Gå til innhold

Hvorfor skal homofile gifte seg i kirken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe jeg aldri har og aldri kommer til å forstå. Jeg er selvsagt kristen selv, og jeg mener at et ekteskap etter Guds vilje skal være mellom mann og kvinne. Gud skapte Adam og Eva, ikke Adam og Even. Som de fleste vet så er homofili, eller "menn som ligger med menn" en synd ifølge bibelen. Gud elsker alle verdens mennesker, og vi er alle syndere. Så hvorfor er homofili så mye verre enn en løgn er det kanskje mange som tenker. Alle synder er like store. Gud elsker syndere, men ikke synd.

noen vil kanskje dra frem dette med at mennesker som har sex før ekteskapet gifter seg i kirken, og at de er like mye syndere som homofile. Forskjellen på å kirkelig vie et heterofilt par som har hatt sex før ekteskapet, og et homofilt par er det at: det heterofile paret vender seg vekk fra synden i det øyeblikket de inngår ekteskap. Det homofile paret kommer til å leve videre i synd. Derfor syns jeg det er feil at kirken og presten skal være med på å hedre homofili, ved å vie dem i Guds hus, hvor Guds ord praktiseres. For all del, å gifte seg er en menneskerett. Men det er ikke en menneskerett å gifte seg i kirken. Jeg mener at homofile kan gifte seg borgerlig. 

Det er egentlig det samme som at jeg synes det er feil at ateister gifter seg kirkelig pga tradisjon. Man står faktisk der og gir hverandre et løfte foran Gud, og hvordan skal ateister kunne gjøre det dersom de tror det ikke finnes noen Gud? 

Også barnedåp, som praktiseres av tradisjon, og ikke av kristne verdier. 

Får helt sikkert mye hat for denne tråden, men det er min mening. 

Anonymkode: eba23...d18

Håper ikke du får/har et homofilt barn for ditt eventuelle barn sin del.

Anonymkode: f8671...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellowrose

Jeg har ikke noe imot homofile, de har helt andre seksuelle preferanser enn meg selv men det er det mange som har. 
Men jeg forstår godt at de kristne ikke vil tillate homofile å gifte seg i kirken, kirken er jo ment for de som er kristne og kirken blir sett på som guds hus. Så hvorfor det er så viktig for de homofile å gifte seg i en kirke som ikke symboliserer det de er skjønner jeg ikke. Jeg synes det er dårlig gjort ovenfor de som er kristne å ville gifte seg i kirken bare for å gjøre det, bare for å vise at homofile kan. Jeg ville vel trodd det viktigste for et homofilt par var å bli gift i det hele tatt, ikke å skulle gifte seg i en kirke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke du får/har et homofilt barn for ditt eventuelle barn sin del.

Anonymkode: f8671...f7e

Hvorfor det? Har jeg sagt noe sted her at jeg fordømmer homofile? Nei. Det er ikke min oppgave å dømme. Dessuten er det heller ikke min oppgave å tvinge på barna mine, min religion og min tro. 

Anonymkode: eba23...d18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Yellowrose skrev:

Jeg har ikke noe imot homofile, de har helt andre seksuelle preferanser enn meg selv men det er det mange som har. 
Men jeg forstår godt at de kristne ikke vil tillate homofile å gifte seg i kirken, kirken er jo ment for de som er kristne og kirken blir sett på som guds hus. Så hvorfor det er så viktig for de homofile å gifte seg i en kirke som ikke symboliserer det de er skjønner jeg ikke. Jeg synes det er dårlig gjort ovenfor de som er kristne å ville gifte seg i kirken bare for å gjøre det, bare for å vise at homofile kan. Jeg ville vel trodd det viktigste for et homofilt par var å bli gift i det hele tatt, ikke å skulle gifte seg i en kirke. 

Helt sant! 

Anonymkode: eba23...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, debatant skrev:

Norge er pr definisjon kristent. Hvorfor forlater ikke du Norge? 

Viss så, så bare i navn. Vil du fortsatt si at landet er kristent når det er for homofili, adopsjon av barn for homofile, lære om evolusjon i skolen osv osv. Syns du det høres ut som et kristent land? Nei. Det er bare noe de sier for å holde gærninger som deg selv på gress. På denne måten vil du lyde staten Norge som et lite lam, fordi du tror vi er kristne, mens egentlig snur vi opp-ned på alt den kristne troen står for

Anonymkode: c8868...b17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Yellowrose skrev:

Jeg har ikke noe imot homofile, de har helt andre seksuelle preferanser enn meg selv men det er det mange som har. 
Men jeg forstår godt at de kristne ikke vil tillate homofile å gifte seg i kirken, kirken er jo ment for de som er kristne og kirken blir sett på som guds hus. Så hvorfor det er så viktig for de homofile å gifte seg i en kirke som ikke symboliserer det de er skjønner jeg ikke. Jeg synes det er dårlig gjort ovenfor de som er kristne å ville gifte seg i kirken bare for å gjøre det, bare for å vise at homofile kan. Jeg ville vel trodd det viktigste for et homofilt par var å bli gift i det hele tatt, ikke å skulle gifte seg i en kirke. 

Det er noe av det mest ignorante jeg har lest. Som om homofile og kristne er to separate grupper? Fordi du antar at det ikke finnes kristne homofile?! Som om ikke de føler på samme behov for å gå inn i ekteskapet fora SIN GUD?! Er de ateister de da eller, dsse homofile du snakker om? Muslimer? Jøder? Alt, bare ikke kristne? Kjære vene, naivitet er en ting - dumskap er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan kristendommen gå MOT norsk kultur og verdier, når kirken er Guds hus? Det er en grunn til at de fleste prester ikke ønsker å vie homofile, fordi det strider mot Guds vilje som SKAL praktiseres i kirken. Ingen kan si noe på at homofile kan gifte seg borgerlig. 

Anonymkode: eba23...d18

Homofili er norsk kultur og verdier, kristenfundamentalisme er ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må huske at den norske kirke nå er adskilt fra staten. Den står ikke lenger i grunnloven. Så da har vel DNK like mye rett som andre små og store religioner lov til å bestemme hvordan de vil utøve religionen sin. Om de vil vie homofile eller ei.

Anonymkode: 8cd2a...a37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellowrose
Et øyeblikk siden, Absolutt skrev:

Det er noe av det mest ignorante jeg har lest. Som om homofile og kristne er to separate grupper? Fordi du antar at det ikke finnes kristne homofile?! Som om ikke de føler på samme behov for å gå inn i ekteskapet fora SIN GUD?! Er de ateister de da eller, dsse homofile du snakker om? Muslimer? Jøder? Alt, bare ikke kristne? Kjære vene, naivitet er en ting - dumskap er noe helt annet.

Og det dummeste jeg ser er mennesker som deg som provoseres av noe så uskyldig. Du burde bruke din energi på noe helt annet, det er så mye verre som du kan bli irritert for. De kan da godt være to separate grupper? homofili hører jo ikke til i en kristens syn på ekteskap og seksualitet. Jeg antar ikke at det ikke finnes kristne homofile fordi det gjør det helt sikkert, men nå tok jeg utgangspunkt i de homofile som ikke er kristne, jeg synes det er dårlig gjort ovenfor de som er svært kristne og skulle gifte seg i kirken kun for å gjøre det på trass. 

Hvis du ikke klarer å diskutere i en tråd på internett uten å være frekk så burde du ta deg noen minutter for deg selv, et annet sted. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt at kristne-homofile bør f å lov til å gifte seg i kirka. Det at du tolker bibelen på en måte som gjør at du mener at det å leve et homofilt liv er en synd, betyr ikke at det er den absolutte sannheten. Det går an å tolke bibelen på forskjellige måter og jeg tolker det slik at jeg mener at Gud ikke syns homofili er en synd, men at det er skrevet i en viss tidsalder som må man må ta med i betraktning, det samme gjelder de andre reglene (at man skal drepe kvinnen hvis hun har samlede under menstruasjonen feks). Som kristen mener jeg at man må være åpen for andre tolkninger enn sin egen og man ska ikke kalle andre for hyklere fordi de tolker guds ord på en litt annen måte. 

Homofili skader virkelig ingen, så jeg skjønner ikke hvorfor gud hadde syntes det var greit at vi blir diskriminert. Fordi det er det moen av dere kristne gjør: dere diskriminerer og det er virkelig ikke slik gud vil at vi skal behandle hverandre. Dere kommer med pekefingeren og påstår at andre lever et syndig liv mens dere ikke er litt bedre selv. Hvis man da skal følge reglene i bibelen så bastant så bør man følge alle og ikke bare velge det som ikke skader dere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Yellowrose skrev:

Og det dummeste jeg ser er mennesker som deg som provoseres av noe så uskyldig. Du burde bruke din energi på noe helt annet, det er så mye verre som du kan bli irritert for. De kan da godt være to separate grupper? homofili hører jo ikke til i en kristens syn på ekteskap og seksualitet. Jeg antar ikke at det ikke finnes kristne homofile fordi det gjør det helt sikkert, men nå tok jeg utgangspunkt i de homofile som ikke er kristne, jeg synes det er dårlig gjort ovenfor de som er svært kristne og skulle gifte seg i kirken kun for å gjøre det på trass. 

Hvis du ikke klarer å diskutere i en tråd på internett uten å være frekk så burde du ta deg noen minutter for deg selv, et annet sted. :)

Det er ikke uskyldig. Det er diskriminering av en gruppe mennesker basert på hvem de forelsker seg i og ønsker å dele livet sitt med. Det er faktisk alvorlig, så jeg er svært fornøyd med at jeg blir provosert og hisser meg opp over temaet. Min energi passer perfekt inn her.

Jeg synes det er merkverdig at ikke flere kristne står opp mot den klare dobbeltmoralen som forfektes i deres egne rekker. Kristne forkynner budskapet om nestekjærlighet og godhet i det ene øyeblikket, men når det kommer til homofile gjelder plutselig ikke dette lenger. Gjør mot din neste som du vil at han skal gjøre mot det? Joda, bare du ikke er homofil.

På trass sier du? Da antar du at homofile har andre motiver for å gifte seg i kirken enn heterofile, du ilegger en 'gruppe' mennesker en egenskap basert på hva? Og hvis dette gjelder ateistiske homofile, så hvorfor ikke den samme kampen mot ateistiske heterofile? Hvorfor skal dere diskriminere på kjærlighet og ikke tro? Eller mangelen på tro som sådan. Som ateist, heterofil og kvinne kan jeg gifte meg i kirken når jeg vil. Er ikke det et større overtramp mot din tro? Er ikke det blasfemi? Hvorfor provoserer ikke det deg? Og som medlem av statskirken stemte jeg selvfølgelig for at homofile skal kunne gifte seg i kirken.

Blir så mye morsommere når man er litt frekk, hever temperaturen noen hakk ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Yellowrose skrev:

Og det dummeste jeg ser er mennesker som deg som provoseres av noe så uskyldig. Du burde bruke din energi på noe helt annet, det er så mye verre som du kan bli irritert for. De kan da godt være to separate grupper? homofili hører jo ikke til i en kristens syn på ekteskap og seksualitet. Jeg antar ikke at det ikke finnes kristne homofile fordi det gjør det helt sikkert, men nå tok jeg utgangspunkt i de homofile som ikke er kristne, jeg synes det er dårlig gjort ovenfor de som er svært kristne og skulle gifte seg i kirken kun for å gjøre det på trass. 

Hvis du ikke klarer å diskutere i en tråd på internett uten å være frekk så burde du ta deg noen minutter for deg selv, et annet sted. :)

Hvor har du det fra at homofile som vil gifte seg i kirken ikke er kristne og bare vil gjøre det på trass?

Anonymkode: e76ac...4b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Yellowrose skrev:

Og det dummeste jeg ser er mennesker som deg som provoseres av noe så uskyldig. Du burde bruke din energi på noe helt annet, det er så mye verre som du kan bli irritert for. De kan da godt være to separate grupper? homofili hører jo ikke til i en kristens syn på ekteskap og seksualitet. Jeg antar ikke at det ikke finnes kristne homofile fordi det gjør det helt sikkert, men nå tok jeg utgangspunkt i de homofile som ikke er kristne, jeg synes det er dårlig gjort ovenfor de som er svært kristne og skulle gifte seg i kirken kun for å gjøre det på trass. 

Hvis du ikke klarer å diskutere i en tråd på internett uten å være frekk så burde du ta deg noen minutter for deg selv, et annet sted. :)

Samboerskap hører jo heller ikke til i kristendommens syn på ekteskap og seksualitet, det finnes allikevel samboerpar som definerer seg selv som kristne og vil gifte seg i kirken. Det samme vil de som har barn før ekteskapet, noe som heller ikke samsvarer med det kristendommen sier. Jeg kjenner flere homofile som er kristne, og som gjerne skulle giftet seg i kirken. 

Den norske kirke har forøvrig tillat gjennom mange år at folk som ikke er kristne/ ikke lever livene sine i henhold til  bibelens ord, får lov til å gifte seg der. De "ser mellom fingrene" med visse ting, og det kan de fint gjøre med homofili også. Så lenge det finnes prester som er villige til å vie homofile par, så burde det ikke være noe problem i det hele tatt. I nabokommunen min finnes det f.eks. en prest som unngår å vie de som allerede har barn, og det går helt fint.

Anonymkode: df76a...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboerskap hører jo heller ikke til i kristendommens syn på ekteskap og seksualitet, det finnes allikevel samboerpar som definerer seg selv som kristne og vil gifte seg i kirken. Det samme vil de som har barn før ekteskapet, noe som heller ikke samsvarer med det kristendommen sier. Jeg kjenner flere homofile som er kristne, og som gjerne skulle giftet seg i kirken. 

Den norske kirke har forøvrig tillat gjennom mange år at folk som ikke er kristne/ ikke lever livene sine i henhold til  bibelens ord, får lov til å gifte seg der. De "ser mellom fingrene" med visse ting, og det kan de fint gjøre med homofili også. Så lenge det finnes prester som er villige til å vie homofile par, så burde det ikke være noe problem i det hele tatt. I nabokommunen min finnes det f.eks. en prest som unngår å vie de som allerede har barn, og det går helt fint.

Anonymkode: df76a...b1e

Les igjen, heterofile kristne samboere som gifter seg i kirken, vender seg fra synden i det øyeblikket de gir hverandre sitt ja. Med andre ord så er kirken med på å vende dette paret fra synden i samboerskap og sex før ekteskapet. 

Homofile som vies i kirken vender seg ikke fra synden, men fortsetter å leve i den. 

Anonymkode: eba23...d18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dette er vel grunnen til at så mange kristne melder seg ut av den norske kirke. Selv har jeg meldt meg ut, og meldt meg inn i filadelfia som jeg har vokst opp i. Og den dagen presten i filadelfia sier ja til å vie homofile, så regner det oppover. 

Anonymkode: eba23...d18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns alle som er kristne skal kunne gifte seg i kirka, de andre borgerlig

Anonymkode: baea3...372

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les igjen, heterofile kristne samboere som gifter seg i kirken, vender seg fra synden i det øyeblikket de gir hverandre sitt ja. Med andre ord så er kirken med på å vende dette paret fra synden i samboerskap og sex før ekteskapet. 

Homofile som vies i kirken vender seg ikke fra synden, men fortsetter å leve i den. 

Anonymkode: eba23...d18

Hva hvis de har analsex, men er heterofile, synder de da?

De fleste samboerpar som senere gifter seg, anser jo ikke samboerskapet som noen synd i det hele tatt, og syndsforlatelse for noe man ikke anser som en synd, er faktisk ikke mulig. 

Anonymkode: df76a...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det blir feil å gifte seg i kirken om man er ateist. Jeg har hatt diskusjoner med flere folk om dette, blant annet min mor og kjæresten min... de mener begge at det er en "tradisjon" og en del av de norske verdiene å gifte seg i kirka, men jeg hadde rødmet fra topp til tå om jeg var nødt til å gå opp til presten og velsigne forenelsen av to mennesker under Guds åsyn. Nei... bare nei. Ja, jeg er norsk, men jeg tror ikke på Gud. Jeg tror mange gjør det av romantiske årsaker og fordi det blir veldig høytydelig og vakkert, men jeg er ikke en av de. Jeg og Gud kommer ikke overens nok til det :P I tillegg til det så er det ikke så mange som er hundre prosent sikker på sitt ståsted når det gjelder religion selv om de mener de er troløse, også gifter de seg i kirka bare for å ikke angre siden. 

Men jeg har et HELT annet syn når det gjelder homofiles rettigheter til å vie seg i kirka. Man KAN ikke ta en bok som bibelen og tolke den bokstavelig. Jeg mener at man som et moderne menneske må ta til seg som fremmer et positivt menneskesyn og passer overens med det som er gjeldende for samfunnet man lever i når man leser bibelen og tror på Gud. Det er mye i bibelen man bare bør streke over med en svart sprittusj. Hvis det er lov å bolle på seg et barn før man er gift og kalle seg dypt kristen, da bør det pokker meg være lov å være homofil og kalle seg for kristen. Om de vet med seg selv at de tror på Gud og har et forhold til kristendommen, så skal de selvfølgelig ha rett til å gifte seg i kirka. Jeg synes det er komplett idiotisk at et heterofilt, troløst par skal kunne vie seg i kirka, men at et personlig kristent homofilt par ikke skal få lov. Det er så dobbeltmoralsk som man får det. Og det der argumentet om at "det blir å gni legningen sin i trynet på de som mener det er feil" er ganske følelsesløst og trangsynt. Det påvirker vel ikke de om et homofilt par skal bli gift i kirka i mai 2018? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe jeg aldri har og aldri kommer til å forstå. Jeg er selvsagt kristen selv, og jeg mener at et ekteskap etter Guds vilje skal være mellom mann og kvinne. Gud skapte Adam og Eva, ikke Adam og Even. Som de fleste vet så er homofili, eller "menn som ligger med menn" en synd ifølge bibelen. Gud elsker alle verdens mennesker, og vi er alle syndere. Så hvorfor er homofili så mye verre enn en løgn er det kanskje mange som tenker. Alle synder er like store. Gud elsker syndere, men ikke synd.

noen vil kanskje dra frem dette med at mennesker som har sex før ekteskapet gifter seg i kirken, og at de er like mye syndere som homofile. Forskjellen på å kirkelig vie et heterofilt par som har hatt sex før ekteskapet, og et homofilt par er det at: det heterofile paret vender seg vekk fra synden i det øyeblikket de inngår ekteskap. Det homofile paret kommer til å leve videre i synd. Derfor syns jeg det er feil at kirken og presten skal være med på å hedre homofili, ved å vie dem i Guds hus, hvor Guds ord praktiseres. For all del, å gifte seg er en menneskerett. Men det er ikke en menneskerett å gifte seg i kirken. Jeg mener at homofile kan gifte seg borgerlig. 

Det er egentlig det samme som at jeg synes det er feil at ateister gifter seg kirkelig pga tradisjon. Man står faktisk der og gir hverandre et løfte foran Gud, og hvordan skal ateister kunne gjøre det dersom de tror det ikke finnes noen Gud? 

Også barnedåp, som praktiseres av tradisjon, og ikke av kristne verdier. 

Får helt sikkert mye hat for denne tråden, men det er min mening. 

Anonymkode: eba23...d18

Kan du komme med en henvisning til hvor i Bibelen dette står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...