Gå til innhold

Hvorfor skal homofile gifte seg i kirken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, pautina skrev:

dette er kjernen I hvorfor man får imot religion og religiøse. Jeg har ingen problemer med deg hvis du sier at du er Kristen og derfor ikke vil gifte deg med en av samme kjønn  fordi Gud mener det er synd.

Problemet derimot oppstår når du sier "De andre der skal ikke gifte seg med  en av samme kjønn fordi jeg tror på Gud og mener at han synes det er synd" Det er nemlig en voldsom forskjell mellom de to tingene. Du ønsker å innskrenke andre menneskers valg på bakgrunn av din overbevisning....

Jeg mener at du får lov til å følge din overbevisning, men du ønsker å nekte andre å følge sin, det  forsåvidt ikke hjemmel for dette I kristendommen, det er Gud som skal dømme, ikke du!

Jeg innskrenkar sa ikke din religionsfrihet ved å ikke ville la deg ta valg for andre basert på din tro?

Du missforstår. Det er ikke snakk om at kristne skal kunne nekte andre å gifte seg i det hele tatt, men at kristne skal kunne nekte å velsigne dette. Du står med andre ord fritt til å gifte deg med en av samme kjønn, men du kan ikke kreve at andre skal gi opp sin tro og kreve at de eller deres trossamfunn skal gå mot sin tro og være de som vier deg. 

Med andre ord er det snakk om at de kristne tar valg for seg selv og sin tro. Du virker på den annen side å ønske å tvinge kristne til å gå mot sin tro. Det er med andre ord ikke mitt standpunkt som går mot individets frihet, fordi jeg argumenterer for at man skal slippe å bli påtvunget andres tro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Du missforstår. Det er ikke snakk om at kristne skal kunne nekte andre å gifte seg i det hele tatt, men at kristne skal kunne nekte å velsigne dette. Du står med andre ord fritt til å gifte deg med en av samme kjønn, men du kan ikke kreve at andre skal gi opp sin tro og kreve at de eller deres trossamfunn skal gå mot sin tro og være de som vier deg. 

Med andre ord er det snakk om at de kristne tar valg for seg selv og sin tro. Du virker på den annen side å ønske å tvinge kristne til å gå mot sin tro. Det er med andre ord ikke mitt standpunkt som går mot individets frihet, fordi jeg argumenterer for at man skal slippe å bli påtvunget andres tro. 

Kan jo hende at noen homofile vil gifte seg I kirken på "trass", men jeg tror vel de fleste som ønsker det vil det av samme grunn som deg.

De tror virkelig på Gud og det er viktig for dem at ekteskapet velsignes. Ved å nekte dem det påtvinges de troen noen kristne har om at homofili er synd.

Mange kristne og jeg vil tro de fleste homofile kristne har derimot tatt vekk det onskapsfulle og middelalderske fra bibelen og regner med at det ble skrevet av mennesker med feil og at bare det snille egentlig er guds ord.

Det påtvinges da ikke deg noe ved at homofile gifter seg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pautina skrev:

Kan jo hende at noen homofile vil gifte seg I kirken på "trass", men jeg tror vel de fleste som ønsker det vil det av samme grunn som deg.

De tror virkelig på Gud og det er viktig for dem at ekteskapet velsignes. Ved å nekte dem det påtvinges de troen noen kristne har om at homofili er synd.

Mange kristne og jeg vil tro de fleste homofile kristne har derimot tatt vekk det onskapsfulle og middelalderske fra bibelen og regner med at det ble skrevet av mennesker med feil og at bare det snille egentlig er guds ord.

Det påtvinges da ikke deg noe ved at homofile gifter seg? 

Om du sier til kristne at de må velsigne homofilt ekteskap og sier til prestene at de må vie homofile påtvinger du åpenbart din tro på dem. Ved å nekte å vie homofile par påtvinger du ikke dem din tro, fordi du ikle krever at de skal mene som deg, du sier simpelthen at du ikke vil være en del av det som strider mot din tro. 

Det går ikke utover andre trossamfunn sin rett til å mene pg tro noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg kan ikke se at dette besvarer spørsmålet mitt om hvorvidt trossamfunn skal ha lov til å nekte å vie to av samme kjønn. Å ikke velsigne en handling medfører ikke nødvendigvis at man ikke respekterer den som utfører handlingen, med andre ord kan man fint respektere andre mennesker, selv om man ikke ønsker å velsigne valgene de tar.

Ond kan sikkert i mange tilfeller være et valg, syk eller gal antagelig ikke. Det er uansett irrelevant for svaret mitt. Du trakk frem at homofili har eksistert lenge og ikke blitt "fjernet" av Gud. Jeg poengterer at homofili ikke er den eneste "synden" som har eksistert i tusenvis av år, og at det at mennesker synder gjerne forklares med fri vilje osv. Jeg tror forøvrig ikke de fleste homofile velger dette selv, men de som velger å ha sex med en av samme kjønn velger i høyeste grad å gjøre det. 

Jeg mener at homofile har like mye rett til og gifte seg i kirken som heterofile, så nei - jeg syns ikke trossamfunn skal ha lov til å nekte og vie to av samme kjønn. Jeg forstår argumentet om synd, om det hadde vært snakk om 1100-tallet, men nå lever vi i en tid hvor verden har vært i stor utvikling de siste århundrene. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen (i enkelte trossamfunn) ikke klarer og følge den utviklingen. Flere og flere tar avstand fra mye som står i bibelen, og velger å tro at Gud aksepterer mennesker som de er, som de er født som.

Forstår jeg det rett at du mener folk som er homofile skal avstå fra "synden", men leve et liv ulykkelig? For å tilfredsstille Gud?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, herzeleid skrev:

Om du sier til kristne at de må velsigne homofilt ekteskap og sier til prestene at de må vie homofile påtvinger du åpenbart din tro på dem. Ved å nekte å vie homofile par påtvinger du ikke dem din tro, fordi du ikle krever at de skal mene som deg, du sier simpelthen at du ikke vil være en del av det som strider mot din tro. 

Det går ikke utover andre trossamfunn sin rett til å mene pg tro noe annet. 

Ah du er på reservasjonsrett. Jeg forstår at en prest som tolker det som deg ikke ønsker å vie homofile, jeg har lest bibelen og fatter ikke egentlig at det kan tolkes noe særlig at han synes de skal stenes, men men det er veldig mye der jeg ikke forstår...

 Det er prinsippielt viktig at loven står over troen. Som regel er vel ikke det et problem da det er nok frilynte prester som kan ta den vielsen, men da får man slutte som prest da hvis man ikke tror man får guds tilgivelse for å følge loven I landet man bor I. Samme med religiøse leger og abort. 

Men du behøver ikke å velsigne dem, det er det da ingen som forlanger at du skal, du trenger bare å ikke aktivt jobbe mot at de skal få lov så kan du jo tenke så mye esj du bare vil:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Jeg mener at homofile har like mye rett til og gifte seg i kirken som heterofile, så nei - jeg syns ikke trossamfunn skal ha lov til å nekte og vie to av samme kjønn.

Da kaster du strengt tatt trosfriheten ut av vinduet, og det er synd. Hvorfor skal du diktere hvordan andre praktiserer sin religion, så lenge de ikke skader andre?

Sitat

Jeg forstår argumentet om synd, om det hadde vært snakk om 1100-tallet, men nå lever vi i en tid hvor verden har vært i stor utvikling de siste århundrene. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen (i enkelte trossamfunn) ikke klarer og følge den utviklingen. Flere og flere tar avstand fra mye som står i bibelen, og velger å tro at Gud aksepterer mennesker som de er, som de er født som.

Så lenge de kristen og kirken tror at kirkelig ekteskap er mellom kvinner og menn så er det tross alt deres tro. Man kan sitte på utsiden og mene at andre ikke skal få tro eller praktisere troen sin, men da fratar du dem i praksis trosfriheten og påtvinger andre din oppfatning av religionen. 

Sitat

Forstår jeg det rett at du mener folk som er homofile skal avstå fra "synden", men leve et liv ulykkelig? For å tilfredsstille Gud?

Jeg synes homofile skal gjøre det som gjør dem lykkelige og finne noen å dele livet med. Er de kristen synes jeg de bør finne et kristent trossamfunn som ønsker å vie dem, og eventuelt jobbe for at flere skal bli enig i deres tolkning. Det jeg ikke synes noe om er at folk som står utenfor skal diktere hvordan andre skal få praktisere sin tro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, pautina skrev:

Ah du er på reservasjonsrett. Jeg forstår at en prest som tolker det som deg ikke ønsker å vie homofile, jeg har lest bibelen og fatter ikke egentlig at det kan tolkes noe særlig at han synes de skal stenes, men men det er veldig mye der jeg ikke forstår...

Jeg er igrunn mer på at ethvert trossamfunn selv må kunne ta stilling til hvorvidt de mener det å vie to av samme kjønn er i overensstemmelse med deres tro. Så kan man kanskje også se for seg en mer desentralisert kirke, der man i større grad organiserer seg etter hvor man står i forskjellige spørsmål.

Sitat

 Det er prinsippielt viktig at loven står over troen. Som regel er vel ikke det et problem da det er nok frilynte prester som kan ta den vielsen, men da får man slutte som prest da hvis man ikke tror man får guds tilgivelse for å følge loven I landet man bor I. Samme med religiøse leger og abort. 

Loven står over troen, men det er ingen selvfølge at loven skal nekte religiøse å praktisere sin tro i dette tilfellet. 

Sitat

Men du behøver ikke å velsigne dem, det er det da ingen som forlanger at du skal, du trenger bare å ikke aktivt jobbe mot at de skal få lov så kan du jo tenke så mye esj du bare vil:)

Jeg vil synes det er rimelig om en person som tror at likekjønnet ekteskap strider mot dennes tro faktisk motarbeider at dennes trossamfunn støtter opp om dette, og det burde være en selvsagt rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, herzeleid skrev:

Da kaster du strengt tatt trosfriheten ut av vinduet, og det er synd. Hvorfor skal du diktere hvordan andre praktiserer sin religion, så lenge de ikke skader andre?

Så lenge de kristen og kirken tror at kirkelig ekteskap er mellom kvinner og menn så er det tross alt deres tro. Man kan sitte på utsiden og mene at andre ikke skal få tro eller praktisere troen sin, men da fratar du dem i praksis trosfriheten og påtvinger andre din oppfatning av religionen. 

Jeg synes homofile skal gjøre det som gjør dem lykkelige og finne noen å dele livet med. Er de kristen synes jeg de bør finne et kristent trossamfunn som ønsker å vie dem, og eventuelt jobbe for at flere skal bli enig i deres tolkning. Det jeg ikke synes noe om er at folk som står utenfor skal diktere hvordan andre skal få praktisere sin tro. 

Da får jeg i så fall et inntrykk av at det er "dem vs oss"-mentalitet. Jeg mener det er feil og ekskludere en gruppe mennesker, uansett hva som måtte stå i bibelen eller andre hellige tekster. Jeg går ut i fra at du ikke syns steining er greit, men det står om den type metode i bibelen. 

Poenget er at det står mye i bibelen som overhode ikke har noe hold i vår tid, men som var aktuelt når boken ble skrevet. Jeg sier ikke at man skal frarøve noen religionsfrihet, men er det ikke det noen kristne gjør når de fordømmer homofile som vil utøve sin tro i kirken? Hvis prester vil ha sin "frihet" til og nekte homofile ekteskap via kirken, frarøver de ikke de homofiles rettigheter til religionsfrihet også? 

Det bør ikke være slik at homofile må finne seg et trossamfunn som aksepterer de, men det er vel for mye og håpe på at noen religiøse skal finne aksept i hjertene sine for andre mennesker...

Endret av Ms.Sommerfugl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på tide å avskaffe kirken og giftemål mellom mennesker uansett?

Begge tingene er uansett et glorifisert syn på tilværelsen, for å late som om at alt er perfekt.

Mennesker er monogame og lever i kjærlighetsfylte forhold med et bra seksualliv til de dør.. FEIL. Veldig få mennesker vil være sammen med en person hele livet, og hvis de gjør det er de garantert utro ved siden av.

Kristendommen er bare en av mange patetiske forsøk (kall det religioner) på å finne en mening med tilværelsen. Den hemmer menneskets evne til å tenke selv, og legger enormt mange restriksjoner på livsutfoldelsen til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Da får jeg i så fall et inntrykk av at det er "dem vs oss"-mentalitet. Jeg mener det er feil og ekskludere en gruppe mennesker, uansett hva som måtte stå i bibelen eller andre hellige tekster. Jeg går ut i fra at du ikke syns steining er greit, men det står om den type metode i bibelen. 

Du mener det er feil, andre mener ekteskapet i kristendommen er mellom en kvinne og en mann. Det flotte er at du kan mene som du vil uten å nekte dem å mene og praktisere som de selv vil. Vinn vinn. 

Sitat

Poenget er at det står mye i bibelen som overhode ikke har noe hold i vår tid, men som var aktuelt når boken ble skrevet. Jeg sier ikke at man skal frarøve noen religionsfrihet, men er det ikke det noen kristne gjør når de fordømmer homofile som vil utøve sin tro i kirken? Hvis prester vil ha sin "frihet" til og nekte homofile ekteskap via kirken, frarøver de ikke de homofiles rettigheter til religionsfrihet også? 

Du sier jo rett ut at du vil frarøve noen religionsfrihet når du vil nekte trossamfunn å praktisere det tradisjonelle ekteskapet. Og nei, du nekter ikke andre sin trosfrihet ved å ikke endre din egen tro eller gå på tvers med den. Det er en viktig forskjell mellom å ha rett til å avstå fra å gjøre noe og å ha rett til å tvinge andre til å gjøre noe. 

Sitat

Det bør ikke være slik at homofile må finne seg et trossamfunn som aksepterer de, men det er vel for mye og håpe på at noen religiøse skal finne aksept i hjertene sine for andre mennesker...

Selvfølgelig må alle som ønsker å tilhøre et trossamfunn finne et som har verdier som stemmer med ens egne eller jobbe for å overbevise andre om at deres tolkning er feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 16.34, AnonymBruker skrev:

Det er unaturlig fordi Gud skapte Adam og Eva, ikke Adam og Even. Han skapte ekteskapet til å være mellom mann og kvinne. Det står også klart og tydelig i bibelen at homofil praktisering er en synd. Hadde homofili vært Guds vilje så hadde vi ikke blitt skapt med Y og X kromosom. Da kunne likegodt alle vært menn, eller alle vært kvinner. 

Vis meg en referanse som viser til at homofili er medfødt. Fordi små barn har ikke seksuell legning. Man begynner ikke å finne ut hvem man liker før man er godt oppe i barneskole alder, og på de 6-7 første årene i livet er det MYE som kan påvirke måten du tenker på. Derfor tror ikke jeg at homofili er medfødt. 

Jeg kjenner mange homofile og de er fantastiske mennesker. Jeg bare støtter ikke livsstilen deres. Det som forundrer meg litt, er at flere av de vokste opp på barneskolen med nesten bare søsken og venner av motsatt kjønn. Andre har vokst opp med homofile foreldre. To mammaer eller to pappaer. Slike ting spiller veldig inn på en persons identitet enten man liker det eller ikke. 

Anonymkode: eba23...d18

14370350_1051109881662712_8462647289250258910_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2Bhonest skrev:

14370350_1051109881662712_8462647289250258910_n.jpg

Dette er bare latterlig dersom Gud ikke eksisterer. Men kan det bevises at han ikke eksisterer? Nei. 

Anonymkode: eba23...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare latterlig dersom Gud ikke eksisterer. Men kan det bevises at han ikke eksisterer? Nei. 

Anonymkode: eba23...d18

Ingenting som ikke eksisterer, kan bevises. I det øyeblikket det kan bevises, så eksisterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare latterlig dersom Gud ikke eksisterer. Men kan det bevises at han ikke eksisterer? Nei. 

Anonymkode: eba23...d18

En påstand uten bevis kan avvises uten bevis.

Anonymkode: 1c4eb...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En påstand uten bevis kan avvises uten bevis.

Anonymkode: 1c4eb...523

ehh. Nei. Man kan ikke konkludere noe som helst uten beviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...