AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #102 Skrevet 11. oktober 2016 2 timer siden, Brimi skrev: Anbefaler deg å lese tråden Dumme ting kunder sier/gjør. Da skjønner du det at kunden har ikke alltid rett xD Nei, kunden har ikke alltid rett. Det ser vi jo her tråden også. Jeg skjønner at det er irriterende å få samme spørsmål ofte. Hvorfor ikke bare si til dem med en gang du kommer at du vet hvordan man bruker preparatene og med mindre det har vært en endring så trenger du ikke informasjon? Nei, kunden har ikke alltid rett, men sånn er regelen jeg har fått når jeg har jobbet med kunder. Selv om kunden er frekk, så skal du faktisk være profesjonell og ikke synke ned på kundens nivå. Det har jeg fått klar beskjed om av mine sjefer. Da må jeg følge den reglen. Vil ikke få kjeft av sjefen. Anonymkode: 79e07...280 2
Brimi Skrevet 11. oktober 2016 #103 Skrevet 11. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, kunden har ikke alltid rett, men sånn er regelen jeg har fått når jeg har jobbet med kunder. Selv om kunden er frekk, så skal du faktisk være profesjonell og ikke synke ned på kundens nivå. Det har jeg fått klar beskjed om av mine sjefer. Da må jeg følge den reglen. Vil ikke få kjeft av sjefen. Anonymkode: 79e07...280 Så klart skal du ikke det, men å ikke synke ned på samme nivå som kunden og opptre profesjonelt er ikke samme som at kunden alltid har rett.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #104 Skrevet 11. oktober 2016 7 timer siden, Anonym90059005 skrev: Herregud så mange sure og forsmådde apotekgjengere som er i denne tråden. Klassisk tilfelle av at dette er litt privat, jeg vet best selv hva som er best for meg, og dette har jeg og legen min kontroll på, du står bare her som en butikkansatt, gi meg medisinen min og hold kjeft! Eh, ja, for meg er personen på apoteket en butikkansatt. Det er legen som ser hele sykdomsbildet og som velger medisin og dosering og forklarer meg om bruk etc. På apoteket går jeg bare for å kjøpe medisinen. At du som står bak disken er sprekkeferdig av mastergradkunnskap som du dessverre får lite bruk for mellom plasterpakker og hudpleiekampanjer, bryr jeg meg ikke så mye om. Det er irriterende nok å måtte dra på apoteket som det er, i min drømmeverden ville det vært medisin å få på legekontoret Anonymkode: 4b262...a3d 9
LeilaS Skrevet 11. oktober 2016 #105 Skrevet 11. oktober 2016 Hadde en ekkel og flau opplevelse på apoteket i fjor. Dette var i 4 tiden på en vanlig hverdag, så en del folk der. Jeg måtte ha noe som tok knekken på en soppinfeksjon og fant ikke det jeg lette etter. Jeg måtte da spøre en ansatt om hjelp. Hun fant en pakke og sier høyt mens vi går til kassen "Ja så må du være nøye med å vaske underlivet , så du ikke får en soppinfeksjon igjen" Altså?! Jeg vet flere hørte det. Skikkelig flaut! 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #106 Skrevet 11. oktober 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, ja, for meg er personen på apoteket en butikkansatt. Det er legen som ser hele sykdomsbildet og som velger medisin og dosering og forklarer meg om bruk etc. På apoteket går jeg bare for å kjøpe medisinen. At du som står bak disken er sprekkeferdig av mastergradkunnskap som du dessverre får lite bruk for mellom plasterpakker og hudpleiekampanjer, bryr jeg meg ikke så mye om. Det er irriterende nok å måtte dra på apoteket som det er, i min drømmeverden ville det vært medisin å få på legekontoret Anonymkode: 4b262...a3d Jeg er ganske skremt over hvor mye folk stoler på legene sine. Jeg jobber på sykehus og alle burde virkelig vært med på et par previsitter. Legene sitter (heldigvis) innimellom med interaksjoner.no og sjekker interaksjoner. Det har blitt mer vanlig, før sjekket de aldri. Det er en grunn for at mange eldre står på en hel sammen surium av medisiner de ikke burde gjort. Vi bruker ofte farmasøyter for å se over medisinlistene og sjekke om det er noe som ikke går sammen, det er altfor ofte at det er medisiner som absolutt ikke hører sammen som pasientene får. Dette er da medisiner fastleger rundt om i Norge sitter og skriver ut. Ville ikke kimset av hva en farmasøyt sier angående hva man kan og ikke kan ta sammen, det er tross alt de som kan medisiner best. Leger kan mye men akkurat når det gjelder medisiner er de ikke der de bør eller hvor folk tror de er. Anonymkode: 21e0c...203 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #107 Skrevet 11. oktober 2016 Har aldri opplevd at det har vært no mas for å få ut medisinene mine. Synes det er bra når farmasøyten Sier hvordan de skal taes og hvor ofte osv. Bryr meg lite om hvis andre kunder overhører min samtale. Anonymkode: 88e73...c05
Sulosi Skrevet 11. oktober 2016 #108 Skrevet 11. oktober 2016 Det er litt kleint når man er 40 år og får spørsmål om man har brukt "denne type prevensjon før" og det står p-piller på resepten... 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #109 Skrevet 11. oktober 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske skremt over hvor mye folk stoler på legene sine. Jeg jobber på sykehus og alle burde virkelig vært med på et par previsitter. Legene sitter (heldigvis) innimellom med interaksjoner.no og sjekker interaksjoner. Det har blitt mer vanlig, før sjekket de aldri. Det er en grunn for at mange eldre står på en hel sammen surium av medisiner de ikke burde gjort. Vi bruker ofte farmasøyter for å se over medisinlistene og sjekke om det er noe som ikke går sammen, det er altfor ofte at det er medisiner som absolutt ikke hører sammen som pasientene får. Dette er da medisiner fastleger rundt om i Norge sitter og skriver ut. Ville ikke kimset av hva en farmasøyt sier angående hva man kan og ikke kan ta sammen, det er tross alt de som kan medisiner best. Leger kan mye men akkurat når det gjelder medisiner er de ikke der de bør eller hvor folk tror de er. Anonymkode: 21e0c...203 Men ikke alle apotekansatte er top notch heller, vel? Skal man ha en tredje kontrollinstans også, i tilfelle både legen og den apotekansatte tar feil? Hvis begge sier det samme, skal man stole på dem da, tenk om begge tar feil? Om de sier det samme, hvem kan man tro på? Har man kroniske og/eller alvorlige sykdommer, flere diagnoser, mange medisiner eller kritiske ting som p-piller, så kan man jo bare takke ja til mer info. Da bør man vel gjerne søke info aktivt ved å spørre. Og ser apotekeren alvorlig mismatch i medisinene er det jo viktig å si fra. Men å prakke info på folk som det er nevnt utallige eksempler på her, er dårlig kundebehandling. Anonymkode: 4b262...a3d 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #110 Skrevet 11. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men ikke alle apotekansatte er top notch heller, vel? Skal man ha en tredje kontrollinstans også, i tilfelle både legen og den apotekansatte tar feil? Hvis begge sier det samme, skal man stole på dem da, tenk om begge tar feil? Om de sier FORSKJELLIGE TING, hvem kan man tro på? Har man kroniske og/eller alvorlige sykdommer, flere diagnoser, mange medisiner eller kritiske ting som p-piller, så kan man jo bare takke ja til mer info. Da bør man vel gjerne søke info aktivt ved å spørre. Og ser apotekeren alvorlig mismatch i medisinene er det jo viktig å si fra. Men å prakke info på folk som det er nevnt utallige eksempler på her, er dårlig kundebehandling. Anonymkode: 4b262...a3d edit Anonymkode: 4b262...a3d
Brimi Skrevet 11. oktober 2016 #111 Skrevet 11. oktober 2016 Et lite tips. Interaksjoner kan man sjekke opp selv også. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #112 Skrevet 11. oktober 2016 På Sunday, October 09, 2016 den 16.59, AnonymBruker skrev: Jeg har mastergrad i farmasi og jobber i apotek på et mindre tettsted. Jeg lurer ofte på hvordan det oppleves å være kunde i apotekene. I mange tilfeller føler jeg det er vanskelig å stille ulike spørsmål og formidle informasjon til kunder på en god måte, da med hensyn til diskresjon; små lokaler og mange kunder i nærheten. Jeg bruker ofte tid på å tenke ut velformulerte setninger for å avsløre minst mulig til personene rundt, da jeg tross alt ikke kan vite om det er min kundes "sære nabo" som står rett ved. Til tross for visse unntak, føler jeg dessuten at mange kunder er rastløse, vil snakke minst mulig og helst bare komme seg ut døra. Dette føles ganske hemmende da min arbeidsoppgave faktisk er å være "rådgiver" om legemidler og sørge for at de brukes korrekt. Det virker på meg som at mange ikke skjønner at vi faktisk har kunnskap om det vi driver med, og ikke forstår hvorfor vi stiller ulike spørsmål (da grunnet kommentarer som "Dette er ikke din jobb, jeg snakker heller med legen min", eller "Du skal bare selge meg medisinen min"). Har jeg noe rett i dette? Føles det ubehagelig å være kunde i apotekene? Ville det vært bedre med større lokaler? Er diskresjonen god nok? Blir glad for alle innspill Anonymkode: 95356...f3a Skulle gjerne ha pratet mere med dere, men det blir for privat. Utformungene på apotek er gjort uten tanke på privatlivet. Av og til er det direkte pinlig. Selv noe sånt som urinceisinfeksjon er privat, men ikke på apotek. Må andre vite det?Nei. Sist jeg var på apotek måtte jeg vente litt. Satt på en stol. Stolene er satt foran disken. Et stykke fra. Der står fru " Gundersen" hennes medisin blir satt på disken. Har du vært borti litt sykdom og medisiner, så vet du hva det er. Hun fikk valium, lykkepiller og blodtrykksmedisin. Så spurte hun om det var mere igjen på resepten på kolesterolsenkende. Du blir påtvunget informasjon om andre også. Jeg har tre apotek å velge i, og det er like dan på alle. Jeg kunne skrevet om mange episoder som har vært pinlige. Apotek er som nav. 0 personvern ved disken Anonymkode: e8151...22a 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #113 Skrevet 11. oktober 2016 54 minutter siden, Brimi skrev: Et lite tips. Interaksjoner kan man sjekke opp selv også. Men har man kunnskap nok til å vurdere dem selv? Tror dette handler om at folk som ikke har utdannelsen tror de ser hele bildet, men de gjør ikke det. Så man klarer å søke seg fram til en interaksjon, men hvor går det hen derifra. Hvordan skal du vurdere og håndtere interaksjonen uten kunnskap? Anonymkode: 7f75c...75f 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #114 Skrevet 11. oktober 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har man kunnskap nok til å vurdere dem selv? Tror dette handler om at folk som ikke har utdannelsen tror de ser hele bildet, men de gjør ikke det. Så man klarer å søke seg fram til en interaksjon, men hvor går det hen derifra. Hvordan skal du vurdere og håndtere interaksjonen uten kunnskap? Anonymkode: 7f75c...75f Kanskje på tide å ikke se alle som en gjeng kunnskapsløse idioter som må veiledes enten de ber om det eller ikke? Vi lever i et kunnskapssamfunn og mange sjekker interaksjoner o.l på nettet. Legen har ansvaret, ikke en butikkansatt. Uansett master eller ikke. Om folk ikke ber om info, så ikke gi det. Taushetsplikt er viktigst. Anonymkode: edfe8...28a 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #115 Skrevet 11. oktober 2016 Sist jeg var hos legen fikk jeg vite at de nå har et program som popper opp automatisk hvis det er interaksjoner mellom nye medisiner de skriver ut og de du tar fra før. Om dette gjelder alle legekontor vet jeg jo ikke. Anonymkode: a74ba...0c7
Ruccula Skrevet 11. oktober 2016 #116 Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Jeg HATER når farmasøyter begynner å forklare meg hvordan ting skal brukes, høylytt i lokalet.. Uten at jeg har bedt om det! I går kjøpt jeg en graviditetstest og dama begynte å snakke om hvordan den skulle brukes, jeg ble bare irritert. Gi meg den og hold munn! Og den gangen dama begynte å kverrulere med meg om en canesten kur...spurte om jeg hadde vært hos legen osv...jeeeeeez Endret 11. oktober 2016 av Ruccula 3
Brimi Skrevet 11. oktober 2016 #117 Skrevet 11. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men har man kunnskap nok til å vurdere dem selv? Tror dette handler om at folk som ikke har utdannelsen tror de ser hele bildet, men de gjør ikke det. Så man klarer å søke seg fram til en interaksjon, men hvor går det hen derifra. Hvordan skal du vurdere og håndtere interaksjonen uten kunnskap? Anonymkode: 7f75c...75f Hvis man finner en interaksjon man blir usikker på så spør man enten legen eller en farmasøyt om det går bra på tross av interaksjon. Legene vet jo ikke alltid hva pasienten tar av medisin som ikke er på resept og endel av det kan ha en interaksjon med medisin på resept. Så egentlig bør man alltid sjekke dette opp selv. 2
..... Skrevet 11. oktober 2016 #118 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg synes det er ubehagelig å dra på det lokale apoteket. Har opplevd å få spørsmål om jeg er mye plaget med sopp om jeg kjøper en pakke canesten, og det av en mannlig ansatt. Har også opplevd å kjøpe graviditetstest, som heldigvis var negativ, komme tilbake flere uker senere og kjøper smertestillende, hvorpå den ansatte kommenterer at en ikke skal ta ibux om en er gravid..... tydeligvis at det gjør inntrykknår noen kjøper test... 🙄 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #119 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg har hatt litt motsatt problem en mange her jeg. Jeg er livredd for å bli gravid og sliter i perioder med magen. I den forbindelse har jeg i perioder brukt div medisiner for å blant annet få gang på magen. Jeg spør alltid om p-pillene riskierer å reise for fort gjennom systemet til å bli tatt opp, men her trekker den ansatte(jeg havner ofte hos samme person,lite apotek) på skuldrene og svarer "vet ikke"... Jeg unngår å bruke mitt lokale apotek pga denne damen og en som er særdeles lite diskret og snakker kjempe høyt. Jeg synes det er helt greit å opplyse om medisiner, men spør gjerne om jeg kjenner til den fra før. Og hvis du ikke kan svare på det jeg lurer på, rådfør deg med noen av de andre. Oooog bruk innestemme. Anonymkode: 3377f...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #120 Skrevet 11. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje på tide å ikke se alle som en gjeng kunnskapsløse idioter som må veiledes enten de ber om det eller ikke? Vi lever i et kunnskapssamfunn og mange sjekker interaksjoner o.l på nettet. Legen har ansvaret, ikke en butikkansatt. Uansett master eller ikke. Om folk ikke ber om info, så ikke gi det. Taushetsplikt er viktigst. Anonymkode: edfe8...28a Dunning-Kruger effekten lever i beste velgående, ser jeg Jo mindre man kan, dess høyere ropes det (Kvinneguiden minner meg av og til om en anonym versjon av kommentarfeltet til VG på Facebook). Hvorfor har vi utdannede mennesker med spisskompetanse i dette kunnskapssamfunnet? Alle kan jo bare søke opp svarene på google, eller? Nei er det noe jeg har lært av å gå mange år på skole, så er det å innse hvor sinnsykt mye jeg IKKE kan i denne verdenen. Anonymkode: 95356...f3a 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå