AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #161 Skrevet 4. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er et diffust og innholdsløst begrep som kun brukes på denne uspesifikke måten av alternativmiljøer og useriøse terapeuter med ikke-dokumenterbar behandlingsfilosofi og -praksis. Ikke tenk mer på det. Anonymkode: 15546...749 Jeg synes det er oppsiktsvekkende hvis du er lege med sånne holdninger. Er du klar over hvor mange leger som etterhvert beveger seg i mer alternativ retning? Holistiske leger ( holisme fra gresk: holos, betyr : hel ), som behandler HELE kroppen som en enhet, ikke kommer med sånne uttalelser som du gjør her, der du forakter andre som ikke har samme syn som deg selv , fordi de ikke har lest "fagbøkene" du leste for så og så mange år siden, og som i mange tilfeller er utdaterte. Som ser at endel av deres "behandlinger" ikke hjelper pasientene, men tvert imot kun er med på å finansiere legemiddelindustrien. Finnes flere leger, mange i USA f.eks fra de beste universitetene fra bl.a Yale og Harvard, sflere fra Europa også, som nå står frem som holistiske leger, og som kritiserer bransjen du er endel av. En ting til : selv om noe ikke er dokumentert, betyr det ikke automatisk at det ikke virker. Det er mye her i verden som er udokumentert, men som allikevel eksisterer...Noe å tenke på. Verden er ikke så firkantet som du skal ha den til der alt er 2+2 = 4. Anonymkode: 53754...612 2
Gjest Kaida Skrevet 4. juli 2016 #162 Skrevet 4. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor svarer du bare med "hvis man får kreft" ? Jeg nevnte ikke kreft, jeg nevnte når man fjerner kuler som ikke er kreft, som hadde vært unædvendig å fjerne. Folk som får beskjed om å fjerne eggsokker og livmor f.eks, galskap spør du meg, da det er viktige organer som består av en helhet. Hørte forøvrig nettopp om helt ny forskning på hvor sterk placebo effekten er. Den forbigår vitenskapen. Du og endel andre her, henger helt etter... Anonymkode: 53754...612 Så det er greit med vitenskap og forskning så lenge resultatet av den kan tyde på noe du liker da? Vet ikke helt hva du mener når du sier at "den forbigår vitenskapen".
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #163 Skrevet 4. juli 2016 2 minutter siden, Kaida skrev: Så det er greit med vitenskap og forskning så lenge resultatet av den kan tyde på noe du liker da? Vet ikke helt hva du mener når du sier at "den forbigår vitenskapen". Vitenskapen har ikke alle svarene og vil aldri kunne få det, da alt er ikke målbart. Anonymkode: 53754...612 2
Gjest Kaida Skrevet 4. juli 2016 #164 Skrevet 4. juli 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vitenskapen har ikke alle svarene og vil aldri kunne få det, da alt er ikke målbart. Anonymkode: 53754...612 Ja, men det finnes jo ikke en forsker som ikke er enig med deg i det? Når du møter på noen som hevder å ha alle svarene skal du være veldig skeptisk. Men det er en god del ting som det er stor sannsynlighet for at vi har forstått, for eksempel saften av en sitron. Men jeg er for all del åpen for at det kan vise seg at sitron er sunnere (eller usunnere) enn det vi tror. Det er forskjell på å akseptere at man ikke vet alt, og å satse på at det mest usannsynlige alternativet er fakta bare fordi man liker den tanken.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #165 Skrevet 4. juli 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er oppsiktsvekkende hvis du er lege med sånne holdninger. Er du klar over hvor mange leger som etterhvert beveger seg i mer alternativ retning? Holistiske leger ( holisme fra gresk: holos, betyr : hel ), som behandler HELE kroppen som en enhet, ikke kommer med sånne uttalelser som du gjør her, der du forakter andre som ikke har samme syn som deg selv , fordi de ikke har lest "fagbøkene" du leste for så og så mange år siden, og som i mange tilfeller er utdaterte. Som ser at endel av deres "behandlinger" ikke hjelper pasientene, men tvert imot kun er med på å finansiere legemiddelindustrien. Finnes flere leger, mange i USA f.eks fra de beste universitetene fra bl.a Yale og Harvard, sflere fra Europa også, som nå står frem som holistiske leger, og som kritiserer bransjen du er endel av. En ting til : selv om noe ikke er dokumentert, betyr det ikke automatisk at det ikke virker. Det er mye her i verden som er udokumentert, men som allikevel eksisterer...Noe å tenke på. Verden er ikke så firkantet som du skal ha den til der alt er 2+2 = 4. Anonymkode: 53754...612 Det er nok heller din bruk av begrepet som er problematisk, fordi du bruker det for å angripe et fagfelt du ikke forstår. Begrep som "balanse" har ikke noen plass i et forsvarlig behandlingsregime. Behandling som ikke kan vise til dokumentert effekt er etisk uforsvarlig å tilby pasienter. Mer er det ikke å si om det. 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vitenskapen har ikke alle svarene og vil aldri kunne få det, da alt er ikke målbart. Anonymkode: 53754...612 Og det har vitenskapen heller aldri påstått at den har. Forstår du hva vitenskap er? Anonymkode: 15546...749 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #166 Skrevet 4. juli 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vitenskapen har ikke alle svarene og vil aldri kunne få det, da alt er ikke målbart. Anonymkode: 53754...612 Det har jo i hvert fall ikke alternativ medisin, når vi ser på hvor oppsiktsvekkende lite de har funnet ut av på noen tusen år.. Anonymkode: c41bc...770 1
linsejesus Skrevet 5. juli 2016 #167 Skrevet 5. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kaller helsevesenet da de som to foskjellige ting? Man kaller det f.eks psykisk helse, psykiske problemer etc. Anonymkode: 53754...612 Jeg tror vi vil se et skifte i synet på skillet mellom kropp og sinn i fremtiden. Lege Henrik Vogt har skrevet en del om det, f.eks https://henrikvogt.com/2012/12/16/nevroimmunologi-hjernen-er-ikke-alene/
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #168 Skrevet 5. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har jo i hvert fall ikke alternativ medisin, når vi ser på hvor oppsiktsvekkende lite de har funnet ut av på noen tusen år.. Anonymkode: c41bc...770 Lite de har funnet ut av? Den lever i beste velgående... Anonymkode: 53754...612
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #169 Skrevet 5. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lite de har funnet ut av? Den lever i beste velgående... Anonymkode: 53754...612 Og har vært omtrent på stedet hvil gjennom hele sivilisasjonens utvikling. Anonymkode: 15546...749 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #170 Skrevet 5. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lite de har funnet ut av? Den lever i beste velgående... Anonymkode: 53754...612 Det er jo litt interessant at de østlige landene, hvor den alternative medisinen kommer fra, velger å kombinere det beste fra to verdener - de kombinerer sine egne gamle tradisjonelle behandlinger med den moderne vitenskapsbaserte medisin. Dette fungerer bra for dem, og det ses på som et fremskritt. Men samtidig velger de vestlige alternative å forkaste den moderne vitenskapsbaserte vestlige medisinen til fordel for den gamle østlige. De går i motsatt retning av hva de østlige legene gjør. Hvor er logikken i det? Anonymkode: 9e908...9b7 1
Gjest Bossa Nova Skrevet 5. juli 2016 #171 Skrevet 5. juli 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er et diffust og innholdsløst begrep som kun brukes på denne uspesifikke måten av alternativmiljøer og useriøse terapeuter med ikke-dokumenterbar behandlingsfilosofi og -praksis. Ikke tenk mer på det. Siden jeg ikke får noen svar på det jeg spurte om, så antar jeg at du har rett
Lutetium 71 Skrevet 6. juli 2016 #172 Skrevet 6. juli 2016 Den 4.7.2016 at 0.20, AnonymBruker skrev: Vitenskapen har ikke alle svarene og vil aldri kunne få det, da alt er ikke målbart. Anonymkode: 53754...612 Den 4.7.2016 at 0.52, AnonymBruker skrev: Det har jo i hvert fall ikke alternativ medisin, når vi ser på hvor oppsiktsvekkende lite de har funnet ut av på noen tusen år.. Anonymkode: c41bc...770 Den 5.7.2016 at 9.08, AnonymBruker skrev: Lite de har funnet ut av? Den lever i beste velgående... Anonymkode: 53754...612 Okseløpet i Pamplona eksisterer da også i beste velgående.. ? Men-e... hva var poenget ditt nå igjen? 1
paluksea Skrevet 8. juli 2016 #173 Skrevet 8. juli 2016 Den 3.7.2016 at 11.55, AnonymBruker skrev: Å studere medisin handler om å forstå "helheten i kroppen," og egentlig ikke særlig mye annet. Hva du har kommet frem til, må være basert på at du ikke vet noe om hva medisinfaget inneholder. Spesialisten har samme grunnutdannelse som allmenpraktikeren. Det er ikke slik at man begynner med spesialisering - den kommer på toppen av et studium som omhandler hele kroppen, dens strukturer, funksjon og biomekaniske og -kjemiske samspill. Når man kjenner normale funksjoner godt, kan man begynne å forstå sykdomsprosesser, hvordan og hvorfor de oppstår, og hvordan de kan behandles. Spesialisering kommer etter studiet. De seks årene du nevner er generelle, pg dreier seg faktisk om "helhet." Jeg er så lei av at man skal uttale seg bastant om noe man ike har kunnskap om. Anonymkode: 15546...749 Nok en mengde vrøvl. Du vet virkelig mindre enn /x, men du uttaler deg som du vet alt. "helhet" ... 6/6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #174 Skrevet 8. juli 2016 1 time siden, paluksea skrev: Nok en mengde vrøvl. Du vet virkelig mindre enn /x, men du uttaler deg som du vet alt. "helhet" ... 6/6 Hva i all verden mener dere med helhet, da? Anonymkode: 15546...749
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #175 Skrevet 9. juli 2016 Hvis dere mener at jeg ikke forstår hva helhet er, så er det minste dere kan gjøre å forklare hva dere mener. Hva er helhet, og hvorfor mener dere jeg ikke vet noe om det? Anonymkode: 15546...749
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå