AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #41 Skrevet 2. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, sure drikker som kaffe og te misfarger tenner og da spesielt juice og brus gir syreangrep som har sendt mange unge til tannlegen i svært tidlig alder feks med ofte uopprettelige skader. Det er ikke bare tennene som lider under dårlig syre base miljø, man kan få magesår og mange sykdommer, og kreftceller har mye dårligere vekstvilkår i basisk miljø enn i surt, sukker og hvetemel forsurer kroppen, og mange kan måle for sur urin. For å nevne det mest innlysende. Trening virker også basisk på kroppen. Anonymkode: 3d412...7a9 Du svarte ikke på spørsmålet. Syreskader på tenner handler ikke om syre-/basebalanse i kroppen. Det kan man enkelt regulere selv gjennom tannhygiene, samt å unngå smånipping til syreholdige drikker hele tiden. Dette oppstår ikke ved god tannhygiene og definerte måltider gjennom dagen. Spyttkjertlene sørger for å nøytralisere syre i munnhulen. Magesår kommer enten av infeksjon med helicobacter pylori eller av langvarig forhøyet kortisol (duodenalt stress-ulcer). Disse kan forverres av kosthold, men det er fordi dette stimulerer til økt syresekresjon fra celler i magesekken (du er vel klar over at pH i magesekken er uhyre lav?). Kreftceller vokser i akkurat samme miljø som omkringliggende celler, og får sin blodforsyning av blod med pH 7.4 som alt annet i kroppen. At de vokser dårligere i et basisk miljø er helt riktig - det gjelder også for friske celler. Men det samme gjelder om "miljøet" er for surt. Blod er lett alkalisk. Hvordan mener du at surhetsgraden rundt kreftceller endres gjennom kosthold? Hverken sukker eller hvetemel forsurer kroppen. Sukker brytes ned til glucose, som intracellulært brukes til å generere ATP, som er kroppens drivstoff. Hvetemel brytes ned av bl. a. pancreatisk amylase. Friske mennesker har godt av å spise hvetemel. Menneskeheten overlevde på hvete gjennom store deler av historien. Hva mener du med at trening virker basisk på kroppen? Endrer det pH i blodet? Da må vi i så fall advare folk mot å trene. Metabolsk acidose og alkalose er alvorlige og dødelige forstyrrelser i syre-/basebalansen. Det kommer ikke av kosthold. Anonymkode: 15546...749 13
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #42 Skrevet 2. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. vestlig medisin er gode på liv/død problematikk, å redde noen i akutte situasjoner. Men å forebygge, det kan ikke vestlig medisin. F.eks mnår en person har fått diabetes 2, som er en livsstilsykdom, gir dere vedkommende medisiner han eller hun gjerne må gå på resten av livet, istedenfor å lage en kostholds og mosjonsplan. Diabetes 2 kan reverseres med ett kost og regelmessig bevegelse, men dere gir de medisiner, som gjerne har endel bivirkninger, som kan føre til nye ub alanser i kroppen.Samme med høyt blodtrykk. Det er ALT for mange som får på blodtrykksmediisner som skulle heller hatt en kostholds/mosjonsplan. Blodfortynnende er også en kjip medisin å begynne på, da den forsurer blodet ( selv om den også gjør blodet tynnere, f.eks for slagpasienter etc ), men disse medisinene er skadelige på sikt, de tærer veldig på lever og nyrer. Alle medisiner er toxic for kroppen, dvs har en syreeffekt på kroppen. Anonymkode: 53754...612 Du fortsetter å lyve, ser jeg? Diabetes mellitus type 2 kan ikke reverseres, men den kan kontrolleres. Noen kan holde symptomer i sjakk gjennom kosthold, men de blir ikke friske. Noen må medisineres for å unngå at sykdommen utvikler seg. Alle diabetespasienter - absolutt alle - får tilbud om kostholdsveiledning, diett og mosjon, og oppfordres til å være fysisk aktive, gå ned i vekt om nødvendig, og å følge en diett. For noen er det ikke nok, og medisiner forlenger livet deres og øker livskvalitet. Livsstilsomlegging er alltid første tiltak ved forhøyet blodtrykk med mindre det er kritisk høyt. Man medisinerer ikke for moro skyld. Alternativet til blodfortyndende medisiner er å dø. Synes du oppriktig at det er et bedre alternativ? "Toxic" betyr giftig - ikke "har syreeffekt for kroppen" - hvilket det jo også er en løgn å påstå er et fellestrekk ved medisiner. Anonymkode: 15546...749 13
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #43 Skrevet 2. juli 2016 Er fremdeles ikke enig i noe av det du sier, hvetemel feks førte til epidimier av psykose under børskrakket i 29, fordi så mange spiste kun det, da det var det eneste tilgjengelige. Dette er dokumentert. Fakta er at ernæring ikke er utforsket felt i det helet tatt, du tar kun opp enkelte ting jeg skriver og tar det helt ut av sammenheng. Jo kroppen kan være forsuret og en forsuret kropp gir letter grobunn for en rekke sykdommer, samtidig som industrialisert hvetemel er så og si strippet for næringsstoffer pga metodene i moderne jordbruk. Men det blir alt sammen alt alt alt for lang diskusjon til at jeg vil ta for meg punkt for punkt av dine hevdelser kl 4 om natta. Eller faktisk halv fem da. Anonymkode: 3d412...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #44 Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er fremdeles ikke enig i noe av det du sier, hvetemel feks førte til epidimier av psykose under børskrakket i 29, fordi så mange spiste kun det, da det var det eneste tilgjengelige. Dette er dokumentert. Fakta er at ernæring ikke er utforsket felt i det helet tatt, du tar kun opp enkelte ting jeg skriver og tar det helt ut av sammenheng. Jo kroppen kan være forsuret og en forsuret kropp gir letter grobunn for en rekke sykdommer, samtidig som industrialisert hvetemel er så og si strippet for næringsstoffer pga metodene i moderne jordbruk. Men det blir alt sammen alt alt alt for lang diskusjon til at jeg vil ta for meg punkt for punkt av dine hevdelser kl 4 om natta. Eller faktisk halv fem da. Anonymkode: 3d412...7a9 Det spiller ingen rolle om du er enig eller ikke så lenge du baserer deg på løgn, manglende kunnskap og feilaktige premisser. Jeg har ikke tatt noe ut av sammenheng. Ernæring er et stort fagfelt som det er gjort mye forskning på, og det er et felt som utvikler seg i stort tempo. Ikke lyv om dette, er du snill. Hva mener du egentlig med en forsuret kropp? Det gir ikke noen mening.... Og psykose av hvetemel - nå ga du meg en god latter!!!!! Anonymkode: 15546...749 13
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #45 Skrevet 2. juli 2016 Jeg sa feks at trening virker basisk på kroppen, ikke at blodet blir akutt basisk så du skal dø av det. Du er virkelig uhyre arrogant, men det er ikke uvanlig i din yrkesgruppe, og det er virkelig bare ikke et veldig sjarmerende trekk ved leger. Det forundrer meg at dere er så vitenskapstro, men så skeptisk til all forskning som er ny eller motsier legemiddelindustrien og 50 talls paradigmet deres. Det er snart 70 år siden 50 tallet nå. Anonymkode: 3d412...7a9 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #46 Skrevet 2. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa feks at trening virker basisk på kroppen, ikke at blodet blir akutt basisk så du skal dø av det. Du er virkelig uhyre arrogant, men det er ikke uvanlig i din yrkesgruppe, og det er virkelig bare ikke et veldig sjarmerende trekk ved leger. Det forundrer meg at dere er så vitenskapstro, men så skeptisk til all forskning som er ny eller motsier legemiddelindustrien og 50 talls paradigmet deres. Det er snart 70 år siden 50 tallet nå. Anonymkode: 3d412...7a9 Hva mener du da med at det virker basisk for kroppen? Det finnes ikke noe "50-tallsparadigme." Medisinfaget på 50-tallet var utrolig primitivt i forhold til dagens helsevesen. Ny forskning implementeres så snart den har berettiget sin plass i medisinen og kan omsettes i forsvarlig klinisk behandling. Enten vet du utrolig lite om medisinfaget, eller så lyver du. Anonymkode: 15546...749 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #47 Skrevet 2. juli 2016 Ja du leste faktisk riktig , å kun spise hvete øker sjansen betraktelig for psykose for de menneskene som ikke klarer å spalte hvete om til essensielle aminosyrer i tarmen, men får en opphopning av peptider istedet. Dette kan påvises i urinen og selvom du ikke vet om det finnes det et eget labaratorium i asker som tester urin for opphopning av peptider. Anonymkode: 3d412...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #48 Skrevet 2. juli 2016 Også den taktikken din, ikke lyv om dette er du snill. Et ord til, det blir det siste; patetisk. Anonymkode: 3d412...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #49 Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja du leste faktisk riktig , å kun spise hvete øker sjansen betraktelig for psykose for de menneskene som ikke klarer å spalte hvete om til essensielle aminosyrer i tarmen, men får en opphopning av peptider istedet. Dette kan påvises i urinen og selvom du ikke vet om det finnes det et eget labaratorium i asker som tester urin for opphopning av peptider. Anonymkode: 3d412...7a9 Og her kommer du trekkende med en patologi - altså kan du ikke generalisere dette til å gjelde normale, friske mennesker. Synes du dette er en redelig måte å argumentere på? Anonymkode: 15546...749 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #50 Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Også den taktikken din, ikke lyv om dette er du snill. Et ord til, det blir det siste; patetisk. Anonymkode: 3d412...7a9 Nå r du beviselig lyver må man da kunne påpeke det? Du påstår at skolemedisinen kun behandler symptomer - det er en løgn. Du påstår at man settes på medisinering for høyt blodtrykk uten at man har forsøkt livsstilsomlegging - det er en løgn. Du påstår at diabetes mellitus type 2-pasienter kun blir medisinert, og at man ikke først prøver å regulere og kontrollere sykdommen gjennom kosthold, mosjon og vektnedgang - dette er løgn. Du påstår at medisinfaget i dag henger igjen på 50-tallet - det er en løgn. Du påstår at ny forskning ikke implementeres faglig - det er en løgn. Skal vi fortsette? Anonymkode: 15546...749 12
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #51 Skrevet 2. juli 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå r du beviselig lyver må man da kunne påpeke det? Du påstår at skolemedisinen kun behandler symptomer - det er en løgn. Du påstår at man settes på medisinering for høyt blodtrykk uten at man har forsøkt livsstilsomlegging - det er en løgn. Du påstår at diabetes mellitus type 2-pasienter kun blir medisinert, og at man ikke først prøver å regulere og kontrollere sykdommen gjennom kosthold, mosjon og vektnedgang - dette er løgn. Du påstår at medisinfaget i dag henger igjen på 50-tallet - det er en løgn. Du påstår at ny forskning ikke implementeres faglig - det er en løgn. Skal vi fortsette? Anonymkode: 15546...749 Du svarte en annen anonym bruker, jeg skrev tidligere i tråden, men våknet igjen. Nei, det blir ALT FOR RASKT foreslått medisiner til folk som IKKE har fått tilbud om noe kostholdsplan/mosjonsplan, for sånn opererer dere leger. Hele systemet deres er basert på medisiner, medisiner man begynner på, og som mange gjerne må ta livet ut. Og det stille jeg et spørsmål til. Jeg har sett mange bli ødelagte av medisiner, og den forskningen dere drar frem hver bidige gang, henger ikke alltid på greip, fordi du vet godt som meg at har en person først fått godkjent "sin" medisin, er det sjeldent den blir trukket ifra markedet, selv om den kan gi alvorlige bivirkninger. Det handler mye om status og prestisje i dine kretser, ikke helse. Den andre anonyme brukeren du svarte , har gode poenger. Du bruker hersketeknikk når du kaller det løgn, når andre har en annen mening enn deg. Du henger i fortida med mange av tankene dine, da ernæring kommer til å bli den nye medisinen. Anonymkode: 53754...612 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #52 Skrevet 2. juli 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du da med at det virker basisk for kroppen? Det finnes ikke noe "50-tallsparadigme." Medisinfaget på 50-tallet var utrolig primitivt i forhold til dagens helsevesen. Ny forskning implementeres så snart den har berettiget sin plass i medisinen og kan omsettes i forsvarlig klinisk behandling. Enten vet du utrolig lite om medisinfaget, eller så lyver du. Anonymkode: 15546...749 Ernæring kan forandre DNA. Mat er informasjon for cellene våre. Du har mye å lære... Anonymkode: 53754...612 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #53 Skrevet 2. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa feks at trening virker basisk på kroppen, ikke at blodet blir akutt basisk så du skal dø av det. Du er virkelig uhyre arrogant, men det er ikke uvanlig i din yrkesgruppe, og det er virkelig bare ikke et veldig sjarmerende trekk ved leger. Det forundrer meg at dere er så vitenskapstro, men så skeptisk til all forskning som er ny eller motsier legemiddelindustrien og 50 talls paradigmet deres. Det er snart 70 år siden 50 tallet nå. Anonymkode: 3d412...7a9 Veldig bra svar. Anonymkode: 53754...612
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #54 Skrevet 2. juli 2016 Det kan ikke bli feil å tilsette vitaminer og mineraler til springvann. Vannet blir mye bedre også, jeg syns det smaker fantastisk, særlig når sitronene er så modne at de blir litt søte. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa feks at trening virker basisk på kroppen, ikke at blodet blir akutt basisk så du skal dø av det. Du er virkelig uhyre arrogant, men det er ikke uvanlig i din yrkesgruppe, og det er virkelig bare ikke et veldig sjarmerende trekk ved leger. Det forundrer meg at dere er så vitenskapstro, men så skeptisk til all forskning som er ny eller motsier legemiddelindustrien og 50 talls paradigmet deres. Det er snart 70 år siden 50 tallet nå. Anonymkode: 3d412...7a9 Hvem er det du tror er lege her? Anonymkode: 7816d...021 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #55 Skrevet 2. juli 2016 Her var det mange konspirasjoner samlet på ett sted. Imponert over at noen gidder å ta diskusjonen med alternative medisinere. Anonymkode: a37ac...396 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #56 Skrevet 2. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har jobbet med ernæring, så vet du også at det du spiser og drikker ikke regulerer pH-balansen internt i kroppen. "Rensing" er en naturlig funksjon som tilligger lever og nyrer, og dersom disse fungerer normalt, trenger man ikke å rense noe som helst. Om lever eller nyrer ikke fungerer normalt trenger man medisinsk behandling, og ikke sitronvann eller rensekurer. Hvis du ikke vet dette, kan du umulig ha "jobbet med ernæring" i noen sammenheng som krever noen som helst kunnskap om det. Anonymkode: 15546...749 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fortell meg hva som er mekanismen som forskyver Henderson-Hasselbalchs ligning ved inntak av sitronvann, da? I hvilken retning forskyves den? Hva mener du er normale svingninger for pH i blod? Skal vi minne deg på kalde fakta? Se her: pH=pKa(H2CO3) + log-10 (HCO3- / H2CO3) Jeg er nok ikke så vranglært. Fortell meg nå hvordan sitronvannet forskyver bufferligningen. Jeg venter i spenning! Anonymkode: 15546...749 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke sagt at hva vi spiser ikke påvirker kroppen. Jeg sier at det ikke har noen effekt på syre-/basebalansen (i hvert fall ikke på den måten dere tror). Kroppen trenger visse basale stoffer for å opprettholde normale funksjoner. Dette får vi primært gjennom mat og drikke. pH-balansen reguleres ikke av næringsinntak. Det er en myte som er skapt av noen som vil ha pengene dine. Å si at skolemedisinen ikke er opptatt av ernæring er løgn. Ernæring er en forutsetning for god helse - men i seg selv ikke noen kur. Hva mener du egentlig med dette? Anonymkode: 15546...749 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Visst er vi mer enn fysikk. Men det vi kan observere og måle, det kan vi systematisere og forstå. Resten må vi avdekke gradvis gjennom en økende forståelse basert på den systematikken, slik at vi kan finne måter å observere, måle og systematisere. Vi kan ikke bare gå ned i fjæra og føle. Hva prøver du å si? Anonymkode: 15546...749 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er egentlig rørende hvor lite du forstår om kroppens funksjoner. pH-balansen reguleres gjennom en rekke buffersystemer, og selv uhyre små avvik korrigeres effektivt og raskt - ellers hadde vi dødd. Det er ikke slik at du kan sammenligne en menneskekropp med et akvarium. Fødemidler med lav eller høy surhetsgrad går ikke uforandret fra mage og tarm over i blodbanen. En rekke kompliserte biokjemiske prosesser bryter mage og tarminnhold ned til ulike kjemiske sammensetninger, og nyttiggjør seg disse på ulike måter. pH-verdien til disse endrer seg for hvert steg, og pH-verdien i blodet er helt konstant. For å opprettholde dette, varierer derimot pH-nivåene i det kroppen kvitter seg med. Urin f. eks. har store svingninger (fra ca. 3.5 til 8.0 - i blant helt opp mot 11.3). Om du vil sammenligne menneskekropper med akvarier må du betrakte væsken i kroppen som vannet, og cellene som fisk. Strengt tatt er vi organismer som bærer med seg et lite hav (natrium) som små kaliumfylte sekker (celler) svømmer rundt i. Dette havet har en masse mekanismer som sørger for at pH-verdien reguleres til en konstant. Ingen ting tilsettes vannet direkte, men passerer en rekke filtre og prosesser. Anonymkode: 15546...749 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ngen har noensinne benektet at en pasients diett er en viktig faktor i tilfriskningen. Den er en forutsetning for en vellykket behandling. Ja, hele kroppen henger sammen - men du forstår ikke helt på hvilken måte. Anonymkode: 15546...749 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med et surt miljø? Fortell meg typisk pH-verdi i blodet til en tung kaffedrikker. Jeg er spent! Anonymkode: 15546...749 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der er en seiglivet løgn. Der årsaken til en lidelse kan elimineres, gjør vi det. Eller mener du at vi gir smertelindring i stedet for antibiotika ved infeksjoner? At vi ikke drenerer puss fra abscesser, ikke fjerner kronisk forstørrede mandler, gir morfin i stedet for utblokking av tette kransarterier og masserer brudd i stedet for å føyse sammen og stabilisere bruddflatene? Der vi kjenner årsaken, behandler vi den. Der vi ikke kjenner årsaken kan vi gså gi god behandling, og noen ganger kurere, i det minste sørge for at pasienten overlever og har det så greit som mulig inntil han eller hun har gjennomgått det kritiske forløpet og kan begynne en rekonvalesensperiode. Kroppen er en helhet. For å forstå den helheten må man vite hvordan hver enkelt del fungerer, og hvordan disse delene fungerer sammen. Jeg synes det er trist at dere lyver om hva medisinfaget driver med. Anonymkode: 15546...749 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du fortsetter å lyve, ser jeg? Diabetes mellitus type 2 kan ikke reverseres, men den kan kontrolleres. Noen kan holde symptomer i sjakk gjennom kosthold, men de blir ikke friske. Noen må medisineres for å unngå at sykdommen utvikler seg. Alle diabetespasienter - absolutt alle - får tilbud om kostholdsveiledning, diett og mosjon, og oppfordres til å være fysisk aktive, gå ned i vekt om nødvendig, og å følge en diett. For noen er det ikke nok, og medisiner forlenger livet deres og øker livskvalitet. Livsstilsomlegging er alltid første tiltak ved forhøyet blodtrykk med mindre det er kritisk høyt. Man medisinerer ikke for moro skyld. Alternativet til blodfortyndende medisiner er å dø. Synes du oppriktig at det er et bedre alternativ? "Toxic" betyr giftig - ikke "har syreeffekt for kroppen" - hvilket det jo også er en løgn å påstå er et fellestrekk ved medisiner. Anonymkode: 15546...749 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det spiller ingen rolle om du er enig eller ikke så lenge du baserer deg på løgn, manglende kunnskap og feilaktige premisser. Jeg har ikke tatt noe ut av sammenheng. Ernæring er et stort fagfelt som det er gjort mye forskning på, og det er et felt som utvikler seg i stort tempo. Ikke lyv om dette, er du snill. Hva mener du egentlig med en forsuret kropp? Det gir ikke noen mening.... Og psykose av hvetemel - nå ga du meg en god latter!!!!! Anonymkode: 15546...749 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du da med at det virker basisk for kroppen? Det finnes ikke noe "50-tallsparadigme." Medisinfaget på 50-tallet var utrolig primitivt i forhold til dagens helsevesen. Ny forskning implementeres så snart den har berettiget sin plass i medisinen og kan omsettes i forsvarlig klinisk behandling. Enten vet du utrolig lite om medisinfaget, eller så lyver du. Anonymkode: 15546...749 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og her kommer du trekkende med en patologi - altså kan du ikke generalisere dette til å gjelde normale, friske mennesker. Synes du dette er en redelig måte å argumentere på? Anonymkode: 15546...749 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå r du beviselig lyver må man da kunne påpeke det? Du påstår at skolemedisinen kun behandler symptomer - det er en løgn. Du påstår at man settes på medisinering for høyt blodtrykk uten at man har forsøkt livsstilsomlegging - det er en løgn. Du påstår at diabetes mellitus type 2-pasienter kun blir medisinert, og at man ikke først prøver å regulere og kontrollere sykdommen gjennom kosthold, mosjon og vektnedgang - dette er løgn. Du påstår at medisinfaget i dag henger igjen på 50-tallet - det er en løgn. Du påstår at ny forskning ikke implementeres faglig - det er en løgn. Skal vi fortsette? Anonymkode: 15546...749 Får en merkelig følelse av deja vu når jeg leser disse innleggene. Man får ikke engang snakke om sitronvann før noen skal komme og ødelegge. Jeg har uthevet det jeg mener er, eller grenser til hersketeknikker, og som går igjen i andre innlegg. Anonymkode: 7816d...021 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #57 Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Får en merkelig følelse av deja vu når jeg leser disse innleggene. Man får ikke engang snakke om sitronvann før noen skal komme og ødelegge. Jeg har uthevet det jeg mener er, eller grenser til hersketeknikker, og som går igjen i andre innlegg. Anonymkode: 7816d...021 Som går igjen i andre innlegg over hele forumet, som at "du lyver", "du er kunnskapsløs", bruker "vi", maser på mot-debattant om å forklare i det uendelige, avsporer diskusjonen etc..... Anonymkode: 7816d...021 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #58 Skrevet 2. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får en merkelig følelse av deja vu når jeg leser disse innleggene. Man får ikke engang snakke om sitronvann før noen skal komme og ødelegge. Jeg har uthevet det jeg mener er, eller grenser til hersketeknikker, og som går igjen i andre innlegg. Anonymkode: 7816d...021 Men hvis sitronvann er så helsebringende, så kunne dere kanskje svare på hvilke "rensemekanismer" det har (hva er det det renser?) og hvordan denne påståtte forskyvningen av surhetsgrad foregår? Anonymkode: 15546...749 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #59 Skrevet 2. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som går igjen i andre innlegg over hele forumet, som at "du lyver", "du er kunnskapsløs", bruker "vi", maser på mot-debattant om å forklare i det uendelige, avsporer diskusjonen etc..... Anonymkode: 7816d...021 Så når man blir kalt for en "vitenskapstulling," så får man ikke lov til å besvare de (feilaktige) påstandene som fremmes? Jeg ba om en redegjørelse for påstander, og fikk en skyllebøtte, som att på til inneholdt en masse faktafeil. Det er strengt tatt ikke jeg som har stått for avsporingene. Jeg vil egentlig bare vite hva mekanismene bak dette sitronvannets påståtte egenskaper er. Anonymkode: 15546...749 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #60 Skrevet 2. juli 2016 Siden jeg allikevel blir beskyldt for avsporinger kan vi jo like gjerne gå litt dypere inn i påstanden om at man bare er opptatt av å medisinere. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du svarte en annen anonym bruker, jeg skrev tidligere i tråden, men våknet igjen. Nei, det blir ALT FOR RASKT foreslått medisiner til folk som IKKE har fått tilbud om noe kostholdsplan/mosjonsplan, for sånn opererer dere leger. Hele systemet deres er basert på medisiner, medisiner man begynner på, og som mange gjerne må ta livet ut. Og det stille jeg et spørsmål til. Anonymkode: 53754...612 Fra norsk legemiddelhåndbok: Høyt blodtrykk, T8.1: http://legemiddelhandboka.no/Terapi/11340 Behandling Ikke‑medikamentell: Denne behandlingen danner basis i all blodtrykksbehandling. Ved lav samlet risiko (se ) bør ikke-medikamentell behandling alene prøves i 3–9 måneder. Viktigst er røykestopp fordi det reduserer den totale risiko. Inntak av salt bør reduseres, spesielt hos personer med stort saltforbruk. En del hypertonikere er saltsensitive, dette gjelder ofte personer med overvekt og insulinresistens. En periode med kraftig saltrestriksjon kan være et forsøk verdt. Det er usikkert om høyt inntak av kalium kan forebygge utvikling av høyt blodtrykk. Vektreduksjon gir effektiv blodtrykksreduksjon hvis det foreligger overvekt og er spesielt gunstig ved sentral fedme og ved diabetes. Vektreduksjon kan også i seg selv redusere graden av proteinuri, selv ved uendret blodtrykk. Normalvektige bør likeledes motiveres til å unngå vektøkning. Fysisk aktivitet er gunstig. Redusert stillesitting og en halvtimes rask gange med puls til 130 per minutt tre til fem ganger i uken kan redusere blodtrykket. Mange hypertonikere har aterotrombogent syndrom. Dette medfører ved siden av blodtrykksforhøyelse også insulinresistens, nedsatt fibrinolyse, kombinert hyperlipidemi og overvekt. Kostendring er her viktig med redusert inntak av fett (maksimalt 30 % av energiinntak og minst mulig mettet fett) og sukker. Inntaket av frukt og grønnsaker bør økes. Alkohol kan øke blodtrykket. Derfor bør inntaket hos hypertonikere ikke overstige 10–20 g etanol per dag (dvs. 1–2 alkoholenheter). Kort tid etter inntak av selv moderate alkoholmengder fås imidlertid vasodilatasjon som kan øke risikoen for ortostatisk hypotensjon ved bruk av blodtrykkssenkende midler. Diabetes mellitus: http://legemiddelhandboka.no/Terapi/318566?expand=1 T3.1.3 Behandling Behandlingsmål Behandlingsmålene er anbefalte mål som kan redusere risikoen for akutte komplikasjoner og utvikling av senkomplikasjoner samt sikre best mulig livskvalitet hos personer med diabetes. God blodglukosekontroll reduserer forekomsten av mikrovaskulære komplikasjoner og kan også ha gunstig effekt på aterosklerotiske komplikasjoner. Det må gjøres en avveining mellom den reelle medisinske gevinsten og den individuelle belastningen det medfører å nå et bestemt behandlingsmål. En sentral utfordring blir å hjelpe pasienten til å mestre behandlingen og derved forebygge utviklingen av senkomplikasjoner. Samtidig må man avgrense de psykologiske problemene som kan følge av sykdommen og behandlingen. Dette krever styrking av pasientens evne og motivasjon til å gjennomføre de daglige behandlingstiltakene. Et nært og tillitsfullt samarbeid mellom behandler og pasient er en forutsetning for å lykkes. De behandlingsverktøyene som tas i bruk må individualiseres. Hos eldre må man vurdere behandlingsmålene i relasjon til forventet levealder og livskvalitet. Generelt vil en HbA1c på < 9 % som oftest hindre symptomer på hyperglykemi. Hos barn og ungdom må man som oftest akseptere noe høyere verdier for HbA1c, og behandlingsmålet vil ofte være < 7,0 - 7,5 %. Behandlingsmål ved type 2-diabetes vil for mange være 7,0 % eller lavere. Kosthold ved diabetes Selv om hovedprinsippet er at kosten ved diabetes er svært lik vanlig anbefalt normalkost, er det fornuftig å gjøre noen justeringer. Hovedprinsippene er reduksjon av hurtigvirkende karbohydrater og redusert energiinntak hos overvektige. Fordi hjerte- og karsykdommer er en hovedårsak til sykelighet og økt dødelighet ved diabetes er «hjertevennlig» kost viktig. Lite mettet fett og mye grønnsaker kan redusere LDL-kolesterol og triglyserider og sannsynligvis redusere oksidativt stress. Hovedprinsippene er: Flere (4–5) mindre måltider er ofte lettere å håndtere enn færre større måltider. Flere (4–5) mindre måltider er ofte lettere å håndtere enn færre større måltider. Inntaket av hurtige karbohydrater som sukker bør begrenses betydelig. Likeså bør stivelsesholdige næringsmidler som kokte poteter, fint brød, pasta og ris brukes i moderate mengder. Kunstige søtningsmidler kan brukes fritt. Sorbitol og andre alternative energiholdige søtningsmidler har ingen plass i kosten. Forsiktig søtning med vanlig sukker kan være like bra, spesielt hos normalvektige God normalkost med moderat fettinntak (30–35 % eller mindre av energien fra fett, inklusiv en økt andel av mono‑ og flerumettet fett), tilstrekkelig inntak av protein, vitaminer og mineraler. Kosten bør inneholde mye uraffinerte korn og kornprodukter med et høyt innhold av kostfiber. Tilstrekkelig energitilførsel ved type 1-diabetes, energiredusert kost ved overvekt (oftest type 2-diabetes). Et kosthold basert på lavt karbohydratinnhold og øket fett- og proteininnhold, såkalt lavkarbokosthold, er vist å være like effektivt for personer med BMI > 30 for å oppnå vektreduksjon som andre dietter hos personer uten diabetes. Langtidseffekten på lipider og vekt er imidlertid ikke studert. Det er derfor usikkerhet rundt fremtidige negative helseeffekter. Inntaket av hurtige karbohydrater som sukker bør begrenses betydelig. Likeså bør stivelsesholdige næringsmidler som kokte poteter, fint brød, pasta og ris brukes i moderate mengder. God normalkost med moderat fettinntak (30–35 % eller mindre av energien fra fett, inklusiv en økt andel av mono‑ og flerumettet fett), tilstrekkelig inntak av protein, vitaminer og mineraler. Kosten bør inneholde mye uraffinerte korn og kornprodukter med et høyt innhold av kostfiber. Tilstrekkelig energitilførsel ved type 1-diabetes, energiredusert kost ved overvekt (oftest type 2-diabetes). Et kosthold basert på lavt karbohydratinnhold og øket fett- og proteininnhold, såkalt lavkarbokosthold, er vist å være like effektivt for personer med BMI > 30 for å oppnå vektreduksjon som andre dietter hos personer uten diabetes. Langtidseffekten på lipider og vekt er imidlertid ikke studert. Det er derfor usikkerhet rundt fremtidige negative helseeffekter. Kunstige søtningsmidler kan brukes fritt. Sorbitol og andre alternative energiholdige søtningsmidler har ingen plass i kosten. Forsiktig søtning med vanlig sukker kan være like bra, spesielt hos normalvektige. Fysisk aktivitet Alle med diabetes anbefales 30 minutter med rask gange (eller tilsvarende) minst fem ganger per uke. Muskelbruk reduserer insulinbehovet, kan bedre blodglukosekontrollen og lette vektreduksjon ved diabetes. Alle som bruker insulin må ta hensyn til fysisk aktivitet ved å ta mindre insulin rett før og ofte etter fysiske anstrengelser, eller spise ekstra. Effekten av fysisk aktivitet på blodglukose kan vare lenge, ofte 12–24 timer. Egenomsorg Diabetes krever hos mange hyppig kontroll og justering av behandlingen. Hovedansvaret for behandlingen ligger hos personen med diabetes selv, med tilstrekkelig støtte og hjelp fra helsepersonell. Alle som behandles med insulin eller perorale antidiabetika må få tilstrekkelig opplæring i bruken av legemidlene og praktiske ferdigheter som egenmåling av blodglukose og injeksjonsteknikk. Er man bare opptatt av at pasienter skal få mest mulig medisiner? Anonymkode: 15546...749 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå