Gå til innhold

Prøvelykke


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Tar en slik hver femte uke jeg, så har jeg noe å se tilbake på :)

 

♥ Termin: 29.mai

♥ Uke: 25+0 (fått ny termin, gidder ikke forandre ticker)

♥ Kjønn: Jente.

♥ Navn: Jeg har introdusert to navn, Sigrid og Alise. Mannen har foreslått Amalie og trekt det, så dermed er min nye taktikk å ikke mase overhode og satse på stille aksept for ett av mine forslag :ler:

♥ Neste kontroll: 2.mars (jordmor). 

♥ Utstyr: Har de store tingene, men kjøpt litt småtterier i det siste. Noen søte, fargerike bodyer, samt en kåpe som var helt nydelig. Den var på 70 % rabatt og hadde kostet 1150!! Altså, hvem kjøper en kåpe til den prisen? En ting er en utedress, som er nyttig, men den kåpa er jo mer til helger og definitivt ikke til lek. 

♥ Mangler av utstyr: Lilleknøtt trenger en tripptrapp med newbornseat, jeg ønsker meg denne senga her (vi lånte en vugge sist, men syns den var litt upraktisk), og en ny brystpumpe. Denne gangen går jeg for Medela swing. Og jo, en babycall vi kan legge i vogna siden vi nå bor i et stort hus. Den vi har fra før av krever strømuttak. Vi bor i murhus så derfor går jeg for en neonate. (Og og så sikler jeg på retrovogner.... bare tøys, men har såååå lyst på).

♥ Vektøkning: 7.5 kg nå. Dette går dessverre så det suser. I det siste har vektøkningen ligget på omtrent 250 g i uken, så forhåpentligvis ender det ikke så galt. 

♥ Aktivitet: Av og på, har perioder med raptuser og begynner å bli sterk. 800 gram og 31 cm er hun nå. 

♥ Søvnmønster: Skriver om mitt søvnmønster denne gangen jeg for ENDELIG så sover jeg bedre. Det som måtte til var den gørrmyke gjestesenga. Der kan jeg ligge på rygg uten at det er ubehagelig. Våkner fortsatt ofte, men sovner fortere igjen og får dermed totalt flere timer med søvn nå på nattestid. Har ikke hatt særlig hodepine de siste dagene. HERLIG!! :)

♥ Kynnere: Nesten ingenting lengre, og de jeg får er kun lett ubehagelige. 

♥ Cravings: I grunnen lite, men syns smakløs mat er best: toast med ost/skinke, pannekaker, grønne epler, reker, etc.

♥ Plager: Lite fortsatt. Nå sover jeg jo bedre så hodepinen er ikke like fremtredende. Bekkenet krangler litt nå og da, men syns ikke det har vært så ille den siste uka. Er egentlig i veldig god form, men kjenner jeg ikke har så mye energi til overs etter jobb. Syns det er vanskelig å få til trening så går mye turer med hunden for å kompensere. 

♥ Humør: Berg-og-dalbane-tur, men noen absolutte lavpunkter. Jeg føler meg temmelig humorløs til tider og er veldig sår for kritikk. 

♥ Utålmodig?: Alltid! :hoho:Men, føler tiden går litt fortere nå enn hva den gjorde før ordinær ultralyd.

♥ Strekkmerker: Sier som sist: er det mulig å bare resirkulere de fra forrige runde? :opplyser: 

♥ Vann i kroppen?: Ikke så mye enda, men har begynt å få tydelige sokkemerker til tider, så noe vann har kroppen funnet ut at det er fornuftig å samle på. 

♥ Fødselen: Satser på en bedre fødsel enn sist og har troa på at det også vil bli det (om jeg skal stole på statistikken). Jordmor har bestilt fødselsforberedende samtale på sykehuset. Tipper det skjer en gang i april.

♥ Hodet ned/festet: Nei.

♥ Tungt?: Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koselig å lese oppdatering :) Begge navnene er kjempefine, men Sigrid synes jeg var ekstra fint. Og passer godt sammen med eldstemann sitt navn. Men det gjør jo Alise også når jeg tenker meg om. Navn er kjempevanskelig... Forrige gang endte det med at mannen bare gikk med på mitt forslag til slutt. Tror han skjønte at det egentlig var enstemmig vedtatt av meg for lenge siden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker sånne oppdateringer! :) Godt du har kommet deg frem til to navneforslag. Det er jo i grunn mer enn nok når man skal veie for og i mot. Begge navnene er fine, men jeg likte Alise littegranne mer kanskje :rolleyes:

Kjenner meg igjen i utålmodigheta :fnise: Her snegler tiden seg frem mot OUL :Gjesp: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker også oppdateringene! Og begge navnene ... Holder nok en ørliten knapp på Sigrid, men begge er nydelige. Så godt du har funnet et botemiddel mot søvnproblemene, litt i alle fall, og at kynnere og sånt også har roet seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, A4-livet skrev:

Koselig å lese oppdatering :) Begge navnene er kjempefine, men Sigrid synes jeg var ekstra fint. Og passer godt sammen med eldstemann sitt navn. Men det gjør jo Alise også når jeg tenker meg om. Navn er kjempevanskelig... Forrige gang endte det med at mannen bare gikk med på mitt forslag til slutt. Tror han skjønte at det egentlig var enstemmig vedtatt av meg for lenge siden :ler:

Sigrid har hele veien vært favoritten, men så snublet jeg over Alise (et gammelt familienavn på mannens side) og nå syns jeg begge er helskjønne :rodmer: 

Sist gang hadde vi valgt navn på denne tiden. Denne gangen tror jeg ikke vi kommer til noe forlik før nærmere fødsel... eller etter :ler:

20 timer siden, Sjela skrev:

Elsker sånne oppdateringer! :) Godt du har kommet deg frem til to navneforslag. Det er jo i grunn mer enn nok når man skal veie for og i mot. Begge navnene er fine, men jeg likte Alise littegranne mer kanskje :rolleyes:

Kjenner meg igjen i utålmodigheta :fnise: Her snegler tiden seg frem mot OUL :Gjesp: 

 

Ser du straks er 16 uker. Det betyr det er 2-3 uker til OUL antar jeg? Kan i allefall trøste med at tiden plutselig får fart på seg etter ultralyd. Det er jo allerede 7 uker siden jeg var der :sjokk:

13 timer siden, lille_frosk skrev:

Elsker også oppdateringene! Og begge navnene ... Holder nok en ørliten knapp på Sigrid, men begge er nydelige. Så godt du har funnet et botemiddel mot søvnproblemene, litt i alle fall, og at kynnere og sånt også har roet seg!

Ja, jeg var aldri voldsomt plaget med kynnere, verken nå eller sist. Føler jeg er heldig, da "alle" rundt meg (her, eller andre gravide) har mye av det. Rett og slett tør jeg ikke klage så mye for jeg har en særdeles enkel graviditet. Føler meg definitivt ikke 100%, mer sånn 60% når det kommer til energioverskudd, men alt i alt er dette er piknik i forhold til veldig mange. Det er jeg i grunnen veldig takknemlig for. 

Sov dårligere i natt igjen. Håper ikke den myke-senga-effekten allerede er over :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått OUL før jeg er 19+3. Så det er rett i underkant av 4 uker til. Jo mer jeg tenker på det, jo seinere går tiden :fnise: 

Men godt å vite at det går litt fortere etter det ;) Og så er det jo gøy når man både kan kjenne barnet og vise frem magen. Da blir det liksom mer realistisk også. 

Energioverskuddet her er også labert :P Selv om det er litt for "tidlig" enda til å klage på det så sover jeg fryktelig mye. Etter jobb er jeg helt i ørska og må bare sove litt før jeg dåner. Så jeg kan forstå at det å være småbarnsmor og samtidig gå gravid tar ekstra mye på kreftene ja! 

Jobber du fremdeles hundre prosent? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sjela skrev:

Jeg har ikke fått OUL før jeg er 19+3. Så det er rett i underkant av 4 uker til. Jo mer jeg tenker på det, jo seinere går tiden :fnise: 

Men godt å vite at det går litt fortere etter det ;) Og så er det jo gøy når man både kan kjenne barnet og vise frem magen. Da blir det liksom mer realistisk også. 

Energioverskuddet her er også labert :P Selv om det er litt for "tidlig" enda til å klage på det så sover jeg fryktelig mye. Etter jobb er jeg helt i ørska og må bare sove litt før jeg dåner. Så jeg kan forstå at det å være småbarnsmor og samtidig gå gravid tar ekstra mye på kreftene ja! 

Jobber du fremdeles hundre prosent? :) 

Jeg hadde ultralyd når jeg var, etter egne beregninger, nesten 19 uker. Syns også det var såååå sent når "alle" andre hadde i uke 17-18, så vet hvor kjedelig det er å gå og vente. Men, sett på en annen måte - det er snart påske da. Det er jo egentlig ikke lenge til. Fem uker? Det er nada. 

Ja, det er utrolig moro med spark. Nå begynner jo hun å nærme seg en kilo og kombinert med at hun fortsatt har god plass så får hun innimellom plassert noen reale spark så magen spretter :ler: Husker sist at jo større baby ble jo mer rullende ble bevegelsene, siden de ikke lenger har like god plass til å strekke seg ut og turne rundt. 

Jeg har en mann som avlaster mye, og så snakker jeg mye med 2-åringen at jeg er sliten fordi jeg har baby i magen. Han forstår det til dels og forteller alle som kommer innom at "mamma orker ikke løpe, hun har beeebii" eller "mamma er sliten, hun har beeebiii i magen", etc. Og så vil han gjerne kose med babyen, i tide og utide (drar opp genseren på butikken om han får sjansen) og roper inn i navlen "kom uuut baby" :hoho:

Jeg har en kontorjobb, og siden jeg har en mann som avlaster meg en del og en 2-åring som har forstått at mamma ikke lenger orker så mye så jobber jeg fortsatt 100% og satser på å gjøre det så lenge som mulig :) Jeg har jo verken vond bekkenløsning, vonde kynnere, migreneanfall eller en jobb som involverer tunge løft, så jeg tilpasser som regel dagen min etter energinivået. Sånn sett er kontorjobb nok den beste jobben som gravid, i hvert fall om den ikke er preget av å løpe rundt som en hodeløs kylling fordi man er så stresset og overarbeidet :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt storebror er :rodmer: Veldig fint å lese at han passer på mammaen sin og involverer seg med baby han også!

Jeg har også en kontorjobb og er helt enig med deg. Jeg kan tilpasse arbeidshverdagen min (til en viss grad i alle fall :fnise: ) , og hadde jeg ikke hatt en "stillesittende" jobb hvor jeg også har mulighet for hjemmekontor hadde jeg nok ikke klart å være hundre prosent arbeidsfør de ukene kvalmen og svimmelheten herjet som verst. Så lenge jeg varierer sittestilling og trasker litt opp og ned i gangene her går det foreløpig fint. Så får man bare prise seg lykkelig at man er en av dem som kanskje ikke har de verste gravidplagene :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Sjela skrev:

Så søt storebror er :rodmer: Veldig fint å lese at han passer på mammaen sin og involverer seg med baby han også!

Jeg har også en kontorjobb og er helt enig med deg. Jeg kan tilpasse arbeidshverdagen min (til en viss grad i alle fall :fnise: ) , og hadde jeg ikke hatt en "stillesittende" jobb hvor jeg også har mulighet for hjemmekontor hadde jeg nok ikke klart å være hundre prosent arbeidsfør de ukene kvalmen og svimmelheten herjet som verst. Så lenge jeg varierer sittestilling og trasker litt opp og ned i gangene her går det foreløpig fint. Så får man bare prise seg lykkelig at man er en av dem som kanskje ikke har de verste gravidplagene :)  

Ja, han har virkelig klinket til i det siste og av den grunn skulle jeg virkelig ønske at baby kunne ha kommet nå og jeg ikke må si: Hun kommer snart (det vil si om veldig, veldig, veeeeeeldig lenge i din målestokk Kasper :fnise:). 

Tatt i betraktning mange rundt meg, samt mange gravide her inne på KG, så er jeg mildt plaget av denne graviditeten nå. Er jo inne i den snilleste delen også, så vet av erfaring det blir tyngre når jeg tipper over i tredje trimester. Men, den tid, den sorg. Satser på å holde hele veien ut, og så får jeg heller ta en vurdering om hode og kropp ikke er enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange dagene til du tipper over i tredje trimester skal jeg si deg :fnise: Det går så sykt fort, i morgen er jeg i tredje liksom.. Jeg satser på at både din og min kropp holder seg sprek godt uti det også.

Jeg har ikke hatt en eneste kynner enda jeg, i allefall ikke som jeg har kjent. Er det normalt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, toneeee_ skrev:

Det er ikke mange dagene til du tipper over i tredje trimester skal jeg si deg :fnise: Det går så sykt fort, i morgen er jeg i tredje liksom.. Jeg satser på at både din og min kropp holder seg sprek godt uti det også.

Jeg har ikke hatt en eneste kynner enda jeg, i allefall ikke som jeg har kjent. Er det normalt? :P

Tredje trimester starter jo når man er 28+0? :klo: Er i hvert fall det jeg har lest de fleste steder :)

Jeg hadde lite, om ingen, kynnere sist før på slutten. Om jeg ikke husker feil. Riene mine var likevel veldig gode, så tenker jeg er heldig som slipper unna så billig :ler: (Kynnere er jo ment å trene opp livmora til fødsel, er det ikke så?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Pyntestøv skrev:

Tredje trimester starter jo når man er 28+0? :klo: Er i hvert fall det jeg har lest de fleste steder :)

Jeg hadde lite, om ingen, kynnere sist før på slutten. Om jeg ikke husker feil. Riene mine var likevel veldig gode, så tenker jeg er heldig som slipper unna så billig :ler: (Kynnere er jo ment å trene opp livmora til fødsel, er det ikke så?).

Appen min sier at jeg er i tredje trimester fra 26+0. Æsj hvis den er feil! Jaja :P

Jo, det skal være trening for livmor :Nikke: Satser på at vi som har lite kynnere har veldig sterke livmorer fra før da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, toneeee_ skrev:

Appen min sier at jeg er i tredje trimester fra 26+0. Æsj hvis den er feil! Jaja :P

Jo, det skal være trening for livmor :Nikke: Satser på at vi som har lite kynnere har veldig sterke livmorer fra før da :fnise:

Flere steder står det 27, noen steder 28 og andre steder uke 29. Ikke rart man blir forvirret. Må være noen utenlandske beregninger som blander seg inn med norske. Tror jeg hører med jordmor når jeg skal dit om 2.5 uke :Nikke: 

Livmora mi har jeg blitt opplyst er stor og romslig, så antar det betyr at den også er veltrent :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 13.2.2016 at 9.51, lille_frosk skrev:

Norsk Helseinformatikk (NHI) sier at tredje trimester er fra og med 27. uke (http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskapsuke-27-mor-37807.html), men ja, det er mange forskjellige definisjoner. Rart man ikke bare kan bli enige om noe sånt liksom? :P Vi snakker ikke om SÅ kompliserte ting eller? 

Jeg bruker den siden mye så da teller jeg uke 27 som inngangen til tredje trimester. Det er jo bare litt over en uke til, tjohooo! Føles godt å snart være over i siste del, spesielt når jeg begynner å bli så umotivert på jobb av å være så sliten. Var veldig optimistisk forrige uke, men har sovet stort sett helt forferdelig de siste fire dagene og er litt på bunnen igjen energimessig og humørmessig. Fortsetter dette så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal klare å stå 100% i jobb i 11 uker til.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pyntestøv skrev:

Jeg bruker den siden mye så da teller jeg uke 27 som inngangen til tredje trimester. Det er jo bare litt over en uke til, tjohooo! Føles godt å snart være over i siste del, spesielt når jeg begynner å bli så umotivert på jobb av å være så sliten. Var veldig optimistisk forrige uke, men har sovet stort sett helt forferdelig de siste fire dagene og er litt på bunnen igjen energimessig og humørmessig. Fortsetter dette så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal klare å stå 100% i jobb i 11 uker til.... :(

Så dritt å sove så dårlig, da blir man helt og fullstendig ødelagt altså ... Men Pyntestøv ... Nå er det 11 uker igjen, og da skal du gjennom fødsel, barsel og overgangen til å bli tobarnsmamma. Jeg tenker at det faktisk ikke er nå strikken skal tøyes så veldig langt ... Jeg skjønner veldig godt at du vil unngå sykmelding, men i det store og det hele er det bare en bitteliten, kort periode av livet ditt, og det er ganske viktig at du ikke brenner deg helt opp nå! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, lille_frosk skrev:

Så dritt å sove så dårlig, da blir man helt og fullstendig ødelagt altså ... Men Pyntestøv ... Nå er det 11 uker igjen, og da skal du gjennom fødsel, barsel og overgangen til å bli tobarnsmamma. Jeg tenker at det faktisk ikke er nå strikken skal tøyes så veldig langt ... Jeg skjønner veldig godt at du vil unngå sykmelding, men i det store og det hele er det bare en bitteliten, kort periode av livet ditt, og det er ganske viktig at du ikke brenner deg helt opp nå! :hug:

Takk for oppmuntrende ord. Har bestemt meg for å holde ut denne og neste uke da vi får ny, stor seng med ulike soner (jeg skal ha krisemykt i alle sonene, haha) og se om det hjelper. Mannen fortalte meg i morges at jeg vrir og vender på meg hele natta (jeg vekker dessverre han) noe som er uvant da jeg vanligvis er en slik som kan våkne opp i samme stilling som jeg sovna. Så, det er nok mangel på gode sovestillinger, i tillegg til hormoner, som vekker meg i tide og utide natta igjennom. Blir ikke søvnen bedre av ny seng så går jeg til legen og ber om 20% sykemelding. Tenker jeg kan ha en dag i uka jeg henter meg inn, eventuelt starter etter lunsj to dager i uka. Da kan jeg bruke de dagene + helg på å sove. Føler det kan være en grei løsning, som ikke går alt for mye utover jobben eller min samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urolig søvn tar knekken på de fleste, håper at ny seng hjelper på! :kose: 

Det er jo noe man skal finne en middelvei på det også, at man får sovet og hvilt seg nok, og samtidig ikke går med gnagende, dårlig samvittighet med tanke på jobb! :klem: 

Håper du får en god uke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tekola skrev:

Urolig søvn tar knekken på de fleste, håper at ny seng hjelper på! :kose: 

Det er jo noe man skal finne en middelvei på det også, at man får sovet og hvilt seg nok, og samtidig ikke går med gnagende, dårlig samvittighet med tanke på jobb! :klem: 

Håper du får en god uke! 

Ja, jeg forstår at jeg ikke kan brenne lyset begge veier i evigheter, men det er tungt å innse at man ikke strekker til på alle plan. Sitter langt inne og be om avlastning i form av sykemelding, så derfor enklere å skyve det fremfor seg og avvente i det lengste.

Ha en flott uke du også Tekola!! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny seng er himmel, men nå har storebror sovet rævva i tre dager. Dvs, han våkner alt for tidlig :sove: Mellom 05:30 - 06:00. Jeg er vant til mellom 07:00 - 08:00, så laber søvnkvalitet blir fulgt opp med grytidlige morgener. Liker IKKE :jolie:Selv når mannen står opp med han klarer jeg ikke sovne. Ligger og irriterer meg over at han våkner så tidlig :angry: I dag morges hadde han 37.8 og var veldig snørrete. Den dalte ned til 37.4 rett før jeg dro i barnehagen, men tror det er noe på gang. Igjen. Dårlig søvn er som regel et omen på sykdom i vente (ok, jærtegn, måtte google hva det norske ordet er). Han som nettopp var syk halvannen uke. Hva skjer med imunforsvaret a? Skulle ikke det bli sterkere? Jeg føler meg lurt :ler:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...