Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Kjenner mange som ikke er ferdig med analysene enda, tror det er relativt vanlig.

Takk! Jeg snakket med noen på kullet mitt, og de drev også med analyse fortsatt. En person manglet også noe data. Ble litt lettet av det samtidig som jeg konstant går rundt med en urolig følelse i magen fordi jeg ikke skjønner hvordan dette skal gå. Heldigvis sa veileder i går at jeg kunne kutte ut en variabel, men bare skrive at vi har testet den for mediation og moderation. Så da har jeg litt mindre å holde styr på. :)

Lykke til til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal etter planen ha et ferdig utkast til midten av april, og levere i mai..

Har skrevet teorikap, en del på metode og har akkyrat begynt på analyse og funn...

Må nok endre på både teori og metode kap etter som jeg blir ferdig med analysen... Mye jobb og tiltider lite motivert.. Akkurat nå er jeg i en god periode og får til å jobbe hver dag :) håper det varer! :)

Lykke til videre alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg fant denne tråden. Er midt i masteroppgaveskrivingen selv og føler ikke at jeg ligger så veldig godt ann. Har per dagsdato bare produsert ca. 14 sider.. Oppgaven skal inn i slutten av Mai og må være på mellom 40-60 sider. Med andre ord har jeg mye igjen.

Jeg har forøvrig fått all data jeg trenger for å gjøre analysen, men jeg har enda ikke startet på denne biten. Merker at det er liten tid igjen til oppgaven skal leveres og mye som må gjøres så nå har jeg i det minste avlyst påskeferien.
Hvordan ligger dere ann i forhold til antall sider/ord som skal leveres? :)

Lykke til videre foresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Godt jeg fant denne tråden. Er midt i masteroppgaveskrivingen selv og føler ikke at jeg ligger så veldig godt ann. Har per dagsdato bare produsert ca. 14 sider.. Oppgaven skal inn i slutten av Mai og må være på mellom 40-60 sider. Med andre ord har jeg mye igjen.

Jeg har forøvrig fått all data jeg trenger for å gjøre analysen, men jeg har enda ikke startet på denne biten. Merker at det er liten tid igjen til oppgaven skal leveres og mye som må gjøres så nå har jeg i det minste avlyst påskeferien.

Hvordan ligger dere ann i forhold til antall sider/ord som skal leveres? :)

Lykke til videre foresten :)

Hei og velkommen! :) Jeg skal egentlig levere i mai, men ligger langt etter skjema føler jeg. Jeg er ferdig med alle analyser (sånn noenlunde, de må hele tiden finpusses), men jeg har bare skrevet tre sider av artikkel, og den skal være ca 4000 ord. Har ikke begynt på kappen, den er vel 25-30 sider.. Sitter egentlig fra morgen til kveld, bare avbrutt av spising. Hva slags analyser skal du gjøre? Kvalitativ eller kvantitativ? Synes den biten tok lang tid, men jeg kunne ikke SPSS fra før.

Lykke til du også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke kvalitativ metode. Primært skal jeg gjøre analysen i et program som heter STATA. Jeg må nok bruke litt tid på å sette meg inn i programmet også, ettersom jeg ikke har brukt det noe særlig før. I tilegg må jeg bruke Excel en del, noe jeg heller ikke er noe særlig god på. Føler det kommer til å ta lang tid å gjøre selve analysen..
Hvor lang tid brukte du ca på denne delen? Jeg har all data jeg trenger, jeg må bare bearbede dataen i Excel slik at det kan gjøres i Stata.

Kjenner jeg er stresset og lurer nesten på om jeg må søke utsettelse selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg skal bruke kvalitativ metode. Primært skal jeg gjøre analysen i et program som heter STATA. Jeg må nok bruke litt tid på å sette meg inn i programmet også, ettersom jeg ikke har brukt det noe særlig før. I tilegg må jeg bruke Excel en del, noe jeg heller ikke er noe særlig god på. Føler det kommer til å ta lang tid å gjøre selve analysen..

Hvor lang tid brukte du ca på denne delen? Jeg har all data jeg trenger, jeg må bare bearbede dataen i Excel slik at det kan gjøres i Stata.

Kjenner jeg er stresset og lurer nesten på om jeg må søke utsettelse selv

Kvalitativ med STATA og Excel? Har du hatt spørreskjema eller lignende i tillegg? Jeg har brukt ganske lang tid på analyse, men nå er jo det hoveddelen av oppgaven min (siden den er kvantitativ), så du trenger absolutt ikke å bruke like lang tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalitativ med STATA og Excel? Har du hatt spørreskjema eller lignende i tillegg? Jeg har brukt ganske lang tid på analyse, men nå er jo det hoveddelen av oppgaven min (siden den er kvantitativ), så du trenger absolutt ikke å bruke like lang tid. :)

Her ser jeg at jeg har skrevet feil. Mente kvantitativ :)

Har en rekke datasett som skal behandles og analyseres. I Hovedsak er det regresjonsanalyse hvor jeg også må beregne diverese elastisiteter. Har enda ikke fått kjørt noen form for analyse på datasettene, men håper at jeg har de variablene som trengs slik at jeg får ut greie resultater. Dette vet jeg jo ikke enda, så er litt spent. Føler det er en del arbeid med datasettene også før jeg kan bruke de, så er redd dette kan ta litt tid.

Har satt av ca 1,5 uke til å kune bearbeide og kjøre analysen, for så å bruke noen uker i ettertid til å oppsumere resultatene, kommentere og diskutere. Er redd jeg kanskje har avsatt for liten tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Her ser jeg at jeg har skrevet feil. Mente kvantitativ :)

Har en rekke datasett som skal behandles og analyseres. I Hovedsak er det regresjonsanalyse hvor jeg også må beregne diverese elastisiteter. Har enda ikke fått kjørt noen form for analyse på datasettene, men håper at jeg har de variablene som trengs slik at jeg får ut greie resultater. Dette vet jeg jo ikke enda, så er litt spent. Føler det er en del arbeid med datasettene også før jeg kan bruke de, så er redd dette kan ta litt tid.

Har satt av ca 1,5 uke til å kune bearbeide og kjøre analysen, for så å bruke noen uker i ettertid til å oppsumere resultatene, kommentere og diskutere. Er redd jeg kanskje har avsatt for liten tid

Ser ut til at du vet noe om resultatene på forhånd? Jeg kunne ikke begynne å skrive før jeg fikk ut resultatene. Det aller første jeg skrev var "Method and materials". Har begynt å skrive litt på resultater, men har ikke fått begynt på bakgrunn/teori/empiri før jeg visste hvilke funn jeg hadde. Hos meg har jeg måttet endre veldig mye, for den første problemstillingen min gjelder ikke; den hypotesen falt. Så jeg har måttet endre absolutt alt. Har brukt ca to måneder på den biten, men tror kanskje at de metodene jeg bruker ikke er blant de enkleste siden jeg skal sende inn til en journal. Hvis du kan STATA bør det gå greit, jeg kunne som sagt ikke SPSS.

Kjører du standard lineær regresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør regressjonsanalyser og har et passe stort datasett. Satt vel med dette i 1-2 måned, ting tar j**** lang tid! Tror 1,5 uke er litt lite dessverre, er så fort gjort at uforusette ting dukker opp.

Ville laget en meeeget detaljert plan over hva du skal gjøre, og ikke vike fra den. Jeg hadde et ganske stort avvik fra planen min, var en bomvei som jeg brukte en del tid på. Det har ikke du tid til.. Skriv dessuten ned alt du kommer på som du kan bruke i diskusjonen; svakheter ved analysene osv. Blir mye lettere for deg når du faktisk skal skrive diskusjonen.

Lykke til folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å fullføre bachelor graden min i psykologi, men er usikker på hva jeg skal ta master i. Er det mulig å ta øko/admin fag, rettsfag og lignende, master i psykologi, statsvitenskap/arabisk og lignende, eller er dette fag som bygger opp på lignende grunnutdannelser? Noen med bachelor i psykologi som kan fortelle hva de gjorde etterpå?

ps- viss jeg er på feil plass for å stille slike spm så si ifra, men hadde vært kjekt å høre fra dere vise :)



Anonymous poster hash: 48f79...e46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg gjør regressjonsanalyser og har et passe stort datasett. Satt vel med dette i 1-2 måned, ting tar j**** lang tid! Tror 1,5 uke er litt lite dessverre, er så fort gjort at uforusette ting dukker opp.

Ville laget en meeeget detaljert plan over hva du skal gjøre, og ikke vike fra den. Jeg hadde et ganske stort avvik fra planen min, var en bomvei som jeg brukte en del tid på. Det har ikke du tid til.. Skriv dessuten ned alt du kommer på som du kan bruke i diskusjonen; svakheter ved analysene osv. Blir mye lettere for deg når du faktisk skal skrive diskusjonen.

Lykke til folkens!

Hvorvidt 1,5 uke er nok til regresjonsanalyse kommer veldig an på. Hvis man vet hvilke analyser man skal gjøre (hvilke variable, om det er OLS, 2SLS etc), hvilke 'diagnostics' man skal gjøre, har data og har noenlunde kontroll på programmet man skal bruke er en uke nok. Hvis man derimot skal 'prøve seg litt frem' med analysene kan det bli veldig kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke kvalitativ metode. Primært skal jeg gjøre analysen i et program som heter STATA. Jeg må nok bruke litt tid på å sette meg inn i programmet også, ettersom jeg ikke har brukt det noe særlig før. I tilegg må jeg bruke Excel en del, noe jeg heller ikke er noe særlig god på. Føler det kommer til å ta lang tid å gjøre selve analysen..

Hvor lang tid brukte du ca på denne delen? Jeg har all data jeg trenger, jeg må bare bearbede dataen i Excel slik at det kan gjøres i Stata.

Kjenner jeg er stresset og lurer nesten på om jeg må søke utsettelse selv

Jeg bruker selv STATA i min oppgave og jeg opplever det som mye mer komplisert enn SPSS. Hovedgrunnen til dette er at man må lære "språket" for å kunne gi STATA de kommandoer du vil ha. Som kriseløsning anbefaler jeg deg "En entusiastisk innføring i STATA" av en som heter Midtbø eller noe slikt - google det så finner du boka lett. For å kunne gjøre min analyser måtte jeg bruke mye mer litteratur om programmet. En positiv ting med STATA er at hjelpeapparatet i form av help-funksjon i selve programmet, samt at det finnes mange gode forum for hjelp. Hva er fagfeltet ditt, forresten?

Og, du skriver at du må bearbeide dataene dine - hva mener du med det?

Anonymous poster hash: 11e44...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv STATA i min oppgave og jeg opplever det som mye mer komplisert enn SPSS. Hovedgrunnen til dette er at man må lære "språket" for å kunne gi STATA de kommandoer du vil ha. Som kriseløsning anbefaler jeg deg "En entusiastisk innføring i STATA" av en som heter Midtbø eller noe slikt - google det så finner du boka lett. For å kunne gjøre min analyser måtte jeg bruke mye mer litteratur om programmet. En positiv ting med STATA er at hjelpeapparatet i form av help-funksjon i selve programmet, samt at det finnes mange gode forum for hjelp. Hva er fagfeltet ditt, forresten?

Og, du skriver at du må bearbeide dataene dine - hva mener du med det?

Anonymous poster hash: 11e44...2fa

Jeg har brukt stata litt og noen kommandoer sitter, men må nok prøve meg litt frem likevel. Jeg skal sjekke ut den boka du tipset om :)

Jeg må bearbeide dataen i den forstand at alle priser er oppgitt i rett valuta, samtidig som jeg må justere prisene fra å være nominelle priser til reelle priser. Denne bearbeidingen med dataen skal jeg gjøre i Excel. Vet ikke om det kanskje er mulig å gjøre slikt i Stata?

I tillegg må jeg justere/beregne slik at resten av dataen jeg har blir oppgitt i samme måleenhet. Det er nok litt jobb knyttet til dette også, ettersom det er store mengder datasett, men håper det er gjort i løpet av 2 dager. Kanskje litt ambisiøst, men får prøve å se.

Hvor lang tid har du brukt på din analyse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker selv STATA i min oppgave og jeg opplever det som mye mer komplisert enn SPSS. Hovedgrunnen til dette er at man må lære "språket" for å kunne gi STATA de kommandoer du vil ha. Som kriseløsning anbefaler jeg deg "En entusiastisk innføring i STATA" av en som heter Midtbø eller noe slikt - google det så finner du boka lett. For å kunne gjøre min analyser måtte jeg bruke mye mer litteratur om programmet. En positiv ting med STATA er at hjelpeapparatet i form av help-funksjon i selve programmet, samt at det finnes mange gode forum for hjelp. Hva er fagfeltet ditt, forresten?

Og, du skriver at du må bearbeide dataene dine - hva mener du med det?

Anonymous poster hash: 11e44...2fa

Hvorvidt 1,5 uke er nok til regresjonsanalyse kommer veldig an på. Hvis man vet hvilke analyser man skal gjøre (hvilke variable, om det er OLS, 2SLS etc), hvilke 'diagnostics' man skal gjøre, har data og har noenlunde kontroll på programmet man skal bruke er en uke nok. Hvis man derimot skal 'prøve seg litt frem' med analysene kan det bli veldig kort tid.

Fagfeltet mitt er økonomi knyttet opp mot energi. Jeg har allerede tenkt på analysen og avklart hvilken variablene som som skal være med. Jeg må nok kjøre en regresjonsalayse på hele datasettet, samtidig som jeg skal beregne etterspørsels-elastisiteter. Håper det finnes en enkel måte å finne elastisiteter på ved bruk av stata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endelig ferdig med analysedelen og tolkningen av svarene.
Nå er det skriving av metode, resultat, diskusjon og konklusjon igjen.. håper jeg klarer dette på 3 uker! Har stålsatt meg for lange dager fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ferdig med analysedelen og tolkningen av svarene.

Nå er det skriving av metode, resultat, diskusjon og konklusjon igjen.. håper jeg klarer dette på 3 uker! Har stålsatt meg for lange dager fremover

Wow, du er kjapp! Hvor mange sider/ord må du skrive? Lykke til! :)

Anonymous poster hash: b328a...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppgaven skal være på ca. 17 000 ord (+- 10%). Evt er det også godkjent så lenge oppgaven blir på mellom 45-80 sider. Føler jeg fortsatt har en god del igjen, men håper at det lar seg gjøre likevel. Sliter litt med å presentere metodedelen på en ryddig og fin måte. Spesielt selve modellen som er benyttet.

Hvordan ligger du ann med din oppgave? :)

Wow, du er kjapp! Hvor mange sider/ord må du skrive? Lykke til! :)



Anonymous poster hash: b328a...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Oppgaven skal være på ca. 17 000 ord (+- 10%). Evt er det også godkjent så lenge oppgaven blir på mellom 45-80 sider. Føler jeg fortsatt har en god del igjen, men håper at det lar seg gjøre likevel. Sliter litt med å presentere metodedelen på en ryddig og fin måte. Spesielt selve modellen som er benyttet.

Hvordan ligger du ann med din oppgave? :)

Høres ut som du kommer til å fikse det greit! :)

Jeg skal ha ca 45 siden jeg skriver artikkel. Artikkelen er jeg ganske ferdig med, men mangler å utdype rundt. Det skal være ca 30. Jeg har 4500 ord nå tror jeg. Ferdig med hovedanalyser, men må fikse litt validitetstester som Cronbachs alpha og multicollinearity. Tenkte også å ha med Spearman. Fikk egentlig beskjed om å bruke Pearson, men jeg kan ikke helt skjønne at jeg kan bruke det når jeg har en kontinuerlig og en nominal variabel?

Oops, ikke anonym lenger. Jaja. :P

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du jo kommet ganske godt på vei! :)
Jeg har desverre ikke brukt Pearson test så er litt usikker. Evt. kan du kanskje bruke den og heller ta med i diskusjonen at den testen muligens ikke er helt valid ettersom du har en kontinuerlig variabel og en nominal variabel. Hvilket fagområde skriver du innenfor?

Kjenner jeg begynner å bli ganske lei av hele oppgaven. Gleder meg bare til å bli ferdig slik at man kan begynne å gjøre ande ting om dagene enn bare oppgaveskriving :P

Høres ut som du kommer til å fikse det greit! :)

Jeg skal ha ca 45 siden jeg skriver artikkel. Artikkelen er jeg ganske ferdig med, men mangler å utdype rundt. Det skal være ca 30. Jeg har 4500 ord nå tror jeg. Ferdig med hovedanalyser, men må fikse litt validitetstester som Cronbachs alpha og multicollinearity. Tenkte også å ha med Spearman. Fikk egentlig beskjed om å bruke Pearson, men jeg kan ikke helt skjønne at jeg kan bruke det når jeg har en kontinuerlig og en nominal variabel?

Oops, ikke anonym lenger. Jaja. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...