere om det er behov for det. 

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer nesten hver gang.

Men sånn ellers, så spør jeg hvis jeg lurer på noe, og har bare positiv erfaring med det :) 

Anonymkode: a9e34...694

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til TS:

Jeg synes du virker arrogant og lite lydhør for de tilbakemeldingene du får. Hvorfor spør du om du har bestemt deg på forhånd?

Anonymkode: 53f00...966

Det har ikke vært meningen å være arrogant, da beklager jeg! Jeg ønsket å vite hvordan folk føler seg behandlet som kunder i apotekene, og det har jeg fått mange gode svar på :)

Angående synonympreparater igjen, er vi pliktige å spørre om kunden ønsker dette (med mindre legen ikke har reservert for én bestemt produsent på legemidlet).Dersom legen ikke har reservert for én bestemt type, får vi opp et pop-up varsel om synonympreparat (dette gjelder i nesten alle tilfeller). 

Om legen har reservert for én type medisin, kommer ikke dette pop-up varselet opp, og da skal man heller ikke tilby synonympreparat.

• Liker 8
Skrevet

For noen sure folk i denne tråden. Jeg setter kjempepris på at farmasøytene kan en del om medikamenter, og spør ofte. Bruker sjelden medisin og har derfor ofte ting jeg lurer på når jeg først er på apoteket. Går helst til apoteker hvor jeg vet at jeg kan få god informasjon.

• Liker 20
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke vært meningen å være arrogant, da beklager jeg! Jeg ønsket å vite hvordan folk føler seg behandlet som kunder i apotekene, og det har jeg fått mange gode svar på :)

Får håpe du tar rådene til deg, da. Det er slitsomt å bo på et lite sted og kun ha et apotek å hente medisiner på hvis man blir møtt med en overentusiastisk farmasøyt som skal gjengi halve pakningsvedlegget hver gang men henter medisiner.

Skrevet
1 minutt siden, Skoeske skrev:

For noen sure folk i denne tråden. Jeg setter kjempepris på at farmasøytene kan en del om medikamenter, og spør ofte. Bruker sjelden medisin og har derfor ofte ting jeg lurer på når jeg først er på apoteket. Går helst til apoteker hvor jeg vet at jeg kan få god informasjon.

Det er vel ikke det mange har skrevet?

Jeg ser at mange setter pris på innledende spørsmål om de har brukt medisinen før de overlesses med informasjon de har hørt før.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, MyIian skrev:

Det er vel ikke det mange har skrevet?

Jeg ser at mange setter pris på innledende spørsmål om de har brukt medisinen før de overlesses med informasjon de har hørt før.

Forstår at det kan bli slitsomt å få samme informasjon hver gang, ja. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, MyIian skrev:

Er du nyutdannet og veldig ivrig? Jeg orker ikke slike farmasøyter.

Har du tenkt over at informasjonen du får kanskje kan være viktig for din helse, 

eller er du kanskje ikke så opptatt av helsa di? Noen kontraindikasjoner og interaksjoner kan faktisk være skadelig, i værste fall dødelig. Såååå kjedelig at farmasøyten ønsker det beste for deg, da

Anonymkode: 7f75c...75f

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt over at informasjonen du får kanskje kan være viktig for din helse, 

eller er du kanskje ikke så opptatt av helsa di? Noen kontraindikasjoner og interaksjoner kan faktisk være skadelig, i værste fall dødelig. Såååå kjedelig at farmasøyten ønsker det beste for deg, da

Jeg trenger ikke den samme informasjonen fire ganger i året.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man tar medisiner på fast basis vet man nok hvordan de skal brukes. Hvorfor påprakke råd på mennesker som ikke har bedt om det? 

Anonymkode: acd61...c76

Fordi de er lovpålagt det av myndighetene. Fordi det avdekkes stadig feil. Folk har tatt medisinene sine på feil måte i åresvis blir noen ganger avslørt under en farmasøytsamtale. Det kan være at de ikke har fått tilstrekkelig effekt av legemidlet sitt fordi de trodde de visste hvordan de skulle bruke det. Det er forskjell på lekfolk og utdannede innen området. 

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, Ildflue skrev:

Enig med de andre her med å ikke begynne å informere om medisin folk har brukt mye. I tillegg så er jeg en person som blir utålmodig når farmasøytene skal skrive hele bruksanvisningen på medisinen min når de bare kan skrive "som avtalt med legen" eller noe - jeg leser den uansett ikke med mindre medisinen er helt ny for meg. 

De er lovpålagt å gjøre det

Skrevet

Nei, her var det mange sure og bitre mennesker, og dertil sure og bitre svar. Trådstarter spør jo bare om tips og råd om hvordan h*n kan være en kundeveileder på best mulig måte, og her blir h*n angrepet på alle mulig tenkelige måter.

TS: Jeg tenker vanligvis ikke så mye over hvordan farmasøyten tar meg i mot eller hva slags råd han eller hun gir meg. Er ikke så sky av meg heller, så om naboen min skulle høre en farmasøyt forteller meg hvordan stikkpiller skal brukes, så gjør det meg ganske lite. Men, jo. Skulle jeg bli fortalt hvordan et preparat skal brukes for ørtende gang, så smiler jeg bare og takker for informasjonen. Tar jo ofte ikke mer enn 10-20 sekunder, så syntes ikke det er noe å hefte seg ved.

Anonymkode: bd015...2ce

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...