Gå til innhold

Hvorfor skal homofile gifte seg i kirken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Magnifiq skrev:

for å ikke snakke om ;

2Mos 21,7 Regler for salg av sine døtre som slaver

5Mos 21,18 Trassige sønner skal steines ihjel

1Mos 17,10 Alle menn og gutter skal omskjæres

Jes 66,17 De som spiser svinekjøtt skal gå til grunne

Men disse reglene er hentet fra Moseloven, som er en pakt mellom Gud og jødene, og som alle andre avtaler, gjelder Moseloven bare for avtalepartene, altså Gud og jødene. Er du ikke jøde, så gjelder ikke disse reglene for deg, for du har ingen avtale med Gud med dette innholdet  :riste:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gud har skapt mennesker med fri vilje. Han har ikke skapt homofili. Det er det mennesket selv som har skapt 

Anonymkode: eba23...d18

Homofili er den beste oppfinnelsen siden hjulet

Anonymkode: c8868...b17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det mener ikke jeg. Greit nok at det finnes homofile prester, men da vil jeg kalle dem for hyklere. Den nye loven har gitt kirken RETT til å vie homofile, men ikke en PLIKT til å gjøre det. Hvorfor skal de på død og liv gifte seg i kirken, kan noen svare meg på det? Alle er jo så veldig imot barnedåp fordi det er kristen tradisjon? Eneste veien til frelse er gjennom Jesus, og da skal man ikke bevisst leve i synd. Homofile som vies i kirken ser jeg på som at de får "velsignelse" til å fortsette i denne synden. Og det er i mine øyne galt 

Anonymkode: eba23...d18

Fordi det finnes kristne homofile som ikke ønsker å gi opp religionen sin? Å være homofil er ikke et valg.

Anonymkode: 5ccf2...202

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

1Mos 3,16 Herren mener at menn skal råde over kvinner

 

3Mos 13,40 Skallede menn med uslett i hodebunnen skal rope "Uren, uren!"

 

5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

 

5Mos 21,18 Trassige sønner skal steines ihjel

 

5Mos 22,11 Du skal ikke gå i klær som er vevd av to slags stoff

 

5Mos 22,23 Dødsstraff for kvinner som blir voldtatt i byer

 

Å dette er bare en brøkdel av bibelens regler.  De følges ikke, da følges ikke regelen om homofile heller. 

Anonymkode: f0880...cbc

Til TS som er sååå jævla kristen, jeg regner med du følger disse reglene også? Eller du bare en hykler du også?

Anonymkode: 5ccf2...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til TS som er sååå jævla kristen, jeg regner med du følger disse reglene også? Eller du bare en hykler du også?

Anonymkode: 5ccf2...202

Disse reglene er fra Moseloven, som er en avtale mellom Gud og jødene. Derfor gjelder ikke disse reglene for andre enn jødene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle såkalte synder,er det neppe en " synd " som er mer interessant for kristne å debattere,igjen og igjen. De simpelthen elsker det. Homofili og deretter sex. De er fikserte rett og slett.

Nå er bibelen skrevet av mennesker,og kulturen disse menneskene skrev i påvirket en god del av det som ble skrevet. Det er også en sannsynlighet at homofili den gang ble " synd " pga utbredt misbruk av unge gutter ( slaver mm ). Det er jo som kjent en god del som blir betraktet som synd i bibelen som en har gått bort fra,og det er nettopp fordi en vet at samfunn og kultur var annerledes den gang enn nå. Men fordi mange kristne ikke klarer å bli befridd fra sex-fiksering,så er homofili en evig aktuell " synd ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Baremenneske

Hvordan kan noen egentlig vite HELT sikkert at det ikke var homofile på Jesu tid? Er INGEN som kan med garanti vite det! MEN..så lenge mennesket  har funnes så har det jevnlig vært "maktmennesker" som har vridd diverse hellige bøker akkurat sånn det passer dem og brukt det som våpen!  Det finnes ikke ett menneske som ikke har "synda" på et eller annet vis...Er absolutt ingen som er feilfrie -heller ikke syke religiøse som  er totalt hjernevaska! Da jeg var yngre og vi lærte om Gud og Jesus, så lærte vi også om masse nestekjærlighet ...-noe det ser ut til at mange religiøse mangler! -for de er altfor opptatt av å dømme og late som de er Gud selv! Du kan gjerne la være å like homofili, men alle slags mennesker har like stor rett til å bruke kirka som deg! Homofili har også like stor kjærlighet  som heterofile har til hverandre- det er like mye følelser og kan ha like mye tro! Selv er jeg skeptisk til prester som ikke vier homofile- for det viser bare hvordan "hat" de har til enkelte mennesker når de av alle burde hatt mer menneskekjærlighet og forståelse! - Jesus dømte ikke og han nektet ikke noen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gud har skapt mennesker med fri vilje. Han har ikke skapt homofili. Det er det mennesket selv som har skapt 

Anonymkode: eba23...d18

Har ikke gud skapt alt? Er ikke gud det alle høyeste og har skapt alt på 6 dager. Om gud ikke har skapt homofili, hvem er det da som har skapt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke med hverandre. Ergo homofilt samliv er lik syndig og unaturlig. Fertilitet handler om fysiske feil og mangler i kroppens oppbygning og dermed er det en genfeil. Så hvis du kaller sterile for unaturlige, så er det det samme som å kalle mennesker med downs syndrom unaturlig. 

Og spar meg for dette med at "homofile kan ikke noe for at de er født slik" 

homofili kan umulig være medfødt. Mennesker påvirkes i stor grad av mennesker og miljøer rundt seg. 

Anonymkode: eba23...d18

Uvanlig og unaturlig er ikke det samme.

Naturlig, det ligger i ordet, kommer fra naturen. Homfili er naturlig og forekommer hos alle pattedyr. Det er altså helt naturlig. Livsstilen mennesker har idag. Kjøre bil til jobb, sitte foran dataen hele dagen og snakke på mobilen, det er unaturlig. Det er en grunn til at vi får livsstilssykdommer. 

Homofili er en skala, hvor heterofili ligger i den andre enden. Det varierer hvor vi ligger på skalaen fra individ til individ. Derfor det også er bifilie, som ligger rundt midten på skalaen. 

Homofili/heterofili er genetikk, men atferd blir også påvirket av miljøet. Det endrer ikke genene for det.

Det ville jo vært ganske rart å velge å være homofil i land hvor man blir torturert og drept for det, selv av egne familiemedlemmer. Forstår ikke dette behovet med å innbille seg selv at homofili er et valg. Er det for å trykke ned og heve seg over andre mennesker?

Anonymkode: b9453...4c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne i dag er feige og gjemmer seg alltid under den såkalte ¨kjærligheten til alle¨ og skylder all drit på islam. Patetiske og feige er vi dessverre. Muslimene står ihvertfall mot og er sterke nok til å si i fra når galt er galt. Kristne lar seg bli spist opp av ateistene og ikke-troende og tilpasser religionen for hver dag. Jeg er kristen selv, men snart går jeg over til noe annet som er mer bastant. 

Anonymkode: 59bd8...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bibelfellesskapet.net/index.php/forkynnelse/forkynnelse/studier/624-kvinnen-i-menigheten-og-ekteskapet

Her er grunnen til at jeg ble ateist som 8-åring :-p til tross for frustrert familie. 

Jeg går ut ifra at alle disse som er så imot homofili også passer på at kvinnfolka holder kjeft i forsamlinger og at ektemannen er sjefen i huset, med tanke på at mannen er som Kristus for kvinner? Slaveri er jo helt ok, om det er en kvinne. Men i homofile forhold, hvem er "Mannen/Slaven"? Virker som om det er veldig viktig å dominere partneren.

 

"Men jeg vil at dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, og mannen er kvinnens hode, men Gud er Kristi hode." - 1. Kor 11,3 

"8 For mannen er ikke av kvinnen, men kvinnen av mannen. 9 Heller ikke ble mannen skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens skyld. 10 Derfor bør kvinnen ha et undergivenhetstegn på sitt hode for englenes skyld. 11 Og likevel: I Herren er verken kvinnen noe uten mannen eller mannen noe uten kvinnen. 12 For likesom kvinnen er av mannen, så er også mannen ved kvinnen. Men alt er av Gud." - 1. Kor 11,8-12      ----- (At kvinner er av mannen er forresten biologisk umulig, det er motsatt. http://forskning.no/menneskekroppen/2013/01/alle-menn-har-vaert-kvinner) ---

"33 For Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud. Som i alle de helliges menigheter 34 skal kvinnene tie i menighetssamlingene. For det tillates dem ikke å tale, men de skal underordne seg, som også loven sier. 35 Men er det noe de vil ha rede på, da skal de spørre sine egne menn hjemme, for det sømmer seg ikke for en kvinne å tale i menighetssamling." - 1. Kor 14,33-35

"21 Underordne dere under hverandre i Kristi frykt. 22 Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn som under Herren. 23 For mannen er kvinnens hode, likesom også Kristus er menighetens hode - han som er sitt legemes frelser. 24 Men likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også hustruene underordne seg under sine menn i alle ting." - Ef 5,21-24

 

Anonymkode: b9453...4c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt toppers at homofile kan gifte seg i kirka.

Personlig kunne jeg ikke ha gjort det da jeg ville følt det feil å gifte meg ett sted der det har vært så mye motstand mot min legning, hvis det gir mening? Er samme grunn til at jeg ikke vil gifte meg i det hele tatt, fordi jeg er personlig imot religion og det å gifte seg er en religiøs tradisjon.

Ellers kan folk få gjøre som de vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, jeg kan anbefale deg noen bøker som er mer spennende enn bibelen.

Nemlig bøkene til Jussi Adler Olsen hvor du kan lese skikkelig bra krim.

Bibelen kan du jo feks bruke litt og litt av ved å tenne opp i peisen, funker veldig bra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 10.58, super-s skrev:

Spiser du skalldyr? Går du med klær som er laget av to ulike stofftyper (f.eks. bomull og polyester)? Dersom du er mann, klipper du håret på sidene? Om du er dame, synes du det er greit at mannen din gjør det? Spiser du svinekjøtt? 

Dersom svaret er ja på noen av disse, har du ingenting du skulle sagt når det gjelder homofili og synd. 

Reglene du viser til har du hentet fra Moseloven, men den er en avtale mellom Gud og jødene, og som alle andre avtaler, gjelder ikke avtalen for andre enn avtalepartene, altså Gud og jødene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 11.28, Magnifiq skrev:

Men er det opp til dere å dømme? Kan dere ikke bare la det være opp til Gud da? Det er jo ikke dere som skal gjøre opp regnskap på vegne av andre den dagen dere dør..

Gud har allerede dømt homofili. Folk som ikke vil vite sannheten, vil heller aldri se den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker det burde være så enkelt som at hvis kirken sin tro er at homofile ikke skal kunne gifte seg i kirken så får de homofile finne seg et annet sted å gifte seg. Det er strengt tatt ikke så vanskelig, men så tror jeg det i stor grad handler om trass, heller enn det å gifte seg i en spesifikk kirke eller et trossamfunn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 12.20, mintgrønn skrev:

Jeg mener absolutt at kristne-homofile bør f å lov til å gifte seg i kirka. Det at du tolker bibelen på en måte som gjør at du mener at det å leve et homofilt liv er en synd, betyr ikke at det er den absolutte sannheten. Det går an å tolke bibelen på forskjellige måter og jeg tolker det slik at jeg mener at Gud ikke syns homofili er en synd, men at det er skrevet i en viss tidsalder som må man må ta med i betraktning, det samme gjelder de andre reglene (at man skal drepe kvinnen hvis hun har samlede under menstruasjonen feks). Som kristen mener jeg at man må være åpen for andre tolkninger enn sin egen og man ska ikke kalle andre for hyklere fordi de tolker guds ord på en litt annen måte. 

Homofili skader virkelig ingen, så jeg skjønner ikke hvorfor gud hadde syntes det var greit at vi blir diskriminert. Fordi det er det moen av dere kristne gjør: dere diskriminerer og det er virkelig ikke slik gud vil at vi skal behandle hverandre. Dere kommer med pekefingeren og påstår at andre lever et syndig liv mens dere ikke er litt bedre selv. Hvis man da skal følge reglene i bibelen så bastant så bør man følge alle og ikke bare velge det som ikke skader dere selv.

Tolker bibelen? Religiøse ledere (PRESTER... i den katolske kirke, i all hovedsak) skal tolke bibelen. Vet du hvorfor pinsevenner, smiths venner og jehovas vitner eksisterer? Fordi privatpersoner fant ut at de ville tolke bibelen på egenhånd. Så de diktet opp en falsk kristendom. 

Det står sort på hvitt i bibelen at ekteskapet er forbeholdt mann og kvinne, og det er tolket av religiøse ledere. Spør paven, du, om han synes homofile skal gifte seg i kirken eller ikke. 

 

Anonymkode: 34c43...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. september 2016 at 10.46, AnonymBruker skrev:

1Mos 3,16 Herren mener at menn skal råde over kvinner

 

3Mos 13,40 Skallede menn med uslett i hodebunnen skal rope "Uren, uren!"

 

5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

 

5Mos 21,18 Trassige sønner skal steines ihjel

 

5Mos 22,11 Du skal ikke gå i klær som er vevd av to slags stoff

 

5Mos 22,23 Dødsstraff for kvinner som blir voldtatt i byer

 

Å dette er bare en brøkdel av bibelens regler.  De følges ikke, da følges ikke regelen om homofile heller. 

Anonymkode: f0880...cbc

TS her. Jeg er kristen og ikke jøde, så reglene i mosebøkene er for min del irrelevant ;) 

Anonymkode: eba23...d18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...