Gå til innhold

Prøvelykke


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

I dag trodde jeg seriøst noe var på gang.

Om du ikke er gravid, eller ikke syns noe særlig om kropp og sånt.... stopp å les her! For dere andre er det bare å "kose" seg :hoho:

Det begynte med snørrgul guffe på papiret. Tenkte kanskje det var den berømmelige slimproppen, men hadde ikke blodspor i seg. Deretter var jeg ute på farta og handlet en del her og der og begynte å få så verkene rygg. Syns det kom og gikk, ble verre hver gang jeg hadde kynnere. Følte på et tidspunkt kynnerne flyttet seg fra mage og over til ryggen. Vel, det hele stoppet helt opp så fort jeg fikk satt meg ned (jeg mener lagt meg ned) foran tven. Skuffa!!! :grine: Det var med andre ord bare helt normal ryggverk kombinert med kynnere, som lurte meg helt.

Så her sitter jeg like gravid som alltid.

:sur:

(Selv om jeg gjerne kunne vente med å føde til fredag altså)

((Selv om mannen håper jeg føder i natt så han slipper å sitte eksamensvakt i fem timer. En lærers mest kjedelige jobb :ler: ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

***** SLADRINGSALARM *****

Vannet til Pyntestøv gikk i natt og riene startet ganske raskt. Siste nytt var en snap i 7-tiden fra sykehuset som tydet på at ting kunne ta litt mer tid.

:popcorn::hoppe::popcorn::hoppe: 

Endret av Frøken Vims
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohooo, spennande! :hoppe::duskedame::hoppe: Det er jo neeesten fredag nå. Perfekt med besteforeldre på besøk! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble lille Sigrid født halv tolv i dag formiddag. Vannet gikk plutselig kl.00, fikk rier en time etterpå. Slet med både uregelmessige rier og presserier, noe som forlenget fødselen, men hadde kun virkelig vondt fra sånn kl. 08 (aktiv fødsel). Pga varierende presserier så gikk det halvannen time fra full åpning kl. 10 til hun var ute. Hadde presserier, men de varierte altså både i styrke og hyppighet så vil si at det var desidert verst fra kl.10-11:30 da jordmødrene hadde mange finurlige påfunn for å få henne nedover i bekkenet. Det ble besluttet å sette drypp til slutt (da var hun langt nede i bekkenet og de satte kun pga prosedyre) og da kom hun som en bowlingkule. Skulle kanskje gitt meg det dryppet litt før, retrospektivt, men alt i alt så gikk fødselen veldig bra. Klarte jo å presse henne ut selv uten bruk av sugekopp og vet nå hva det menes med at pressrier er helt umulig å holde tilbake. Hørtes ut som en rautende ku på et tidspunkt :hoho:(Fikk aldri pressrier sist). Frisk og fin sugeglad jente som trenger masse nærhet. Ligger nå og sover inntil puppen.

Og jo, jeg klarte det uten smertelindring (lystgassen kastet jeg bare i fra meg). Ikke at det egentlig er en bragd for jeg lurte virkelig på hvorfor jeg var så korka og ikke ba om epidural på det på det verste, men så hadde jeg så fine, smertefrie pauser at jeg klarte å motivere meg selv til å holde ut :)

Vitale mål: 3276, 47 cm, 35 rundt hodet. Ikke store jenta. Født tre dager før termin (29.mai), så LilleMy og Frøken Vims - dere tippet helt rett :nigo:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åå, nå ble jeg helt rørt! Så fantastisk :strix: Godt jobbet Pynte, og gratulerer så mye med jenta!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mykje med jenta! Så godt å lesa at du fekk ein (relativt sett) fin fødselsopplevelse. Og så blei det ei Sigrid - nydelig navn! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pyntestøv skrev:

Da ble lille Sigrid født halv tolv i dag formiddag. Vannet gikk plutselig kl.00, fikk rier en time etterpå. Slet med både uregelmessige rier og presserier, noe som forlenget fødselen, men hadde kun virkelig vondt fra sånn kl. 08 (aktiv fødsel). Pga varierende presserier så gikk det halvannen time fra full åpning kl. 10 til hun var ute. Hadde presserier, men de varierte altså både i styrke og hyppighet så vil si at det var desidert verst fra kl.10-11:30 da jordmødrene hadde mange finurlige påfunn for å få henne nedover i bekkenet. Det ble besluttet å sette drypp til slutt (da var hun langt nede i bekkenet og de satte kun pga prosedyre) og da kom hun som en bowlingkule. Skulle kanskje gitt meg det dryppet litt før, retrospektivt, men alt i alt så gikk fødselen veldig bra. Klarte jo å presse henne ut selv uten bruk av sugekopp og vet nå hva det menes med at pressrier er helt umulig å holde tilbake. Hørtes ut som en rautende ku på et tidspunkt :hoho:(Fikk aldri pressrier sist). Frisk og fin sugeglad jente som trenger masse nærhet. Ligger nå og sover inntil puppen.

Og jo, jeg klarte det uten smertelindring (lystgassen kastet jeg bare i fra meg). Ikke at det egentlig er en bragd for jeg lurte virkelig på hvorfor jeg var så korka og ikke ba om epidural på det på det verste, men så hadde jeg så fine, smertefrie pauser at jeg klarte å motivere meg selv til å holde ut :)

Vitale mål: 3276, 47 cm, 35 rundt hodet. Ikke store jenta. Født tre dager før termin (29.mai), så LilleMy og Frøken Vims - dere tippet helt rett :nigo:

 

 

Da gikk det jo rimelig fort fra du var i aktiv fødsel til du hadde full åpning :hakeslepp: Det gir håp for oss andre som også hadde en langdryg førstefødsel.

"Kom som en bowlingkule". Klarer ikke bestemme meg for om det er en positivt eller negativt ladet setning :hoho: Gøy at du klarte deg uten smertestillende da! Ikke at det er er mål i seg selv, men det er jo klart at det gir mindre "hassel" under fødsel. Håper å klare meg uten selv, selv om terskelen min for å be om epi er svært lav. Husker det jo som guds gave til kvinnene fra sist fødsel ;) 

Tenkt at jeg vant tippekonkurransen da? :nigo: Hva er premien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.5.2016 at 19.42, Grastusta skrev:

Gratulerer! Deilig å slippe overtid denne gangen :) 

Tusen takk. Ble virkelig tatt på senga ja, regnet med å måtte gå overtid selv om jeg gjerne ønsket å slippe det :)

Den 26.5.2016 at 19.53, lille_frosk skrev:

Åå, nå ble jeg helt rørt! Så fantastisk :strix: Godt jobbet Pynte, og gratulerer så mye med jenta!! 

Tusen takk. Det er så fint å ha henne på utsiden altså:)

Den 26.5.2016 at 20.39, dreia skrev:

Gratulerer så mykje med jenta! Så godt å lesa at du fekk ein (relativt sett) fin fødselsopplevelse. Og så blei det ei Sigrid - nydelig navn! :rodmer:

Alt i alt så var det en fin fødselsopplevelse. Kjedelig at det tok såpass med tid fra full åpning til hun var ute, men var nok fordi jeg ønsket å ligge og ikke stå/gå, som var veldig effektivt tidligere i forløpet. Prøvde å stå, men da ble pressriene så intense at jeg måtte holdes oppe. Ikke ideelt, hehe. Så jeg motarbeidet vel kroppen min litt, samtidig som hun fikk god tid på å komme seg nedover i bekkenet og dermed ingen indre rifter, etc. Det er jo positivt :)

Den 26.5.2016 at 22.11, A4-livet skrev:

Gratulerer så mye med lille Sigrid :strix:

 

Takk :blomst:

Den 26.5.2016 at 22.38, LilleMy1989 skrev:

Gratulerer med jenta Pynte :hjerte:

Kos dere!

Vi koser oss kjempemasse, gled deg :rodmer:

Den 27.5.2016 at 9.24, Frøken Vims skrev:

Da gikk det jo rimelig fort fra du var i aktiv fødsel til du hadde full åpning :hakeslepp: Det gir håp for oss andre som også hadde en langdryg førstefødsel.

"Kom som en bowlingkule". Klarer ikke bestemme meg for om det er en positivt eller negativt ladet setning :hoho: Gøy at du klarte deg uten smertestillende da! Ikke at det er er mål i seg selv, men det er jo klart at det gir mindre "hassel" under fødsel. Håper å klare meg uten selv, selv om terskelen min for å be om epi er svært lav. Husker det jo som guds gave til kvinnene fra sist fødsel ;) 

Tenkt at jeg vant tippekonkurransen da? :nigo: Hva er premien?

Ja, jeg stod/gikk hele tiden fra 4 cm til full åpning, som var veldig effektivt. Etter det motarbeidet jeg kroppen litt med å ligge, som jeg skriver litt om i svaret til Dreia over. Samtidig som jeg tror at å stå var helt naturstridig for meg, beina mine klarte ikke holde meg oppe.

Det fine med å ikke ta epidural er at jeg denne gangen var så mye mer i kontakt med kroppen min. Jeg klarte å presse riktig og godt, selv når pressriene var svake, og kjente hvordan hun roterte og kom lenger ned i bekkenet. Følte at jeg hadde mer kontroll, selv om det var smertefullt.

Sorry, men det føltes som en bowlingkule :hoho:

Premien er en spåkule da du helt klart har synske evner :nigo:

23 timer siden, Tekola skrev:

Oi, oi, oi! Gratulerer så mye! :strix: 

Tuuuusen takk :hjerte:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er vi hjemme igjen (kom hjem i går). Så langt har det gått overraskende bra med storebror. Han er veldig opptatt av babyen, skal kose og ta på henne stadig vekk. Litt hardhendt, men han forstår jo ikke hvor stor han er og hvor liten hun er. Sitter enda på nåler og venter på søskensjalusien, men nyter å ha en glad og blid storebror, samt en baby som ammer og sover godt. Krysser fingrene for at dette fortsetter.

Lille Sigrid er virkelig liten. Med sine 47 cm og nå 3170 gram så er hun som en liten dukke. Kasper var 56 cm og 3900 da vi dro fra sykehuset (vi var der i fire netter), så det er et hav av forskjell. Rart hvordan jeg kunne lage så forskjellige babyer, men det er nok mannen min sine gener som har slått inn her. Hele søskenflokken på hans side var små når de ble født, selv om de ikke nødvendigvis er så små i dag.

Forøvrig er jeg veldig, veldig sår på brystvortene da Sigrid har slik en pitteliten munn. Sliter med å få inn nok av brystet i munnen hennes (aldri et problem med broren som var mye større). Bruker albueskjell og det lindrer veldig (tips til alle), men er redd problemet ikke forsvinner siden jeg rett og slett ikke får godt nok ammegrep og at albueskjellene kun blir brannslukking. Vurderer derfor ammeskjold denne gangen. Noen som tilfeldigvis har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her har det skjedd en hel del! Gratulerer så mye med bitte lille og så artig at det er så stor forskjell på storebror og lillesøsters mål :) Nyt tiden, så skal du se at det ikke er lenge før hun når storebrors mål  :) Awww, herlig herlig tid :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at alt går så fint! Dei er virkelig små. Eg har berre fått små babyar, men eg blei likevel satt ut over kor bitteliten minstemann var då han sklei ut - 2,6 kg og 45 cm. Ingen tungvektar, akkurat. :P Men utrulig søte!

Med eldstemann måtte eg bruka ammeskjold. Han var så liten at han ikkje fekk tak utan. Det er litt ekstra styr med det, men det er veldig kjekt når det er nødvendig. Heller det enn at ein skal slita med amminga. Eg har lese at babyen ikkje klarer å suga like godt med skjold, og at det kan vera vanskelig å slutta med skjolda, men eg opplevde ingen problemer med det. Eg brukte det òg litt med andremann, dei gongene eg var mest sår. Eg kan absolutt anbefala å prøva det ut om det er slik at du gruar deg til amminga pga. dårlig tak/liten munn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Sjela skrev:

Oi her har det skjedd en hel del! Gratulerer så mye med bitte lille og så artig at det er så stor forskjell på storebror og lillesøsters mål :) Nyt tiden, så skal du se at det ikke er lenge før hun når storebrors mål  :) Awww, herlig herlig tid :rodmer: 

Tusen takk :rodmer:
Hun har i dag plutselig vært en skikkelig ammemaskin og minner mer om broren i næringsbehov så vi får se om hun blir en like staselig buddafigur, som broren var på et tidspunkt :hoho:

15 timer siden, dreia skrev:

Så herlig at alt går så fint! Dei er virkelig små. Eg har berre fått små babyar, men eg blei likevel satt ut over kor bitteliten minstemann var då han sklei ut - 2,6 kg og 45 cm. Ingen tungvektar, akkurat. :P Men utrulig søte!

Med eldstemann måtte eg bruka ammeskjold. Han var så liten at han ikkje fekk tak utan. Det er litt ekstra styr med det, men det er veldig kjekt når det er nødvendig. Heller det enn at ein skal slita med amminga. Eg har lese at babyen ikkje klarer å suga like godt med skjold, og at det kan vera vanskelig å slutta med skjolda, men eg opplevde ingen problemer med det. Eg brukte det òg litt med andremann, dei gongene eg var mest sår. Eg kan absolutt anbefala å prøva det ut om det er slik at du gruar deg til amminga pga. dårlig tak/liten munn. :)

Det første jeg sa når jeg så henne var: "Oi, hun er jo bitteliten". Fikk nesten litt sjokk, så var ikke akkurat overrasket da de veide og målte henne. Trodde jeg var en sånn som produserte store babyer jeg, så trodde ikke en sånn liten sak kunne komme ut av meg :ler:

Tusen takk for at du deler dine erfaringer, setter jeg stor pris på. Skal på apoteket i dag og vurderer å kjøpe skjold, men så har hun blitt litt flinkere til å gape i dag og da er det kanskje lurt å vente litt til å se om det ikke går seg til. Kan kanskje kjøpe og levere tilbake om jeg ikke bruker dem, så lenge de er i en forseglet pakke og jeg har kvittering :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Pyntestøv!! :) Så glad for å lese historien din, og at det gikk så fint! :strix:

Her nytes endelig barseltiden hjemme, med en liten kjekkas i huset :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @toneeee_, er sannelig fint å kose seg i babybobla :rodmer:

Kort oppsummering:

* Over fødselsvekta åtte dager etter fødsel. Veide henne på helsestasjonen og hun veide 3320 (født 3276). Gikk kun ned 100 gram, så opp 150 gram på seks dager

* Gråter lite, men mye kaving og grynting på nettene nå. Har gitt henne pupp da, men usikker på om hun er sulten eller bare vil ha nærhet. Vi bytter på å samsove eller at hun ligger i bedsidecriben. På dagtid sover hun enten på ammeputa, i bæresjalet, i hengekøya eller vogna. Har en app hvor jeg loggfører og hun sover som regel i overkant av 17 timer i døgnet. Helt normalt for nyfødte. Når hun er våken så er hun veldig nysgjerrig og ser mye rundt seg, så våkner mer og mer til nå. Så antydningen til et «smil» i dag og gleder meg til hun smiler på ekte.

* Tar smokken på dagtid, men ikke alltid. Vil så gjerne ha en smokkunge denne gangen, men føler hun er lik broren på dette punktet. Han sluttet da han var to måneder.

* Amming går supert, ingen sårhet lengre. Hauger med melk, akkurat som sist :)

* Storebror tar det utrolig bra. Vil veldig gjerne være baby selv og legger beslag på ammeputene mine, fått en egen smokk (som han tygger på) og vil gjerne låne Sigrid sine ting. Er litt vanskelig når han ikke får lov, men gir seg fort. Ellers blid og fornøyd, sover godt på nettene og gjør fremgang med pottetreningen :) Så virker som han har omstilt seg ganske bra, i hvert fall enn så lenge.

Vært stort sett inne i varmen, men sånn er det bare med en nyfødt. Blitt mye amming og seriemaraton for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske herlig ut :) Jeg må spørre, hva er fordelen med et smokkebarn? Ser for meg at det beste jo er hvis de kan roe seg uten smokk? Jeg har ikke turt å introdusere smokk her, da jeg er redd for å overse signaler om sult. Når er smokk riktig, og når er pupp riktig, liksom? Merker at jeg har null peiling på det der.. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...