AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #61 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg sier meg enig med brukeren over meg, Antlers. Som helsepersonell er det en ting som trumfer det meste annet, og det er taushetsplikten. Forsvarlighetskravet bør hvile på legen som skriver ut medisinen. Jeg synes apotekansatte skal være svært bevisste på diskresjon, særlig når det gjelder intime, personlige tilstander som underlivsproblemer, A og B-preparater, hormonprevensjon, graviditet og kjønnssykdommer. Man står i et rom med ukjente og kanskje kjente personer. Man kan ikke gi utfyllende informasjon om slike ting uten å være med pasienten i et lukket rom uten andre kunder. Farmasøyten må også huske at pasienten har vært hos lege og stole på at denne faktisk har klart å skrive ut medisiner på en forsvarlig måte. Av og til vet jeg det kan komme oppvarsel på at for eksempel Diflucan interagerer med andre medisiner på en uheldog måte, og da er det greit å få beskjed, men da får man peke på pakken og si noe sånt som at denne medisinene interagerer med denne (pek på den andre pakken). Anonymkode: edfe8...28a 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #62 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg opplever det som ubehagelig når farmasøyten ikke informerer, men belærer, og når de bruker reseptmedisin for å få mersalg på produkter. Jeg synes også det er en uting at jeg må oppgi sykehistorikk for å forsvare at jeg ikke kan/vil bruke produktene de foreslår. Slik gikk en samtale jeg hadde med en farmasøyt for få dager siden: "Jeg ser du bruker *reseptmedisin*. Da bør du bruke kosttilskudd a, b og c". Jeg svarte at jeg bruker kosttilskudd a og b etter anbefaling fra legen, men at jeg brukte *annet produkt* i stedet for kosttilskudd c. "Men da bør du bytte til dette. Hvis du bruker *annet produkt*, får du ikke i deg *mineral*" - Det vet jeg, og jeg skal ha minst mulig tilskudd av det mineralet siden det gir meg plager ved for stort inntak. "Men du må da få i deg *mineral*! Dette produktet er mye bedre for deg." - Jeg får i meg tilstrekkelig av *mineral* gjennom kosten, som sagt får jeg plager av for stort inntak av det. "De fleste får ikke i seg nok gjennom maten, og jeg vil absolutt anbefale deg at du bytter fra *annet produkt* til dette!" - Jeg har *sykdom*. For stort inntak av *mineralet* gir meg store plager, derfor må jeg begrense inntaket. Jeg kan ikke bruke det produktet du anbefaler. Da først ga farmasøyten seg! Det burde ikke være nødvendig å "krangle", og oppgi privat informasjon, for å slippe kjøpe et kosttilskudd. Farmasøyten burde stoppet allerede etter at jeg sa første gangen at jeg fikk plager av for stort inntak av et mineral som var i det kosttilskuddet. Anonymkode: 2cc0a...99c 9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #63 Skrevet 10. oktober 2016 Det verste jeg har sett på et apotek var da apotekeren spurte en kunde om han hadde brukt Sobril før høyt og tydelig så alle hørte. Dvs ikke "har du brukt denne medisinen før" men ved navn - man trenger jo ikke være et geni for å ha fått med seg hva denne medisinen brukes mot og det var vel neppe hyggelig for den som hentet ut varen å svare på... Anonymkode: e126f...067 6
OppNedPåAlt Skrevet 10. oktober 2016 #64 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg synes det er helt ok at apotekaren spør om hva slags hoste jeg har når jeg kjøper halstabletter og anbefaler en hostesaft. Eller et plaster som sitter bedre. Eller en håndkrem. Men jeg føler ikke at jeg trenger å få mer informasjon når jeg får medisiner på resept. Som regel har legen forklart alt, resten står i pakningsvedlegget. Det ER flaut at naboen til mamma hører "denne skal få vekk klamydiaen som bare det, hvis ikke så må du gå til legen igjen".... 3
Gjest antbug Skrevet 10. oktober 2016 #65 Skrevet 10. oktober 2016 Ja, jeg synes noen ganger det er ubehagelig å være apotekskunde. Farmasøytene er alltid hyggelige og hjelpsomme, men for meg som bor på et lite sted er det ikke uvanlig at naboen, læreren til ungen min eller noen andre jeg kjenner står bak meg og hører alt som blir sagt. Og er det ikke noen jeg kjenner så er det noen som kjenner meg igjen og kjenner noen jeg kjenner. Jeg synes det er forferdelig å stå der på utstilling mens alle rundt kan høre hva som blir sagt og følge med på hvilke medisiner som blir lagt på disken. Jeg tror faktisk jeg vil reise til nabobyen for å hente ut hvis jeg en gang trenger medisiner som på en eller annen måte kan gi opphav til rykter. Her hos oss hjelper det ikke å bruke samtalerommet heller. De har en skyvedør som går fra butikken og inn til samtalerommet og en som går fra rommet og inn til rommet bak kassene. Den sistnevnte pleier å stå åpen, så når man står ved kassen og betaler høre man alt som blir sagt. Sist jeg var der stod jeg faktisk og hørte hele samtalen mellom en farmasøyt og en kvinne som i detalj beskrev utfloden sin, og jeg var neppe den eneste som fikk det med meg Ellers synes jeg de ofte kunne nøyd seg med å spørre om det er noe jeg lurer på angående bruken av medisinene jeg henter ut, for jeg har vanligvis allerede fått god informasjon fra legen og det blir bare repetisjon av ting jeg allerede vet når de uoppfordret begynner å informere meg. Evt kan de spørre om legen har snakket med meg om hvordan de skal brukes hvis det er medisiner det er noe spesielt med.
FlyBabe Skrevet 10. oktober 2016 #66 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg er også av den typen som bare vil ha medisinen min og gå. Jeg har fått informasjon fra legen, og jeg kan lese. Sist jeg skulle hente medisin endte det med at jeg begynte å gråte, og måtte vises inn i et rom der det kan foregå diskre samtaler. Ikkeno gøy. Den apotekansatte spurte meg om ting neste gang jeg skulle hente medisin også, og jeg følte jeg måtte svare at det ikke ble baby på meg denne gangen heller, slik at andre som var i rommet kunne høre det. Det var en veldig dårlig opplevelse, og jeg gruer meg til å måtte gå tilbake dit. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #67 Skrevet 10. oktober 2016 Enig med flere av svarene her som fremhever diskresjon og taushetsplikt som viktige punkt. Det varierer dessverre veldig, og selv om det er helt naturlig for en som jobber på apotek å snakke om hemoroider, sopp eller antidepressiva, så er det ikke naturlig for alle oss andre. Hadde en runde med underlivsplager, og var flere ganger til legen i den forbindelse. Fikk i starten anbefaling om reseptfri behandling, men måtte senere innom både lege og apotek igjen for reseptbelagte medikamenter. Første gangen gikk den ansatte ut i apoteket for å hente det reseptfrie medikamentet til meg, mens vedkommende ganske høylytt forklarte hvilke alternativer jeg hadde og hvilke som var mest effektive. Basert på mine symptomer. En ganske ubehagelig opplevelse, og jeg kvier meg for å bruke samme apotek igjen. Da jeg skulle hente den reseptbelagte medisinen fikk jeg også en utførlig beskrivelse av bruk og virkemåte, ikke særlig diskret. Nå var aldri mine plager alvorlige i den forstand, men allikevel var det ubehagelig for meg som pasient når det ble omtalt høyt og tydelig og som den mest selvfølgelige sak i verden. Ja, det er kanskje selvfølgelig og ufarlig, men for MEG er det allikevel ubehagelig. Det skal nevnes at jeg også har mange positive erfaringer, hvor det utvises diskresjon og tas hensyn, og hvor spørsmålene som stilles eller informasjonen som gis ikke direkte kan assosieres med diagnosen eller preparatet. Husk at kunden står vendt innover over disken, og stemmen vil i stor grad bære i den retning. Mens den ansatte står vendt ut i apoteket... Anonymkode: 5c3e3...092 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #68 Skrevet 10. oktober 2016 Folk spør hvorfor farmasøyten gir rådgivning i forbindelse med utlevering av medisiner, svaret er enkelt: - Farmasøyten er spesialist innen sitt felt, og har mere kunnskap om medikamenter enn legen som har skrevet resepten. - Det dør mange mennesker hvert år i landet vårt som følge av feilbruk av medikamenter, og informasjon kan forebygge feilbruk og dødsfall - Om kronikere bruker flere faste medikamenter, kan det hende at det kommer nye anbefalinger om hvordan disse skal kombineres, og da er det viktig å få formidlet dette til brukeren. Det er slett ikke alltid legen er oppdatert. - Farmasøyten får bare et lite bilde at den totale helsesituasjonen til kunden. De kan ikke vite hva som ellers feiler, og kan føle seg nødt til å informere fordi de bare har "litt" innblikk. Her må vi kunder ha forståelse. - Det er forskjell på en apotektekniker og en farmasøyt. Jeg opplever av og til at apotekteknikeren er opptatt av mere generelle råd, samtidig vil de formulere mersalg (ref. eksempler over) - Diskresjon og taushetsplikt er viktig! Jeg bruker faste medisiner både mot herpesutbrudd og andre "pinlige" tilstander, og synes ikke kunden bak meg trenger informasjon om dette. - Jeg har forøvrig vært i farmacia i mange andre land, og opplever det vanskelig å finne frem i jungelen der, da mye mer er tilgjengelig uten resept, og det er mere "plukk og betal" uten veiledning. Takker så masse for norske apotek med kunnskap! Anonymkode: 8f151...ab0 6
Gjest gjest- silje Skrevet 10. oktober 2016 #69 Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Jeg velger apotek hovedsakelig etter om det ikke er så mange kunder og om jeg vet om det er en flink og god farmasøyt bak kassen. Jeg ser her at få-tallet liker informasjonen farmasøytene kommer med, og det kan ha med hvordan det blir sagt og dårlige opplevelser som flere har beskrevet. Men, jeg tror ikke at alle er klar over hvor farlig det kan være med bivirkninger og interaksjoner. Og at det derfor er viktig med god informasjon om hvert enkelt legemiddel. Det å ha tatt et legemiddel i mange år og mene at en kan alt om medisinen, stemmer ikke alltid etter min erfaring. Det er mange som blir medisinert mot bivirkninger, og så er de ikke klar over at det er et legemiddel som gir disse bivirkningene og at det kunne vært forandret med en annen type medisin. En bivirkning trenger ikke å oppstå den første uken ved oppstart på en ny medisin, den kan oppstå etter ett par uker, når en har fått full effekt og da er det ikke alltid at en kobler legemiddelet med bivirkningen. Jeg har sett på nært hold hvordan bivirkninger kan utarte seg. Det kan være livsfarlig og det kan føre til komplekse problemer/skader, som ikke alltid kan rettes opp i. Jeg har også opplevd at erfarne leger ønsker å skrive ut legemidler som gir interaksjoner med andre faste legemidler, og at jeg som pasient har opplyst om hvorfor jeg ikke kan ta den aktuelle medisinen. Leger har et veldig stort fagområde og de kan ikke ha kontroll på alt heller, så takke meg til gode farmasøyter som kan faget sitt og som er imøtekommende og klarer å formidle informasjonen på en god måte. Endret 10. oktober 2016 av gjest- silje
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #70 Skrevet 10. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk spør hvorfor farmasøyten gir rådgivning i forbindelse med utlevering av medisiner, svaret er enkelt: - Farmasøyten er spesialist innen sitt felt, og har mere kunnskap om medikamenter enn legen som har skrevet resepten. - Det dør mange mennesker hvert år i landet vårt som følge av feilbruk av medikamenter, og informasjon kan forebygge feilbruk og dødsfall - Om kronikere bruker flere faste medikamenter, kan det hende at det kommer nye anbefalinger om hvordan disse skal kombineres, og da er det viktig å få formidlet dette til brukeren. Det er slett ikke alltid legen er oppdatert. - Farmasøyten får bare et lite bilde at den totale helsesituasjonen til kunden. De kan ikke vite hva som ellers feiler, og kan føle seg nødt til å informere fordi de bare har "litt" innblikk. Her må vi kunder ha forståelse. - Det er forskjell på en apotektekniker og en farmasøyt. Jeg opplever av og til at apotekteknikeren er opptatt av mere generelle råd, samtidig vil de formulere mersalg (ref. eksempler over) - Diskresjon og taushetsplikt er viktig! Jeg bruker faste medisiner både mot herpesutbrudd og andre "pinlige" tilstander, og synes ikke kunden bak meg trenger informasjon om dette. - Jeg har forøvrig vært i farmacia i mange andre land, og opplever det vanskelig å finne frem i jungelen der, da mye mer er tilgjengelig uten resept, og det er mere "plukk og betal" uten veiledning. Takker så masse for norske apotek med kunnskap! Anonymkode: 8f151...ab0 Du hopper glatt over at det folk vil er at apotekeren skal spørre før vedkommende durer i vei med ting man allerede vet. Anonymkode: acd61...c76 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #71 Skrevet 10. oktober 2016 3 minutter siden, gjest- silje skrev: Men, jeg tror ikke at alle er klar over hvor farlig det kan være med bivirkninger og interaksjoner. Og at det derfor er viktig med god informasjon om hvert enkelt legemiddel. Jo, jeg tror alle er klar over at respetpliktig medisin kan ha bivirkninger og interaksjoner. Især når man får høre det for femte gangen av samme farmasøyt. Anonymkode: acd61...c76 1
Edie Skrevet 10. oktober 2016 #72 Skrevet 10. oktober 2016 13 timer siden, EvaLena skrev: Får ikke kjøpt reseptbelagt medisin der da, skjønner du. Fra 19. oktober kan man det!
EvaLena Skrevet 10. oktober 2016 #73 Skrevet 10. oktober 2016 (endret) 3 minutter siden, Edie skrev: Fra 19. oktober kan man det! Har du link til det? Kan ikke skjønne at det skal bli lovlig å kjøpe feks paralgin forte og andre B og A preparater. Endret 10. oktober 2016 av EvaLena
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #74 Skrevet 10. oktober 2016 15 minutter siden, gjest- silje skrev: Jeg velger apotek hovedsakelig etter om det ikke er så mange kunder og om jeg vet om det er en flink og god farmasøyt bak kassen. Jeg ser her at få-tallet liker informasjonen farmasøytene kommer med, og det kan ha med hvordan det blir sagt og dårlige opplevelser som flere har beskrevet. Men, jeg tror ikke at alle er klar over hvor farlig det kan være med bivirkninger og interaksjoner. Og at det derfor er viktig med god informasjon om hvert enkelt legemiddel. Det å ha tatt et legemiddel i mange år og mene at en kan alt om medisinen, stemmer ikke alltid etter min erfaring. Det er mange som blir medisinert mot bivirkninger, og så er de ikke klar over at det er et legemiddel som gir disse bivirkningene og at det kunne vært forandret med en annen type medisin. En bivirkning trenger ikke å oppstå den første uken ved oppstart på en ny medisin, den kan oppstå etter ett par uker, når en har fått full effekt og da er det ikke alltid at en kobler legemiddelet med bivirkningen. Jeg har sett på nært hold hvordan bivirkninger kan utarte seg. Det kan være livsfarlig og det kan føre til komplekse problemer/skader, som ikke alltid kan rettes opp i. Jeg har også opplevd at erfarne leger ønsker å skrive ut legemidler som gir interaksjoner med andre faste legemidler, og at jeg som pasient har opplyst om hvorfor jeg ikke kan ta den aktuelle medisinen. Leger har et veldig stort fagområde og de kan ikke ha kontroll på alt heller, så takke meg til gode farmasøyter som kan faget sitt og som er imøtekommende og klarer å formidle informasjonen på en god måte. Ja, det er viktig, men apotek i Norge idag er ikke dimensjonert for å gi slik informasjon. Skal de drive på slik, så må de lage båser med dører og vegger slik at andre kunder ikke kan høre hva som blir sagt. Frem til da, så har de å holde kjeft om min medisinbruk. Anonymkode: 38ef8...7b1 3
Linnea27 Skrevet 10. oktober 2016 #75 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg liker aa faa raad av farmasoyten. Jeg opplever noen ganger at de vet mer om medisinene mine enn fastlegen, og er oppdatert paa forskning. Naa skal det sies at jeg ikke akkurat er den som engasjerer meg mest i sykdommen jeg har, jeg har jo alltid hatt den, og kjenner ikke til noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #76 Skrevet 10. oktober 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du hopper glatt over at det folk vil er at apotekeren skal spørre før vedkommende durer i vei med ting man allerede vet. Anonymkode: acd61...c76 Det kan du si, men det er slett ikke alltid kunden vet hva han/hun skal spørre om, fordi de faktisk ikke har kunnskapen. Anonymkode: 8f151...ab0 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #77 Skrevet 10. oktober 2016 Når jeg får resept av legen har vi selvfølgelig allerede diskutert medisinen og hvordan den brukes. Jeg trenger ikke informasjon fra de som jobber på apoteket (de vet dessuten ingenting om meg eller mine problemer). Jeg har gått på antipsykotika i ti år, hver gang jeg er på apoteket og henter ut en resept på dette får jeg informasjon om hvor ofte jeg skal ta osv. Trenger strengt tatt ikke dette. Om jeg lurer på noe så spør jeg. Anonymkode: 4da3b...a65 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #78 Skrevet 10. oktober 2016 14 minutter siden, EvaLena skrev: Har du link til det? Kan ikke skjønne at det skal bli lovlig å kjøpe feks paralgin forte og andre B og A preparater. https://www.komplettapotek.no/kampanje/3882/resepter-paa-nettapoteket Du må jo ha resept - og tydeligvis legitimere deg på posten. Anonymkode: e126f...067
EvaLena Skrevet 10. oktober 2016 #79 Skrevet 10. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.komplettapotek.no/kampanje/3882/resepter-paa-nettapoteket Du må jo ha resept - og tydeligvis legitimere deg på posten. Anonymkode: e126f...067 Takker 😊
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #80 Skrevet 10. oktober 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan du si, men det er slett ikke alltid kunden vet hva han/hun skal spørre om, fordi de faktisk ikke har kunnskapen. Anonymkode: 8f151...ab0 Farmasøyten: Har du brukt medisinen før? Kunde: Nei, det har jeg ikke. Farmasøyten: Da må jeg fortelle deg litt om medisinen. Kunden: Ok! -- Hvor vanskelig er det å gjøre dette? Anonymkode: acd61...c76 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå