AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #81 Skrevet 10. oktober 2016 -Har du kjennskap til preparatet eller har noen spørsmål? Enkelt og greit. evt: Hvis du skulle lure på noe senere er det bare å ta kontakt med oss eller fastlegen så skal vi hjelpe deg. Anonymkode: e575f...037 3
MyIian Skrevet 10. oktober 2016 #82 Skrevet 10. oktober 2016 (endret) 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på en apotektekniker og en farmasøyt. Nei, sier du det. De går jo med et skilt som informerer om dette. Forresten er det forskjell mellom en reseptar- og en provisorfarmasøyt også. Endret 10. oktober 2016 av MyIian 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #83 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg tenker at det er greit å si et par korte setninger om viktige sider/virkninger av medisinen, selv om det ikke er snakk om førstegangsbrukere. Noe er det bedre å si en gang for mye enn ikke i det hele tatt. Men det er ikke nødvendig å lese hele pakningsvedlegget og liste opp mulige bivirkninger til noen som har brukt medisinen før, med mindre de faktisk etterlyser det selv. Jeg synes de fleste apotekansatte er dyktige og opptrer diskret. Bare en gang har jeg opplevd en som gikk over streken. Jeg skulle hente p-piller. Riktig nok kom jeg rett fra legen med en ny resept, men jeg hadde gått på p-piller i mange år. Damen på apoteket insisterte på å lese opp hele pakningsvedlegget og gav meg en god dose seksualopplysning og moralpreken på kjøpet. I tillegg snakket hun til meg som om jeg skulle vært en tunghørt gubbe i 80-åra mens alle de andre kundene sto og stirra på oss. Det var siste gang jeg handlet på det apoteket. Anonymkode: c147f...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #84 Skrevet 10. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er viktig, men apotek i Norge idag er ikke dimensjonert for å gi slik informasjon. Skal de drive på slik, så må de lage båser med dører og vegger slik at andre kunder ikke kan høre hva som blir sagt. Frem til da, så har de å holde kjeft om min medisinbruk. Anonymkode: 38ef8...7b1 Her skriver du faktisk kjernen i problemstillingen til ts. Det er helt riktig, norske apotek er ikke dimensjonert for å snakke om taushetsbelagte helseopplysninger. Anonymkode: edfe8...28a 3
jabx Skrevet 10. oktober 2016 #85 Skrevet 10. oktober 2016 I og med at apoteker blant annet promoterer homeopati så anser jeg ikke slike steder som faglig kvalifisert. Jeg snakker heller med noen som ikke promoterer homeopati. 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #86 Skrevet 10. oktober 2016 2 timer siden, jabx skrev: I og med at apoteker blant annet promoterer homeopati så anser jeg ikke slike steder som faglig kvalifisert. Jeg snakker heller med noen som ikke promoterer homeopati. Og hvor går du da med din resept? Anonymkode: 8f151...ab0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #87 Skrevet 10. oktober 2016 På to av byens tre apoteker er det et skjermet rom der farmasøyt kan snakke med kunder uten tilhørere. Jeg har ikke hatt så ofte bruk for det selv, men etpar ganger har det vært greit. Jeg syns det er greit å bli spurt om jeg er kjent med preparatet for å åpne for evt spørsmål. Har fått gode råd etpar ganger på noe jeg ikke ville tenkt på å spørre om. Feks fikk jeg en kortisonsalve mot et plutselig utbrudd av utslett. Da fikk jeg råd om å bruke en parfymefri fuktighetskrem i tillegg noen minutter etter å ha smurt på salven, for at det hele skulle trekke godt inn og gi bedre virkning. Slike råd setter jeg pris på. Samme med tips om at antibiotikabruk kan gi soppinfeksjon. Var et sjokk for meg da jeg måtte ta antibiotika etter å ha operert ut visdomstann, så kan det altså oppstå sopp 'i andre enden'. Takknemlig for tipset der så jeg kunne ta mine forholdsregler. Det jeg BLIR irritert av, er når det foreslås synonympreparat for min faste migrenemedisin. Har prøvd det, og det funker dårlig på meg. Legen skriver alltid på resepten at jeg ikke skal ha synonympreparat, men det forelås i 90% av tilfellene likevel på apoteket, tross fire år med den teksten på resepten. Anonymkode: b022d...66c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #88 Skrevet 10. oktober 2016 Egentlig har jeg hatt ganske gode erfaringer fra apotekene jeg har vært innom. Bortsett fra et par episoder. Den ene var virkelig flau. Jeg hadde begynt å klø hinsides nedentil og spurte betjeningen om de hadde noe til meg, hvor damen bak kassen roper til kollegaen sin. Kollegaen satt i kasse i andre enden av apoteket: *HØYT* «Du, (xxx)! Hvor har vi salven for underlivssopp?!» Det var mange andre kunder rundt, og jeg ville bare synke ned i gulvet. En annen episode jeg kommer på, er den gangen jeg skulle få en tablettkur hos legen min. Jeg kom på apoteket med resepten min, og personen som skulle betjene meg foreslo en annen medisin som var 30 kr billigere. Den medisinen hun foreslo hadde samme virkestoff. Greit nok. Jeg har en kraftig allergi for veldig mye rart (ikke alltid at jeg er klar over det før jeg inntar), og jeg prøvde å påpeke at det ikke var virkestoffet som var problemet her. Det var tilsetningsstoffene som var problemet mitt, og at legen hadde skrevet ut akkurat denne medisinen akkurat på grunn av at vi skulle være sikre på at jeg ikke ble syk. Men personen bak kassa stod på sitt og ville absolutt ha meg til å ta den alternative medisinen. Til slutt ble jeg lei og gikk. Jeg hentet medisinene mine på et annet apotek. Anonymkode: 6b385...f73 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #89 Skrevet 10. oktober 2016 23 timer siden, EvaLena skrev: Får ikke kjøpt reseptbelagt medisin der da, skjønner du. Jo, om en liten stund så får man det Anonymkode: 7f75c...75f
Gjest Rose11 Skrevet 10. oktober 2016 #90 Skrevet 10. oktober 2016 På Sunday, October 09, 2016 den 17.07, FrøkenMånestråle skrev: Hvis jeg vil vite noe så spør jeg. 🤗 Synes ikke det er ubehagelig, men føler fort det blir mye mas på apoteket. Når det gjelder medisiner og den slags så sjekker jeg slikt opp med en gang jeg får en resept. Har opplevd flere ganger at ansatte på apoteket gir ut feil informasjon. Enig. Hver gang jeg henter ut samme medisin på nærapoteket, så begynner de ramse opp hvordan jeg skal ta de, bivirkninger osv. Ja, jeg har fått det med meg. Det følger jo med bruksanvisning så. Jeg synes mange av de som jobber på apoteket er masete og skal prakke på meg andre produkter som jeg ikke har brukt for.
Gjest Rose11 Skrevet 10. oktober 2016 #91 Skrevet 10. oktober 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det verste jeg har sett på et apotek var da apotekeren spurte en kunde om han hadde brukt Sobril før høyt og tydelig så alle hørte. Dvs ikke "har du brukt denne medisinen før" men ved navn - man trenger jo ikke være et geni for å ha fått med seg hva denne medisinen brukes mot og det var vel neppe hyggelig for den som hentet ut varen å svare på... Anonymkode: e126f...067 Helt uakseptabel oppførsel. Skulle ha klaget til sjefen, eller kanskje han gjorde det.
Gjest Rose11 Skrevet 10. oktober 2016 #92 Skrevet 10. oktober 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Farmasøyten: Har du brukt medisinen før? Kunde: Nei, det har jeg ikke. Farmasøyten: Da må jeg fortelle deg litt om medisinen. Kunden: Ok! -- Hvor vanskelig er det å gjøre dette? Anonymkode: acd61...c76 Enig!
Scoop Skrevet 10. oktober 2016 #93 Skrevet 10. oktober 2016 Det viktigste man bør unngå synes jeg er å snakke så høyt at alle på apoteket hører det. Har en del ganger fått høre hvilke medisiner personen ved siden av skal ha, og andre private opplysninger. Dette har spesielt vært eldre personer med dårlig hørsel. Hvorfor ikke gå inn på et lukket rom når man skal ha en lang samtale der man nærmest må rope til hverandre? En gang var det en kvinne som sto og gråt fordi hun ikke fikk tatt ut beroligende medisiner på grunn av et eller annet, og apoteket fikk ikke tak i fastlegen fordi det var fredag ettermiddag. Hørte hele samtalen der hun desperat forklarte at hun ikke kunne gå hele helgen uten dem. En annen gang var det en eldre mann som ikke hadde nok penger til å betale medisinene. Må være fryktelig ubehagelig for dem det gjelder, at alle på apoteket hører alt. 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #94 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg bruker selv et preparat som jeg har brukt det siden jeg var 13 år (22 år nå) og dermed er godt vant med. Må innrømme at jeg synes det kan bli plagsomt når de på apoteket stadig snakker til meg som om jeg aldri har tatt det før, selv om de sikkert mener det godt. Ja, jeg vet at jeg skal passe på dem (les: ikke la dem ligge å slenge), at jeg kan bli tørr i munnen og øynene osv. Irriterende når de skal ta opp gang på gang viktigheten av ditt og datt. Tro meg, jeg har alt under kontroll etter alle disse årene og dersom jeg lurer på noe så SPØR jeg. Men det er jo jobben deres og noe annet hadde på en måte blitt galt det også Jeg mener at det er viktig at de tar opp ting som er nødvendig, men unngå å være masete om ting som ikke er superviktig. Anonymkode: fb683...cd2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #95 Skrevet 11. oktober 2016 Bare drit i de muggne kundene. Hater når folk svarer frekt bare fordi de er kunder og kan si hva som helst uten å få muggenhet tilbake, fordi man skal være så profesjonell. Dersom folk glefser til meg så gidder jeg ikke å gi noe ekstra. Da får de ha det så godt. Ånei, fikk du akutt diare? Uff, det var synd. o.O Anonymkode: adcd4...af6 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #96 Skrevet 11. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare drit i de muggne kundene. Hater når folk svarer frekt bare fordi de er kunder og kan si hva som helst uten å få muggenhet tilbake, fordi man skal være så profesjonell. Dersom folk glefser til meg så gidder jeg ikke å gi noe ekstra. Da får de ha det så godt. Ånei, fikk du akutt diare? Uff, det var synd. o.O Anonymkode: adcd4...af6 Hørtes ut som en drømme ansatt du. Har du ikke lært av sjefen at kunden har alltid rett og du skal gi god service uansett? Det er sånn det fungerer. Ellers får du finne deg en ny jobb uten kundebehandling. Anonymkode: 79e07...280 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #97 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg setter alltid så stor pris på at de på apoteket bruker sneglefart når de skal slå inn g-tester og like lang tid på å få lagt den jævla testen i en pose Anonymkode: 06ef4...781 2
Anonym90059005 Skrevet 11. oktober 2016 #98 Skrevet 11. oktober 2016 Herregud så mange sure og forsmådde apotekgjengere som er i denne tråden. Klassisk tilfelle av at dette er litt privat, jeg vet best selv hva som er best for meg, og dette har jeg og legen min kontroll på, du står bare her som en butikkansatt, gi meg medisinen min og hold kjeft! Til ts: Nei, folk skjønner faktisk ikke din kompetanse. Hadde de gjort det, så hadde de visst at du som regel vet mer om de ulike preparatene enn hastverk fastlegene som sitter og slurver og skribler ut noen resepter hist og her, og ikke har de tid til å gå igjennom alt heller. Hva tror dere egentlig? At farmasøyten sin oppgave er å stå der for å plage dere med ubehagelige spørsmål? Makan til surt oppgulp i den tråden her. Og tenke seg til da, du som er kronisk syk og må hente ut medisin noen ganger fast i året, at du faktisk blir stilt et spm eller får litt informasjon. Det kan jo aldri verden hende at det har dukket opp noe nytt, eller kan være ting som er relevant for deg å vite....eller, vent! Og diskresjon er selvfølgelig noe som man prøver å oppnå, men hva er viktigst: feilmedisinering med mulige komplikasjoner, eller at en perifer person som står i nærheten av deg på apoteket får vite at du må ha en tube Canesten eller what ever. Jizzez... 5
Brimi Skrevet 11. oktober 2016 #99 Skrevet 11. oktober 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørtes ut som en drømme ansatt du. Har du ikke lært av sjefen at kunden har alltid rett og du skal gi god service uansett? Det er sånn det fungerer. Ellers får du finne deg en ny jobb uten kundebehandling. Anonymkode: 79e07...280 Anbefaler deg å lese tråden Dumme ting kunder sier/gjør. Da skjønner du det at kunden har ikke alltid rett xD Nei, kunden har ikke alltid rett. Det ser vi jo her tråden også. Jeg skjønner at det er irriterende å få samme spørsmål ofte. Hvorfor ikke bare si til dem med en gang du kommer at du vet hvordan man bruker preparatene og med mindre det har vært en endring så trenger du ikke informasjon?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #100 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg har stort sett gode erfaringer med apotek, men det er der som alle andre steder, dårlige ansatte. Det med at de bør ta kunden til et lukket rom eller litt avstand når man skal prate om private ting er en selvfølge, men ikke alle gjør det dessverre. Men jeg ser flere og flere apotek som har et lite rom hvor man kan ha en samtale. Jeg har selv stått i trang kø og fått "opplæring" i hvordan bruke medisinen, dette var en spesiell medisin (sprøyter), så det var helt riktig å informere meg, selv hun gjorde det samme neste gang jeg tok de ut... men hun burde ha tatt meg til side, ikke forklare det høyt og tydelig når det var mange rundt meg. Jeg har dessverre opplevd å få medisiner med feildosering og fått til feil person (feil navn står på esken) ,dette på samme apotek, jeg går ikke dit lengre. Det er faktisk farlig. Jeg har også opplevd farmasøyter som forandrer legens dosering, og det er helt feil. Mener de at det ikke er riktig så må de kontakte legen, ikke bare forandre doseringen. Dette tok jeg opp med legen og han tok dette videre med apoteket, han sa at dette dessverre ikke er uvanlig. I følge han så leste de felleskatalogen som en bibel og ikke tenkte på at medisinen kan brukes på forskjellige måter og at folk er forskjellige. Men stort sett så er jeg fornøyd. Anonymkode: 9d495...97c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå