Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Har som nevnt litt tidligere begynt på en veldig mild iso-kur nå. (dette er min 3 kur).

Går toppers! Veldig lav dose pga jeg har brukt legemiddelet veldig heftig før, men det har ønsket resultat :) Som vanlig veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, er på den 81:e dagen med iso der jeg tar 3 tabletter om dagen. Bivirkningene er vel egentlig litt tørr i ansiktet og leppene men har begynt å klø på håndbakkene og på armene. Er dere flere som har eksem på armene? Føles ut som at de kommer fra ene dagen til den andre :/ og at det nesten ser ut som insektstikk, sitter spesielt ved albuene.  

Ser at jeg har blitt litt bedre, men trodde jeg skulle være mye "renere" i huden når jeg tatt tablettene så lenge, kan det være slik at jeg bør øke til 4 tabletter? Fastlegen min som har skrivet ut tablettene føler jeg egentlig ikke vet så mye om iso så jeg føler ikke at hun bryr seg, uten mener at jeg må ta bilder så hun kan avgjøre om jeg må ta en ny kur neste år. Jeg har fått beskjed om at slutte med iso den 18 desember så jeg håper at det har blitt mye bedre da. Som fastlegen sa så mente hun at jeg mest sannsynlig skal begynne på den igjen rundt mars neste år. Synes det virker litt rart at hun avgjør det nå innen jeg er ferdig med kuren. Er det noen som har begynt på en ny kur så kort tid etter den første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Grodanboll skrev:

Hei, er på den 81:e dagen med iso der jeg tar 3 tabletter om dagen. Bivirkningene er vel egentlig litt tørr i ansiktet og leppene men har begynt å klø på håndbakkene og på armene. Er dere flere som har eksem på armene? Føles ut som at de kommer fra ene dagen til den andre :/ og at det nesten ser ut som insektstikk, sitter spesielt ved albuene.  

Ser at jeg har blitt litt bedre, men trodde jeg skulle være mye "renere" i huden når jeg tatt tablettene så lenge, kan det være slik at jeg bør øke til 4 tabletter? Fastlegen min som har skrivet ut tablettene føler jeg egentlig ikke vet så mye om iso så jeg føler ikke at hun bryr seg, uten mener at jeg må ta bilder så hun kan avgjøre om jeg må ta en ny kur neste år. Jeg har fått beskjed om at slutte med iso den 18 desember så jeg håper at det har blitt mye bedre da. Som fastlegen sa så mente hun at jeg mest sannsynlig skal begynne på den igjen rundt mars neste år. Synes det virker litt rart at hun avgjør det nå innen jeg er ferdig med kuren. Er det noen som har begynt på en ny kur så kort tid etter den første?

Har også hatt mye av det eksemet. Erfaringsmessig kommer det fordi man er så tørr, og det hjelper å smøre og drikke mye vann.

Det virker veldig rart at hun planlegger at du skal begynne på en ny kur. Jeg begynte på kur 2 ca 1,5 år etter den første pga jeg hadde fått tilbake store mengder av urenhetene. Det er vel sånn at det ikke har så mye å si hvor mye man tar, men over hvor lang tid man tar den? Dagsdose er vel utregnet etter vekt tror jeg. Høres idiotisk ut med 3mnd "opphold" også begynne på ny kur igjen. Det er ganske hardt på kroppen, bedre å få det overstått med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på roaccutane nå, og dette er min tredje runde. Grunnen til at jeg er på min tredje runde er fordi jeg har gått på lave doser. Jeg kan sterkt anbefale Origins Rich Rewards for hodebunnen. Du merker det kanskje ikke nå, men hodebunnen blir ekstremt tørr og flasser mye om du ikke gir den nok fukt mens du er på kuren. Jeg trodde ikke jeg ville bli rammet av dette ettersom jeg selv har veldig fett hår, men jeg tok veldig feil! Ta vare på hele kroppen din mens du er på kuren :)

Veldig viktig å gi nok fukt til ansiktet også, jeg bruker selv dagkrem og rosehip oil hver dag.

Anonymkode: b56cc...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! Jeg skal til legen om et par uker, så tar opp det med henne da. Mener selv at det er bedre at jeg spiser den sammenhengende en at jeg må begynne igjen. Jeg går på hudpleie også hos en veldig flink sykepleier så jeg skal spørre og snakke litt med henne også. (Hun utfører ikke hudpleie på meg nå under kuren) men hun vet hvordan jeg så ut når jeg var som værst. Hvor lenge har dere gått sånn cirka på kurene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Har gått to måneder nå og ser verre ut enn noen gang. Mye betente kuler, en del får hvit tupp jeg må klemme forsiktig ut:/ lar de uten hvit tupp gå av seg selv. 

Hvor lenge tar det før det roer seg?

Anonymkode: 438a3...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg tatt 200 kapsler :hoppendeglad: Da er jeg halvveis. Wohoo 🎉 So far so good, bortsett fra tørre lepper, rød hud og utslett på armene. Gleder meg til jeg er ferdig 😊

Anonymkode: d2dd5...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med øking fra 40 mg til 60 mg? Fikk det fart på sakene?

Jeg er i uke 6 med iso nå. Ser verre ut enn jeg gjorde i utgangspunktet. Får fortsatt utbrudd, og har mange røde merker. Har ingen bivirkninger bortsett fra tørre lepper og noen tørre flekker på armene. Tenkte øke dosen fra 40 til 60 etter klarsignal fra legen min, og håper så inderlig at det vil speede opp prosessen. 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har noen noen hudleger/hudlegeklinikker å anbefale i Oslo/Akerhus? Eventuelt noen man burde styre helt unna? 

Anonymkode: 192a0...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline Strandhagen ved Hudklinikken i Oslo er kjempeflink og sympatisk. Hudklinikken ligger i operapassasjen i Oslo sentrum. 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg skulle slippe unna denne forverringen,men neida..gikk fra 20 til 40 mg og merker litt flere bivirkninger; utslett på hendene og ekstremt tørre lepper og nese, muskelsmerter og skikkelig mareritt..noen flere som opplever det med mareritt? (Står nemlig ikke under bivirkninger på pakningsvedlegget) Tok de veldig tidlig i dag så er spent på drømmene i natt.. og hvor langt tid tok det før denne forverringen roet seg? Er på min 5.uke nå.

Anonymkode: 9e7ce...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en del mareritter ja. Begynte å drømme mye rart etter cirka 1,5 månad, går litt i perioder. Føler ikke at jeg har blitt noe bedre i huden. Hadde jo håpet at den skulle bli litt bedre. Har jo spist ISO i 90 dager nå :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Grodanboll skrev:

Hei, har en del mareritter ja. Begynte å drømme mye rart etter cirka 1,5 månad, går litt i perioder. Føler ikke at jeg har blitt noe bedre i huden. Hadde jo håpet at den skulle bli litt bedre. Har jo spist ISO i 90 dager nå :-(

Jeg ble ikke noe bedre i huden før på slutten av kuren. Hadde heller ikke den værste perioden hvor alt kommer ut haha ventet og ventet, men kom aldri. 

På bilder kunne jeg se forskjeller etter 2-3 mnd, men hudlegen min sa at det hjalp veldig om jeg sluttet med snop/chips/brus osv. Når jeg gjorde det ble huden min fantstisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke jeg den eneste som har mareritt! Veldig rart det der, er ikke nedstemt eller noe ellers, bare helt syke drømmer av og til.. og den huden..helt forferdelig nå.. er bare så redd for at iso ikke skal funke på meg. Noen som har opplevd det? Var jo så bra den første uka etter at jeg begynte, alle kvisene forsvant og fikk en så fin "glød", trengte ikke å bruke sminke engang..mens nå er det verre enn det var i utgangspunktet. 

Anonymkode: 9e7ce...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Noen som vil dele hvor mye de endte opp med å betale for hele kuren? Legetimer, tabletter osv

Anonymkode: 192a0...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 31. oktober 2016 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Da er ikke jeg den eneste som har mareritt! Veldig rart det der, er ikke nedstemt eller noe ellers, bare helt syke drømmer av og til.. og den huden..helt forferdelig nå.. er bare så redd for at iso ikke skal funke på meg. Noen som har opplevd det? Var jo så bra den første uka etter at jeg begynte, alle kvisene forsvant og fikk en så fin "glød", trengte ikke å bruke sminke engang..mens nå er det verre enn det var i utgangspunktet. 

Anonymkode: 9e7ce...284

 

Jeg er i uke 7 nå og ble hundre ganger verre enn jeg var i utgangspunktet i starten, rundt uke 3. Det har roet seg nå, men jeg får fremdeles små utbrudd, og jeg går også hele tiden og er redd for at det ikke funker på meg, men jeg prøver å tenke at vi antageligvis har en helt normal progressjon. Har forhørt meg litt om folks erfaringer, og de aller fleste blir verre og mister motet i starten, men så blir det bedre. 

Når det gjelder disse marerittene dere snakker om, så tviler jeg på at det skyldes iso. Tror nok heller det er en naturlig reaksjon på at dere engster dere for huden deres og isobehandlingen, så dere går rundt med mange tanker og nerver i høyspenn -og da er det vanlig at man kan drømme litt heftig :)  Uansett, masse lykke til med behandlingen! Det skal nok ordne seg ser du :) 

Anonymkode: 44dcb...ec5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er i uke 7 nå og ble hundre ganger verre enn jeg var i utgangspunktet i starten, rundt uke 3. Det har roet seg nå, men jeg får fremdeles små utbrudd, og jeg går også hele tiden og er redd for at det ikke funker på meg, men jeg prøver å tenke at vi antageligvis har en helt normal progressjon. Har forhørt meg litt om folks erfaringer, og de aller fleste blir verre og mister motet i starten, men så blir det bedre. 

Når det gjelder disse marerittene dere snakker om, så tviler jeg på at det skyldes iso. Tror nok heller det er en naturlig reaksjon på at dere engster dere for huden deres og isobehandlingen, så dere går rundt med mange tanker og nerver i høyspenn -og da er det vanlig at man kan drømme litt heftig :)  Uansett, masse lykke til med behandlingen! Det skal nok ordne seg ser du :) 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Det var godt å gøre! Tusen takk😊😊 Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente til utbruddene går over. Har virkelig troa på dette her :) lykke til til deg også! 

Anonymkode: 9e7ce...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært uten iso i litt over en mnd og jeg begynner å få noen kviser igjen :( håper virkelig det ikke blir bare verre og verre, for jeg vet ikke om jeg takler en kur til.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lunamaria det var jo ikke bra! Hvor lenge gikk du på kuren? Jeg skal egentlig slutte etter 17 uker, er på min 12 uke nå. Er litt engstelig at jeg også får tilbake kvisene. Ser klart at jeg har blitt litt bedre, men hadde en forhåpning på at nesten alt skulle bli borte. Men merker mindre og mindre av bivirkningene faktisk, og det er bra. Litt tørr på leppene og i ansiktet men har kjøpt Bepanthen til leppene og La Roche-Posay ansiktskrem som fungerer meget bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...