Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal akkurat til å bruke dette. Er det greit å bruke? 

Jeg går på NTNU, og vi har gratis tilgang gjennom universitetet. Ville ha sjekket ut dette først. 

Anonymkode: ce43f...3b7

Ja, jeg synes det var greit å bruke. Man sitter jo gjerne igjen med veldig mye råmateriale etter intervjuer, som var min metode. NVivo var til stor hjelp når materialet skulle kategoriseres og kodes, og for meg ble det fort veldig tydelig hva jeg skulle fokusere på å ta med i oppgaven.

Anonymkode: 602ed...6e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lagde en plan som jeg prøvde å følge. Ble mye endringer i planen underveis, men det var allikevel godt å ha noe å forholde seg til. Satt meg tidsfrister for når de ulike kapitlene skulle være ferdig osv. Jeg leverte ferdigskrevet tekst til veileder, i form av hele kapitler eller deler av kapitler. Så kom veileder med tilbakemeldinger, og vi sendte tekst frem og tilbake helt til teksten var bra nok. 
Høres kanskje ut som du burde være litt mer strukturert. Prøv å gjør deg ferdig med en ting av gangen. Innledning og metodekapitlet var det første jeg ble ferdig med, du kan jo kanskje starte der. Litt mer struktur vil kanskje og dempe stress og bekymring. Lykke til! 

Anonymkode: 602ed...6e3

Problemet er at jeg ikke klarer å skrive det ferdig. Da er det jo bedre å begynne på å skrive noe annet enn å bare ikke skrive noe. Jeg er ikke vant med å skrive så mye tekst med den typen referering til litteratur i kilder og sånt så føler selve skrivingen blir så oppstykket og jeg får aldri noen skriveflow. 
 

 Jeg er kjempegod på å planlegge og planlegge en strukturert hverdag, men jeg er litt mentalt ustabil og generelt bare lat sikkert, så er kjempedårlig på å gjennomføre det. 

Anonymkode: b32be...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor ofte har dere kontakt med veileder? 

Anonymkode: 8305a...6cb

Jeg har hatt to videomøter på 30 min med veileder,  også har vi sendt et par eposter om diverse. Har ikke noe fast kontakt. 

Anonymkode: b32be...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er at jeg ikke klarer å skrive det ferdig. Da er det jo bedre å begynne på å skrive noe annet enn å bare ikke skrive noe. Jeg er ikke vant med å skrive så mye tekst med den typen referering til litteratur i kilder og sånt så føler selve skrivingen blir så oppstykket og jeg får aldri noen skriveflow. 
 

 Jeg er kjempegod på å planlegge og planlegge en strukturert hverdag, men jeg er litt mentalt ustabil og generelt bare lat sikkert, så er kjempedårlig på å gjennomføre det. 

Anonymkode: b32be...028

Jeg vil ikke si at det nødvendigvis er bedre å begynne på noe annet. Da blir jo alt veldig rotete, og det vil være lett for at man dropper med engang man møter motstand. Ved skrivesperre, så kan det være lurt å bare skrive ned det som faller deg inn. Ikke tenke så mye på utformingen av setningene og innholdet. Bare få ned ideer. Plutselig løsner det, og så kan du heller gå tilbake å omformulere, utfylle og strukturere. Når det gjelder referering, så kan du jo bare notere ned hvor du fant teorien i en parentes. Så kan du heller gå tilbake senere å referere korrekt. Hele masteroppgaven er jo en stor skriveprosess. Det er jo ikke sånn at alt skal være perfekt ved første utkast. 
Når du begynner på et kapittel, har du laget deg en plan på forhånd om hva som skal være med? Jeg laget meg foreløpige underoverskrifter til kapitlene på forhånd sånn at jeg ikke havnet helt på ville veier. Innledning og oppsummering av kapittelet skrev jeg helt tilslutt. 

Anonymkode: 602ed...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 11.14):

Problemet er at jeg ikke klarer å skrive det ferdig. Da er det jo bedre å begynne på å skrive noe annet enn å bare ikke skrive noe. Jeg er ikke vant med å skrive så mye tekst med den typen referering til litteratur i kilder og sånt så føler selve skrivingen blir så oppstykket og jeg får aldri noen skriveflow. 
 

 Jeg er kjempegod på å planlegge og planlegge en strukturert hverdag, men jeg er litt mentalt ustabil og generelt bare lat sikkert, så er kjempedårlig på å gjennomføre det. 

Anonymkode: b32be...028

Du har kanskje levert oppgaven nå, eller så har du kanskje samme frist som meg, 16. mai. Uansett så vil jeg bare si at jeg har det akkurat som deg! Det har vært helt utrolig frustrerende hele veien. Du må bare gjøre så godt du kan, enten så går det bra, eller så går det over! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Noen som skriver master nå? Hvordan ligger dere an? Kjenner på et behov for å sutre sammen med andre i samme situasjon:fnise:

Jeg skriver master i historie, og skal ha 40 000 ord (60 poeng). I skrivende stund har jeg ca. 4000, og er helt oppgitt over hvor treig det er mulig å være... Er allerede sliten over konstant å være under kritikk, og ender opp med å skrive alt for lite fordi jeg vil ha det perfekt. Jeg må lære meg å peise litt mer på, men synes det føles som totalt bortkastet arbeid å slette avsnitt jeg har perfeksjonert i ukesvis! Noen fler? ❤️

Anonymkode: 0586a...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...