Gå til innhold

Prøvelykke


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, toneeee_ skrev:

Høres ganske herlig ut :) Jeg må spørre, hva er fordelen med et smokkebarn? Ser for meg at det beste jo er hvis de kan roe seg uten smokk? Jeg har ikke turt å introdusere smokk her, da jeg er redd for å overse signaler om sult. Når er smokk riktig, og når er pupp riktig, liksom? Merker at jeg har null peiling på det der.. :ler: 

Vel, hadde aldri smokkebarn med førstemann (han tok den til nød de to første månedene bare), men så vennene mine med barn hadde det mye enklere når det var behov for å roe ned barnet ved f.eks reise, sove på nytt sted, syk, etc. Stor trøst med smokk og ingen har hatt nevneverdig problemer med å avvenne smokken heller når det har vært tid for det. Jeg hadde kun puppen, så han hang fast i den det første året. Da savnet jeg veldig å ha en smokk, så jeg selv slapp å være smokken.

Det med sult/ikke sult lærer man seg fort, og fortere med andremann. Jeg har gått i fella et par ganger allerede og trodd suttebehov var sult. Det har da resultert i sprutgulp over hele meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse med lille Sigrid :strix: 

Toneeee: Er noe forskning som blant annet viser at smokk kan forebygge krybbedød :) Også er det jo veldig kjekt da - når baby gråter og ikke er sultent. Kan også kjøpe litt tid, om han blir sutrete i bilen f.eks, 5 min hjemmefra ;) Så det ikke blir hyling før man rekker å slenge ut puppen :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Pyntestøv skrev:

Vel, hadde aldri smokkebarn med førstemann (han tok den til nød de to første månedene bare), men så vennene mine med barn hadde det mye enklere når det var behov for å roe ned barnet ved f.eks reise, sove på nytt sted, syk, etc. Stor trøst med smokk og ingen har hatt nevneverdig problemer med å avvenne smokken heller når det har vært tid for det. Jeg hadde kun puppen, så han hang fast i den det første året. Da savnet jeg veldig å ha en smokk, så jeg selv slapp å være smokken.

Det med sult/ikke sult lærer man seg fort, og fortere med andremann. Jeg har gått i fella et par ganger allerede og trodd suttebehov var sult. Det har da resultert i sprutgulp over hele meg :ler:

Skjønner :) Jeg har lest at ammehjelpere mener at mange bruker smokk istedet for pupp, men her er jeg vel egentlig ganske enig i deg du sier, at man jo lærer å kjenne sine barn og signaler etter hvert. Vi er ganske heldige enn så lenge, for han sliter generelt sett lite med å roe seg så lenge han er mett. Derfor har jeg ikke sett noe poeng med smokk..men her vet jeg at vi har mange spennende uker/mnd/år i vente, så det er bare å stålsette seg :ler: Vi har forsåvidt hatt noen episoder med sprutgulp, men har egentlig bare tenkt at det har vært litt overivrig spising, og mye luft som har vært årsak, ikke at han faktisk var mett. Skal ta med det til vurdering neste gang det skjer!

19 timer siden, kaffemor skrev:

Gratulerer så masse med lille Sigrid :strix: 

Toneeee: Er noe forskning som blant annet viser at smokk kan forebygge krybbedød :) Også er det jo veldig kjekt da - når baby gråter og ikke er sultent. Kan også kjøpe litt tid, om han blir sutrete i bilen f.eks, 5 min hjemmefra ;) Så det ikke blir hyling før man rekker å slenge ut puppen :ler: 

Leste litt om det med krybbedød jeg også, det er jo et veldig godt argument :) Vi har utrolige mengder smokker i hus pga gaver fra babyshower etc, så det skal i alle fall ikke stå på tilgjengeligheten ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, toneeee_ skrev:

Skjønner :) Jeg har lest at ammehjelpere mener at mange bruker smokk istedet for pupp, men her er jeg vel egentlig ganske enig i deg du sier, at man jo lærer å kjenne sine barn og signaler etter hvert. Vi er ganske heldige enn så lenge, for han sliter generelt sett lite med å roe seg så lenge han er mett. Derfor har jeg ikke sett noe poeng med smokk..men her vet jeg at vi har mange spennende uker/mnd/år i vente, så det er bare å stålsette seg :ler: Vi har forsåvidt hatt noen episoder med sprutgulp, men har egentlig bare tenkt at det har vært litt overivrig spising, og mye luft som har vært årsak, ikke at han faktisk var mett. Skal ta med det til vurdering neste gang det skjer!

Leste litt om det med krybbedød jeg også, det er jo et veldig godt argument :) Vi har utrolige mengder smokker i hus pga gaver fra babyshower etc, så det skal i alle fall ikke stå på tilgjengeligheten ;) 

Altså, det er mitt barn. Ditt kan være annerledes, og kan fint skyldes overivrig spising og at han får i seg luft :Nikke: Det vet du best, det er jo du som kjenner han best nå :) Hos meg har sprutgulp skjedd når hun har spist av begge bryst innen for kort tid, så nå tilbyr jeg alltid samme bryst om det har gått under to timer mellom ammingene. Da får hun den fete ettermelka i samme slengen også :)

Om du føler at ammingen er godt etablert og at han tidvis kun bruker deg som en smokk (da ser du at kjevene ikke beveger seg nevneverdig/hører drikkelyder) kan det være tid for å prøve smokk. Om du ønsker det. Mange baby nekter jo å ta smokk da pupp er så mye bedre, slik som min førstemann :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle såå gjerne hatt et smokkebarn! :fnise:

Såå koselig å lese her inne, Pynte :hjerte: Det høres ut som dere har det så fint sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at han bruker meg som smokk innimellom, kjeven går annerledes og svelgelydene uteblir. Slik det er nå tror jeg at han trenger den nærheten, men etter hvert må vi jo faktisk kunne leve uten å være "koblet på" hverandre døgnet rundt ;) Vi kommer nok til å introdusere smokk om noen uker, når jeg vet at melka mi har etablert seg ordentlig (de mest heftige økedøgnene er forbi) :) Er veldig interessant å lese hvordan andre gjør det/har gjort det, så kan vi gjøre våre egne erfaringer og forhåpentligvis finne riktig løsning for oss :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med lille Sigrid!! :strix::rodmer: Så godt å høre at fødselen gikk så fint, og at storebror foreløpig takler det hele bra! Kos dere masse i babybobla!! :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.6.2016 at 16.11, lille_frosk skrev:

Jeg skulle såå gjerne hatt et smokkebarn! :fnise:

Såå koselig å lese her inne, Pynte :hjerte: Det høres ut som dere har det så fint sammen!

Vel, hun tar smokken med litt tvang :hoho: Slik var broren også i to måneder, så er stygt redd at hun snart ikke tar den overhode :sukk:

Den 8.6.2016 at 0.18, toneeee_ skrev:

Jeg ser at han bruker meg som smokk innimellom, kjeven går annerledes og svelgelydene uteblir. Slik det er nå tror jeg at han trenger den nærheten, men etter hvert må vi jo faktisk kunne leve uten å være "koblet på" hverandre døgnet rundt ;) Vi kommer nok til å introdusere smokk om noen uker, når jeg vet at melka mi har etablert seg ordentlig (de mest heftige økedøgnene er forbi) :) Er veldig interessant å lese hvordan andre gjør det/har gjort det, så kan vi gjøre våre egne erfaringer og forhåpentligvis finne riktig løsning for oss :) 

Ja, her bare stappet vi smokken inn og håpet på det beste :hoho: Regner med det var rådet du søkte etter, ikke sant? :ler:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.6.2016 at 22.25, My84 skrev:

Gratulerer så mye med lille Sigrid!! :strix::rodmer: Så godt å høre at fødselen gikk så fint, og at storebror foreløpig takler det hele bra! Kos dere masse i babybobla!! :hjerte: 

Tuuuusen takk kjære My! :) Vi koser oss veldig, spesielt nå som jeg har introdusert semperdråper. Hun har vært så urolig på kveldstid den siste tiden, men etter jeg startet med det så har hun vært rolig og sovet (bank i bordet). Satser på dette fortsetter fremover, for da har jeg både tid og overskudd til å være sammen med storebror (og ikke har en baby som sitter fast i puppen, som kaver og makker, og til slutt ender i et bæresjal mens mor tar ørten dype knebøy :ler:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er Sigrid 17 dager gammel og dagene går i ett. Etter noen urolige kvelder så krøp jeg til korset og prøvde semperdråper. De har jo dokumentert effekt (det har jo ikke miniform) og er kun melkesyrebakterier, så er på andre dagen (eller, er det tredje :klo:?) og foreløpig så ser det faktisk ut til å fungere. I går sov hun bort store deler av dagen, kun avbrutt av pupp, bleieskift og promping :ler:. I dag var hun urolig (sov veldig lett og våknet av alt) frem til jeg gav henne dråpene. En time etterpå sluknet hun og har sovet siden.

Eneste minuset er at hun er mer urolig på nettene nå. Når hun hadde mye våkentid på kveldene sov hun veldig bra nattestid (med bra så mener jeg hun våknet hver 3-4 time for pupp), men når hun sover bort hele dagen så er det hyppigere oppvåkninger nattestid. Dessverre. Men, jeg velger faktisk flere oppvåkninger på natta fremfor en urolig, kavete og sutrete baby på kvelden. Da blir jeg så låst og får ikke gitt Kasper noe oppmerksomhet fordi baby krever alt (hun roet seg kun hos meg). Av erfaring så blir nettene bedre på sikt og alt går seg til, så jeg får heller ta en dagdupp med henne om det er behov.

Sånn sett fordel med å ha gjort dette før - jeg vet det blir bedre og mantraen: "this too shall pass", går på repeat. Og jeg vet det er sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semperdråper høres magisk ut :laugh: Og smokk er nå introdusert, prøver oss litt innimellom. Kjenner det er en liten lettelse ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, toneeee_ skrev:

Semperdråper høres magisk ut :laugh: Og smokk er nå introdusert, prøver oss litt innimellom. Kjenner det er en liten lettelse ;) 

Liker han smokken eller må dere jobbe litt for å få den inn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semperdråper noteres  :tommel: Virker som en koselig tid på tross av magevondt og oppvåkninger. Det er vel litt sånn i starten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

L har mye vondt i magen, mye luft og er tidvis ganske plaget av det. Semperdråper har jeg faktisk aldri hørt om, trodde det var mest for mme-babyer, men det er altså noe man kan gi babyer som fullammes også? Og det har dokumentert effekt? Hmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pyntestøv skrev:

Liker han smokken eller må dere jobbe litt for å få den inn? :)

Først forsøkte vi med en spesialsmokk, tror det egentlig er en sånn prematursmokk som skal gi riktig sugeteknikk (fra avent), den er litt lang og tynn i selve sutten.. Den likte han bare sånn medium, og spyttet den ut litt for kjapt / evt brakk seg fordi den nok kom for langt bak i munnen. Så her om dagen hadde han en episode der han var supersliten og bare ville ha pupp, men var helt full i magen og derfor gulpet opp alt, hylte og ville til puppen igjen, og så bare gulpet igjen, osv.. Da fant jeg fram den enkleste smokken vi har, en avent 0-2 mnd kjøpt på Rimi, og den falt i smak med en gang. Han spytter den ut om han faktisk er sulten, eller etter en stund når han sover, ellers virker den som en fin kos når han trenger å roes litt ekstra (for eks i bilstolen, der han foreløpig ikke trives så godt). Virker også som det går greit sammen med ammingen :) Har Sigrid godtatt smokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Sjela skrev:

Semperdråper noteres  :tommel: Virker som en koselig tid på tross av magevondt og oppvåkninger. Det er vel litt sånn i starten :) 

Er et godt tips, men sjekk svaret til lille_frosk under. Verdt å prøve dette først før man eventuelt kjører på med andre hjelpemidler :)

17 timer siden, lille_frosk skrev:

L har mye vondt i magen, mye luft og er tidvis ganske plaget av det. Semperdråper har jeg faktisk aldri hørt om, trodde det var mest for mme-babyer, men det er altså noe man kan gi babyer som fullammes også? Og det har dokumentert effekt? Hmm!

Gis kun en gang om dagen så jeg sprøyter det inn i munnen jeg. Veldig enkelt og greit :tommelopp:
Ja, det har dokumentert effekt, en av de få tingene som faktisk fungerer. MEN, du som er ammehjelper - jeg leste nettopp om dette: https://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Det kan være dette som i utgangspunktet skaper lufttrøbbel hos min baby, så jeg skal få testet dette :)

12 timer siden, toneeee_ skrev:

Først forsøkte vi med en spesialsmokk, tror det egentlig er en sånn prematursmokk som skal gi riktig sugeteknikk (fra avent), den er litt lang og tynn i selve sutten.. Den likte han bare sånn medium, og spyttet den ut litt for kjapt / evt brakk seg fordi den nok kom for langt bak i munnen. Så her om dagen hadde han en episode der han var supersliten og bare ville ha pupp, men var helt full i magen og derfor gulpet opp alt, hylte og ville til puppen igjen, og så bare gulpet igjen, osv.. Da fant jeg fram den enkleste smokken vi har, en avent 0-2 mnd kjøpt på Rimi, og den falt i smak med en gang. Han spytter den ut om han faktisk er sulten, eller etter en stund når han sover, ellers virker den som en fin kos når han trenger å roes litt ekstra (for eks i bilstolen, der han foreløpig ikke trives så godt). Virker også som det går greit sammen med ammingen :) Har Sigrid godtatt smokken?

Nja, hun godtar den innimellom (som nå, ligger i vogna ute og sover. Sluknet så fort hun fikk smokken). Har prøvd to typer smokker og foreløpig er MAM sin favoritt, men har aldri prøvd den fra avent så spørs om jeg ikke skal kjøpe en sånn en også. Alltid greit med flere alternativer :)

------------------------

I natt var en skikkelig god natt. Vi la oss i senga i åttetiden og hun sovnet halv ni. Sov først en time, fikk en påtår og sov så i 4.5 time før neste amming!! Deilig. Deretter gikk det nesten 3.5 time før neste amming. Sovnet igjen, men våknet med et skrik. Utrolig surklete, så tror hun slet med å puste ordentlig. Så da ble det saltvannsdråper og nesesuger, så nå er hun litt bedre igjen (skrivepause, måtte løpe ut og gi henne smokken igjen, hun mistet den). Nektet å sovne på ammeputa, hvor hun sov tre timer i går, tror det ble litt ubehagelig for henne når hun var så tett. Jeg bruker forøvrig den slik:

374950.jpeg

(Bildet hentet fra Jollyroom, det er en bbhug me altså).

Men, fikk henne til å sove i en stillestående vogn uten rugging (seier!!). Helt til hun spyttet ut smokken da, da måtte jeg rugge i et halvt minutt. Krysser fingrene for at hun sover en time eller to nå. (Hører du Sigrid, sove nå! Mamma skal se på serier og drikke kaffe).

Men altså, dagsøvn er relativt enkel. Kveldssøvn derimot... sukk. Det er ikke mye gråting, men hun virker utilpass og jeg må ofte ta henne i vogna og trille for at hun skal sove. Våkner så fort jeg parkerer vogna hjemme igjen. Tror jeg må begynne å sende faren på disse trilleturene så jeg får vært sammen med Kasper, for mammahjertet blør av at det går utover han. Enten sitter jeg og ammer, bysser eller er ute og triller fra sånn 17-18-tiden. Og sjalet, vel, det er ikke spesielt populært. Jeg har en baby som ikke liker å bli bært (med mindre hun blir bært over skulderen eller i kolikkgrepet mens hun suger seg fast på armen min). Det er uvant det. Kasper eeeelsket bæresjalet og jeg brukte det mye, helt genialt. Men hun her. Arg. Har prøvd flere ulike måter å knyte på, men finner ikke noe hun liker veldig godt. Hun protesterer og dytter seg bort fra meg. Gråter ikke, så vondt har hun ikke, men kanskje hun syns det er trangt og varmt. Jeg må ofte stå og danse i sirkler eller ta dyyype knebøy. Da sovner hun og kan sove en liten stund, men aldri lenge. Kasper kunne sove flere timer i sjalet. Sukk. Det var magisk det sjalet, men nå tas det kun frem om jeg er helt i nød og må ha armene fri.

Har kjøpt meg en ny vippestol da, på finn. En slik fra TinyLove:

324952.jpeg

(Nok en gang stjelt bilde fra Jollyroom)

Rett og slett fordi hun sovner i vippestolen vi har nå, som ikke kan legges flat (den går ganske langt bakover altså, men altså ikke flat). Jeg bruker den kun ved dusjing, dobesøk, etc, men den har vibrering og vibrering er jo magisk for slike småttiser :hoho:Så da brukte jeg 400 kroner på den over. Den har tre ulike nivåer, så passer til større babyer også. (Og, den vippestolen vi allerede har er egentlig mammas, så nå kan hun få den tilbake.) ((Ja, jeg rettferdiggjør kjøpet, hehe)).

 

Ok, nå er det 45 minutter siden jeg la henne i vogna. Nå må jeg snart drikke den kaffen før hun våkner.

Og et stort hurra for mammakroppen. Har nå gått ned 10 kilo og mangler nå 3.5 kg igjen til jeg er tilbake til utgangspunktet. Har aldri følt meg så slank i hele mitt liv som nå. Kan trolig ha noe med den svære magen som plutselig ble borte :hoho: I tillegg så hadde jeg noen rimelig kraftige etterrier denne gangen, som varte i en uke, så magen er nesten helt tilbake til normalen nå (glad for paracet). Det som er ekstra på den er nok de 3.5 kiloene, hehe. Så, når jeg orker blir det mer trilleturer i høyere tempo og mer fokus på å få vekk de siste gravidkiloene, men akkurat nå gidder jeg ikke. Nå koser jeg meg heller i barselbobla :)

Der mistet hun smokken igjen, klykning, smokk tilbake og to minutters vugging og hun sover igjen. Håper jeg :ler: Dette er baksiden med smokk gitt. Håper hun snart klarer å holde den bedre inne. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fantastisk bra dag i går. Funnet ut at NUK er bedre enn MAM-smokkene. Lite sutrete baby på kveldstid så jeg fikk lagt K i går, mens faren hadde S. I tillegg var hun helt eksemplarisk på sommerfesten i barnehagen oooog sov seks timer før første nattamming. Nyyyyter så lenge det varer :nigo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter monologen min jeg :hoho:

Har siden i går spist 200 gram sjokolade (snart). Skylder på manglende matlyst, så erstatter vel egentlig måltider med sjokolade, men altså.... :sjenert:

Bør kanskje starte på ny frisk på mandag og finne alternativer til sjokolade. Noe som er godt, men ikke like usunt. Syns nemlig mat er ganske kjedelig om dagen nå som jeg er ferdig med brie- og spekeskinkebonanzaen :hoho:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monolog del hundre:

I dag la jeg Sigrid våken i vogna. Uten smokk (hun ville ikke ha den). Skrudde på babycallen og gikk inn, var ikke akkurat optimistisk. Men, hun sovna! Uten noe hjelp fra meg og hun sover enda, snart 2.5 time siden jeg la henne. Vært og sjekket til henne et par ganger, men hun sover pent og pyntelig. Grynter og lager lyder i søvne da, men det har jeg jo nå lært meg at ikke betyr noen ting (og jeg endelig sover igjennom på natta også, i starten våkna jeg av hver minste snøft). Så altså, vogna + Sigrid = sant! :rodmer: (Sykt glad for det altså, gjør ting så enkelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at hun sover i vogn! Herregud, husker den lykkefølelse da jr endelig gjorde det etter 6 mnd. Var bare en halvtime i slengen, men det var bedre enn å måtte holde han hele tiden.

Hvordan går det med storebror da? Er det gøy å ha fått en lillesøster? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...