Gå til innhold

Prøvelykke


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

:sjokk:

Skummelt uansett om det går bra med deg da. Man får jo temmelig sjokk når det skjer! Håper dama fikk ekstra dårlig samvittighet når hun så du var gravid altså :kjefte: Da hadde jeg strutta magen oppi trynet på vedkommende for å si det sånn :P 

Gratulerer med dagen forresten :) Høres ut som en fin feiring i Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så ubehagelig med kræsj, men godt det gikk bra! Er aldri noe gøy med alt styret i etterkant av en bilskade, så unner deg ikke dette akkurat nå.. Ang manuelt gir kommer det nok til å være litt styr i begynnelsen, men det går seg nok fort til ;) Hvis du er heldig får du en automat uansett da!

Høres ut som en fin bursdag :hjerte: gratulerer med overstått! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Sjela skrev:

:sjokk:

Skummelt uansett om det går bra med deg da. Man får jo temmelig sjokk når det skjer! Håper dama fikk ekstra dårlig samvittighet når hun så du var gravid altså :kjefte: Da hadde jeg strutta magen oppi trynet på vedkommende for å si det sånn :P 

Gratulerer med dagen forresten :) Høres ut som en fin feiring i Oslo!

Ja, det var en ut-av-deg-sjæl-opplevelse der og da. Stakkars jenta, hun var vel et sted mellom 20-25 år. Hun fikk jo dobbeltsjokk, stakkars. Unnskyldte seg og la seg helt flat med én gang, og spurte sikkert ti ganger om det gikk bra med meg.

Og takk. Ikke alle dager man fyller 29+3 altså :lur:

15 minutter siden, toneeee_ skrev:

Så ubehagelig med kræsj, men godt det gikk bra! Er aldri noe gøy med alt styret i etterkant av en bilskade, så unner deg ikke dette akkurat nå.. Ang manuelt gir kommer det nok til å være litt styr i begynnelsen, men det går seg nok fort til ;) Hvis du er heldig får du en automat uansett da!

Høres ut som en fin bursdag :hjerte: gratulerer med overstått! 

Er et sabla styr, og så føler jeg meg så idiot som kjører rundt med herpa bil. Lyst til å ha et skilt hvor det står: DET VAKKE MIIIIN SKYLD!!! (Noen som husker den sangen? :hoho: Jeg beklager at jeg i så fall påminte om den).

Jeg fyller forresten 29+3 i dag altså, vi bare la feiringen til helga :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Gratulerer med dagen :hoppe: Høres ut som en bra feiring :nigo: 

Usj, guffent med kræsj, godt det ikke var høyere fart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tekola skrev:

Gratulerer med dagen :hoppe: Høres ut som en bra feiring :nigo: 

Usj, guffent med kræsj, godt det ikke var høyere fart! 

Takk skal du ha Tekola! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.3.2016 at 9.25, Pyntestøv skrev:

Jeg leste et sted at Mallorca har blitt skikkelig in igjen, og at det skiftet øya har gått igjennom har fjernet dem lagt fra Aiya Napa, slik du sier. Jeg kunne reist dit.... om de fortsatt har bamseklubb vel og merke. Bamseklubb er et must om man skal ta med en 3-åring, som ofte setter inn ekstragiret når mamma er på sitt mest slitne :sprettoy:

Det hørtes utrolig flott ut, det toget. Kunne sikkert fått K med på det, han elsker tog og snakker stadig vekk om å få lov til å kjøre tog. Tar også tipset om Malaga i betrakning. Vi prøver også å finne et reisemål i februar/mars, som ikke er for kaldt eller for charterpreget.

Edit: sjekket begge stedene nå på yr. Alt for kaldt i mars.... :grine:

 

Jeg vet nå ikke om Mallorca er "in", men det er slik jeg har forstått det er allright sted for småbarnsfamilier. Jeg har tittet litt rundt, og de fleste reisebyråene tilbyr hoteller med bamseklubb og full pakke på Mallorca, så det skal ikke stå på det. En kollega fortalte at de hadde vært der når datteren deres var rundt 2 år, og hun sa det var kjempeflotte langgrunne strender der, perfekt for småbarn :tommel:

Men det er nok litt kaldt der i mars ja. Vi hadde i utgangpunktet tenkt til å ta en tur til varmere strøk nå i feb/mars, før jeg blir whale size, men i Europa var det liksom bare Gran Canaria som kunne friste med ok temperaturer, og jeg er for å være helt ærlig ikke så keen på å svi av 30 000 på en tur dit. Neste alternativ var Kapp Verde (som jeg forøvrig har hørt masse fint om!), eller Asia. Begge de alternativene utgikk pga flytid (og Zikavirus), så da ble det en tur på fjellet istede. Nesten like bra! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, skummelt med kræsj selv om det ikke gikk så fort. Ble rygga på på en parkeringsplass en gang og det er fryktelig mye styr ja. Måtte bare ha leiebil et par dager da, og jeg hadde uansett manuell, men det er mye styr.

Gratulerer med dagen, høres ut som en veldig koselig dag dere hadde :nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pyntestøv skrev:

Var på fødselsforberedende samtale på sykehuset på fredag. Utrolig godt å gå igjennom fødselen min steg for steg (de hadde fått alle papirene fra Ullevål) og snakket om den på god og konstruktiv måte. Legen på Lillehammer kunne fortelle at baby hadde ligget for høyt, selv om jeg hadde full åpning, derfor hadde jeg ikke fått pressrier. Da det hadde gått noen timer og baby kun hadde flyttet seg litt så bestemte de seg for å sette meg på riefremkallende drypp for å få fortgang (de har et vindu på tre timer fra full åpning til baby skal være ute, visstnok). Riefremkallende drypp har den bieffekt at det stresser baby, og det var derfor hjertelyden hadde falt så mye og det hastet med å få han ut. Dermed hadde legen kommet inn og besluttet sugekopp. Hun sa at fire drag med sugekopp betydde at baby var under spina og altså ikke satt fast, så det trengte jeg ikke å bekymre meg for denne gangen. Heldigvis.

Hun sa videre at jeg kun er regnet som åtte timer i aktiv fødsel og at det egentlig er en normal førstegangsfødsel. Jeg åpnet meg raskt når jeg nådde fem cm og hun tror derfor at denne fødselen ikke vil bli så lang (men, heller ikke noe styrtfødsel). Hun kunne ikke love det, men basert på hennes erfaring så kunne jeg nok regne med en kortere og enklere fødsel denne gangen. Da skal jeg fokusere på det og heller ta ting som de kommer. Trolig ville jeg slippe unna epidural også, siden den første fasen frem til 4-5 cm er lengst, og vondest, hos førstegangsfødende. (Beklager alle dere som er førstegangs og leser dette, jeg kan trøste med at tiden faktisk flyr under en fødsel). 

Fikk også en titt på baby som ligger helt på normalkurven og er estimert til å være 3.6 til termin. En ordentlig gjennomsnittsbaby. Kasper var beregnet til 3.8 og var 3850 når han kom 8 dager på overtid, så det stemte bra (de legger knapt på seg om de går over termin). Hun er også noe mindre rundt hodet er gjennomsnittskurven så etter all sannsynlighet så slipper jeg unna 37 cm i hodeomkrets :danse: De sa det også var normalt når det var jente, de er ofte mindre enn gutta. Fint med fostervann. Alle organer så tipp-topp ut. Hun så lenge på hjertet og var veldig fornøyd med det hun så. Baby ligger ned med hodet og det har hun gjort den siste uka slik jeg kan bedømme det på sparkene. Kasper snudde seg også i disse tidene og ble liggende ned, så satser på hun følger i brorens fotspor. Har hatt noe nedpress i det siste så de sjekket også livmormunnen for sikkerthetsskyld. Den var lang og lukket, så nedpressen har ingen modningseffekt. Heldigvis!! (Sier jeg nå, vi får se hva jeg sier i uke 39 :ler:).

Ellers feiret jeg jubileumet for min 29-årsdag i helga med å dra til Oslo og bo på hotell. Vi dro ut og spiste på Illegal burger (skuffa, den var ikke særlig spenstig den på Olaf Ryes plass), besøkte et vennepar og dro på luksuskino (den nye i Vika). Mannen turte ikke å ta meg med på teater eller annet show da jeg ble så dårlig på denne tiden i graviditeten sist. Det er helt håpløst å sitte over lang tid i dårlige stoler, blir kvalm og uvel. Vi så Sauls sønn. Grusom film, men god. Vant Oscar for beste utenlandske i år. Deretter dro vi tilbake på hotellet, kjøpte en takeway pizza og så på Vinyl (HBO Nordic, anbefales). Jeg sovna selvsagt og det var min gravidbursdag. Jeg hadde ønsket meg hvile og hotellfrokost, og fikk begge deler, så strålende fornøyd! :Hehe:

Ellers er formen så der. Er blitt mer sliten igjen og har et punkt på høyre siden av magen som verker og er ordentlig ubehagelig med mye bevegelse. Lå stort sett langflat på sofaen etter jeg prøvde å gå en tur med hunden i går ettermiddag. Er fortsatt vondt, men føden mener det ikke er noe uvanlig eller farlig. Går det ikke over bestiller jeg en legetime. 

Var forøvrig i en biluluykke på fredag. Ikke en veldig farlig en, var i 30-sonen og bilen jeg kræsjet med overholdt ikke høyreregel. Tror neppe hun så seg for, hun bare kjørte ut i veien veldig fort og jeg klarte ikke bremse nok til å forhindre kollisjon (var glatt i tillegg). Gikk veldig bra med meg altså, men er en ekkel følelse i det det skjer. Nå i etterkant suger det med alt papirarbeid og få den på verksted, hvor den sikkert blir i flere uker. Har heldigvis dekt leiebil, men får sikkert manuelt gir og jeg har ikke kjørt manuelt på tja, 10 år? :sjokk: Noen flere her med manuelt-gir-angst? :P

 

Din fødsel høres veldig lik ut som min med unntak av at tassen min var relativt frisk når han kom ut (hvis man ser bort fra den lilla hudfargen ;) ), og at den varte noe lenger. Jeg er også blitt "lovet" at det skal gå mye raskere og enklere for seg denne gangen, så da velger jeg å være naiv og stole blindt på det! :jepp:

Jeg har jo gratulert deg med dagen tidligere i dag; men en god ting kan ikke sies for mye! Gratulerer med 29 år + noen års erfaring! :duskedame:

Heldigvis har min kjære bil med manuelt gir, så jeg får øvd meg med jevne mellomrom. Jeg hadde dog motsatt problem for noen år siden da; jeg kjørte manuell mens min kjære kjørte automat. Og en sen kveld jeg skulle kjøre oss + litt fjern slekt hjem fra et famileselskap, tråkket clutchefoten min automatisk inn bremsen mens jeg gasset og holdt på med høyrefoten, samtidig som jeg  ikke skjønte hvorfor bilen ikke rikket seg. Resten av selskapet i bilen (bare menn forøvrig) engasjerte seg voldsomt i hvorfor bilen ikke rikket seg, og konkluderte med at brekket måtte ha låst seg. I det mannfolka var på ca femte minuttet med diskusjoner og problemløsning av det mystisk låste brekket oppdaget jeg plutselig hva jeg gjorde og løftet elegant foten vekk fra bremsen. Og tadaaaa, brekket fikset seg på mirakuløst vis. Mannfolka trodde jo de hadde løst problemet, og jeg holdt diskre kjeft om hva jeg hadde gjort :plystre::ler:

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Jeg vet nå ikke om Mallorca er "in", men det er slik jeg har forstått det er allright sted for småbarnsfamilier. Jeg har tittet litt rundt, og de fleste reisebyråene tilbyr hoteller med bamseklubb og full pakke på Mallorca, så det skal ikke stå på det. En kollega fortalte at de hadde vært der når datteren deres var rundt 2 år, og hun sa det var kjempeflotte langgrunne strender der, perfekt for småbarn :tommel:

Men det er nok litt kaldt der i mars ja. Vi hadde i utgangpunktet tenkt til å ta en tur til varmere strøk nå i feb/mars, før jeg blir whale size, men i Europa var det liksom bare Gran Canaria som kunne friste med ok temperaturer, og jeg er for å være helt ærlig ikke så keen på å svi av 30 000 på en tur dit. Neste alternativ var Kapp Verde (som jeg forøvrig har hørt masse fint om!), eller Asia. Begge de alternativene utgikk pga flytid (og Zikavirus), så da ble det en tur på fjellet istede. Nesten like bra! :hoho:

Leste i et eller annet dameblad for en stund tilbake: "Trendy Mallorca". At fiffen nå la sin elsk på feriemålet og hadde bidratt til å renske opp hele charterfeber-imaget til noe mer spiselig. Baserer kun min kunnskap på dette, men husker jeg tenkte at jeg fikk lyst til å dra dit. Og så glemt det igjen. Som jeg alltid gjør :ler:

Fjellet ass, kan være du blir brun i fjeset da etter 10 sekunder i solveggen med en iskald carlsberg zero helt til førstefødte slår seg vrang, og resten av dagen går til å forhindre den ene nedsmeltingen etter den andre, for JEG VIL IKKE HA PÅ JAKKE MAMMA!!!! :grine: JEG VIL HA SJOKOLADE!!! :grine: JEG VIL IKKE AKE! :grine: JEG VIL AKE!!!!! :kjefte:JEG VIL HA IS :grine:

JEG VIL IKKE HA IS, JEG VIL HA PØLSE!!!! :kjefte:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, A4-livet skrev:

Oj, skummelt med kræsj selv om det ikke gikk så fort. Ble rygga på på en parkeringsplass en gang og det er fryktelig mye styr ja. Måtte bare ha leiebil et par dager da, og jeg hadde uansett manuell, men det er mye styr.

Gratulerer med dagen, høres ut som en veldig koselig dag dere hadde :Nikke:

Ja, er jo det som er verst vettu. Alt man må styre med i etterkant :sur:

Og tuuusen takk :nigo:

Et øyeblikk siden, Frøken Vims skrev:

Din fødsel høres veldig lik ut som min med unntak av at tassen min var relativt frisk når han kom ut (hvis man ser bort fra den lilla hudfargen ;) ), og at den varte noe lenger. Jeg er også blitt "lovet" at det skal gå mye raskere og enklere for seg denne gangen, så da velger jeg å være naiv og stole blindt på det! :jepp:

Jeg har jo gratulert deg med dagen tidligere i dag; men en god ting kan ikke sies for mye! Gratulerer med 29 år + noen års erfaring! :duskedame:

Heldigvis har min kjære bil med manuelt gir, så jeg får øvd meg med jevne mellomrom. Jeg hadde dog motsatt problem for noen år siden da; jeg kjørte manuell mens min kjære kjørte automat. Og en sen kveld jeg skulle kjøre oss + litt fjern slekt hjem fra et famileselskap tråkket clutchefoten min automatisk inn bremsen mens jeg gasset og holdt på med høyrefoten, samtidig som jeg  ikke skjønte hvorfor bilen ikke rikket seg. Resten av selskapet i bilen (bare menn forøvrig) engasjerte seg voldsomt i hvorfor bilen ikke rikket seg, og konkluderte med at brekket måtte ha låst seg. I det mannfolka var på ca femte minuttet med diskusjoner og problemløsning av det mystisk låste brekket oppdaget jeg plutselig hva jeg gjorde og løftet elegant foten vekk fra bremsen. Og tadaaaa, brekket fikset seg på mirakuløst vis. Mannfolka trodde jo de hadde løst problemet, og jeg holdt diskre kjeft om hva jeg hadde gjort :plystre::ler:

Det er den eneste grunnen til at jeg er villig til å føde vaginalt igjen - lovnaden, og ikke minst håpet, om en bedre, og kortere, fødsel. Husker jeg tenkte i flere uker etter fødselen til Kasper: hvordan er det fysisk mulig å gjenommgå det der en gang til? Jeg kommer aldri til å føde igjen, ALDRI. Bra minnet er såpass teflon på akkurat dette punktet.

Takk igjen - alltid gøy med jubileum, og for hvert år er jeg en erfaring rikere :lur:

:hoho::hoho::hoho: Hadde aldri i livet innrømmet fadesen om det var meg heller. Bare latt som ingenting. Mennene følte at de var menn (aka. problemløsere) og du hadde æren i behold = vinn-vinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.3.2016 at 20.10, kaffemor skrev:

Gratulerer med dagen Pyntestøv :strix: 

Takk skal du ha søte du :nigo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sol: 30 uker i dag, ny oppdatering :sol:

Dagens form: er opp og ned. Er mye sliten grunnet dårlig søvn, derfor er jeg blitt 20% sykemeldt for å kunne hente meg inn ved å sove ut to dager i uka + en dag i helga. Det har fungert rimelig greit, så opprettholder i hvert fall 20% frem til permisjonsstart. Vurderte å øke da jeg hadde så utrolig mye smerter øverst i høyre del av magen, såpass at jeg tidvis slet med å bevege meg, men utover dagen i går slapp det og har kun kjent antydninger i dag. Har sjekket blodtrykk og urin hos legekontoret i går og det var ingen utslag på svangerskapsforgiftning så trolig kun en muskel/nerve i klem.

Blodtrykk: har økt da, fra 90/60 til 110/70 i går. Har legetime på tirsdag (jepp, i påsken) pga sykemelding som må forlenges, måler påny blodtrykk da. Har sett en del stjerner i det siste, noe jeg forsåvidt er vant med da jeg alltid har hatt lavt blodtrykk, så ble overrasket at jeg får stjerner selv med normalt blodtrykk. Da kommer det kanskje av noe annet? :klo: Får høre hva legen sier.

Dagens vekt: er et kapittel for seg selv, sukk. Jeg ligger nøyaktig +2 kilo foran det jeg gjorde i forrige svangerskap (det har jeg gjort siden jeg startet å veie meg) og i dag tippet vekta rett over 10 kilo :sjokk: Jeg håper jeg føler trenden fra sist. Da la jeg på meg kun 3,3 kg mellom uke 30-39. Jeg syns 3,3 kg er lite da, så regner med det blir mer i retning 4 kilo, men det er jeg uansett veldig fornøyd med. Hadde normal bmi, og endelig en vekt jeg trivdes med da jeg ble gravid igjen, så derfor jeg ikke ønsker å gå opp for mye. Sist gang raste jeg forsåvidt ned i vekt, 23 kg på seks måneder (og jeg la kun på meg 13 kilo), men da hadde jeg kun meg selv og baby å tenke på. Denne gangen er det en variabel med i bildet, en storebror, som også trenger oppmerksomhet, og jeg er nok mer sliten tobarnsmor enn jeg var første gang, så de lange trilleturene har jeg på følelsen av blir noe færre av (jeg gikk veldig mye med K). Ergo, en vektoppgang på 14-15 kg bør være nok, da blir det ikke så vanskelig å komme tilbake til der jeg var.

Innkjøp: lite. Må finne ut om den sidesengen/vuggen (snuzpod :rodmer:) faktisk passer til vår monsterseng. Kjøpte ny seng for en stund tilbake og den er mye høyere enn den vi hadde, føler den er litt unormalt høy, så fort gjort må jeg finne en annen løsning. Sukk. Fått kjøpt meg den beste ammepumpa på markedet da, Medela. Var 30% rabatt så da slo jeg til, selv om jeg fortsatt syns den er grusom dyr. Svigermor har fått ei venninne til å sy babynest, så da forsvant den fra to-do-listen min. Kanskje like så greit, har mest lyst å bruke de tre ukene før fødsel til å slappe mest mulig av denne gangen. (Selv om jeg har store planer om å renovere dukkehuset i hagen da vi kommer til å ha en del ekstramaling etter vi er ferdig med K sitt rom).

Navn: Ingen navn. Jeg har slengt ut tre forslag og mannen slang ut et, som han først trakk tilbake og nå mente fortsatt var aktuelt sist vi pratet om det (for flere uker siden). Det er et poppisnavn og er på de fleste topp-20-listene. Jeg syns det er for....vanlig og føler ikke hun i magen heter det. Men, det følte jeg med Kasper også. Ble bare enig fordi vi ikke hadde noe bedre vi kunne enes om, men slet i mange uker selv etter fødsel med å kalle han Kasper. Nå derimot, er det jo navnet hans og han kunne ikke hett noe annet. Så vanskelig. Kasper og jeg er enig om hva babyen skal hete så håper faren snart innser at slaget er tapt :ler:

Gravidkroppen: begynner å bli stor nå merker jeg, har en god og rund kul. Bærer høyt og langt ut, slik jeg gjorde sist. Må begynne å smøre magen mer hyppig da den har begynt å klø. Har noen strekkmerker fra før av og håper kroppen har vett til å bare gjenbruke disse. Ellers har jeg allerede fått monsterpupper, og større skal de bli, så føler meg svær selv om jeg stadig får påpekt at jeg kun er mage og pupp, lite annet som har økt på meg. Håper folk ikke bare er snille når de sier det :sukk:

Neste kontroller: Lege 22. mars og jordmor 31. mars

Baby er omlag 1.3-1.4 kg nå og jeg merker godt at hun begynner å få kraft i de sparkene sine. Det kan tidvis gjøre vondt hvis jeg sitter og hun sparker oppmot ribbeina mine. Hun har mange stille perioder i løpet av dagen så tydelig at det har begynt å etablere seg et søvnmønster. Er som regel mest aktiv på kveldstid. Drømmer stadig vekk om fødsel og er ikke så veldig redd nå etter den fødselsforberedene samtalen forrige fredag. Jeg tror det vil gå bra denne gangen, mye raskere og enklere. I hvert fall har jeg den innstillingen nå, og må nesten prøve å tviholde på den fremover når det nærmer seg. Seks arbeidsuker igjen på jobb, det er virkelig ikke mye altså takket være påsken som kommer i mellom :nigo:Gleder meg så mye til permisjonsstart denne gangen, nå vet jeg hva jeg skal sette pris på. Sist gang var jeg kun utålmodig og ville føde, denne gangen håper jeg å gå til termin og litt til (men, åtte dager over trenger det ikke å være altså :hoho:).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens form: jævlig. Vært våken stort sett hele natta med hjertebank. Var så ille at mannen min kommenterte hvor høyt og fort hjertet mitt slo. Resultat: 100% sykemeldt i to uker med beskjed om å hvile så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda :( Godt legen tar det på alvor! Helse, form og baby først :opplyser:

God bedring :klem: Håper du får en riktig fin påske :sol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Tekola skrev:

Uff, da! :kose:

Er barnehagen stengt hele påsken, eller får du et par helt rolige dager før de røde dagene? :klem: 

Skal i barnehagen mandag og tirsdag noen timer, så det hjelper, men mest tror jeg får uttelling for sykemeldingen uka rett etter påske :ler:

1 time siden, Sjela skrev:

Uffda :( Godt legen tar det på alvor! Helse, form og baby først :opplyser:

God bedring :klem: Håper du får en riktig fin påske :sol: 

Tusen takk og god påske til deg også. Håper den blir knallfin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, godt du fikk sykemelding med en gang. Høres skikkelig ekkelt ut. Har du merket noe til det i dag eller?  

Håper du får en finfin påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekkelt med hjertebank!! Godt legen tar det på alvor,  håper det hjelper med rolige dager og hvile. I alle etter ferien :fnise:

Godt lese om innstillingen du har til fødsel nå,  og at du har hatt utbytte av gjennomgangen av forrige fødsel med legen. Det blir garantert en helt annen opplevelse denne gangen! Og - Gratulerer så mye med dagen som var!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...