AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #61 Skrevet 17. april 2016 Du får time hos fastlegen som tar tak i situasjonen. Fastlegen din kan sende et skriv om det du ønsker svar på også får du svar i posten av kirurgen. Anonymkode: 828aa...970
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #62 Skrevet 17. april 2016 8 timer siden, Leah Sofie E. skrev: Jeg var hos fastlegen, og det var fastlegen som hadde fått feil informasjon fra sykehuset. Og da er det naturlig at jeg ønsker og snakke med legen som opererte meg for å spør om det jeg lurer på ang. dette osv. Hvorrfor sa du ikke fra til fastlegen at han ahdde feil informasjon der og dat? Hva er problemet ditt, egentlig? Har sykehuset sagt du skal ta sting etter 8 dager og fastlegen sier de skal stå i 10 dager f.eks.? 8 timer siden, Leah Sofie E. skrev: Denne legen kontakter meg ikke, fordi denne legen vet ikke at jeg har prøvd å ringe.. Når jeg har snakt med dem på sykehuset har jeg ikke sagt til dem hva jeg heter, eller gitt dem noe beskjed om at de skal fortelle legen at JEG har ringt.. Så hvordan kan legen vite at JEG har ringt og sport om legen er på jobb? For det var jo det jeg lurte på. Om legen var tilgjengelig da, men jeg har alltid ringt til feil tid. Det vil si: Legen har ikke vært på jobb når jeg har ringt.. Hvor gammel er du, ts? Et sutrete barn eller er du på samme nivå som hun som var gravid og skulle suge bensin, og lurte på om det kunne være fali/farlig? Du opptrer nemlig på en måte som gjør det ganske opplagt at du er full av underholdningsdrama! Anonymkode: 81d64...36b 8
Gjest Forum001 Skrevet 17. april 2016 #63 Skrevet 17. april 2016 (endret) Jeg setter stor pris på de som har lagt igjen fine svar Og til dere med mindre fine kommentarer: Dette er et forum, der jeg bare stilte et spørsmål til dere og sporte om hva dere tenker om det. Å si at dette er underholdningsdrama er jeg ikke enig i! Er det ikke det et forum er for? Det og kunne spørre om spm en lurer på åsså få svar med andre sine tanker og meninger? Jeg kan ikke se noe drama i det? Endret 17. april 2016 av Leah Sofie E.
Gjest Forum001 Skrevet 17. april 2016 #64 Skrevet 17. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter: Her har du fått nok svar slik at du vet hva du må gjøre. Rapporterer til moderator som kan vurdere å stenge tråden, ettersom det blir bare spekulasjoner og vi ikke er kyndig til å bedømme hva du skal gjøre videre. Innerst inne tror jeg dette er en tulletråd, du har garantert noen til å rådføre deg med i det virkelige liv og ikke her om dette var så viktig for deg. Så du har ikke min støtte Håper dette blir siste innlegg. Kjør på med tommel opp! Anonymkode: 1aa6e...ad9 Hva i alle dager? Tulletråd, fordi jeg spør dere om hva dere tenker/mener om dette?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #65 Skrevet 17. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja, jeg jobber på vgs og har rundt 150 elever. Ikke tusenvis riktignok, men jeg jobber mye med retting og planlegging av undervisning på kveldstid, og da er det forstyrrende at foreldre og elever tar kontakt for å spørre om ting som kan tas på dagtid. I tillegg har jeg også lyst til å tilbringe tid med familien, men jeg føler på presset til å gi et raskt svar. Legen er vel ikke opptatt med å redde liv når han drar fra jobb, så hvis lærere må ha kontakt med elever og foreldre når de er hjemme, så bør også leger kunne berolige pasienter som lurer på livsviktige ting. Anonymkode: 9d83b...fc9 Er du kontaktlærer for 150 elever? Hvor ofte tar folk kontakt med deg? Sykehusleger jobber i tillegg i turnus..kan godt være at de er på jobb på kvelden og natten også. Er du det? Er ikke slik at kirurger reiser hjem klokka 4. Å sammenligne din jobb med en kirurgs jobb er langt ute..Kirurgen har for øvrig ikke med seg pasientjournalene hjem og et galt svar fra en kirurg kan gjøre mye mer skade enn et galt svar fra en lærer. Anonymkode: 868eb...ec6 5
Gjest Forum001 Skrevet 17. april 2016 #66 Skrevet 17. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du kontaktlærer for 150 elever? Hvor ofte tar folk kontakt med deg? Sykehusleger jobber i tillegg i turnus..kan godt være at de er på jobb på kvelden og natten også. Er du det? Er ikke slik at kirurger reiser hjem klokka 4. Å sammenligne din jobb med en kirurgs jobb er langt ute..Kirurgen har for øvrig ikke med seg pasientjournalene hjem og et galt svar fra en kirurg kan gjøre mye mer skade enn et galt svar fra en lærer. Anonymkode: 868eb...ec6 Selvfølgelig, men jeg tror hun mener at det er litt RART at det er greit å ta kontakt med en lærer på kveldstid, men å ta kontakt med en lege som har operert en pasient er GALE.... Skjønner ikke helt det der.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #67 Skrevet 17. april 2016 Om mulig bør du heller reise til sykehuset for å få svar. De gangene jeg har blitt operert har jeg fått beskjed om å komme dit om det skulle være noe problemer eller usikkerhet rundt noe. Da måtte jeg vente til legen hadde noen minutter å avse, men fikk alltid svar og hjelp. Hvis ikke, bør fastlegen skrive til sykehuset og fortelle hva du fikk beskjed om, og hva som står i papirer han fikk. Og be sykehuset komme med korrekte opplysninger. Anonymkode: a16e7...e99 1
Pinkee Skrevet 17. april 2016 #68 Skrevet 17. april 2016 Ta kontakt med rette avdeling på sykehuset. Legg fram hva du lurer på, og hør om noen kan hjelpe deg. Da jeg hadde samme problemet, så fikk jeg svar av en annen ortoped enn operatøren. For alt skal stå i journalen din. Du behøver ikke kontakt med akkurat den operatøren du hadde. Hvis ingen kan svare deg på avdelingen, så kan du be om å bli kontaktet av aktuell lege. Men, da ville jeg tatt kontakt med fastlege også. En lege har ofte bedre sjanse til å få kontakt med en annen lege, og vil ha bedre forutsetninger for å forstå informasjonen riktig. 2
Honey Dew Skrevet 17. april 2016 #69 Skrevet 17. april 2016 12 timer siden, Leah Sofie E. skrev: Jeg har prøvd og ringe til sykehuset mange ganger. Og det er legen som opererte meg- jeg ønsker å snakke med. Ikke fastlegen.. Dette er det ikke du som bestemmer. Enten må du ta kontakt med faslegen eller legevakten hvis det haster 1
rebella81 Skrevet 17. april 2016 #71 Skrevet 17. april 2016 Okay, her var det jammen mange svar som er laaangt ute på viddene. Hvorfor I all verden mener dere at det er GREIT å kontakte en kirurg på kveldstid? Hvorfor tror dere kirurgen i det hele tatt kan svare, der han/hun sitter uten journalen til ts, midt i middagen med ektefelle og barn? Og så er det jo noen som mener at denne kirurgen skal kontaktes via Facebook! 😨 Dette må dere da vel skjønne selv, at dette er noe man IKKE gjør?? Si fra hvis noen trenger å få grunnen til dette forklart. Har du spm om denne operasjonen din, ts, så bestiller du deg time til fastlegen. Liker du ikke denne, så tar du en annen lege på legesenteret. Du drar SÅKLART ikke på legevakta for å få svar på et spørsmål. (Herregud da!) Når du sitter på time på legesenteret ditt får du la legen du har fått ta kontakt med avdelinga det gjelder. Evt kan denne legen finne svaret i epikrisen din, og gi deg svaret du søker der. 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #72 Skrevet 17. april 2016 38 minutter siden, Leah Sofie E. skrev: Selvfølgelig, men jeg tror hun mener at det er litt RART at det er greit å ta kontakt med en lærer på kveldstid, men å ta kontakt med en lege som har operert en pasient er GALE.... Skjønner ikke helt det der. Særlig når det gjelder helse, er det en hel haug gale pasienter som aldri får svar nok, som ringer og ringer og ringer. De skjønner ikke av seg selv konseptet med andre mennesker og at det er hundrevis/tusenvis av pasienter på et år. De skjønner heller ikke at når en kirurg er på vakt på et sykehus, så sover kirurgen der mellom slagene. Kommer det akutt pasienter inn, så må kirurgen operere dag eller natt. For å sørge for pasientsikkerhet har kirurger avsatt ringetid. Da kan man kontakte sykehuset og bli ringt tilbake. Kirurger kan ikke svare på telefonen når enhver tilfeldig pasient ringer. Siden kirurger har slike lange vakter, går de heller ikke av jobb klokka 4 som en lærer gjør. De er ofte på sykehuset på kveldstid fordi de har vakt. Og da har de ansvaret for mange, også alvorlig syke mennesker som ligger der. En kirurg har livet til pasientene i sine hender, der har ikke en lærer. Eneste rare med det er at mennesker som ikke fatter forskjellen på en kirurg og en lærer virkelig ikke har tenkt langt. Anonymkode: 868eb...ec6 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #73 Skrevet 17. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja, jeg jobber på vgs og har rundt 150 elever. Ikke tusenvis riktignok, men jeg jobber mye med retting og planlegging av undervisning på kveldstid, og da er det forstyrrende at foreldre og elever tar kontakt for å spørre om ting som kan tas på dagtid. I tillegg har jeg også lyst til å tilbringe tid med familien, men jeg føler på presset til å gi et raskt svar. Legen er vel ikke opptatt med å redde liv når han drar fra jobb, så hvis lærere må ha kontakt med elever og foreldre når de er hjemme, så bør også leger kunne berolige pasienter som lurer på livsviktige ting. Anonymkode: 9d83b...fc9 Her er det to yrker som ikke under noen omstendigheter må sammenlignes. Jeg har stor respekt for lærere og jobben dere gjør, MEN du har svært gode avspaseringsordninger som en kompensasjon for jobbing på kveldstid. Du ønsker å tilbringe tid med familien på kveldene, det vil sikkert denne legen og når han står og opererer på julaften kveld mens du koser deg med lang og sammenhengende juleferie. Avsporing, og ferdig med dette. Det er ganske enkelt ikke noe vits i å kontakte legen på kveldstid da han ikke har med seg pasientinfo hjem. Skulle det virkelig være noe livsviktig denne ts lurer på så er fremgangen som følgende; 1. Kontakt med fastlegen på dagtid ukedager. 2. Kontakte legevakt øvrige tider på døgnet. Evt har denne ts fått nr til avdelingen hun ble operert på, og skal ta kontakt ved blødninger eller infeksjon e.l. Har ikke forstått det sånn at det dreier seg om noe sånt, dog. Anonymkode: 15197...0f0 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #74 Skrevet 17. april 2016 Nå er det kirurgen som skriver epikrisen til fastleggen, så det er vel mer sannsynlig at du har misforstått noe. Hvis du lurer på noe relevant relatert til operasjonen kontakter du avdelingen du var innlagt ved, så kan de formidle beskjed til lege på vakt. Denne kan da velge å ta kontakt med deg, eller be noen andre ringe deg tilbake og be deg gå via fastlege. Å ringe resepsjonene har ingenting for seg med mindre det er lenge siden du ble operert, da er det uansett fastlegen som er kontaktpunktet. Det er som regel mer enn en lege til stede ved en oeprasjon, og det kan gå lang tid før vedkommende har vakt igjen, f.eks pgs forskning, fordypning eller poliklinikk. Er det noe ala antall dager til stingene fjernes eller lignende vas, så kontakter du natuligvis ikke sykehuset av den grunn. Å kontaktet helsepersonell på fritiden er selvfølgelig helt uakseptabelt. Hadde du gjrt det med meg hadde jeg skrevet brev til deg om ble lagt i journalen om at dette ikke var måten å gjør det på, så kan alle som har med deg å gjøre ved en senere anleding se hvor klite sperrer du har og behandle deg deretter. Det er selvfølgelig fastlege som er kontaktpunkt utenom sykehus, og den d kontakter om du føler det mangler svar. I arbeidstiden. Anonymkode: a6dcf...91e 6
isbjørnungen Skrevet 17. april 2016 #75 Skrevet 17. april 2016 Har man spørsmål kontakter man fastlege. Fastlegen kikker i papirer han har fått tilsendt fra sykehuset. Hvis fastlegen ikke kan svare, kan fastlegen vurdere om det er behov for å kontakte den vakthavende kirurgen innen det feltet som er aktuelt. Kirurgen som opererte deg er oftest ferdig med deg når du er sendt med mindre det er noe veldig spesielt, og i så tilfelle er man stort sett satt opp til poliklinisk oppfølgning allerede. 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #76 Skrevet 17. april 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at det er veldig rart at det er totalt uakseptabelt å kontakte legen privat når det angår noe som er det aller viktigste i livet: HELSEN. Mens det er akseptabelt å ta kontakt med ungens lærer på kvelden for å snakke om noe som fint kan tas opp neste dag. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 9d83b...fc9 Hun er jo skreve utt av sykehuset etter en vellykket operasjon... Hun har fastlege som bringer dette videre dersom FASTLEGEN ser det som viktig. Noe sier meg at dette er overdramatisering... Anonymkode: c84d0...f2a 1
Gjest Forum001 Skrevet 17. april 2016 #77 Skrevet 17. april 2016 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er jo skreve utt av sykehuset etter en vellykket operasjon... Hun har fastlege som bringer dette videre dersom FASTLEGEN ser det som viktig. Noe sier meg at dette er overdramatisering... Anonymkode: c84d0...f2a Dette er absolutt ikke overdramatisering! Har du ikke et fint og normalt svar og komme med, så lar du vær! Så enkelt er det! Endret 17. april 2016 av Leah Sofie E.
Gjest Forum001 Skrevet 17. april 2016 #78 Skrevet 17. april 2016 Informasjon til alle: Dette er absolutt ikke overdramatisering! Har du ikke et fint og normalt svar og komme med, så lar du vær! Så enkelt er det! Et forum er til for å spør om spm. en lurer på! Ingenting overdramatisering med det!
Gjest Dwight Skrevet 17. april 2016 #79 Skrevet 17. april 2016 Hvis operasjonen osv gikk fint så er det ikke så mye å bekymre seg for. Sa legen derimot at han opererte på høyre hjertekammer men har skrevet venstre til legen så forstår jeg at du stusser.
Nasse1 Skrevet 17. april 2016 #80 Skrevet 17. april 2016 4 minutter siden, Leah Sofie E. skrev: Informasjon til alle: Dette er absolutt ikke overdramatisering! Har du ikke et fint og normalt svar og komme med, så lar du vær! Så enkelt er det! Et forum er til for å spør om spm. en lurer på! Ingenting overdramatisering med det! Et forum er til for å stille spørsmål, men de som leser spørsmålet/ne er i sin fulle rett til å tolke det der til at du overdramatiserer. Et svar om at man overdramatiserer er også et svar på ditt spørsmål, selv om du ikke er enig i det. Jeg tror (håper) du har forstått av svarene her at det er en klar konsensus: du kontakter ikke legen din på privaten. Det er en slik ting man bare ikke gjør. Det et så allment forstått at selv de som finner på å ringe lærerne til barna på kvelden, noe de fleste faktisk ikke gjør, mener det er feil. Det virker også merkelig på meg at du ringer sykehuset og bare krever å snakke med kirurgen, uten å gi noe informasjon om deg selv og hvorfor det er viktig for deg å prate med h*n. Om du skal gå den veien, starter du med å introdusere deg selv og forklarer situasjonen (kortfattet) slik at de i resepsjonen kan vurdere om dette er noe kirurgen skal komme tilbake til deg om eller om de skal henvise deg til fastlegen din. Får du beskjed om å kontakte fastlegen, respekterer du det svaret. 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå