Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, DoseofSnacks skrev:

Jeg er også på min 3.uke uten kviseutbrudd enda. Jeg tør ikke bli for glad enda, jeg har hørt om noen som får første kviseutbrudd 2 måneder inn i kuren. Så lenge de ikke kommer etter at kuren er over får jeg tåle noen kviser nå... Håper jeg.. 

Åh :( Vi får krysse fingrene! 

Anonymkode: 52933...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker en mild rens jeg kjøpte på iherb, fultighetskrem for fet hud fra RÉN og så supplerer jeg med Skin Food fra Weleda. Så bruker jeg SPF 50+ som ikke tetter porer. Og en god lypsyl :) Fungerer veldig godt! Jeg har kun gått på ISO i 2-3 uker, huden min er såå fin nå! Aldri følt meg så vel! Er bare redd at jeg får gigautbrudd snart :( Eller kan jeg være heldig å slippe unna?

Anonymkode: 52933...824

Jeg er på uke 10 nå og føler egentlig jeg aldri fikk noe ordentlig utbrudd. Huden ble først veldig bra, men så kom kvisene tilbake, men aldri mer enn det var før jeg begynte. Er selvfølgelig mulig det bare ikke har kommet enda, men håper jeg slapp unna. Hadde en periode hvor jeg kunne presse ut uendelig med hudormer da, alt kom til overflaten virket det som. Mulig det var en mild variant av utbrudd.

 

20 minutter siden, DoseofSnacks skrev:

Jeg er på min 3.uke nå, jeg tok min 19.pille i dag. De første 2 ukene med "bare" 20 mg daglig merket jeg kun tørre lepper og litt solsensitiv som symptomer. Etter at jeg trappet opp til 40 mg denne uken har jeg VIRKELIG tørre lepper. Jeg må konstant smøre med lebestift og i natt hadde jeg sprukket opp leppen på venstre siden, siden jeg hadde glemt å smøre leppene før jeg la meg.  Huden min er noe tørr, men det ser man ikke før jeg har sminket meg. Bortsett fra det ser huden min ikke tørr ut. 

 

Må bare anbefale Eucerin Aquaphor skin balm til leppene, har nevnt den før her i tråden, men den var virkelig helt fantastisk å ta på. Kunne nesten ikke gape uten at jeg sprakk opp i munnvikene og var helt knusk tørr, men har vært veldig overkommelig etter jeg fant den! Jeg fant en prøve på den på apoteket, se om du og finner det. Den som er til salgs er ganske stor så den har jeg liggende hjemme, men har også kjøpt et par småtuber fra iherb som jeg kan ha med i veska/lomma (healing ointment heter den der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, venus_ skrev:

*zuuuup*

Må bare anbefale Eucerin Aquaphor skin balm til leppene, har nevnt den før her i tråden, men den var virkelig helt fantastisk å ta på. Kunne nesten ikke gape uten at jeg sprakk opp i munnvikene og var helt knusk tørr, men har vært veldig overkommelig etter jeg fant den! Jeg fant en prøve på den på apoteket, se om du og finner det. Den som er til salgs er ganske stor så den har jeg liggende hjemme, men har også kjøpt et par småtuber fra iherb som jeg kan ha med i veska/lomma (healing ointment heter den der).

Takk for anbefaling! Skal teste det ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere andre som følger med på blodprøveresultatene selv? Hos meg øker de hvite blodlegemene jevnt, har ikke passert referanseverdien enda, men er helt oppi grensen så om det fortsetter slik er jeg godt over neste gang. Har lest at iso skal redusere hvite blodlegemer, er ikke det da rart at mine øker? Er ikke syk eller noe så tror ikke det kan ha annen forklaring. Skal selvfølgelig høre med lege, de følger jo også med, men hadde vært interessant å høre hvilke resultater andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som er ferdig, hvor lenge måtte dere vente før dere kunne begynne med vitamin tilskudd igjen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, venus_ skrev:

Er det noen av dere andre som følger med på blodprøveresultatene selv? Hos meg øker de hvite blodlegemene jevnt, har ikke passert referanseverdien enda, men er helt oppi grensen så om det fortsetter slik er jeg godt over neste gang. Har lest at iso skal redusere hvite blodlegemer, er ikke det da rart at mine øker? Er ikke syk eller noe så tror ikke det kan ha annen forklaring. Skal selvfølgelig høre med lege, de følger jo også med, men hadde vært interessant å høre hvilke resultater andre har.

-hmm.. jeg fikk aldri hørte noe om blodprøveresultatene.. Hvis jeg var deg ville jeg tatt dette opp med legen, om du får tid før han kaster deg ut hahah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, DoseofSnacks skrev:

Jeg er på min 3.uke nå, jeg tok min 19.pille i dag. De første 2 ukene med "bare" 20 mg daglig merket jeg kun tørre lepper og litt solsensitiv som symptomer. Etter at jeg trappet opp til 40 mg denne uken har jeg VIRKELIG tørre lepper. Jeg må konstant smøre med lebestift og i natt hadde jeg sprukket opp leppen på venstre siden, siden jeg hadde glemt å smøre leppene før jeg la meg.  Huden min er noe tørr, men det ser man ikke før jeg har sminket meg. Bortsett fra det ser huden min ikke tørr ut. 

Da jeg begynte på Iso-kuren hadde jeg akkurat blitt ferdig med 3 mnd på Tetracyklin, og jeg hadde ingen kviser i ansiktet den dagen jeg begynte med Iso. Jeg har enda ikke fått noen kviser, men jeg kjenner to underjordiske, vonde kviser nå- en på haken og en mellom øyebrynene mine. I tillegg føler jeg at hudormene mine lettere kan presses ut og porene mine er tydeligere.

Jeg venter fortsatt på å få store utbrudd som mange snakker om, det har jeg ikke hatt frem til nå. Jeg skal i bryllup i helgen, la oss bare håpe at jeg ikke våkner på selve dagen med pizzatryne... 

Takk for svar! Startet på 20 mg to stk daglig, så 40 mg pr dag, skal trappe opp til en pille til om dagen neste resept med mindre jeg sliter med bivirkningene! :D Kjenner leppene er veldig tørre og må smøre på carmex konstant :fnise: Syntes bare det er så rart alle hudormene i panna bare har blitt borte på en uke (!?), er jo dødsfornøyd, men redd for å få kjempeutbrudd der. Har fått en del store kviser i kjevepartiet og fått endel vanlig kviseutbrudd (mer enn jeg har tidligere) så håper det er det, og at det ikke kommer et sånt giga utbrudd senere når jeg har begynt å bli fornøyd! Nå har jeg ikke vondt i musklene eller vondt i hodet, så går veldig greit så langt. Ser virkelig frem til resten av kuren, og syntes det er super artig å høre hvordan du (og andre) på kuren har det! 

Glad du har det greit nå, og håper du får en fin dag i bryllupet (krysser fingrene for at huden din holder seg fin) :blomst:

Anonymkode: 497bf...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er 16 år, har slitt veldig med huden siden jeg var 12 og har veldig lyst til å starte på denne kuren..

Har gått på tetracyliner + epiduo i noen måneder. Jeg følte ikke denne kuren tok alt og er fortsatt veldig misfornøyd med huden min. Nå, etter avsluttet kur føler jeg alt kommer tilbake i tillegg. Men, jeg er veeldig redd for å komme inn i en sterk depresjon og få selvmordstanker. Psyken min er ikke helt på topp for tiden, men jeg orker heller ikke ha slik hud lenger. Så hvordan er erfaringene deres med depresjoner og selvmordstanker? 

 

Tviler også på at jeg kan gå på p-piller da jeg tror blodpropp går i familien, er man nødt til å gå på prevensjon bortsett fra kondom under kuren?

Anonymkode: 192a0...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har måttet gå uten medisinen i noen dager? Øker bivirkningene når man begynner på igjen? Hudpoliklinikken der jeg går har utrolig nok STENGT i to uker, uten å gi beskjed.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sterkt plaget er dere som går på dette medikamentet egentlig? 

Jeg har ikke store kviser, men mer små gjennomsiktige ''nupper'' som synes veldig godt i lyset. 

Jeg gikk i fjor på tetracycliner, og føler det hjalp ganske mye på huden min. Da jeg sluttet kom selvfølgelig alt faenskapet tilbake. Har hatt uren hud konstant siden 8.klasse. 

Anonymkode: 53270...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edain
Den 26. juli 2016 at 1.11, KidK skrev:

Til dere som er ferdig, hvor lenge måtte dere vente før dere kunne begynne med vitamin tilskudd igjen? 

 

Kan man ikke ta det mens man går på kuren? Jeg tar B-12 tilskudd nå (tabletter på resept) og det er en måned siden jeg sluttet på kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. juli 2016 at 17.07, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er 16 år, har slitt veldig med huden siden jeg var 12 og har veldig lyst til å starte på denne kuren..

Har gått på tetracyliner + epiduo i noen måneder. Jeg følte ikke denne kuren tok alt og er fortsatt veldig misfornøyd med huden min. Nå, etter avsluttet kur føler jeg alt kommer tilbake i tillegg. Men, jeg er veeldig redd for å komme inn i en sterk depresjon og få selvmordstanker. Psyken min er ikke helt på topp for tiden, men jeg orker heller ikke ha slik hud lenger. Så hvordan er erfaringene deres med depresjoner og selvmordstanker? 

 

Tviler også på at jeg kan gå på p-piller da jeg tror blodpropp går i familien, er man nødt til å gå på prevensjon bortsett fra kondom under kuren?

Anonymkode: 192a0...a45

Haha alt med depresjon og selvmordstanker er debunka/motbevist, så du kan slappe av. Isotretinoin er beslektet med A vitamin, så som legen min sa "ser på det som et kosttilskudd".  Slapp helt av :)

Anonymkode: 497bf...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sterkt plaget er dere som går på dette medikamentet egentlig? 

Jeg har ikke store kviser, men mer små gjennomsiktige ''nupper'' som synes veldig godt i lyset. 

Jeg gikk i fjor på tetracycliner, og føler det hjalp ganske mye på huden min. Da jeg sluttet kom selvfølgelig alt faenskapet tilbake. Har hatt uren hud konstant siden 8.klasse. 

Anonymkode: 53270...172

Det skal funke på hudormer. Jeg sliter også mye med dette, er ferdig med min første uke på iso nå! (har en del store kviser også, men hudormer og nupper er det som plager meg mest). 

Anonymkode: 497bf...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som bruker sovetabletter her inne? Jeg sover så sykt tungt etter at jeg begynte på Iso. Lurer på om sovetablettene mine og Iso ikke er så god kombo.. Sover i opptil ti timer i dyp, tung søvn 😬

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.7.2016 at 13.02, AnonymBruker skrev:

Det skal funke på hudormer. Jeg sliter også mye med dette, er ferdig med min første uke på iso nå! (har en del store kviser også, men hudormer og nupper er det som plager meg mest). 

Anonymkode: 497bf...49b

 

Jeg er litt i samme posisjon som dere, hvor jeg har en del kviser på øverste delen av ryggen og noen ganger rundt nedre del av munnen, i tillegg til hudormer på nesen. Noen dager helt klart verre enn andre, men jeg er nok ikke et av disse "spesialtilfellene" som virkelig trenger stoffet.

Og er det noen som har opplevd de bivirkningene som står listet her? Altså, hvis det virker bivirkningsfritt for de aller fleste, så ser jeg egentlig ikke noe poeng i å ikke prøve det i hvert fall...selv om det virker på nettet som om man kun skal bruke det om det er "absolute last chance".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, kongenavtys skrev:

 

Jeg er litt i samme posisjon som dere, hvor jeg har en del kviser på øverste delen av ryggen og noen ganger rundt nedre del av munnen, i tillegg til hudormer på nesen. Noen dager helt klart verre enn andre, men jeg er nok ikke et av disse "spesialtilfellene" som virkelig trenger stoffet.

Og er det noen som har opplevd de bivirkningene som står listet her? Altså, hvis det virker bivirkningsfritt for de aller fleste, så ser jeg egentlig ikke noe poeng i å ikke prøve det i hvert fall...selv om det virker på nettet som om man kun skal bruke det om det er "absolute last chance".

Jeg er "bare" 22 dager inn i kuren, så jeg kan bare fortelle om bivirkninger til nå. Jeg merker kun tørr hud, tørre lepper og tørr hodebunn som bivirkning foreløpig. Jeg leste meg også veldig opp på bivirkningene før jeg begynte på kuren og forventet utifra beskrivelsene at huden min ville nærmest falle av og at blod ville fosse ut av nesen konstant osv. Men foreløpig har det gått bra for meg. De bivirkningene jeg har nå er overkommelige med god fuktighetskrem og leppomade. 

Så det er vanskelig å si hvordan kuren virker for deg. Det er noen i dette emnet som har reagert med eksem og mye kraftigere symptomer. Jeg har bare gått på kuren i 1 mnd, men jeg håper indelig at jeg slipper unna det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 27. juli 2016 at 15.40, AnonymBruker skrev:

Glad du har det greit nå, og håper du får en fin dag i bryllupet (krysser fingrene for at huden din holder seg fin) :blomst:

Anonymkode: 497bf...49b

Tusen takk! Vi var litt vel litt tidlig med å si noe. Gjett hvem som våknet i dag med 2 vonde kviser på kinnbenet  samme dag som man skal i et bryllup? Åååå, hvorfor ikke være kvisefri i EN dag til? Og de ser jo helt forhøyet ut som tårn, der de står på toppen av kinnbenet. Jeg kjøpte til og med en ny highlighter i går. Da slipper jeg å "highlighte" disse to kvisene hvertfall :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kongenavtys skrev:


Og er det noen som har opplevd de bivirkningene som står listet her? Altså, hvis det virker bivirkningsfritt for de aller fleste, så ser jeg egentlig ikke noe poeng i å ikke prøve det i hvert fall...selv om det virker på nettet som om man kun skal bruke det om det er "absolute last chance".

Står ikke det at det er bivirkningsfritt for de færreste, ikke de fleste?

Om du skal begynne på kuren vil jeg heller forberede meg på mye bivirkninger. Jeg gjorde det og synes derfor det går helt fint på kuren selv om jeg iløpet av 10 uker har hatt bivirkninger som ekstremt tørre lepper og øyne, tørr flassende hud, ekstremt sensitiv hud i ansiktet, tørr hodebunn og knusktørt hår, forstoppelse, eksem på hendene, uklart syn, muskelsmerter og vond rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!:)

Og ja, jeg mente "færreste", ikke "fleste"**.

La meg si det sånn: hvis du,venus, føler at stoffet er verdt det til tross for alle de bivirkningene, så tror jeg nok vi mildt sagt kan slå fast at det er veldig god medisin. Ser at noen rundt omkring på nettet omtaler det som "vidundermedisin" etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kongenavtys skrev:

Takk for svar begge to!:)

Og ja, jeg mente "færreste", ikke "fleste"**.

La meg si det sånn: hvis du,venus, føler at stoffet er verdt det til tross for alle de bivirkningene, så tror jeg nok vi mildt sagt kan slå fast at det er veldig god medisin. Ser at noen rundt omkring på nettet omtaler det som "vidundermedisin" etc

 

Ja, jeg synes det er verdt det, selv om jeg ikke vet hvordan resultatet blir. Men som sagt så var jeg veldig innstilt på at det kom til å være mye bivirkninger, og alt har jo ikke vært like gale hele tiden, nå er jeg feks bare tørr og sensitiv i ansiktet, flassingen har gitt seg. Men er spent på hvordan muskelsmertene og ryggsmertene utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...