Gå til innhold

.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Leah Sofie E. skrev:

Uansett er det ikke så gale- at en pasient kommer til og ha noen som helst konsekvenser pga. det :) Hvis det er legene sin prosedyre, så har det ingenting med konsekvenser for selve pasienten å gjøre :) 

Journalnotat av typen "Brev til pasient", der det opplyses om at du har kontaktet vedkommende på fritiden/privaten, at dette ikke er akseptabel oppførsel og at du i fremtiden kan kontakte fastlegen din eller henvende deg til xx ved spørsmål, samt info om at videre henvendelser på privaten ikke blir besvart. Evt anmeldt dersom legen ser behov for det.  Og jo det er gale, det sier mye om deg og din manglende sosial forståelse at du kontakter helsepersonell på fritiden. 

Fastleger som opplever oppsøkende pasienter og føler seg truet av det (privatlivets fred eller annet) har rett på å få den pasienten fjernet fra listen sin. Det vil henge ved deg til all tid. Pasienter som oppsøker helsepersonell privat kan også legges inn varsel på i jornalsystemet slik at alle som åpner journalen din (resepsjonist, helsesektretær, lege, sykepleier, fysio osv) for varsel om at du er den typen. Ringe/skrive til sykehuset er derfor eneste akseptable vei å gå, men først fastlege.

Anonymkode: a6dcf...91e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Lillja
Skrevet

I dette tilfellet vil jeg si nei. Men jeg har opplevd selv å bli gitt privat telefon nummeret til av en lege på sykehuset og en fastlege av de legene selv fordi de ville hjelpe meg, men hvis ikke din sykehuslege ikke har gitt deg dette ville jeg aldri gjort det. Det er frekt. 

Gjest Peanut
Skrevet

Ville ikke ha kontaktet lege privat hvis ikke det hadde blitt gitt telefonnummer til meg først.  <_<

(Jeg har selv vært gjennom en operasjon, hvor jeg fikk kirurgens private mobilnummer som jeg kunne ringe/ melde til når som helst, hvis det var noe jeg lurte på eller noe skjedde). 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Journalnotat av typen "Brev til pasient", der det opplyses om at du har kontaktet vedkommende på fritiden/privaten, at dette ikke er akseptabel oppførsel og at du i fremtiden kan kontakte fastlegen din eller henvende deg til xx ved spørsmål, samt info om at videre henvendelser på privaten ikke blir besvart. Evt anmeldt dersom legen ser behov for det.  Og jo det er gale, det sier mye om deg og din manglende sosial forståelse at du kontakter helsepersonell på fritiden. 

Fastleger som opplever oppsøkende pasienter og føler seg truet av det (privatlivets fred eller annet) har rett på å få den pasienten fjernet fra listen sin. Det vil henge ved deg til all tid. Pasienter som oppsøker helsepersonell privat kan også legges inn varsel på i jornalsystemet slik at alle som åpner journalen din (resepsjonist, helsesektretær, lege, sykepleier, fysio osv) for varsel om at du er den typen. Ringe/skrive til sykehuset er derfor eneste akseptable vei å gå, men først fastlege.

Her tar du nok feil. En lege kan ikke nekte å ta i mot eller behandle en pasient han har på sin liste. Det har vært prøvet. En lege fikk for mange rusmissbrukere på sin liste og ønsket ikke ha dem på kontoret/venterommet. Han prøvde da å få dem av listen sin, uten å lykkes. Men pasientene ønsket ikke lenger å ha han som fastlege etter mye styr. En sykehuslege kan heller ikke nekte å behandle en pasient, selv om han har måttet anmelde pasienten for en 360-sak. Men det vil bli ført merknad på og i journalens obs felt om at denne pasienten......

Det som er mer skremmende med ts er at vi riskerer å møte henne som sykepleier! Skal vi tro andre innlegg hun har skrevet på forumet. 

Anonymkode: 81d64...36b

• Liker 2
Gjest Forum001
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du nok feil. En lege kan ikke nekte å ta i mot eller behandle en pasient han har på sin liste. Det har vært prøvet. En lege fikk for mange rusmissbrukere på sin liste og ønsket ikke ha dem på kontoret/venterommet. Han prøvde da å få dem av listen sin, uten å lykkes. Men pasientene ønsket ikke lenger å ha han som fastlege etter mye styr. En sykehuslege kan heller ikke nekte å behandle en pasient, selv om han har måttet anmelde pasienten for en 360-sak. Men det vil bli ført merknad på og i journalens obs felt om at denne pasienten......

Det som er mer skremmende med ts er at vi riskerer å møte henne som sykepleier! Skal vi tro andre innlegg hun har skrevet på forumet. 

Helt utrolig! DET som er skremmende her er at det er så mange som rett og slett er DIREKTE frekke mot andre! 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leger har 1500 pasienter. En lærer har noen få. Forestill deg hvordan livet ditt hadde vært om 1500 mennesker hadde prøvd å kontakte deg med jevne mellomrom på privaten. Mye tid til barna dine da tror du? Og tror du en lege går med 1500+ journaler i hodet til enhver tid? I tillegg til at pasientene byttes ut hele tiden. Det gjør at etter noen år i bransjen har du en svimlende sum med mennesker å huske detaljer på...

Viktig poeng. Men du skriver om en fastleges situasjon, det aktuelle tilfellet er mye verre! 
Legen er kirurg på sykehuset og har en endeløs strøm av engangspasienter. Han har ikke sjans til å huske detaljer om disse. På grunnlag av sin erfaring kan han jo gjette, men det er han ikke så dum at han tar sjansen på. Han MÅ ha adgang til journalen, og det kan han bare ha på sykehuset.

Skrevet

Jeg er ikke lege, men har blitt kontakte på FAcebook i forbindelse med klienter. Dette besvares da IKKE. I tillegg opplever jeg det som frekt og invanderende.

Dette er altså ikke private klienter. Det er enten folk som vil ha gratis veiledning, eller andre som skal holde seg til å kontakte meg på arbeidsplassen/tiden.

Det er invanderende å ikke kunne være på Facebook, eller ha mobil oppført på 1881 uten at selvopptatte, navlebeskuende folk skal tro at det er dem jeg gjør meg tilgjengelig for.

Nei, det går et klart skille mellom jobb og privat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det kan de.

En lege kan fint si fra seg en pasient. Mannen min har gjort det ved noen tilfeller. Det sier seg selv. Om en pasient er truende,voldelig, flørtende, oppsøker på privaten o.s.v så skal ikke legen sitte å oppleve dette. Arbeidsmiljøloven gjelder for alle, også leger.

Anonymkode: 782a3...22e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, dersom en pasient truer/får legen til å føle seg truet eller utøver vold, så er det grunn til å få vedkommende fjernet fra listen og overført til en annen liste. Selvfølgelig kan ikke noen fjernes bare i kraft av å være rusmisbrukere, det er ikke det som er saken her.  Sykehusleger kan ikke nekte å behandle pasienter, men dersom det dukker opp varsel om at pasienten er av typen som oppdøker folk privat, så kan man ta noen forhåndsregler. F.eks gi kvinnelig lege til pasienter som henger på de mannlige, ha flere i rommet når info gis ut,  la annet helsepersonell skjule etternavnet sitt, ikke la samme lege behandle pasienten flere ganger osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står nok der. Men ikke på samme måte siden du har tillatelse. Alt som angår pasienten blir notert i journalen.

Anonymkode: 782a3...22e

Jaja, det er ikke krise om det står der. Jeg er muligens en "sånn", men har sldri sendt sms utenom arbeidstid, for er ikke helt grenseløs. Men sms har vært til hjelp i en vanskelig sykdomsfase, for det er ikke slltid så lett å komme frem på telefon. 

Anonymkode: 0eec6...f10

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, det er ikke krise om det står der. Jeg er muligens en "sånn", men har sldri sendt sms utenom arbeidstid, for er ikke helt grenseløs. Men sms har vært til hjelp i en vanskelig sykdomsfase, for det er ikke slltid så lett å komme frem på telefon. 

Men skjønner du ikke at dette ikke handler om deg?

Du har fått tillatelse av legen til å sende sms og det er en sak mellom dere to. TS snakker om å gjøre det helt ut av det blå og til en KIRURG på sykehuset som har hundrevis av pasienter. Det er to vidt forskjellige saker.

Anonymkode: a5ed7...be0

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men skjønner du ikke at dette ikke handler om deg?

Du har fått tillatelse av legen til å sende sms og det er en sak mellom dere to. TS snakker om å gjøre det helt ut av det blå og til en KIRURG på sykehuset som har hundrevis av pasienter. Det er to vidt forskjellige saker.

Anonymkode: a5ed7...be0

Ok, skjønner. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er vel ikke så mye å lure på. Skal man kontakte noen i yrkessammenheng, så kontakter man de via jobbmail/-telefon. Jeg ringer ikke Trine på Posten på hennes private mobil for å høre om pakken min fra eBay har kommet.

Det er mange leger som har måtte fått seg hemmelige numre fordi pasienter kontakter dem privat. Når man har fri, da har man fri. Det er slikt vi selv også ønsker når vi går hjem fra jobb.

Hvis du ikke får snakket med legen, så be dem si at han må ringe deg opp igjen. Han har jo sagt at du kan kontakte han om du lurer på noe. Men da mente han selvsagt via jobben, ikke private kanaler.

Anonymkode: e33cd...1af

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Leah Sofie E. skrev:

Har jeg skrevet at jeg SKAL kontakte legen PRIVAT?? Nei det har jeg faktisk ikke! 

Dessuten, hvilken konsekvenser ville det gitt liksom? Ingen konsekvenser, enkelt og greit.

Når du bruker det ordet, virker du ganske så ung

Anonymkode: e56e2...eb0

Gjest Forum001
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du bruker det ordet, virker du ganske så ung

Anonymkode: e56e2...eb0

Hvilke rettigheter har du til å fortelle om jeg er ung eller ikke? Det er noe du ikke vet noe om :) Og jeg har min fulle rett til å velge hvilke ord jeg bruker, nettopp fordi det faktisk ikke har noe med deg å gjøre! :):) 

Skrevet
5 minutter siden, Leah Sofie E. skrev:

Hvilke rettigheter har du til å fortelle om jeg er ung eller ikke? Det er noe du ikke vet noe om :) Og jeg har min fulle rett til å velge hvilke ord jeg bruker, nettopp fordi det faktisk ikke har noe med deg å gjøre! :):) 

En klar konsekvens er jo da at DU har gjort noe som er uriktig og umoralsk. Det bør bety noe for deg  personlig.

Og, jo. Du er ung.

Gjest Forum001
Skrevet
7 minutter siden, MapleSirup skrev:

En klar konsekvens er jo da at DU har gjort noe som er uriktig og umoralsk. Det bør bety noe for deg  personlig.

Og, jo. Du er ung.

Hva er det jeg har gjort? :) 

Skrevet
18 minutter siden, Leah Sofie E. skrev:

Hva er det jeg har gjort? :) 

Du nå jo klare å følge med på din egen tankerekke?

Gjest Forum001
Skrevet
Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Du nå jo klare å følge med på din egen tankerekke?

For å si det slik, det er nok du og mange av de andre som er unge her- som kommenterer på en sånn måte som dere gjør :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ring avdelingen han jobber på, ikke resepsjonen. Be de legge igjen beskjed til ham så han kan ringe deg opp, eller så ringer du fastlegen din, sier hva som er i veien og spør om hun kan hjelpe deg få kontakt med ham.

Anonymkode: 651db...3b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...