jabx Skrevet 20. juli 2016 #81 Skrevet 20. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Venter i spenning på den klassiske sammenligningen med naziuniform. Anonymkode: 4957e...ade Det er en meget relevant sammenligning. Naziuniform/hakekors er et hatsymbol akkurat som burka m.m. er det. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #82 Skrevet 20. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei, slett ikke. Jeg vil kun respektere kvinnenes valg av klesplagg. Å bruke burkini eller hijab dreier seg ikke om et selvstendig valg. Anonymkode: a20a5...6e8 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #83 Skrevet 20. juli 2016 Et øyeblikk siden, jabx skrev: Det er en meget relevant sammenligning. Naziuniform/hakekors er et hatsymbol akkurat som burka m.m. er det. Selvsagt, men det er det jo nesten ingen som vil innse. Hijab, burkini, hakekors - det er samme type symboler. Anonymkode: a20a5...6e8 3
Stiani Skrevet 20. juli 2016 #84 Skrevet 20. juli 2016 (endret) Det er ingen ting galt med burkinien i seg selv.Tanken bak plagget deimot må knuses og latterligjøres. Manneburkinier bør introduseres for å oppnå nettopp det. Endret 20. juli 2016 av Stiani 2
Chizue Skrevet 20. juli 2016 #85 Skrevet 20. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg. Å gå med burkini/hijab handler ikke om sjenanse. Anonymkode: a20a5...6e8 Og så? Det er min kropp, jeg bestemmer selv om jeg vil dekke meg helt til eller ikke... Og forresten. De muslimene jeg kjenner til, går med hijab frivillig! Vet du...2 av de er faktisk født og oppvokst i Norge, med norske foreldre, typisk blond hvit jente, hvor det bare er nordmenn i slekta så langt bak som 1800tallet... Hva synes du at Norske kvinner velger å konvertere FRIVILLIG til islam? 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #86 Skrevet 20. juli 2016 3 minutter siden, Chibi skrev: Og så? Det er min kropp, jeg bestemmer selv om jeg vil dekke meg helt til eller ikke... Og forresten. De muslimene jeg kjenner til, går med hijab frivillig! Vet du...2 av de er faktisk født og oppvokst i Norge, med norske foreldre, typisk blond hvit jente, hvor det bare er nordmenn i slekta så langt bak som 1800tallet... Hva synes du at Norske kvinner velger å konvertere FRIVILLIG til islam? Jeg tror det ligger personlige problemer bak slike tilfeller. Som oftest gjør det det. Ofte er de sammen med en muslim også og så føler de seg mindreverdig som vantro og skal bli mer katolsk enn paven når de konverterer "frivillig". Får de unger så er det strengt forbudt for eventuelle døtre å gifte seg med en vantro nordmann ifølge islam. Sønnene får lov. Dette er islams kjerne. Det handler om makt og kontroll. De vantro og de troende. Herrefolket og de urene. Anonymkode: f85af...6da 7
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. juli 2016 #87 Skrevet 20. juli 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare muslimene som trenger å bli stilt krav til. Kristne afrikanere, buddhistiske thaier - ingen av disse må tvangsintegreres. Anonymkode: a20a5...6e8 Det vet jeg strengt tatt for lite om til å kunne komme med en mening utover triviell synsing. Det eneste jeg med visshet kan si er at muslimer ikke er en mer homogen gruppe enn kristne, jøder, buddhister osv. Aspekter som kultur, utdannelsesnivå, og miljø spiller også inn.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #88 Skrevet 20. juli 2016 20 minutter siden, Stiani skrev: Det er ingen ting galt med burkinien i seg selv.Tanken bak plagget derimot må knuses og latterligjøres. Manneburkinier bør introduseres for å oppnå nettopp det. Ja, hvorfor ikke? Hva med burka og niqab også for menn? I stedet for hijab kan jo mennene rett og slett bruke hatt slik alle gjorde før i tida. Anonymkode: 02898...49a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #89 Skrevet 20. juli 2016 1 minutt siden, Lafemmemauvaise skrev: Det vet jeg strengt tatt for lite om til å kunne komme med en mening utover triviell synsing. Det eneste jeg med visshet kan si er at muslimer ikke er en mer homogen gruppe enn kristne, jøder, buddhister osv. Aspekter som kultur, utdannelsesnivå, og miljø spiller også inn. Visse fellestrekk går igjen blant folk fra islamske land. Hovedtrekket er synet på kvinner som fars eller ektemannens eiendom som må kontrolleres med jernhånd. Kun i unntakstilfeller finner man grupper fra islamske land som ikke bekjenner seg til dette, som regel fordi de rett og slett ikke anser seg som muslimer. Anonymkode: f85af...6da 4
Lutetium 71 Skrevet 20. juli 2016 #90 Skrevet 20. juli 2016 21 minutter siden, Chibi skrev: Og så? Det er min kropp, jeg bestemmer selv om jeg vil dekke meg helt til eller ikke... Og forresten. De muslimene jeg kjenner til, går med hijab frivillig! Vet du...2 av de er faktisk født og oppvokst i Norge, med norske foreldre, typisk blond hvit jente, hvor det bare er nordmenn i slekta så langt bak som 1800tallet... Hva synes du at Norske kvinner velger å konvertere FRIVILLIG til islam? De er ikke gode i hodet. 6
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. juli 2016 #91 Skrevet 20. juli 2016 26 minutter siden, Stiani skrev: Det er ingen ting galt med burkinien i seg selv.Tanken bak plagget deimot må knuses og latterligjøres. Manneburkinier bør introduseres for å oppnå nettopp det. Så våtdrakt på alle - gutter og jenter, kvinner og menn - uavhengig av religion? Faktisk så ville jo det være en ganske rettferdig løsning. Er bare et pes å transportere fram og tilbake
Gjest Belle âme Skrevet 20. juli 2016 #92 Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går utover meg fordi burkini representerer et skille mellom de rene og de urene. Burkini representerer en tankemåte som ikke burde tillates i Norge. Burkini representerer undertrykking av kvinner fra barnsben av. Jeg må nesten stille deg et spørsmål, hvorfor bryr du deg ikke om dette? Vil du at kvinner skal vokse opp med selvforakt, med en tro på at de fortjenere å bli voldtatt fordi de ikke dekker hele kroppen med tøy? Anonymkode: a20a5...6e8 Fordi det er eit klesplagg?? Burde vel være samma for deg kva folk går med? Okei, det forteller at ein person er med i islam, men hallo; det er faktisk verre at muslimer&anordning ikkje blir enige og mange muslimjenter drukner fordi "nordmenn vil ikke ha burkini i bassengene sine!"
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #93 Skrevet 20. juli 2016 1 minutt siden, Fireproof skrev: Fordi det er eit klesplagg?? Burde vel være samma for deg kva folk går med? Okei, det forteller at ein person er med i islam, men hallo; det er faktisk verre at muslimer&anordning ikkje blir enige og mange muslimjenter drukner fordi "nordmenn vil ikke ha burkini i bassengene sine!" herregud, hvis de ikke lærer å svømme så er det foreldrene sin skyld! Og nei; burkini er et ekstremt plagg og det er mange muslimske jenter som vil hate det om dette blir vanlig. Mer islamsk renhetspress på de som faktisk forsøker å integrere seg. Anonymkode: f85af...6da 5
Jolene Skrevet 20. juli 2016 #94 Skrevet 20. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig imot. Kvinnekroppen er en kropp akkurat som menns. Det er viktig at unge muslimske gutter lærer at når de finner en kvinnenavel offensivt, så er problemet hos dem, ikke hos jenta som viser den. Anonymkode: 9a13b...0d3 Enig. Jeg ønsker ikke et samfunn hvor vi skiller mellom kjønn, spesielt ikke når det gjelder barn. Et jentebarn skal ikke behøve å dekke seg til på den måten, heller ikke en kvinne. Så jeg er motstander av hijab, niqab, burka, burkini og andre kvinneundertrykkende klesplagg. 4
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. juli 2016 #95 Skrevet 20. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visse fellestrekk går igjen blant folk fra islamske land. Hovedtrekket er synet på kvinner som fars eller ektemannens eiendom som må kontrolleres med jernhånd. Kun i unntakstilfeller finner man grupper fra islamske land som ikke bekjenner seg til dette, som regel fordi de rett og slett ikke anser seg som muslimer. Anonymkode: f85af...6da Ja og nei. Som bosatt i Tyskland har jeg daglig kontakt med muslimer - såvel emansiperte som strengt troende. Ut ifra mine erfaringer finnes det representanter fra begge disse polene, men også stadiene i mellom. Samtidig, jeg er ingen tilhenger av å gjøre personlige erfaringer til allmenngjeldende "fakta", så ut i fra min teoretiske kjennskap til islam, så er jeg enig med deg i det store bildet.
Druid Skrevet 20. juli 2016 #96 Skrevet 20. juli 2016 3 minutter siden, Fireproof skrev: Fordi det er eit klesplagg?? Burde vel være samma for deg kva folk går med? Okei, det forteller at ein person er med i islam, men hallo; det er faktisk verre at muslimer&anordning ikkje blir enige og mange muslimjenter drukner fordi "nordmenn vil ikke ha burkini i bassengene sine!" Da får vi gjøre med disse som vi gjør med Nordmenn som viser manglende omsorgsevne og evne til å innordne seg resten av samfunnet; ta fra dem barna. Burkini og lignende kan ha en funksjon i land der kvinner ikke har noen mennesklig verdi , men i ett demokratisk, sekulært samfunn har den ingen beskyttelsesfunksjon og svært problematisk symbolfunksjon. Det at foreldrene ikke ser dette selv, betyr at de faktisk ikke 1. Kjenner til bakgrunnen for klesplaggene. 2. Kjenner ikke sin egen religion. 3. skjønner ikke konfliktområdet mellom de delene av Islam som ikke er akseptabel og de som kan fungere i samfunnet. Vi skal gjerne forklare dem dette, og gi dem en sjangse til å innordne seg, men det stopper helst der. 7
tirben Skrevet 20. juli 2016 #97 Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror dessverre at det er mange norske kvinner som ikke skjønner hvor sterk den sosiale kontrollen er. Når jeg leser/hører en norsk kvinne snakke om at jenter bruker hijaben frivillig så blir jeg både kvalm og skuffet. Anonymkode: a20a5...6e8 Himmel og hav! Er det bare din mening som er godtatt her? Jeg kjenner som sagt svært mange og i den byen jeg bor , er det ikke noe sterkt miljø som tvinger jentene. De blir heller ikke kalt hører eller blir sett ned på dersom de ikke bruker hijab. Men her på denne tråden, virker det som det ikke er lov å komme med motargumenter. Det er bare lov og si at alle muslimske jenter er undertrykt og at ingen av dem greier å tenke selv. Hva slags holdning er det? Det er en nedlatende holdning når man ikke tror at muslimske jenter/ kvinner kan ta egne avgjørelser. Og at sånn har alle det. Akkurat som du ikke finnes forskjellige folk i det muslimske miljøet. Snakk om å generalisere! Lurer virkelig på om dere kjenner mange muslimer eller om dere bare leser om dem i aviser . Og har dere hørt om en som blir tvunget, så blir alle det. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #98 Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, Chibi skrev: Hva synes du at Norske kvinner velger å konvertere FRIVILLIG til islam? Tragisk, det ligger som regel psykisk sykdom eller tidligere hjernevasking bak det. Mange konvertitter har tidligere tilhørt sekter som JV osv. Anonymkode: a20a5...6e8 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #99 Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, Lafemmemauvaise skrev: Det vet jeg strengt tatt for lite om til å kunne komme med en mening utover triviell synsing. Det eneste jeg med visshet kan si er at muslimer ikke er en mer homogen gruppe enn kristne, jøder, buddhister osv. Aspekter som kultur, utdannelsesnivå, og miljø spiller også inn. Pisspreik. Du må gjerne være mild for å ikke støte noen, men det du kommer med er altfor PK. Anonymkode: a20a5...6e8 3
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. juli 2016 #100 Skrevet 20. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pisspreik. Du må gjerne være mild for å ikke støte noen, men det du kommer med er altfor PK. Anonymkode: a20a5...6e8 Er nå personangrep veien å gå? Med hensyn til mitt syn på burkini, så vil man jo også kunne si at jeg ikke er politisk korrekt. Alt er relativt og tilsynelatende. Når jeg sier at muslimer ikke er en mer homogen gruppe enn andre trossamfunn, så har ikke det med politisk korrekthet å gjøre. Innenfor islam finnes det ulike trosoppfatninger, på lik linje som innenfor kristendommen (protestanter vs. katolikker eksempelvis). Like lite er det snakk om politisk korrekthet å erkjenne at miljøet og kulturen en person vokser opp hhv. lever i vil ha en påvirkning. Det samme gjelder utdanningsnivået. I dette tilfellet er ikke islam som sådan den utløsende årsak, men en betydelig bestanddel av et mer sammensatt problem hvor samtlige faktorer er flettet inn i hverandre og agerer sammen. Jeg er gjerne med på en meningsutveksling, men da fortrinnsvis uten at man ilegger andre motiver og meninger vedkommende potensielt ikke har.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå