AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #61 Skrevet 20. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Større krav til muslimer og mindre dilling. For eksempel hijabforbud i skolen, ikke tillate burkini og styrke integreringen av innvandrerkvinner gjennom pålagt norskkurs for oppholdstillatelse. Vi må tvinge de muslimske menn, vi kan ikke føye oss dem i et misforstått forsøk på toleranse. Det har ikke fungert de siste tjue årene. Anonymkode: a20a5...6e8 Du driver hjelpe meg denne tråden alene nesten, du. Og med en imponerende stor forakt for andre kulturer. Anonymkode: c5439...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #62 Skrevet 20. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du driver hjelpe meg denne tråden alene nesten, du. Og med en imponerende stor forakt for andre kulturer. Kutt ut personangrepene, så får du svar. Anonymkode: a20a5...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #63 Skrevet 20. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du driver hjelpe meg denne tråden alene nesten, du. Og med en imponerende stor forakt for andre kulturer. Anonymkode: c5439...5a4 Dette er mer et generelt spørsmål og ikke direkte myntet på deg, men er alle kulturer likestilte? Er en kultur hvor kvinner er mindre verdt enn menn en kultur man bør ha full respekt for? Hvor går grensen for hvilke kulturelle skikker og holdninger man skal legge til rette for? Anonymkode: 23328...482 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #64 Skrevet 20. juli 2016 Lurer forresten på hvor alle dere som ikke ser problemet med burkini osv. bor? På bygda? Et beskyttet tettsted? Jeg bor på Rosenhoff i Oslo, jeg startet barneskolen på Vestli. Jeg har over tredve års erfaring med denne problematikken som såvidt får komme frem i media. Jeg er kvinne. Jeg har mange muslimske venner og dess eldre jeg blir dess mer skremt blir jeg over holdningene til såkalte integrerte muslimer, andregenerasjonsinnvandrere osv. Den sosiale kontrollen i det somaliske og det pakistanske miljøet. Hvor kontrollert jenter egentlig er når de har muslimsk bakgrunn, selv de såkalt moderate er ekstreme sammenlignet med de etablerte vestlige verdier. Få opp øynene, folkens. Anonymkode: a20a5...6e8 8
Gjest Belle âme Skrevet 20. juli 2016 #65 Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går utover oss alle sammen. Å tillate noe slikt i offentlig, norsk skole er å gå på akkord med norske verdier og norsk kultur. Anonymkode: a20a5...6e8 Og kordan går det utover deg? Kan berre snakke for meg sjølv, det går overhode ikkje utover meg, og burkinien er ikkje "akkord med norske verdier og kultur." Det er eit klesplagg, litt meir stoff enn ein badedrakt. Storm i eit vassglas.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #66 Skrevet 20. juli 2016 2 minutter siden, Fireproof skrev: Og kordan går det utover deg? Kan berre snakke for meg sjølv, det går overhode ikkje utover meg, og burkinien er ikkje "akkord med norske verdier og kultur." Det er eit klesplagg, litt meir stoff enn ein badedrakt. Storm i eit vassglas. Det går utover meg fordi burkini representerer et skille mellom de rene og de urene. Burkini representerer en tankemåte som ikke burde tillates i Norge. Burkini representerer undertrykking av kvinner fra barnsben av. Jeg må nesten stille deg et spørsmål, hvorfor bryr du deg ikke om dette? Vil du at kvinner skal vokse opp med selvforakt, med en tro på at de fortjenere å bli voldtatt fordi de ikke dekker hele kroppen med tøy? Anonymkode: a20a5...6e8 8
tirben Skrevet 20. juli 2016 #67 Skrevet 20. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går utover meg fordi burkini representerer et skille mellom de rene og de urene. Burkini representerer en tankemåte som ikke burde tillates i Norge. Burkini representerer undertrykking av kvinner fra barnsben av. Jeg må nesten stille deg et spørsmål, hvorfor bryr du deg ikke om dette? Vil du at kvinner skal vokse opp med selvforakt, med en tro på at de fortjenere å bli voldtatt fordi de ikke dekker hele kroppen med tøy? Anonymkode: a20a5...6e8 Jeg synes du overdriver ganske mye. Jeg er enig med deg i en ting, og der er at hijab bør forbys på barneskolen. Men rent bortsett fra det synes jeg at det er viktigere at jentene lærer seg å svømme enn hva slags klær de har på seg i bassenget. Noen jenter deltar ikke i svømmeundervisningen dersom de må være avkledd. Dessuten så kjenner jeg personlig jenter som selv velger å ha på seg hijab når de blir ungdommer. Dette er ikke jenter som blir tvunget! Det vet jeg fordi foreldrene har fortalt meg at de er i mot det, og mor og søstre bruker ikke hijab. Da er det altså jentas eget valg å bruke dette klesplagg. Skal vi da forby det i et demokrati??
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #68 Skrevet 20. juli 2016 "Folk må få bestemme selv om de vil ha på burkini eller ikke" Tror dere det virkelig er slik det fungerer? Dette er mennesker som kommer fra sterkt kollektivistiske samfunn hvor man gjør som familien forventer, og ikke som en selv vil. Disse jentene har ikke noe valg. Jeg er i mot burkini. Æreskulturen knyttet til muslimske jenters seksualitet må brytes ned, og ikke opprettholdes. Anonymkode: 689bb...676 7
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. juli 2016 #69 Skrevet 20. juli 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Større krav til muslimer og mindre dilling. For eksempel hijabforbud i skolen, ikke tillate burkini og styrke integreringen av innvandrerkvinner gjennom pålagt norskkurs for oppholdstillatelse. Vi må tvinge de muslimske menn, vi kan ikke føye oss dem i et misforstått forsøk på toleranse. Det har ikke fungert de siste tjue årene. Anonymkode: a20a5...6e8 Nå vil jeg stille disse kravene til samtlige som søker opphold i Norge - uavhengig av etnisitet/nasjonaliet og religiøs overbevisning. Hva skoleverket angår så hadde jeg helst sett et totalforbud mot enhver form for religiøs symbolikk - det være seg burkini, Davidstjerne eller Jesus på korset. Skolen bør være et sted hvor barn riktignok lærer om religion og religionshistorie, men da fra et faglig ståsted, og med toleranse for fremmedtenkende som overordnet mål (men det er en annen diskusjon). Hvis jeg tillater et klesplagg som har sitt opphav i religiøs ritus, så åpner jeg samtidig tvangsmessig en dør for andre skikker og seder og dogmer fra andre religioner, feks. kreasjonisme fra kristenfundamentalister. Jeg er prinsipielt imot burkini. For det første opprettholder og forsterker den et kunstig skille ikke bare hva tro angår, men også kjønnene i seg selv. For det andre fordi jeg er imot religiøs symbolikk i den offentlige skolen fordi senest skolen bør være et sted hvor man lærer å innrette seg og at man ikke alltid kan få viljen sin For det tredje, man kan ikke bruke religiøs overbevisning som et skjold som verner en mot realitetene i det samfunnet man lever i.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #70 Skrevet 20. juli 2016 7 minutter siden, tirben skrev: Jeg synes du overdriver ganske mye. Det må du gjenre gjøre, men jeg synes alle dere som underdriver burkiniens (og hijabens) symboleffekt er rett ut dumme. Anonymkode: a20a5...6e8 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #71 Skrevet 20. juli 2016 8 minutter siden, tirben skrev: Dessuten så kjenner jeg personlig jenter som selv velger å ha på seg hijab når de blir ungdommer. Dette er ikke jenter som blir tvunget! Det vet jeg fordi foreldrene har fortalt meg at de er i mot det, og mor og søstre bruker ikke hijab. Da er det altså jentas eget valg å bruke dette klesplagg. Skal vi da forby det i et demokrati?? De er indoktrinerte. Hvorfor tror du så mange unge muslimer radikaliseres selv om foreldrene ikke er ekstreme islamister? Anonymkode: a20a5...6e8 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #72 Skrevet 20. juli 2016 2 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev: Nå vil jeg stille disse kravene til samtlige som søker opphold i Norge - uavhengig av etnisitet/nasjonaliet og religiøs overbevisning. Hva skoleverket angår så hadde jeg helst sett et totalforbud mot enhver form for religiøs symbolikk - det være seg burkini, Davidstjerne eller Jesus på korset. Skolen bør være et sted hvor barn riktignok lærer om religion og religionshistorie, men da fra et faglig ståsted, og med toleranse for fremmedtenkende som overordnet mål (men det er en annen diskusjon). Hvis jeg tillater et klesplagg som har sitt opphav i religiøs ritus, så åpner jeg samtidig tvangsmessig en dør for andre skikker og seder og dogmer fra andre religioner, feks. kreasjonisme fra kristenfundamentalister. Jeg er prinsipielt imot burkini. For det første opprettholder og forsterker den et kunstig skille ikke bare hva tro angår, men også kjønnene i seg selv. For det andre fordi jeg er imot religiøs symbolikk i den offentlige skolen fordi senest skolen bør være et sted hvor man lærer å innrette seg og at man ikke alltid kan få viljen sin For det tredje, man kan ikke bruke religiøs overbevisning som et skjold som verner en mot realitetene i det samfunnet man lever i. Flott innlegg! Og takk for interessante spørsmål rundt vanskelige problemstillinger i denne tråden. Anonymkode: 23328...482 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #73 Skrevet 20. juli 2016 3 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev: Nå vil jeg stille disse kravene til samtlige som søker opphold i Norge - uavhengig av etnisitet/nasjonaliet og religiøs overbevisning. Det er jo bare muslimene som trenger å bli stilt krav til. Kristne afrikanere, buddhistiske thaier - ingen av disse må tvangsintegreres. Anonymkode: a20a5...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #74 Skrevet 20. juli 2016 11 minutter siden, tirben skrev: Dessuten så kjenner jeg personlig jenter som selv velger å ha på seg hijab når de blir ungdommer. Dette er ikke jenter som blir tvunget! Det vet jeg fordi foreldrene har fortalt meg at de er i mot det, og mor og søstre bruker ikke hijab. Da er det altså jentas eget valg å bruke dette klesplagg. Skal vi da forby det i et demokrati?? Ja, om man blir stemplet som ei norsk hore som har seg selv å takke om man ikke går med hijab, hvem vil vel være det!?!? Best å få på hijaben "frivillig". Anonymkode: f85af...6da 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #75 Skrevet 20. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, om man blir stemplet som ei norsk hore som har seg selv å takke om man ikke går med hijab, hvem vil vel være det!?!? Best å få på hijaben "frivillig". Jeg tror dessverre at det er mange norske kvinner som ikke skjønner hvor sterk den sosiale kontrollen er. Når jeg leser/hører en norsk kvinne snakke om at jenter bruker hijaben frivillig så blir jeg både kvalm og skuffet. Anonymkode: a20a5...6e8 5
Chizue Skrevet 20. juli 2016 #76 Skrevet 20. juli 2016 Skulle gjerne ha hatt det selv.. Føler meg svært ukomfortabel med badedrakt/bikini og er gjerne den som har badeshorts + tskjorte på meg. Vet ikke jeg, liker bare ikke å vise meg halvnaken Selv om det heter "burkini" så kunne det heller ha hete noe annet, slik at de som vil, muslim eller ikke, kan ha dette på seg, uten at folk tenker "Du bor tross alt i Norge, du trenger ikke å dekke deg til!" Mye mulig flere jenter blir å ha svømming på skolen... Rett og slett pga pubertet og ting som skjer da 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #77 Skrevet 20. juli 2016 20 minutter siden, tirben skrev: Jeg synes du overdriver ganske mye. Jeg er enig med deg i en ting, og der er at hijab bør forbys på barneskolen. Men rent bortsett fra det synes jeg at det er viktigere at jentene lærer seg å svømme enn hva slags klær de har på seg i bassenget. Noen jenter deltar ikke i svømmeundervisningen dersom de må være avkledd. Dessuten så kjenner jeg personlig jenter som selv velger å ha på seg hijab når de blir ungdommer. Dette er ikke jenter som blir tvunget! Det vet jeg fordi foreldrene har fortalt meg at de er i mot det, og mor og søstre bruker ikke hijab. Da er det altså jentas eget valg å bruke dette klesplagg. Skal vi da forby det i et demokrati?? Jeg er sterkt uenig. Hijab er som regel et vakkert klesplagg som mange kvinner ynder å benytte uten at dette har verken med religiøs symbolikk eller beskyttelse mot overgrep å gjøre. Jeg er mer usikker når det gjelder heldekkende plagg som burka og niqab, men kun fordi kvinnene bør kunne identifisere seg på skolen. En løsning kunne være identifikasjon via fingeravtrykk når dette kreves (f.eks. ved eksamener). Også de som ønsker å benytte disse plaggene, må respekteres. Anonymkode: 02898...49a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #78 Skrevet 20. juli 2016 4 minutter siden, Chibi skrev: Skulle gjerne ha hatt det selv.. Føler meg svært ukomfortabel med badedrakt/bikini og er gjerne den som har badeshorts + tskjorte på meg. Vet ikke jeg, liker bare ikke å vise meg halvnaken Selv om det heter "burkini" så kunne det heller ha hete noe annet, slik at de som vil, muslim eller ikke, kan ha dette på seg, uten at folk tenker "Du bor tross alt i Norge, du trenger ikke å dekke deg til!" Mye mulig flere jenter blir å ha svømming på skolen... Rett og slett pga pubertet og ting som skjer da Skjerp deg. Å gå med burkini/hijab handler ikke om sjenanse. Anonymkode: a20a5...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #79 Skrevet 20. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Også de som ønsker å benytte disse plaggene, må respekteres. Du vil respektere en dogmatisk undertrykking av kvinner? Herregud. Anonymkode: a20a5...6e8 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #80 Skrevet 20. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du vil respektere en dogmatisk undertrykking av kvinner? Herregud. Anonymkode: a20a5...6e8 Nei, slett ikke. Jeg vil kun respektere kvinnenes valg av klesplagg. Anonymkode: 02898...49a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå