Gå til innhold

Prøvelykke


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Sjela skrev:

Den der er vel gørrkjekk som "ammekurv"? :nigo: 

Hva er en ammekurv? :klo: Hehe. Tenkte du i forhold til å ha pumpe+utstyr, melkeoppsamler, etc i? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Pyntestøv skrev:

Hva er en ammekurv? :klo: Hehe. Tenkte du i forhold til å ha pumpe+utstyr, melkeoppsamler, etc i? :)

 

Ja :) Leste det i dagboka til en annen. Ofte glemmer man å hente ting når man sitter og ammer, og i den kurven har man alt man trenger fra krem, smokker, vannflaske, gulpekluter, kremer, neglsaks osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sjela skrev:

Ja :) Leste det i dagboka til en annen. Ofte glemmer man å hente ting når man sitter og ammer, og i den kurven har man alt man trenger fra krem, smokker, vannflaske, gulpekluter, kremer, neglsaks osv :) 

Aha, dette er nytt for meg. Tenkte aldri over at det var noe jeg manglet sist jeg ammet, men det høres jo unektelig veldig praktisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en uke til jeg er høygravid og fire arbeidsuker igjen på jobb. Jeg jobber nå 60% og kjenner det er mer enn nok i forhold til energinivået. Lørdag sov jeg lenge og hadde masse å gå på, men måtte stå opp med K på søndag 07:15, samt at jeg fikk for meg at jeg skulle vaske bilen. Det var nok å sende meg langt ned i kjelleren. Hadde masse menssmerter, nedpress, kynnere og var kvalm og uvel på kvelden, så jeg må være forsiktig med hvordan jeg disponerer energien nå om dagen. Skal bli veldig godt med permisjon nå merker jeg, men takler fire uker til på jobb. Det er jo bare tre dager i uka. 

K er forøvrig utrolig morsom om dagen, jeg ler daglig av alt det sprø tingene han sier og finner på :rodmer: Favorittleken er at han plutselig står stiv som en påle i rommet og roper: "DET BLEEENNER!! Vi må ringe Blannmann Sam!!" For deretter å snu håndflata opp, trykke på den som om han har en mobil og legge den fiktive mobilen til øret: "Hallo, Blannmann Sam? Ja. Det blenner her. Du må komme. NÅ!!!"

Og så hermer han etter alt vi sier og gjør. Besten hadde spurt om K ville leie han, men da hadde han svart bestemt: "NEI! Jeg vil gå sånn som du", så hadde han puttet hendene i jakkelommene og imitert besten sitt ganglag :hoho: 

Men, staheten hans er også mer og mer fremtredende. Det er ikke sjeldent det er totalt nedsmelting over små ting som at melka blir servert i kopp og ikke glass, eller at han vil ha på seg den "glønne jakka og ikke den blune", og når han blir sint så er det viktig å få kommunisert det: "Aaaaaaaarghhh!! Nå er jeg skikkelig sint mamma!!!" :fnise: Det fører også til noen hysteriske festlige episoder, som at han insisterer på at grytevottene er vanlige votter og tar på seg de før han går ut for å leke. Han hadde de også på seg i sikkert 30 min, selv om de på ingen måte gjorde han noen tjeneste, tvert om :ler:

Jeg er veldig spent på hvordan han vil takle å bli storebror. Det blir nok en veldig stor overgang for han å ikke lenger være i sentrum til enhver tid. Jeg er redd han blir som meg da jeg fikk søsken: gørrsjalu. Jeg taklet det veldig, veldig dårlig, selv om mamma og pappa gjorde alt rett etter boka. Det gikk seg jo til på sikt, selvsagt, men er han som meg så har vi raserianfall og mye trassing foran oss :haar:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.4.2016 at 12.47, Pyntestøv skrev:

Aha, dette er nytt for meg. Tenkte aldri over at det var noe jeg manglet sist jeg ammet, men det høres jo unektelig veldig praktisk ut.

Det var nytt for meg også :fnise: Trodde jeg hadde gått glipp av noe og at det var allment kjent :ler: 

Så herlig K er! :rodmer: Lo godt når jeg leste beskrivelsene dine. Ikke bare bare når de begynner å herme etter alt man sier og gjør? En venn fortalte om datteren som observerte at hun var så uheldig å slå til melkeglasset så all melken rant utover bordet. Datteren så vel at moren ble frustrert/sint og tok hendene i siden, ristet oppgitt på hodet og sa "Helvete altså, mamma!" :ler: 

Vi får håpe at han tar på seg storebror-rollen med stor glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sjela skrev:

En venn fortalte om datteren som observerte at hun var så uheldig å slå til melkeglasset så all melken rant utover bordet. Datteren så vel at moren ble frustrert/sint og tok hendene i siden, ristet oppgitt på hodet og sa "Helvete altså, mamma!" :ler: 

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grytevotter :ler::hoho: håper han takler det å bli storebror veldig bra, det virker fryktelig slitsomt med skikkelig sjalusi. Ikke minst vondt for den som er sjalu! Fire uker igjen til permisjon!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sjela skrev:

Det var nytt for meg også :fnise: Trodde jeg hadde gått glipp av noe og at det var allment kjent :ler: 

Så herlig K er! :rodmer: Lo godt når jeg leste beskrivelsene dine. Ikke bare bare når de begynner å herme etter alt man sier og gjør? En venn fortalte om datteren som observerte at hun var så uheldig å slå til melkeglasset så all melken rant utover bordet. Datteren så vel at moren ble frustrert/sint og tok hendene i siden, ristet oppgitt på hodet og sa "Helvete altså, mamma!" :ler: 

Vi får håpe at han tar på seg storebror-rollen med stor glede :)

Må være ytterst forsiktig med hva jeg sier nå. Det hender det glipper og er han i nærheten så vet jeg at papegøyen vil sladre på meg :ler:

Har ei venninne som er engelskspråklig og der sa hennes unge i fire-femårsalderen konsekvent: "bloody hell", hver gang noe gikk på tverke :hoho:

 

16 timer siden, lille_frosk skrev:

Grytevotter :ler::hoho: håper han takler det å bli storebror veldig bra, det virker fryktelig slitsomt med skikkelig sjalusi. Ikke minst vondt for den som er sjalu! Fire uker igjen til permisjon!! 

Ja, vi prøver selvsagt alle triksene i boka: han blir hilst på først når vi får besøk, alle har med en gave til han (en pakke kinderegg er nok altså), han får vise frem sin lillesøster, etc. Men, babyen er et meget stort innskudd til hans noe begrenset 3-årige univers og dette innskuddet vil ta stor plass, selv om man prøver aldri så mye å tilrettelegge og gjøre overgangen mykest mulig. Hører det ofte går seg veldig greit til på sikt, spesielt når de kan begynne å leke sammen..... om ca. 2 år :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Pyntestøv skrev:

Har ei venninne som er engelskspråklig og der sa hennes unge i fire-femårsalderen konsekvent: "bloody hell", hver gang noe gikk på tverke

:skratte: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er helgen over og en ny uke banker på døren. Har igjen totalt tre arbeidsuker på jobb og siden jeg er delvis sykemeldt så utgjør dette totalt ni arbeidsdager. Det er jo i grunnen veldig lite.

Nå vipper jeg over til å regnes som høygravid også i starten av denne uken. Det merkes. Har oppdaget noe jeg mistenker er nye strekkmerker (jeg som håpet det gamle kunne resirkuleres), samt at jeg nå begynner å få vann i kroppen. Vannet gjør utslag på tykkere ankler, samt at jeg begynner å få et rundere ansikt, slik jeg fikk sist. Trodde at siden jeg veide mindre denne gangen ville jeg kanskje slippe unna, men den gang ei. 

I går gikk det opp for mannen min at vi faktisk snart må velge et navn. Jeg kan i teorien føde om to uker, om jeg er som venninnen min, som fødte i starten av uke 37. Hun gikk forøvrig tett opptil termin med førstemann. Jeg tror egentlig ikke det, jeg tror det blir overtid, men en vet jo aldri. Fødsler er lunefulle sånn sett. Så nå skal vi sette opp en topp fem-liste innen onsdag og diskutere de navnene vi har foreslått. Ser ikke ut som det blir mitt favorittnavn, så er i aktiv prosess med å omstille meg til å tenke nytt. Det er vanskelig. Før jeg selv var gravid med jente syns jeg det var så utrolig mange flotte jentenavn der ute, men nå som jeg skal gi henne i magen et navn så er jeg veldig kritisk. Ingenting er bra nok. 

Navn jeg liker i skrivende stund er:

Sigrid
Sunniva
Helene
Alise
Agnes
Eirill

Noen av dere som har forslag til lignende navn jeg kanskje ikke har tenkt på? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå nærmar det seg med stormskritt. Og godt er det. *lei* :P

Flotte navn på lista di. Nokre av mine favorittnavn er kanskje i same gate? Oline, Alida/Elida, Gun(n)vor, Johanna, Marit, Grete osv. Navn er ikkje berre enkelt. Det finst mange fine, men å finna DET EINE, er ofte ei utfordring. Her har eg jobba med mannen nesten sidan andremann blei fødd. Han har blitt fortrolig med navnet, men nå vinglar eg. Sjølv om eg ikkje klarer å legga "arbeidsnavnet" frå meg, finst det jo andre mulige navn der ute. For "arbeidsnavnet" er jo ikkje heilt perfekt - det har nokre ulemper, bl.a. norsk bokstav. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, dreia skrev:

Ja, nå nærmar det seg med stormskritt. Og godt er det. *lei* :P

Flotte navn på lista di. Nokre av mine favorittnavn er kanskje i same gate? Oline, Alida/Elida, Gun(n)vor, Johanna, Marit, Grete osv. Navn er ikkje berre enkelt. Det finst mange fine, men å finna DET EINE, er ofte ei utfordring. Her har eg jobba med mannen nesten sidan andremann blei fødd. Han har blitt fortrolig med navnet, men nå vinglar eg. Sjølv om eg ikkje klarer å legga "arbeidsnavnet" frå meg, finst det jo andre mulige navn der ute. For "arbeidsnavnet" er jo ikkje heilt perfekt - det har nokre ulemper, bl.a. norsk bokstav. :forvirret:

Jeg har faktisk foreslått Elida (et familienavn), men mannen liker det ikke :balltre:(han liker jo nesten ingen av mine fortreffelige navneforslag). Johanne/a er fint, men Marit og Grete har vi i vår omgangskrets dessvere.

Jeg slet veldig med navnevalget vårt først (jeg ønsket intenst at han skulle hete Henrik), og det tok mange uker etter fødsel før Kasper føltes naturlig. Nå er det hans navn og han kunne ikke hett noe annet. Håper det samme skjer denne gangen siden jeg trolig må kassere mitt førstevalg Sigrid :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at om bare noen få uker så er du innenfor termin :hakeslepp: 

Har forøvrig blitt god og rund i kjakene jeg også, føler meg skikkelig lekker... 

Navn ja, det er ikke bare enkelt. Utrolig nok jeg jeg og mannen relativt samstemte, så jeg tror faktisk vi nesten kan si at vi har bestemt oss. Dvs. vi er fortsatt usikre, men vi har samme navn på topp, og det er jo ikke dårlig bare det.

Av jentenavn liker jeg Thale og Iben :rodmer: 

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Tenk at om bare noen få uker så er du innenfor termin :hakeslepp: 

Har forøvrig blitt god og rund i kjakene jeg også, føler meg skikkelig lekker... 

Navn ja, det er ikke bare enkelt. Utrolig nok jeg jeg og mannen relativt samstemte, så jeg tror faktisk vi nesten kan si at vi har bestemt oss. Dvs. vi er fortsatt usikre, men vi har samme navn på topp, og det er jo ikke dårlig bare det.

Av jentenavn liker jeg Thale og Iben :rodmer: 

Ja, 2.5 uke og barnet er regnet som fullbåren :sjokk:  

Er det noe jeg virkelig misliker med å være gravid så er det at jeg blir så rund i nettopp ansiktet og legger. Regner med at så fort skjørteværet kommer i mai så er elefantleggene på plass :filer: Kommer til å leke ninja så fort jeg ser et kamera med andre ord :hoho:

Så deilig å endelig ha navn på plass. Jeg er imponert. Har i grunnen vært rolig.... frem til nå. Fikk litt småpanikk i helga når jeg innså at jeg er straks høygravid (i morgen) og det er en del ting vi ikke har på plass. Jeg sa nemlig til mamma at jeg har jo så god tid igjen og går sikkert over tiden, men hun sa det kanskje var lurt å ikke belage seg på det. Man vet jo aldri. 

Så nå, shoppings- og navnemodus de neste ukene.

 

Lager en liten liste (mest for min egen del dette, hehe):

  • Babyseng (fant Snuzpod på Finn.no, hvis ikke blir det Chicco Next2Me)
  • Stelleveske (Elodie Details :hjerte: )
  • Babycall (trådløs, neonate tror jeg det blir)
  • Nytt vognskinn (litt godt brukt det Kasper har og ha bruker det jo fortsatt forøvrig)
  • Tripptrappstol (får newbornseat i gave)
  • Vinne i lotto og kjøpe ny vogn :hoho:(Oppussing gir lite rom for innkjøp utenom det som absolutt trengs, sukk).
Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel - kun gravide bør lese dette :hoho:

Begynte med massasje av mellomkjøttet (for et navn!) i dag. Det gjorde direkte vondt. Kan ikke huske det fra sist :klo: Startet med to minutter, får heller prøve litt igjen i kveld. Orker ikke 5-10 minutter, er jo helt øm nå. Gjør dette da forrige jordmor oppfordret meg sterkt til å gjøre dette og leser man bør starte i uke 34-35.

Ellers tar jeg bringebærkapsler og vurderer modningsakupunktur. Jeg som egentlig er i mot alt slikt alternativt og er opptatt av solid forskningsdokumentasjon. Vel, jeg tør ikke la være.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på! La ingenting være uprøvd! :fnise: Mange fine navn på lista di forresten. Navn er vanskelig, og jeg er veldig glad for at jentenavnet vårt ble spikret for flere år siden allerede. Verre er det med guttenavnet, så jeg håper nesten det blir jente så slipper jeg å få litt småpanikk for å finne et guttenavn jeg kan leve med. Der er nemlig alle "mine" forslag teite, stygge eller noen han kjenner visstnok :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Sjela skrev:

Kjør på! La ingenting være uprøvd! :fnise: Mange fine navn på lista di forresten. Navn er vanskelig, og jeg er veldig glad for at jentenavnet vårt ble spikret for flere år siden allerede. Verre er det med guttenavnet, så jeg håper nesten det blir jente så slipper jeg å få litt småpanikk for å finne et guttenavn jeg kan leve med. Der er nemlig alle "mine" forslag teite, stygge eller noen han kjenner visstnok :ler: 

Haha, ja, er vel litt på den bølgen mentalt sett, for tenkattehvisatte.... det faktisk fungerer? :ler: Har lagt store planer om en drømmefødsel denne gangen nemlig :lur:

Har det på samme vis med min mann: teit (Agnes var helt horribelt, stakkars jenta ville jo bli mobbet når ungene oppdaget palindromet senga), for søte (Sunniva, sier han som har på sin førsteplass Kornelia), eller noen han kjenner: alle andre navnene jeg kommer med. Mannen er lærer. Håpløst.

Men, vi har ikke noe valg - i mål må vi komme til slutt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer ja! Passe håpløst :fnise: Hva med å gå gjennom den alfabetiserte lista med jentenavn på ssb sine nettsider? Jeg har gått litt over dem og sett på de med lavest antall per år. Greit at ikke alle barna heter det samme når de begynner på skolen :P Selv har jeg for eksempel slått fra meg William for lengst. Syntes det var utrolig pent da jeg var yngre, men så har det jo blitt så populært at alle kaller ungene sine det om dagen. Da gir det litt avsmak. Finnes nok av fine navn som ikke er oppbrukt, men så kan man aldri garantere for at sitt navnevalg kommer til å bli superpoppis før eller siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sjela skrev:

Lærer ja! Passe håpløst :fnise: Hva med å gå gjennom den alfabetiserte lista med jentenavn på ssb sine nettsider? Jeg har gått litt over dem og sett på de med lavest antall per år. Greit at ikke alle barna heter det samme når de begynner på skolen :P Selv har jeg for eksempel slått fra meg William for lengst. Syntes det var utrolig pent da jeg var yngre, men så har det jo blitt så populært at alle kaller ungene sine det om dagen. Da gir det litt avsmak. Finnes nok av fine navn som ikke er oppbrukt, men så kan man aldri garantere for at sitt navnevalg kommer til å bli superpoppis før eller siden :)

Anna er på topp-ti-lista om dagen og det het min avdøde mormor. Det hadde vært topp å kunne kalle henne opp etter hennes oldemor, men når det er så populært så orker jeg ikke det (samt at det ble noe ødelagt etter Frost-bølgen, har sikkert sett Frost tyve ganger med Kasper :sove:).

Ja, er litt redd Kasper kan bli en del av en trendnavnbølge, men var ikke det for tre år siden i hvert fall. Nå er det uansett populært å gå tilbake i rekkene og velde besteforeldrenavn, og det er litt der jeg er med navn som Sigrid, Sunniva, Agnes og Helene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det holdt å se den filmen én gang jeg, så skjønner deg godt :fnise:

Jeg synes også det er fint å hente inspirasjon fra besteforeldre/oldeforeldre-generasjonen. Det er nesten fælt å si, men man kan blant annet finne inspirasjon i dødsannonsene i avisene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...