Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Hahaha, nå må jeg le skikkelig her :fnise: Har søkt på en del jobber i det siste og har kommet til intervju på en god del av de jeg har søkt på selv om det har vært MANGE om beinet, så det er jeg veldig fornøyd med. Har dog ikke fått jobben, men vært veldig nærme et par ganger. Men nå skjedde det merkeligste. Greide i eksamenståka å legge ved selve stillingsannonsen som søkertekst på en stilling som jeg søkte på og gjett hvem som ble innkalt til intervju :fart2: Hahaha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blitt innkalt til intervju neste uke. Stedet ligger litt utenfor allfarvei, og det er lite kollektivtilbud der, så jeg må nok sykle og kjøre en del bil om jeg får jobben der. Men jobb er jobb, blir glad om jeg får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. november 2016 den 14.25, laika skrev:

Har fulgt med denne tråden lenge uten å skrive noe, men nå måtte jeg bare sutre litt selv. 

Er nyutdannet, men har mye erfaring i løpet av studietiden. Ganske utfyllende CV, gjennomsnittlige karakterer (B/C-snitt) og et veldig godt masterstudium, men sliter. Søker og søker, kommer meg på intervjuer, når oftest opp til topp 5 eller topp 3 og så får jeg høre at det ikke gikk fordi jeg er nyutdannet. Jeg får jo ikke muligheten til å få noe erfaring når jeg bare klassifiseres som nyutdannet enda jeg legger stor vekt på all erfaringen jeg har. Hadde jo trodd at jeg skulle få en jobb før jul, men begynner å bli mer og mer bekymret. Har ingen rettigheter økonomisk heller, så begynner å frykte at det blir å flytte hjem igjen i en alder av 28. 

Flere i samme situasjon? Noen gode råd til hvordan man finner stillinger som passer for nyutdannet? Jeg tar gjerne vikariater, og har søkt bredt, også stillinger jeg er overkvalifisert for uten hell. 

Hvilket studium?

Anonymkode: 4e0cb...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag skal jeg på intervju til en stilling jeg er veldig interessert i. Samtidig har jeg fått beskjed om at det har kommet over 300 søknader til "drømmejobben" og at de vil innkalle søkere de neste to ukene. Tror jeg må ringe dem og spørre hvordan jeg ligger an, hvis jeg får tilbud om stillingen jeg skal til intervju på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det et halvt år siden jeg ble ferdig utdannet siv.ing. og nå flytter jeg hjem til foreldrene mine etter å ha studert et halvt år ekstra i påvente av jobb. Kan nesten ikke fortsette å ta opp studielån på ekstra utdannelse jeg ikke trenger bare for å ha en "inntekt". Fikk plutselig 2 intervjuer og kom langt i det ene (topp 4 av 100), men nå har jeg ikke hørt fra dem på lenge (etter 2.gangsintervju) så er veldig sikker på at en av de andre fikk jobbtilbudet og at jeg får avslag så snart den takker ja til tilbudet.. Kjenner meg utrolig demotivert for tiden og det er så lite å søke på. Ingen vil ha nyutdannede. For bare noen dager siden fikk jeg avslag på drømmejobben. Stillingsannonsen var som skapt for min spesialisering da hovedoppgavene gikk ut å akkurat det jeg hadde skrevet master i. Fikk personlig avslag da om ikke annet (i tillegg til fellesavslaget), der de skrev at jeg var en utrolig interessant kandidat, MEN de var ute etter en med erfaring. Jeg blir så frustrert! Man har jo absolutt ingen rettigheter som arbeidsledig nyutdannet (annet enn sosialen etter man har brukt opp sparepengene). Flere i samme båt som meg? Hva gjør dere? Flyttet tilbake til foreldrene deres? Studerer videre? Annen jobb? Jeg har vurdert å søke andre jobber, men har hørt fra andre som har forsøkt at folk ikke er interessert i å ansette ingeniører i andre jobber, da de vet at man slutter når det blir bedre tider + at det er mange om slike jobber også. Jeg er til og med villig til å flytte hvor som helst i landet, men det hjelper ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Faith- skrev:

Nå er det et halvt år siden jeg ble ferdig utdannet siv.ing. og nå flytter jeg hjem til foreldrene mine etter å ha studert et halvt år ekstra i påvente av jobb. Kan nesten ikke fortsette å ta opp studielån på ekstra utdannelse jeg ikke trenger bare for å ha en "inntekt". Fikk plutselig 2 intervjuer og kom langt i det ene (topp 4 av 100), men nå har jeg ikke hørt fra dem på lenge (etter 2.gangsintervju) så er veldig sikker på at en av de andre fikk jobbtilbudet og at jeg får avslag så snart den takker ja til tilbudet.. Kjenner meg utrolig demotivert for tiden og det er så lite å søke på. Ingen vil ha nyutdannede. For bare noen dager siden fikk jeg avslag på drømmejobben. Stillingsannonsen var som skapt for min spesialisering da hovedoppgavene gikk ut å akkurat det jeg hadde skrevet master i. Fikk personlig avslag da om ikke annet (i tillegg til fellesavslaget), der de skrev at jeg var en utrolig interessant kandidat, MEN de var ute etter en med erfaring. Jeg blir så frustrert! Man har jo absolutt ingen rettigheter som arbeidsledig nyutdannet (annet enn sosialen etter man har brukt opp sparepengene). Flere i samme båt som meg? Hva gjør dere? Flyttet tilbake til foreldrene deres? Studerer videre? Annen jobb? Jeg har vurdert å søke andre jobber, men har hørt fra andre som har forsøkt at folk ikke er interessert i å ansette ingeniører i andre jobber, da de vet at man slutter når det blir bedre tider + at det er mange om slike jobber også. Jeg er til og med villig til å flytte hvor som helst i landet, men det hjelper ikke. 

Forstår dilemmaet ditt. Jeg søker jobb innen kontor/resepsjonist, men har jobbet ca 1 år med noe annet, da jeg ikke fikk noe passende her jeg bor. Trodde det er positivt at man tar en jobb, og ikke får hull i CVen og viser at man vil jobbe. Får i stedet beskjed om at de helst vil ha noen som kommer rett fra en kontorjobb.

Jeg var arbeidsledig etter studiet, men bare 2 mnd (bedre tider da). Gikk på jobbsøkerkurs ho NAV og levde på sosialen, selv om det ikke var enkelt. De NAV ansatte var nedlatende og trodde visst jeg ikke ville jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Faith- skrev:

Nå er det et halvt år siden jeg ble ferdig utdannet siv.ing. og nå flytter jeg hjem til foreldrene mine etter å ha studert et halvt år ekstra i påvente av jobb. Kan nesten ikke fortsette å ta opp studielån på ekstra utdannelse jeg ikke trenger bare for å ha en "inntekt". Fikk plutselig 2 intervjuer og kom langt i det ene (topp 4 av 100), men nå har jeg ikke hørt fra dem på lenge (etter 2.gangsintervju) så er veldig sikker på at en av de andre fikk jobbtilbudet og at jeg får avslag så snart den takker ja til tilbudet.. Kjenner meg utrolig demotivert for tiden og det er så lite å søke på. Ingen vil ha nyutdannede. For bare noen dager siden fikk jeg avslag på drømmejobben. Stillingsannonsen var som skapt for min spesialisering da hovedoppgavene gikk ut å akkurat det jeg hadde skrevet master i. Fikk personlig avslag da om ikke annet (i tillegg til fellesavslaget), der de skrev at jeg var en utrolig interessant kandidat, MEN de var ute etter en med erfaring. Jeg blir så frustrert! Man har jo absolutt ingen rettigheter som arbeidsledig nyutdannet (annet enn sosialen etter man har brukt opp sparepengene). Flere i samme båt som meg? Hva gjør dere? Flyttet tilbake til foreldrene deres? Studerer videre? Annen jobb? Jeg har vurdert å søke andre jobber, men har hørt fra andre som har forsøkt at folk ikke er interessert i å ansette ingeniører i andre jobber, da de vet at man slutter når det blir bedre tider + at det er mange om slike jobber også. Jeg er til og med villig til å flytte hvor som helst i landet, men det hjelper ikke. 

Forstår frustrasjonen din! Jeg ble ferdig i September, så har ikke gått så lenge. Men jeg har alltid jobbet i butikk mens jeg har studert, så det jobber jeg fortsatt med. Det er tidligere butikk erfaring som gjorde at jeg fikk jobb igjen (selv etter mastergrad i utlandet). Har også en jobb som promotør. Søkte på butikk jobb med en gang jeg kom hjem fra utlandet siden jeg ikke hadde rett på penger fra nav. Jeg bor også veldig billig med samboer så jeg trenger ikke å flytte hjem siden jeg tjener ok. Er få stillinger ledig der jeg bor ift min utdannelse, ellers må jeg muligens flytte til østlandet. Men jeg prøver å se ting an for nå. Forsåvidt er salg relevant da jeg har markedsførings utdannelse, men kunne tenkt meg en annen type stilling. Planen er å søke på jobber som dukker opp og ha litt mer studie påfyll siden jeg ikke jobber fullt nå. 

Er du i det minste interessert i en butikk jobb for å få inntekt så hjelper det å spørre sjefer direkte via feks mail eller telefon, da det er mange stillinger som ikke blir utlyst. 

Anonymkode: 23d87...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, jeg begynner å få panikk. Må få meg jobb innen 1 februar av ulike grunner, helst tidligere. Har søkt siden april uten napp, er student så prøver jo å få meg en deltidsjobb, men ingen vil jo ha meg. Vil ikke akkurat si at dette hjelper på skolemotivasjonen heller nå jeg ser så mange her med flotte bachelorer og mastere uten oppturer i arbeidslivet. Har sendt rundt 100 søknader på tre uker både til utlyste stillinger og steder jeg kunne tenkt meg å jobbe. Jobbet i hjemmesykepleien i sommer og jeg kan hvis jeg virkelig må jobbe der igjen, men det tar så på meg psykisk, var så nedbrutt etter i sommer og jeg vet ikke om jeg klarer å dra tilbake. Er ikke noe med selve jobben, er vel mer at jeg får arbeidsoppgaver jeg ikke har fått opplæring i og gjerne kjeft i etterkant for å enten ha gjort disse oppgavene eller for å ha gjort dem dårlig. I sommer måtte jeg blant annet gi insulin og skifte uridom. Måtte youtube uridom før jeg dro til pasienten fordi jeg visste ikke engang hva det var haha. Så hva skal jeg gjøre for å få en jobb, jeg tar alt. Jeg bare trenger noen dager i uka med arbeid, hvorfor skal det være så vanskelig :(

Anonymkode: d110b...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Noen som har peiling på om det skal være noen jobb-messe eller lignende, i desember eller januar?

 Er det noen andre enn NAV som arrangerer slike ting ?

Anonymkode: a10a0...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har gått og ventet på at det skal bli ledig stilling innenfor det jeg jobber med og i nærheten av der jeg bor og endelig det lyst ut en stilling for 3 dager siden. Sendte søknad med en gang. Krysser virkelig fingerme for at jeg blir kalt inn til intervju.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2016 den 6.26, MissStiles skrev:

Jeg har gått og ventet på at det skal bli ledig stilling innenfor det jeg jobber med og i nærheten av der jeg bor og endelig det lyst ut en stilling for 3 dager siden. Sendte søknad med en gang. Krysser virkelig fingerme for at jeg blir kalt inn til intervju.

Lykke til :)

Anonymkode: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2016 den 23.08, Faith- skrev:

Nå er det et halvt år siden jeg ble ferdig utdannet siv.ing. og nå flytter jeg hjem til foreldrene mine etter å ha studert et halvt år ekstra i påvente av jobb. Kan nesten ikke fortsette å ta opp studielån på ekstra utdannelse jeg ikke trenger bare for å ha en "inntekt". Fikk plutselig 2 intervjuer og kom langt i det ene (topp 4 av 100), men nå har jeg ikke hørt fra dem på lenge (etter 2.gangsintervju) så er veldig sikker på at en av de andre fikk jobbtilbudet og at jeg får avslag så snart den takker ja til tilbudet.. Kjenner meg utrolig demotivert for tiden og det er så lite å søke på. Ingen vil ha nyutdannede. For bare noen dager siden fikk jeg avslag på drømmejobben. Stillingsannonsen var som skapt for min spesialisering da hovedoppgavene gikk ut å akkurat det jeg hadde skrevet master i. Fikk personlig avslag da om ikke annet (i tillegg til fellesavslaget), der de skrev at jeg var en utrolig interessant kandidat, MEN de var ute etter en med erfaring. Jeg blir så frustrert! Man har jo absolutt ingen rettigheter som arbeidsledig nyutdannet (annet enn sosialen etter man har brukt opp sparepengene). Flere i samme båt som meg? Hva gjør dere? Flyttet tilbake til foreldrene deres? Studerer videre? Annen jobb? Jeg har vurdert å søke andre jobber, men har hørt fra andre som har forsøkt at folk ikke er interessert i å ansette ingeniører i andre jobber, da de vet at man slutter når det blir bedre tider + at det er mange om slike jobber også. Jeg er til og med villig til å flytte hvor som helst i landet, men det hjelper ikke. 

Trist å lese. Hvorfor er arbeidsmarkedet så vanskelig for siving nå? Har du gått petroleum? Trodde det var veldig lett å få jobb som utdannet fra Gløs! Mener å ha sett du har gode karakterer også, B i snitt? Teller karakterer mye eller er erfaring alt?

Anonymkode: 4e0cb...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk...begynner å miste troa på å få jobb igjen...har gått ledig i over 3 år nå...Noen som har solskinnshistorier å komme med`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, labine skrev:

Sukk...begynner å miste troa på å få jobb igjen...har gått ledig i over 3 år nå...Noen som har solskinnshistorier å komme med`?

Si ifra til NAV at du ønsker å stå på liste over potensielle kandidater som blir sendt til arb.givere som trenger din arb.kraft.

Jeg var ledig lenge, og da dagpengeperioden gikk ut så fikk jeg spm fra saksbehandler om jeg ønsket å stå på en sånn kanditatliste. Jeg sa selvfølgelig ja til det. Og så kom jobben til meg, sånn helt ut av det blå. Jeg ble både overrasket og glad. Ble vurdert blant fem andre og kom på intervju og fikk jobben! :D 

Jeg hadde faktisk ikke hørt om at NAV har slike lister, sånn som et bemanningsbyrå opererer. 

Det er i hvert fall min solskinnshistorie. 

Anonymkode: f81c4...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trist å lese. Hvorfor er arbeidsmarkedet så vanskelig for siving nå? Har du gått petroleum? Trodde det var veldig lett å få jobb som utdannet fra Gløs! Mener å ha sett du har gode karakterer også, B i snitt? Teller karakterer mye eller er erfaring alt?

Anonymkode: 4e0cb...dc3

Arbeidsmarkedet er vanskelig pga. oljekrisen. Selv om jeg ikke er ute etter noe jobb i oljebransjen så er det tusenvis av ingeniører som kommer fra oljen og søker seg inn på fagfelt jeg søker på. Dette gjør at alle jobbene jeg søker på har veldig mange flere søkere enn hva de hadde hatt før oljekrisen (enkelte stilligerer har 1000 søkere). Største problemet mitt er at 99% av stilligsutlysningene der ute vil ha folk med erfaring. Før måtte de gjerne "ta til takke" med en nyutdannet om de ikke fant en passende kandidat med erfaring, men nå er det så mange søkere med erfaring (pga. oppsigelsene i oljebransjen) at de alltid klarer å finne en god kandidat som har erfaring og da når man ikke opp som nyutdannet. 

Av mitt avgangskull (fordig for et halvt år siden) er det fortsatt veldig mange uten jobb, og dette er utdannelser hvor alle fikk jobbtilbud før endt utdannelse før oljekrisen.

Jeg prøver å holde meg positiv og det at man ikke lenger ukentlig hører om tusenvis av oppsigelser håper jeg kanskje betyr at vi har nådd bunnen og at det herfra begynner å gå oppover igjen. Likevel føler jeg at jeg nesten må vente til alle dem med erfaring har fått seg jobb igjen før jeg har noe håp, noe som er kjipt da de som ble sagt opp i oljen i det minste får økonomisk støtte fra staten, mens jeg nå lever kun på sparepengene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare si til alle; ikke gi opp! prøv forskjellige måte å skrive søknad på, prøv noe nytt, gammelt osv.

fikk jobb på selv rett før jul, har ikke vert arbeidsledig ,men etter avdelingen min la ned i sommer-ish gikk jeg tre mnd ledig før jeg måtte ta til takke med en jobb med full provisjon:sjokkert: , det var faktisk en gammel jobb jeg hadde jobbet på før, så jeg måtte ringe for å spørre om de hadde plass til meg og det hadde de...så jobbet her imens. 

var omtrent ingen ledige jobber jeg kunne søke på pga. krisen i Rogaland, ikke har jeg utanning utenom vgs(mangler to eksamener) og to enkeltfag fra BI. men endelig starter jeg i ny jobb med timelønn.

 

så ikke gi opp! hvis jeg kan få jobb i min by så kan dere også!

Anonymkode: 75771...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går fremdeles ledig. Ser at arbeidsplassene jeg har fått avslag på, nå har tatt inn mange ungdommer, så jeg tviler ikke på at dette dreier seg om penger.. For hvem i all verden ønsker å ansette noen som er dyre, når man kan skaffe ung og billig arbeidskraft?

Ser jeg annonserte stillinger ute, så vet jeg med sikkerhet at den ikke blir min. Det er arbeidsgivernes tid, og de kan velge bare det beste til seg og bedriften. Så kan like gjerne vente til de viktigste menneskene har fått jobb først:) Personlig egnethet, blid og pliktoppfyllende betyr ikke en dritt. For her er det bare erfaring og årelang fartstid som er tingen. Ser ikke bort ifra at det også kan versere rykter om meg der ute. For jeg slipper jo ikke inn noen steder..

Jeg lever heldigvis godt økonomisk med både forsikring og dagpenger (full lønn)  :) Å utestenge meg fra arbeidsmarkedet vil bare belaste statskassen mer, noe folk bør være klar over. Men som mannen min sier så bryr ikke folk seg om noen. Du blir oversett av folk når du ligger nede, med mindre du er kjendis.

Vil uansett ønske alle arbeidsledige et riktig godt nytt år, og håpe at dette blir året for oss! For vi ønsker å jobbe og har mye positivt å bidre med. Ha troen på dere selv og gjør så godt dere kan. Og vil ikke omgivelsene responder på innsatsen deres, så er det ikke dere det er noe galt med. Husk det.  Og den dagen vi lykkes så kan vi sammen le.

Svigerfar har lenge sparket meg siden jeg mistet min 100% faste stilling, men nå er det han som står på bar bakke:nori:Selv om det er stygt å le, så må jeg helt ærlig si at karmaen beit han godt i ræva.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2016 den 0.58, AnonymBruker skrev:

Lykke til :)

Anonymkode: 561c7...e0c

Tusen takk!

Idag ringte de. Intervju om en uke. :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Noen som har vært heldige på arbeidsmarkedet,  i det siste ?

Anonymkode: cf37c...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...