Gå til innhold

Prøvelykke


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Fikk du tak i isteen? :sikle: Her tok jeg av på Meny her om dagen da det var rabattpris for posen. Kun 7.90 eller noe per pakke ;) 

Jeg har alltid tenkt at det holder lenge med to, og jeg har ikke engang én enda :fnise: Mannen er spent på om jeg har lyst på en til etter dette svangerskapet. Vi får se :P Nei, man må jo bare prøve å se lyspunktene når dagene blir lange og slitsomme. Det er jo også helt naturlig at man føler det sånn når det blir såpass manko på søvn. Håper bedre dager er i vente :klemmer:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 13.7.2016 at 11.33, Grastusta skrev:

Hvordan går det med dere? :) 

Det går greit nok. Alt er litt ustabilt om dagen. Noen dager sover hun dritbra på dagen, andre dager dritbra på natta, men aldri begge deler og jeg vet aldri hvilken dag vi har i møte. Det er magen som plager henne. Ingen skriking, heldigvis, men mye pressing, kaving og en haug med bæsjebleier. Ofte starter showet i fire-fem-tiden på natten og da sover hun av og på i en to-tre timer før hun slukner helt. Da har det gjerne vært ørten bæsjebleier og mye sykling med beina for å få lufta ut, så jeg er ganske sliten av oppstykket og lite søvn. Jeg ligger på nåler og klarer ikke roe meg når hun endelig roer seg. Må ofte da bare stå opp. Som i dag. Har derfor bare lagt meg med henne de siste dagene og nå har hun også fått rotavaksinen i dag, så forventer ikke noe magisk natt akkurat :hoho:

Hva med dere? Har søvnen stabilisert seg noe mer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Sjela skrev:

Fikk du tak i isteen? :sikle: Her tok jeg av på Meny her om dagen da det var rabattpris for posen. Kun 7.90 eller noe per pakke ;) 

Jeg har alltid tenkt at det holder lenge med to, og jeg har ikke engang én enda :fnise: Mannen er spent på om jeg har lyst på en til etter dette svangerskapet. Vi får se :P Nei, man må jo bare prøve å se lyspunktene når dagene blir lange og slitsomme. Det er jo også helt naturlig at man føler det sånn når det blir såpass manko på søvn. Håper bedre dager er i vente :klemmer:

 

Vet du, jeg har ikke sett den på lokalbutikkene og så har jeg glemt å se etter den når jeg har vært på Meny, men takk for påminnelsen :tommelopp:

Og det er den eneste trøsten jeg har: jeg VET det blir bedre dager, bare ikke helt når, men de kommer. Og da kommer jeg til å fortrenge hele denne nyfødtperioden :ler: Jeg bestiller ett stykk sovebaby til deg da :lur:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Her går det egentlig bra, i hvert fall ut fra min målestokk. Hvis målet er baby som sovner bare man legger den ned, går det elendig, men det hadde jeg liksom aldri noen forhåpninger om :P 

H sovner lett og godt i bæresele, og kan sove i timevis både der og i fanget etter amming. Innimellom ammer jeg ham i søvn i senga vår og sniker meg unna etter en stund, det pleier også å gå fint. Vogna er fortsatt upopulær. ;) 

Om kveldene (ca 18-22) er han ganske urolig og sliter nok litt med magen, men når vi først kommer oss i seng sover vi stort sett godt fram til en gang mellom seks og ni. 

Endret av Grastusta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Grastusta skrev:

Her går det egentlig bra, i hvert fall ut fra min målestokk. Hvis målet er baby som sovner bare man legger den ned, går det elendig, men det hadde jeg liksom aldri noen forhåpninger om :P 

H sovner lett og godt i bæresele, og kan sove i timevis både der og i fanget etter amming. Innimellom ammer jeg ham i søvn i senga vår og sniker meg unna etter en stund, det pleier også å gå fint. Vogna er fortsatt upopulær. ;) 

Om kveldene (ca 18-22) er han ganske urolig og sliter nok litt med magen, men når vi først kommer oss i seng sover vi stort sett godt fram til en gang mellom seks og ni. 

Breaking news, her sov Sigrid 1 time og 50 min i stillestående vogn. Knirka etter 65 min, men da puttet jeg smokken inn og hun sov altså i 45 minutter til uten et knyst. Da gjenstår det å se om det var en one hit wonder eller om det faktisk fungerte å svøpe henne + sette på en app med lyd av regn :ler:

Ellers så har jeg senket forvetningene mine mange hakk den siste tiden og det hjelper veldig. Sigird er den hun er og jeg får ikke gjort så mye fra eller til de første månedene uansett.

Sover han så lenge uten mat forresten? :sjokk:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta
7 minutter siden, Pyntestøv skrev:

Breaking news, her sov Sigrid 1 time og 50 min i stillestående vogn. Knirka etter 65 min, men da puttet jeg smokken inn og hun sov altså i 45 minutter til uten et knyst. Da gjenstår det å se om det var en one hit wonder eller om det faktisk fungerte å svøpe henne + sette på en app med lyd av regn :ler:

Ellers så har jeg senket forvetningene mine mange hakk den siste tiden og det hjelper veldig. Sigird er den hun er og jeg får ikke gjort så mye fra eller til de første månedene uansett.

Sover han så lenge uten mat forresten? :sjokk:

 

Så bra! Ja, forventningene er nok absolutt et viktig stikkord :)

Han sover inntil meg i senga, så han spiser vel et par-tre ganger i løpet av natta. Er ikke sikker, slenger bare ut puppen og sover videre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Grastusta skrev:

Så bra! Ja, forventningene er nok absolutt et viktig stikkord :)

Han sover inntil meg i senga, så han spiser vel et par-tre ganger i løpet av natta. Er ikke sikker, slenger bare ut puppen og sover videre :P 

Jeg har lurt til på å gjøre det når hun er urolig på morgen en, men hvordan gjøre det rent praktisk? Ligger han på ryggen eller på siden når dere ammer mtp at du sover gjennom det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta
2 timer siden, Pyntestøv skrev:

Jeg har lurt til på å gjøre det når hun er urolig på morgen en, men hvordan gjøre det rent praktisk? Ligger han på ryggen eller på siden når dere ammer mtp at du sover gjennom det? :)

Han ligger for det meste på ryggen, av og til litt skrått over på siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Grastusta skrev:

Han ligger for det meste på ryggen, av og til litt skrått over på siden. 

Ja, for ammingen her skjer som regel på siden og sovner jeg da er det sjanse for at hun vil rulle over på magen. Har en litt for myk seng for samsoving egentlig (men, mulighet for å gjøre den hardere med å snu madrassen, får bare aldri tullet meg til å gjøre det). Men, hvordan gjør du det med raping? Her er det alfa omega, for å begrense luftproblematikk senere på natta. Det er ofte mer damage control nå om dagen for det er ofte en rundt på alt fra 1-3 timer på morgenkvisten åkkesom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Det er akkurat som om han ikke trenger å rape om natten :klo: dagen starter jo med en skikkelig runde rap/promp/gulp/bæsj, litt sånn som du også beskriver, men når det ikke starter før tidligst seks er det liksom greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Grastusta skrev:

Det er akkurat som om han ikke trenger å rape om natten :klo: dagen starter jo med en skikkelig runde rap/promp/gulp/bæsj, litt sånn som du også beskriver, men når det ikke starter før tidligst seks er det liksom greit. 

Ja, er ikke alltid jeg får ut rap på natta her heller, men det hender det kommer noen kraftige så vet liksom aldri. Og de dagene den runddansen starter kl. 07 er jeg happy. 04, not so much :ler:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotavirusvaksine - for en drittvaksine. Bokstavelig talt.

Altså, jeg følger helsemyndighetenes anbefalinger og dermed vaksineprogrammet, men dagen i dag har vært preget av urolig baby, som har vært så trøtt, men ikke klart å finne roen i mer enn 30 minutter av gangen. Etter noen bæsjerunder på morgenkvisten har det korka igjen og magen er stram som et trommeskinn. Ungen må være sprengfull av luft og sprutbæsj. Det er jo alltid like festlig når det kommer ut på natta. Ønsk meg lykke til.

:sove:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, kjære deg. Vil bare si at du er IKKE alene. Det er flere sammen med deg i denne båten!! (Jeg leser også den ambivalente mamma, oog leste igjen mammasjokket, bare for å kjenne på følelsen av å ikke være alene. Fra fire-fem om morgenen sover L også utrolig urolig. Kaster seg fra side til side. Hun har heller aldri vært en baby man kunne legge fra seg og så sov hun, og jeg har nesten gått fra konseptene innimellom. Det er pyton med så oppstykket søvn! Men det går over!! This too shall pass!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, lille_frosk skrev:

Åh, kjære deg. Vil bare si at du er IKKE alene. Det er flere sammen med deg i denne båten!! (Jeg leser også den ambivalente mamma, oog leste igjen mammasjokket, bare for å kjenne på følelsen av å ikke være alene. Fra fire-fem om morgenen sover L også utrolig urolig. Kaster seg fra side til side. Hun har heller aldri vært en baby man kunne legge fra seg og så sov hun, og jeg har nesten gått fra konseptene innimellom. Det er pyton med så oppstykket søvn! Men det går over!! This too shall pass!!

Den bloggen er så bra. Felles skjebne, felles trøst.

Nå er hun rimelig grei på legging, det skal hun ha. Jeg kan legge henne ned i vogna (ingen andre steder på dagtid) og gå om hun er døsig nok (viktig!), men hun sover bare ikke så lenge. Typisk 20-30 minutter før hun våkner og da er det av og på meg rugging og smokkdytting frem til hun våkner helt (slitsomt). Hatt et par dager nå med 45-50 minutter (det er jeg sykt fornøyd med altså) og i forigårs klinka hun til med 1 time og 50 min, men det er jo defintivt ikke vanlig om dagen. For å sove lenge så kreves det vanligvis vogn i bevegelse eller bæretøy, og det er ikke alltid det er magisk heller dessverre.  Heldigvis er hun rimelig åkei på natta så lenge hun ikke plages av magen og i natt har hun sovet godt. Øyner på ny håp i horisonten. Er så deilig når man får mer sammenhengende søvn og ikke våkner hele tiden av en baby som knirker høylytt i søvne.

Der våknet hun. 50 minutter. Hadde gulpet masse. Jaja, jeg er likevel fornøyd :tommelopp:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens rytme om dagen:

Enten dritbra natt eller dritdårlig natt. To netter siden: tommelopptipptopp, mange timer i strekk, knapt våken. I natt: tommelned. Sov bra til 06, så startet moroa med bæsjebonanza. Fem bæsjebleier klarte hun å trykke ut på to timer. Da orket jeg ikke mere og stod opp.

Soving på dagtid har siden rotavirusvaksina vært som følgende: sover 45-55 minutter, uansett hvor. I stillestående vogn, i trillende vogn, i sjalet. Er ikke helt krise, jeg rekker jo å få både spist, dusjet og surfet, men skulle gjerne se at hun sov litt lenger på trilletur. Hun kan heldigvis ligge lenge i vogna våken, men aner ikke hvor lenge det varer. Kjenner at jeg føler meg veldig begrenset på grunn av dette.

Åkei. Det våkna hun. 45 min i vogna. Er rolig da. I morges lå hun 30 min i vogna etter hun våknet. Måtte bare dytte inn smokken i ny og ne, tror hun døste litt her og der, men ikke ordentlig søvn. Rar greie. Håper hun snart klarer å knytte søvnsyklusene mer sammen, men har lest at mange babyer ikke klarer dette før de er 4-6 måneder. Det beste er vel bare å godta status quo og ikke prøve å forandre det så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Mulig jeg er farget av at storebror her var en ganske utfordrende baby, og at han stort sett vekker hele huset i halv seks-tida nå om dagen, men altså: er det en dårlig natt når Sigrid sov bra fram til 06? Mulig det ikke er dette du vil høre, mens jeg synes egentlig hun høres ut som en veldig normal baby. Var Kasper en sånn skikkelig sovebaby?

Deilig at hun kan sove like godt på flere steder, om ikke annet! Da kan du jo legge henne eller bære henne alt etter hva du har behov for der og da. Og hvis hun kan ligge våken i vogna uten å klage, kan dere vel komme dere litt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Grastusta skrev:

Mulig jeg er farget av at storebror her var en ganske utfordrende baby, og at han stort sett vekker hele huset i halv seks-tida nå om dagen, men altså: er det en dårlig natt når Sigrid sov bra fram til 06? Mulig det ikke er dette du vil høre, mens jeg synes egentlig hun høres ut som en veldig normal baby. Var Kasper en sånn skikkelig sovebaby?

Deilig at hun kan sove like godt på flere steder, om ikke annet! Da kan du jo legge henne eller bære henne alt etter hva du har behov for der og da. Og hvis hun kan ligge våken i vogna uten å klage, kan dere vel komme dere litt ut?

Ja, du har nok rett. Jeg er også farget av storebror som tildels var en god sovebaby. Det vil si - han var eksepsjonell på natta. Sov tidlig hele natta igjennom, opptil 10 timer i strekk, uten mat. Da var jeg ikke så stressa med dagsøvnen, så jeg husker faktisk ikke hvordan han sov. Vet vi gikk mye med vogna og har bladd meg tilbake i dagboka her. Ser jeg skriver at han sov omtrent som Sigrid på dagen, men hadde en lang dupp i trillende vogn hver dag. Så ja, jeg stresset bare ikke siden natta var så bra. Uvanlig bra, forstår jeg nå. Jeg har kanskje fått en gjennomsnittsbaby denne gangen? :vetikke:

Du har rett. Det er det mamma og mannen min sier til meg - klager hun ikke er det ingen vits å ta henne opp eller bli stressa over at hun ikke sover. Heller ta det som fritid. Jeg må vel bare slippe drømmen om enkel sovebaby og lære meg å leve med Sigrid slik hun er. Er det noe jeg har erfart så er det lite jeg får gjort nå om dagen, hun er ikke mottakelig for ytre stimulans til å sove videre når hun først har våknet. Jeg må nok vente på at hun blir eldre for å i det hele tatt kunne ta tak i det. Om det ikke går seg til av seg selv, hvem vet, kanskje gjør det det om jeg slutter å stresse sånn?

Positive er at hun gråter lite (altså, hun sier i fra når hun er sulten, trøtt eller lei) og smiler mye nå. Så våketiden er ikke så ille. Mener den var mer krevende med broren faktisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en fordel å få en unge som aldri sover først, og heller få en sovebaby som nummer to? Hehe, om man kunne bestilt dem :fnise::P  Foreldrene mine fikk oss i samme rekkefølge. Jeg sov alltid og gjennom hele natten. Så kom lillebror og sov aldri natten gjennom og var fullstendig utrøstelig til tider. Men så kan det variere og endre seg veldig over tid da, så det er jo godt det finnes lyspunkt i enden av tunnelen når det herjer som verst. 

Koselig med smil og lite gråt i det minste :) Håper på masse smil og kos selv :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sjela skrev:

Kanskje det er en fordel å få en unge som aldri sover først, og heller få en sovebaby som nummer to? Hehe, om man kunne bestilt dem :fnise::P  Foreldrene mine fikk oss i samme rekkefølge. Jeg sov alltid og gjennom hele natten. Så kom lillebror og sov aldri natten gjennom og var fullstendig utrøstelig til tider. Men så kan det variere og endre seg veldig over tid da, så det er jo godt det finnes lyspunkt i enden av tunnelen når det herjer som verst. 

Koselig med smil og lite gråt i det minste :) Håper på masse smil og kos selv :rodmer: 

Definitivt en fordel å få den mer krevende babyen først for senere sammenligning. Da vil jo alt være et opptur med nummer to :hoho:

Og ja, jeg vet jo at det blir bedre. Mye bedre på sikt. Siden hun ikke er en sovebaby så er spedbarnstidene mer krevende denne gangen. Ser derfor veldig frem til hun blir litt større og våkentiden er preget av leking, latter og smil. Sånn ca. 6 måneder og oppover i grunnen :Nikke:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt våknet jeg kl. 03 og lurte på om babyen hadde dødd. Neida. Hun hadde bare sovet over en nattamming :nigo: Deilig. Ammet henne da fordi jeg var så sykt sprengt, og på ny igjen halv syv og da startet bæsjebonanzaen. Hun sovnet kl. 07, våknet 08 for å prompe og bæsje, sovnet og våknet 09:20 for å bæsje mer. Da bare stod vi opp. Arg. Men, positive er at hun sov seks timer i strekk da, eller nesten nærmere 7. Hun sovnet egentlig for natta kl. 20, men var våken i 21-tiden for å klage og få seg to minutter med pupp. Så, altså, jeg sier meg veldig fornøyd jeg. Den bæsjebonanzaen på morgenen vil jo hun også vokse av seg når tarmene er litt mer moden. Det er jo ikke mange ukene igjen til hun er tre måneder. Tenk, i morgen er hun allerede åtte uker :sjokk:

Har forøvrig opplevd at hun kan sette i et hyl når vi plukker henne opp feil. Jeg er bare litt usikker på hva feil er, men prøver å være forsiktig, men ikke alltid det hjelper. Av den grunn så skal vi til manuellterapaut i morgen. Håper hun kan gjøre oss litt klokere :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...