Gå til innhold

Hvorfor skal homofile gifte seg i kirken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 16.9.2016 at 11.08, pautina skrev:

Du er ikke bekymret for dødssyndene altså, de skal jo liksom trumfe Jesus offer?

Er dette noe som står i Bibelen, eller er det noe du har funnet på selv?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tråden syns jeg er litt deprimerende. Jeg kan per din definisjon Ts, ikke kalle meg kristen, heller ikke kristen etter manges definisjon. Jeg tror på vitenskap og logikk. Jeg tror ikke på Adam og Eva, eller historiene i biblen (hvorav flere er lånt fra eldre trosamfunn). Bibelen er ikke er skrevet av Gud men av mennesker og dermed åpen for tolkning og feil. Jeg leser ikke bibelen som en faktabok. Jeg drikker en gang i blant i sosialtlag, jeg er glad i mine homofile venner, har sex utenfor ekteskap og leser ikke bibelen slavisk. Jeg ser heller ikke på dette som en synd, jeg tror heller ikke at jeg blir dømt for dette i etter livet. Så nei jeg kan vel ikke kalle meg kristen. Men jeg er et godt menneske og streber etter å være det. 

Det jeg syns er synd er at jeg føler en viss tilhørighet til den norske kirken. jeg er oppvokst med at  juleavsluttningen i kirken, kor, og mine kjære er begravd på kirkegården

Jeg har  alltid følt meg velkommen i kirken og ville nok gjerne giftet meg i kirken. Men i følge hva du skriver er jeg ikke velkommen til å gjøre det. Ikke fordi jeg er homofil, men fordi jeg ikke er kristen. Jeg tror på Gud og Jesu men ikke slik du gjør eller slik bibelen sier at du skal tro;, jeg lever i synd og har ingen planer om å forandre på det ( etter min definisjon er det jo ikke synder). Hele tråden får meg til å innse at noe jeg har sett på som et liberalt og inkluderende trosamfunn som aksepterer store forskjeller i hva man definerer som "å tro", i motsetning til det fleste andre trosamfunn, aldeles ikke er det. 

Men igjen, nå representerer ikke du hele det kristene samfunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 11.22, Frøkensina skrev:

Men er det ikke noen grunn til å sette spørsmålstegn ved at det skal være synd for homofile som elsker hverandre å gifte seg? Det strider jo mot kjærlighetsbudskapet til Jesus. 

Kjærlighetsbudskapet til Jesus handler om at man skal være gode mot hverandre. Det handler ikke om sex. Ekteskap derimot handler om sex. Man ønsker å leve sammen i et seksuelt forhold. 

Hva Jesus mente om ekteskap finner man svar på i Matteus 19: "3 Noen fariseere kom for å sette ham på prøve, og de spurte: «Har en mann lov til å skille seg fra sin kone av en hvilken som helst grunn?»  4 Han svarte: «Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem som mann og kvinne  5 og sa: ‘ Derfor skal mannen forlate far og mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp.’  6 Så er de ikke lenger to; de er én kropp. Og det som Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.»  7 De spurte ham: «Hvorfor har da Moses bestemt at mannen skal gi kvinnen skilsmissebrev før han kan sende henne fra seg?»  8 Han svarte: «Fordi dere har så harde hjerter, har Moses tillatt dere å skilles fra konene deres. Men fra begynnelsen av var det ikke slik.  9 Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke folk at det ikke handler om deres mening, men om Guds mening.... 

Anonymkode: eba23...d18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Testosteron skrev:

Kjærlighetsbudskapet til Jesus handler om at man skal være gode mot hverandre. Det handler ikke om sex. Ekteskap derimot handler om sex. Man ønsker å leve sammen i et seksuelt forhold. 

Hva Jesus mente om ekteskap finner man svar på i Matteus 19: "3 Noen fariseere kom for å sette ham på prøve, og de spurte: «Har en mann lov til å skille seg fra sin kone av en hvilken som helst grunn?»  4 Han svarte: «Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem som mann og kvinne  5 og sa: ‘ Derfor skal mannen forlate far og mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp.’  6 Så er de ikke lenger to; de er én kropp. Og det som Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.»  7 De spurte ham: «Hvorfor har da Moses bestemt at mannen skal gi kvinnen skilsmissebrev før han kan sende henne fra seg?»  8 Han svarte: «Fordi dere har så harde hjerter, har Moses tillatt dere å skilles fra konene deres. Men fra begynnelsen av var det ikke slik.  9 Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd.»

Jeg liker bedre historien om fariseerne og den farlige surdeigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke folk at det ikke handler om deres mening, men om Guds mening.... 

Anonymkode: eba23...d18

Hva tenker du om at bibelen ble heftig redigert helt fra begynnelsen? Man hadde altså en rekke møter hvor det ble bestemt (av mennesker) hvilke tekster man skulle forkaste, og hvilke tolkninger som skulle gjelde de man beholdt. Det nikeeske møtet varte i rundt 30 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frøkensina skrev:

Hva tenker du om at bibelen ble heftig redigert helt fra begynnelsen? Man hadde altså en rekke møter hvor det ble bestemt (av mennesker) hvilke tekster man skulle forkaste, og hvilke tolkninger som skulle gjelde de man beholdt. Det nikeeske møtet varte i rundt 30 år.

Det er ingen tvil hvilke bøker som skal være med. Grunntekstene finnes. Så de er lett å evt. "redigere" tilbake til originalen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 11.22, Frøkensina skrev:

 hvorfor holde så hardt på nettopp at det er synd med homofili når det er åpenbart diskriminerende? 

Hvordan er det diskriminerende? Etikken er jo den samme for alle: sex med en av samme kjønn er galt, og alle har den samme retten til å gifte seg med en av ulikt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Testosteron skrev:

Hvordan er det diskriminerende? Etikken er jo den samme for alle: sex med en av samme kjønn er galt, og alle har den samme retten til å gifte seg med en av ulikt kjønn.

Blir du seksuelt tiltrukket av motsatte kjønn? Isåfall hvilken alder tok det beviste valget å "skru på" denne seksuelle tiltrekning? Og hvordan innstilte du den på hva du blir tiltrukket  av ved motsatte kjønn du skulle bli seksuelt tiltrekket av i framtiden. Eller blir du seksuelt tiltrekket av alle av det motsatte kjønn? 

 

Anonymkode: 4e58c...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir du seksuelt tiltrukket av motsatte kjønn? Isåfall hvilken alder tok det beviste valget å "skru på" denne seksuelle tiltrekning? Og hvordan innstilte du den på hva du blir tiltrukket  av ved motsatte kjønn du skulle bli seksuelt tiltrekket av i framtiden. Eller blir du seksuelt tiltrekket av alle av det motsatte kjønn? 

 

Anonymkode: 4e58c...0a9

Jeg skulle gjerne ha svart på spørsmålene dine, men dessverre har jeg en krangel gående med moderator etter at jeg svarte på et lignende spørsmål tidligere i tråden. (Du må et stykke ned i tråden for å finne de relevante innleggene da jeg avkrevde moderator svar på modereringen i en tidligere tråd jeg hadde opprettet.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
Den 16.9.2016 at 10.36, AnonymBruker skrev:

Det er noe jeg aldri har og aldri kommer til å forstå. Jeg er selvsagt kristen selv, og jeg mener at et ekteskap etter Guds vilje skal være mellom mann og kvinne. Gud skapte Adam og Eva, ikke Adam og Even. Som de fleste vet så er homofili, eller "menn som ligger med menn" en synd ifølge bibelen. Gud elsker alle verdens mennesker, og vi er alle syndere. Så hvorfor er homofili så mye verre enn en løgn er det kanskje mange som tenker. Alle synder er like store. Gud elsker syndere, men ikke synd.

noen vil kanskje dra frem dette med at mennesker som har sex før ekteskapet gifter seg i kirken, og at de er like mye syndere som homofile. Forskjellen på å kirkelig vie et heterofilt par som har hatt sex før ekteskapet, og et homofilt par er det at: det heterofile paret vender seg vekk fra synden i det øyeblikket de inngår ekteskap. Det homofile paret kommer til å leve videre i synd. Derfor syns jeg det er feil at kirken og presten skal være med på å hedre homofili, ved å vie dem i Guds hus, hvor Guds ord praktiseres. For all del, å gifte seg er en menneskerett. Men det er ikke en menneskerett å gifte seg i kirken. Jeg mener at homofile kan gifte seg borgerlig. 

Det er egentlig det samme som at jeg synes det er feil at ateister gifter seg kirkelig pga tradisjon. Man står faktisk der og gir hverandre et løfte foran Gud, og hvordan skal ateister kunne gjøre det dersom de tror det ikke finnes noen Gud? 

Også barnedåp, som praktiseres av tradisjon, og ikke av kristne verdier. 

Får helt sikkert mye hat for denne tråden, men det er min mening. 

Anonymkode: eba23...d18

1. Gud skapte Adam og Eva før syndefallet, så ikke kom trekkende med skapelsesberetningen som argument. I så fall hadde det mest korrekte vært å gå rundt med et fikenblad over kjønnet (fikenbladene som sensur ble vel oppfunnet i middelalderen).

2. Det uthevede: Dette er kroneksempelet på at reglene i bibelen er menneskeskapt. "Alle er syndere" betyr underkastelse og at mennesker skal kontrolleres. Dette nøt keisere i sin tid godt av. Prester har også hatt glede av å kontrollere folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎19‎.‎09‎.‎2016 at 22.50, Testosteron skrev:

Er dette noe som står i Bibelen, eller er det noe du har funnet på selv?

 

Jeg har forstått det sånn fra bibelen ja, men lurer på om bare katolikkene tror på det, man kan frelses fra synd, men at disse syndene (eller helt normale menneskelige svakhetene om du vil) er så ille at man kan risikere frelsen sin. Får ikke inntrykk I bibelen at selv om Jesus døde for våre synder så kommer alle til himmelen? Eller tror protestanter at alle troende kommer dit? I såfall er det en veldig god grunn til å ikke ønske seg det, hjelpes for noen folk man da skulle dele evigheten med.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Testosteron skrev:

Hvordan er det diskriminerende? Etikken er jo den samme for alle: sex med en av samme kjønn er galt, og alle har den samme retten til å gifte seg med en av ulikt kjønn.

Tenk om de homofile ble I flertall og aller nådigst gav deg samme retten som  dem til å gifte deg med en av samme kjønn?

Diskriminering da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎20‎.‎09‎.‎2016 at 17.08, Testosteron skrev:

Kjærlighetsbudskapet til Jesus handler om at man skal være gode mot hverandre. Det handler ikke om sex. Ekteskap derimot handler om sex. Man ønsker å leve sammen i et seksuelt forhold. 

Hva Jesus mente om ekteskap finner man svar på i Matteus 19: "3 Noen fariseere kom for å sette ham på prøve, og de spurte: «Har en mann lov til å skille seg fra sin kone av en hvilken som helst grunn?»  4 Han svarte: «Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem som mann og kvinne  5 og sa: ‘ Derfor skal mannen forlate far og mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp.’  6 Så er de ikke lenger to; de er én kropp. Og det som Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.»  7 De spurte ham: «Hvorfor har da Moses bestemt at mannen skal gi kvinnen skilsmissebrev før han kan sende henne fra seg?»  8 Han svarte: «Fordi dere har så harde hjerter, har Moses tillatt dere å skilles fra konene deres. Men fra begynnelsen av var det ikke slik.  9 Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd.»

Her lurer jeg på, kommer mine kristne venner som har skilt seg uten at kona var utro til himmelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 10.36, AnonymBruker skrev:

Det er noe jeg aldri har og aldri kommer til å forstå. Jeg er selvsagt kristen selv, og jeg mener at et ekteskap etter Guds vilje skal være mellom mann og kvinne. Gud skapte Adam og Eva, ikke Adam og Even. Som de fleste vet så er homofili, eller "menn som ligger med menn" en synd ifølge bibelen. Gud elsker alle verdens mennesker, og vi er alle syndere. Så hvorfor er homofili så mye verre enn en løgn er det kanskje mange som tenker. Alle synder er like store. Gud elsker syndere, men ikke synd.

noen vil kanskje dra frem dette med at mennesker som har sex før ekteskapet gifter seg i kirken, og at de er like mye syndere som homofile. Forskjellen på å kirkelig vie et heterofilt par som har hatt sex før ekteskapet, og et homofilt par er det at: det heterofile paret vender seg vekk fra synden i det øyeblikket de inngår ekteskap. Det homofile paret kommer til å leve videre i synd. Derfor syns jeg det er feil at kirken og presten skal være med på å hedre homofili, ved å vie dem i Guds hus, hvor Guds ord praktiseres. For all del, å gifte seg er en menneskerett. Men det er ikke en menneskerett å gifte seg i kirken. Jeg mener at homofile kan gifte seg borgerlig. 

Det er egentlig det samme som at jeg synes det er feil at ateister gifter seg kirkelig pga tradisjon. Man står faktisk der og gir hverandre et løfte foran Gud, og hvordan skal ateister kunne gjøre det dersom de tror det ikke finnes noen Gud? 

Også barnedåp, som praktiseres av tradisjon, og ikke av kristne verdier. 

Får helt sikkert mye hat for denne tråden, men det er min mening. 

Anonymkode: eba23...d18

Skal vi andre lide for at du er en idiot?

Bibelen er en bok, smekk full av dårlige råd og tvilsom moral. Jeg har til dags dato faktisk ikke møtt en kristen person som lever etter bibelens regler. Men for å svare på spørsmålet ditt, så er det slik at kirken nesten har monopol på en del essensielle samfunnsfunksjoner, herunder giftemål og begravelse. Løsningen er selvsagt veldig enkel. Kirker og andre religiøse instutisjoner fratas all mulighet til å effektuere giftemål og begravelse, det gjøres av et livssynsnøytralt embete, slik som byfogden, så står alle fritt til å leie de lokalene de ønsker for selve sermonien, ønskes det en prest, imam, munk, klovn, foreleser så leies det på lik linje med andre tjenester som catering eller begravelsesbyrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 20.9.2016 at 18.20, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at alle som har lyst skal få gifte seg i kirken 😃😃

Anonymkode: fdd79...641

Gjelder dette pedofile også?
Hva med krigsforbrytere? Massemordere? Jøder? Kannibaler? Medlemmer av arbeiderpartiet?

Anonymkode: 3df28...a18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette pedofile også?
Hva med krigsforbrytere? Massemordere? Jøder? Kannibaler? Medlemmer av arbeiderpartiet?

Anonymkode: 3df28...a18

Fantastisk😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, pautina skrev:

Tenk om de homofile ble I flertall og aller nådigst gav deg samme retten som  dem til å gifte deg med en av samme kjønn?

Diskriminering da?

Hvordan skulle det være diskriminerende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette pedofile også?

Anonymkode: 3df28...a18

Ja. Hvis de vil gifte seg med en voksen, men ikke hvis de vil gifte seg med et barn. På samme måte har homofile i alle år hatt akkurat samme retten som andre til å gifte seg med en av ulikt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...