Gå til innhold

Prøver å bli gravid 2017


PrøveSola

Anbefalte innlegg

1 time siden, PrøveSola skrev:

Ja ikke sant ☺ ååå så spennende :strix:

Venter du helt til 17., eller prøver du litt før? Krysser fingrene 🤞

Jeg skal prøve og vente til 17., men kjenner meg godt nok til at jeg ikke klarer å vente helt til da..men blir så skuffa hvis den viser negativ, så er nok best og vente til 17. Hvis ikke lengre og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, junijente skrev:

Jeg skal prøve og vente til 17., men kjenner meg godt nok til at jeg ikke klarer å vente helt til da..men blir så skuffa hvis den viser negativ, så er nok best og vente til 17. Hvis ikke lengre og:)

Å jeg er akkurat som deg der 🙊🙊 Er sååå lenge å vente når man har en dato man skal vente på. Men er som du sier så trist når den er negativ. 

Jeg var så sikker på jeg var gravid nå for hadde så mye sterke murringer og var skikkelig oppblåst og dette begynte akkurat 7 dager etter el. Det skjer aldri ellers. Går aldri murringer før den dagen jeg får tanta. Men nå føler jeg meg ikke gravid lenger. Så var nok bare kroppen min som lurte meg. Skal teste igjen på søndag 16/7 jeg også 😀 tenkt så gøy hvis begge fikk positiv nesten samme dag!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2017 den 14.09, PrøveSola skrev:

Hei watermeloon☺

Ja det er jo en litt mer komplisert prosess for dere da. Synd det ikke har gått til nå, men da krysser vi fingrene for at denne gangen sitter lille spira ❤❤ 

Du må fortelle oss her Hvor da  det går etter testing ☺ klarer du å vente en hel uke eller er du sånn som meg som må bare teste i tilfellet? 😁

Har tenkt litt på å teste tidligere,  for det er jo ganske lenge til fredag.  Men samtidig er det så skummelt for er så redd for at den skal være negativ. Så sånn sett har jeg ikke lyst til å teste i det hele tatt 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også prøve å få vårt første barn nå. Første ordentlige prøveperiode begynner nå :) har ikke helt oversikt over eggløsning, vurderer å kjøpe tester, ettersom jeg har veldig uregelmessig syklus. Men alle prevensjonsmidler er blitt banished nå.

Jeg er 32, mannen likeså, og det er et sjumilssteg for oss begge å sette igang dette prosjektet. Men nå er alt på plass (jobb, studier, hus, bil), og jeg er iallefall lei av å være evig tante!

Jeg ønsker meg gjerne tips fra erfarne prøvere :) Og gjerne en oversikt over hva alle disse forkortelsene betyr :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, PrøveSola skrev:

Å jeg er akkurat som deg der 🙊🙊 Er sååå lenge å vente når man har en dato man skal vente på. Men er som du sier så trist når den er negativ. 

Jeg var så sikker på jeg var gravid nå for hadde så mye sterke murringer og var skikkelig oppblåst og dette begynte akkurat 7 dager etter el. Det skjer aldri ellers. Går aldri murringer før den dagen jeg får tanta. Men nå føler jeg meg ikke gravid lenger. Så var nok bare kroppen min som lurte meg. Skal teste igjen på søndag 16/7 jeg også 😀 tenkt så gøy hvis begge fikk positiv nesten samme dag!! 

Ja, kroppen kan leke med oss på den måten..håper på positiv test på oss begge😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, watermeloon skrev:

Har tenkt litt på å teste tidligere,  for det er jo ganske lenge til fredag.  Men samtidig er det så skummelt for er så redd for at den skal være negativ. Så sånn sett har jeg ikke lyst til å teste i det hele tatt 😂 

Å jeg skjønner deg så godt 😀 blir veldig spennende da. Så får vi håpe tiden går veldig fort til helgen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Selma1984 skrev:

Vi skal også prøve å få vårt første barn nå. Første ordentlige prøveperiode begynner nå :) har ikke helt oversikt over eggløsning, vurderer å kjøpe tester, ettersom jeg har veldig uregelmessig syklus. Men alle prevensjonsmidler er blitt banished nå.

Jeg er 32, mannen likeså, og det er et sjumilssteg for oss begge å sette igang dette prosjektet. Men nå er alt på plass (jobb, studier, hus, bil), og jeg er iallefall lei av å være evig tante!

Jeg ønsker meg gjerne tips fra erfarne prøvere :) Og gjerne en oversikt over hva alle disse forkortelsene betyr :fnise:

Hei Selma1984 😊

Da har dere en veldig spennende tid fremover ❤ SÅ flinke dere er som har alt i orden på forhånd. Da blir den siste puslespillbrikken deres en baby 😊

Vet ikke hvilke tips jeg får gitt deg siden kroppen gjør litt som den vil. Vi prøvde i 3 år så jeg har jo vært gjennom mye. Tror det lureste er å ta el tester og begynne å ha sex annenhver dag i uke før el til og med en dag over el. Prøve å ikke stresse og bare ha det bra 😊 hehe. Om det går mot et år uten at det skjer noe anbefaler jeg å ikke vente mer men kontakte lege så fort som mulig for å komme inn i systemet. For om det skulle være sånn at dere kommer til å slite med å bli gravide så er det en ganske lang prosess. Men mest sannsynlig er du gravid om ikke lenge ❤ ikke hør på alle kjerringråd og tull. Jeg ble i hvertfall bare mer stressa av det. Hehe. 

 

Noen forkortelser:

- CB – Clearblue graviditetstest

- CD - cycle day. Dag i menstruasjonssyklusen

- DPO – days past ovulation. Dager etter eggløsningen

- EL – eggløsning

- FSH - follikkelstimulerende hormon. Folikler er posene hvor eggene ligger

- FTD - forventet test dato når du er under fertilitetsbehandling

- GU – gynekologisk undersøkelse

- HCG - human chorionic gonadotropin. Eggløsningssprøyte, også kalt Profasi, som er en sprøyte med eggløsningsfremmende hormon.

HCG finnes i gravide kvinners urin. Et hormon som normalt bare dannes i placenta, Det er et glukoprotein sammensatt av 2 subenheter (a og ß) som ved graviditet øker raskt - eksponensielt - fra ca 3 uker etter siste menstruasjons første dag. Maksimale verdier omkring 60 000 U/L nås normalt mot slutten av første trimester med gradvis fall mot halvert verdi ved slutten av svangerskapet.

- JM - jordmor

- IKM – ikke kommende menstruasjon, den dagen du normalt ville fått mensen, som du håper ikke skal komme fordi du prøver å bli gravid.

- IVF – invitro fertilisering. Prøverørsbefruktning der egget befruktes utenfor kroppen, for deretter å føres inn i livmoren.

- Lap – Laproskopi. Såkalt kikkhullskirurgi, der instrumentene førs inn gjennom et lite hull, gjerne i navlen, for å se på livmor, eggstokker, eggledere osv.

- LH - luteiniserende hormon. Hormon som stimulerer eggløsning

- MA – missed abortion. Fosteret dør, men må fjernes med en utskrapning – se også SA.

- PCOS - polycystisk ovariesyndrom

- Pergo - pergotime. Et preparat som brukes for å stimulere eggproduksjon

- PP – prøveperiode. Brukes i forbindelse med fertilitetsbehandling og angir hvor mange ganger du har forsøkt, f.eks 2. PP

- SA – spontan abort. Fosteret dør og kommer ut av seg selv – se også MA

- Spotting - brun utflod man gjerne får før mensen.

- TR – tante rød. Menstruasjonen

- UL – ultralyd

- UVI - urinveisinfeksjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PrøveSola skrev:

Hei Selma1984 😊

Da har dere en veldig spennende tid fremover ❤ SÅ flinke dere er som har alt i orden på forhånd. Da blir den siste puslespillbrikken deres en baby 😊

Vet ikke hvilke tips jeg får gitt deg siden kroppen gjør litt som den vil. Vi prøvde i 3 år så jeg har jo vært gjennom mye. Tror det lureste er å ta el tester og begynne å ha sex annenhver dag i uke før el til og med en dag over el. Prøve å ikke stresse og bare ha det bra 😊 hehe. Om det går mot et år uten at det skjer noe anbefaler jeg å ikke vente mer men kontakte lege så fort som mulig for å komme inn i systemet. For om det skulle være sånn at dere kommer til å slite med å bli gravide så er det en ganske lang prosess. Men mest sannsynlig er du gravid om ikke lenge ❤ ikke hør på alle kjerringråd og tull. Jeg ble i hvertfall bare mer stressa av det. Hehe. 

 

Noen forkortelser:

- CB – Clearblue graviditetstest

- CD - cycle day. Dag i menstruasjonssyklusen

- DPO – days past ovulation. Dager etter eggløsningen

- EL – eggløsning

- FSH - follikkelstimulerende hormon. Folikler er posene hvor eggene ligger

- FTD - forventet test dato når du er under fertilitetsbehandling

- GU – gynekologisk undersøkelse

- HCG - human chorionic gonadotropin. Eggløsningssprøyte, også kalt Profasi, som er en sprøyte med eggløsningsfremmende hormon.

HCG finnes i gravide kvinners urin. Et hormon som normalt bare dannes i placenta, Det er et glukoprotein sammensatt av 2 subenheter (a og ß) som ved graviditet øker raskt - eksponensielt - fra ca 3 uker etter siste menstruasjons første dag. Maksimale verdier omkring 60 000 U/L nås normalt mot slutten av første trimester med gradvis fall mot halvert verdi ved slutten av svangerskapet.

- JM - jordmor

- IKM – ikke kommende menstruasjon, den dagen du normalt ville fått mensen, som du håper ikke skal komme fordi du prøver å bli gravid.

- IVF – invitro fertilisering. Prøverørsbefruktning der egget befruktes utenfor kroppen, for deretter å føres inn i livmoren.

- Lap – Laproskopi. Såkalt kikkhullskirurgi, der instrumentene førs inn gjennom et lite hull, gjerne i navlen, for å se på livmor, eggstokker, eggledere osv.

- LH - luteiniserende hormon. Hormon som stimulerer eggløsning

- MA – missed abortion. Fosteret dør, men må fjernes med en utskrapning – se også SA.

- PCOS - polycystisk ovariesyndrom

- Pergo - pergotime. Et preparat som brukes for å stimulere eggproduksjon

- PP – prøveperiode. Brukes i forbindelse med fertilitetsbehandling og angir hvor mange ganger du har forsøkt, f.eks 2. PP

- SA – spontan abort. Fosteret dør og kommer ut av seg selv – se også MA

- Spotting - brun utflod man gjerne får før mensen.

- TR – tante rød. Menstruasjonen

- UL – ultralyd

- UVI - urinveisinfeksjon

Åhh så koselig svar og oppklaring rundt forkortelser :) Tusen takk! :blomst:

Jeg skal oppdatere her etterhvert som prosessen går. Blir spennende å følge de andre i tråden også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle prøvere! Nå er jeg faktisk en del av dere jeg også, veldig spennende tider i vente. Jeg er 25,5 år og er samboer med en på 27,5.

Jeg, som sikkert mange av dere har vel vært klar for å bli gravid, men har hatt en samboer som kanskje ikke har vært helt klar - eller i hvert fall ikke innrømmet det. I oktober ble vi tante og onkel til en ny verdensborger (vår 2 nevø) og det var vel det som skulle til for at sambo var med på å kaste p-pillene. Dette valget tok vi 12 februar (morsdagen) og jeg husker den dagen så godt - har en mor som har nevnt ved hver anledning at hun gleder seg til å bli bestemor, så jeg tok en video av at p-pillene ble kastet i søpla denne dagen, til min mors glede. hehehe.. 

Etter p-pille slutt har jeg hatt en normal blødning i forbindelse med siste pille. Men etter dette har mensen vært ustabil og jeg kan vel telle på en hånd hvor mange dager til sammen jeg har hatt noen form for små blødninger / har trodd vært mensen, så har det vart 1 dag.. Begynner å bli veldig utålmodig og vil at syklusen min skal normalisere seg, da jeg nå er på 5 måneden uten normal syklus. Har lest at det kan ta opp til ett år før den er normal, men hvis den ikke er normal i løpet av 6 mnd så kan et legebesøk være lurt. 

Så hva tenker dere, bør jeg vente enda en måned, eller burde jeg bestille en legetime??? 

 

Med vennlig hilsen

Lille meg, som ikke er så liten lenger (25 1/2 år)

Endret av Nikkan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 26 år, og er gift på andre året med mannen min som er like gammel. Vi har ingen barn, og startet prøvingen for nøyaktig ett år siden. Har allerede gått igjennom et avbrutt IVF forsøk i juni, og skal igang med neste forsøk i oktober. Satser stort på at det kommer en baby sommeren 2018 ❤️

Hyggelig og kunne følge andre 2017-prøvere her inne ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Selma1984 skrev:

Åhh så koselig svar og oppklaring rundt forkortelser :) Tusen takk! :blomst:

Jeg skal oppdatere her etterhvert som prosessen går. Blir spennende å følge de andre i tråden også!

Bare koselig :yvonne: Ja det må du gjøre. Fortelle hvor du er i syklusen din osv 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nikkan skrev:

Hei alle prøvere! Nå er jeg faktisk en del av dere jeg også, veldig spennende tider i vente. Jeg er 25,5 år og er samboer med en på 27,5.

Jeg, som sikkert mange av dere har vel vært klar for å bli gravid, men har hatt en samboer som kanskje ikke har vært helt klar - eller i hvert fall ikke innrømmet det. I oktober ble vi tante og onkel til en ny verdensborger (vår 2 nevø) og det var vel det som skulle til for at sambo var med på å kaste p-pillene. Dette valget tok vi 12 februar (morsdagen) og jeg husker den dagen så godt - har en mor som har nevnt ved hver anledning at hun gleder seg til å bli bestemor, så jeg tok en video av at p-pillene ble kastet i søpla denne dagen, til min mors glede. hehehe.. 

Etter p-pille slutt har jeg hatt en normal blødning i forbindelse med siste pille. Men etter dette har mensen vært ustabil og jeg kan vel telle på en hånd hvor mange dager til sammen jeg har hatt noen form for små blødninger / har trodd vært mensen, så har det vart 1 dag.. Begynner å bli veldig utålmodig og vil at syklusen min skal normalisere seg, da jeg nå er på 5 måneden uten normal syklus. Har lest at det kan ta opp til ett år før den er normal, men hvis den ikke er normal i løpet av 6 mnd så kan et legebesøk være lurt. 

Så hva tenker dere, bør jeg vente enda en måned, eller burde jeg bestille en legetime??? 

 

Med vennlig hilsen

Lille meg, som ikke er så liten lenger (26 år)

Hei Nikkan😊

Hehe ja er nok mange som kjenner deg igjen i at mennene kan være litt pinglete på dette med å ta avgjørelsen med barn. (Min mann er nok unik der som har ønsket at vi skulle starte å prøve siden vi var 20 år. Vi begynte når jeg var 21 år).

Ja jeg hadde bestilt time til fastlege nå jeg, også hatt en GU bare for å sjekke hvordan alt står til. ☺ 

I tillegg hadde jeg kjøpt meg en cbfm på apoteket. Den monitoren er litt dyr men sååå verdt det!! Siden du har såpass ustabil syklus nå, så leser den veldig mye ut av testene som du tar hver dag og registerer i monitoren. Den viser også hvor nærme du er EL 😊 

Masse lykke til 😘 Hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Runnershigh skrev:

Jeg er snart 26 år, og er gift på andre året med mannen min som er like gammel. Vi har ingen barn, og startet prøvingen for nøyaktig ett år siden. Har allerede gått igjennom et avbrutt IVF forsøk i juni, og skal igang med neste forsøk i oktober. Satser stort på at det kommer en baby sommeren 2018 ❤️

Hyggelig og kunne følge andre 2017-prøvere her inne ☺️

Hei Runnershigh😊

Å var dere så heldige og kom så fort i gang med ivf? Det er veldig bra da. Jeg har 2 venninner som har vært gjennom det også men tok ca 2 år før første ivf fra hele prosessen med prøver, gu, lap osv. 

Ååå krysser fingrene for at det går nå på 2. forsøk 😀❤ Går fort til oktober nå.

Så kosleig du synes det 😀😀 er så fint når alle er i samme båt :kose:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle jenter :hjerte:

Jeg setter så pris på alle som har delt historien sin nå og alle kommende som blir med i denne koselig gruppen jeg nylig startet :kyss2: 

Jeg gleder meg hver dag på å se nye kommentarer! Så fortsett å dele alt dere tenker på, hvor dere er i syklusen osv. 

Kommenter gjerne hverandre dere også :yvonne: Ha en fantastisk kveld damer! Gleder meg til å se hvordan det blir med babyer fremover. Masse lykke til alle sammen!! 

Endret av PrøveSola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2017 den 14.21, PrøveSola skrev:

Hei AnonymBruker ☺

Å så spennende 😀 gikk det fort med nr 1? Kanskje dere får to tette da om det går raskt nå ❤ hold oss oppdatert på hvordan det går med deg 👍

Sluttet på pillen i oktober, mest fordi jeg la sånn på meg av den og ble uvel (og sint..), og vi begge ønsket barn, men visste at det ikke var unormalt om det tok ett år før spiren satt. Men jammen så testet jeg positivt i februar😃 Så håper det går like fort med andremann, selv om vi ikke har det travelt🙈

Anonymkode: ce95e...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sluttet på pillen i oktober, mest fordi jeg la sånn på meg av den og ble uvel (og sint..), og vi begge ønsket barn, men visste at det ikke var unormalt om det tok ett år før spiren satt. Men jammen så testet jeg positivt i februar😃 Så håper det går like fort med andremann, selv om vi ikke har det travelt🙈

Anonymkode: ce95e...472

Veldig fornuftig innstilling da ☺ Da var dere heldige! Da kan dere nyte den spennende tiden fremover uten å stresse 😍 oppdater oss på hvor du er da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, PrøveSola skrev:

Oi så dårlig oppfølging dere har fått 😕 det burde dere nesten ringe å klage over. Ikke riktig av de som jobber der når det gjelder en sånn situasjon som er så følsom. Klarte dere å tyde prøvene hans over å Google det eller? 

Be om å bli satt på pergotime. Verdt et forsøk det da 😊 ring og snakk med legen om det igjen, og kanskje bytt lege eller noe om det kan hjelpe. Vet jeg måtte ringe å mase masse selv flere ganger. Du må sikkert gjennom en sånn rutine kikhullsoperasjon for å sjekke det innvendige mer enn ved ul. 

Ja det aller beste er jo at det klaffer naturlig nå i sommer ❤ håper på det for dere. 

Tusen takk 😘

Ja, synes også oppfølgingen vi har fått har vært ganske dårlig.😕 Ang. det vi googlet oss frem til,  så var det noen av verdiene som virket noe lave. Men andre jeg kjenner har blitt innkalt til ny prøvetaking når spermtesten var for dårlig. Så vi antok at den da var innenfor normalen. 

Selv har jeg mistenkt at jeg har PCOS, siden jeg har fått noe symptomer på dette etter pilleslutt,  i form av urenheter, økt hår vekst og legger lettere på meg. I tillegg er syklusene veldig uregelmessig, og har på det meste vært  rundt 60 dager. Dette tok jeg også opp med legen,  uten at det førte til annet enn at han mente det kunne stemme, og tok blodprøver som viste lave progesteron verdier.

Planen er å bestille en legetime over sommeren. Da skal jeg også nevne pergotime. Er dette noe alle kan gå på? Er det mye bivirkninger?  Alt er verdt å prøve som kan hjelpe til med å få spiren til å sitte. Takk for tips 😊😊

Tusen takk, måtte vi bli mange som får se to blå streker I sommer❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lemenet skrev:

Ja, synes også oppfølgingen vi har fått har vært ganske dårlig.😕 Ang. det vi googlet oss frem til,  så var det noen av verdiene som virket noe lave. Men andre jeg kjenner har blitt innkalt til ny prøvetaking når spermtesten var for dårlig. Så vi antok at den da var innenfor normalen. 

Selv har jeg mistenkt at jeg har PCOS, siden jeg har fått noe symptomer på dette etter pilleslutt,  i form av urenheter, økt hår vekst og legger lettere på meg. I tillegg er syklusene veldig uregelmessig, og har på det meste vært  rundt 60 dager. Dette tok jeg også opp med legen,  uten at det førte til annet enn at han mente det kunne stemme, og tok blodprøver som viste lave progesteron verdier.

Planen er å bestille en legetime over sommeren. Da skal jeg også nevne pergotime. Er dette noe alle kan gå på? Er det mye bivirkninger?  Alt er verdt å prøve som kan hjelpe til med å få spiren til å sitte. Takk for tips 😊😊

Tusen takk, måtte vi bli mange som får se to blå streker I sommer❤

Ja da skulle man tro at prøven til kjæresten din er normal når de ikke sier noe mer. Men dårlig av de å ikke forklare det ordentlig til dere. 

Ja men det høres lurt ut med en legetime over sommeren da ☺ så kan du spørre om hva nå med pcos og sånn også. Ja jeg fikk i hvertfall beskjed at alle som sliter over lengre tid vil måtte gå på pergo i minst 3 sykluser uansett. De sa at siden jeg hadde helt vanlige og tydelige el så var det ikke sånn super god grunn til å sette meg på det, men at det var Standard for å komme videre til ivf. Og at det ikke var noe vi hadde å tape. Nei jeg fikk ikke noe særlig bivirkninger av pillene. Leste mye om de her inne og ble nesten skremt. Men man hører jo bare om de børste tilfellene som egentlig er mye mer sjeldent enn de gode. Hehe. Jeg pleier ikke å bli noe særlig humørsyk, men merket at jeg ble raskt sint for ingen ting også ble jeg ganske trøtt. Ikke noe ellers. Jeg ble gravid på første runde mer pergo, så jeg skal begynne på pergo neste syklus for å se om det kan booste prøvetiden litt 😉 

Jaaa det hadde vært så koselig ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, PrøveSola skrev:

Å jeg skjønner deg så godt 😀 blir veldig spennende da. Så får vi håpe tiden går veldig fort til helgen 😀

Tok en CB test i dag likevel og den var negativ. Er ut i fra eggutaksdagen 14 dpo i dag så da ble det jo ikke noe denne gangen heller.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 år, nygift og vi har en sønn på snart 3 år :) Vi giftet oss for en måned siden og startet prøvingen da, spent på når det klaffer denne gangen. Jeg ble gravide etter 3 pp forrige gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...