Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands

Hvordan går det med folk? :ball:

Jeg har søkt om utsettelse. :P Håpet det skulle gå, men så har det vært et lite helvete den siste tiden pga så mye stress. Har sittet med hjertet i halsen. Vi fikk enkelt søkt utsettelse siden veileder var sykmeldt i nesten 2 måneder. Da ble det ansett som noe vi ikke rådet over, så nå leverer vi i august. Litt kjedelig siden det sikkert hadde holdt med et par uker ekstra. Jeg er jo ferdig med alt av analyser, metodedelen, resultater, og har skrevet mye på diskusjonen og introduksjonen, men samtidig godt å ikke ha en respirasjonsfrekvens på 40 mens man skriver..

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går det med folk? :ball:

Fått utsettelse, til desember. Tror jeg leverer i september, men veileder ville at jeg skulle be om 6 måneders forlengelse (eller utsatt frist). Han og jeg mistet noen i familien vår, noe som gjorde at prosessen stoppet opp noe.

Ellers er jeg nesten i mål med teoridelen, metode/modell-delen kommer seg den og, og så skal vi se om jeg skal benytte meg av en tredje modell eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten ikke skrevet her på forumet før, men følger alltid godt med i denne og i sutretråden, så tenkte det var på tide å bidra litt selv ;) Guess what: Min veileder ble også sykemeldt! haha sykt :P han ville jeg ikke skulle levere før til neste semester, men jeg orker bare ikke å ha masteroppgaven i bakhodet hele sommeren, så jeg søkte om kun 2 uker utsettelse og fikk det. Jeg leverer da 31 mai. Håper det holder! Har skrevet teori, metode og er godt i gang med analysedelen nå.. Jeg har kvalitativ analyse og føler egentlig at jeg ikke vet hva jeg driver med.. har aldri analysert noe som helst før. Det blir mye sitater gitt :P Merker at oppgaven blir veldig teoritung, da teoridelen er på ca. 25 sider, metoden på ca. 10 sider, og analysen klarer jeg ikke å få lenger enn 15-16 sider :( Innser nå at jeg hadde alt for få spm i intervjuene mine, men når jeg var i praksis i september hadde jeg hvertfall ikke peiling, så bare flaks at det meste jeg har spurt om passer til teoridelen :P gleder meg så sykt til å bli ferdig :)



Anonymous poster hash: 472eb...42a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten ikke skrevet her på forumet før, men følger alltid godt med i denne og i sutretråden, så tenkte det var på tide å bidra litt selv ;) Guess what: Min veileder ble også sykemeldt! haha sykt :P han ville jeg ikke skulle levere før til neste semester, men jeg orker bare ikke å ha masteroppgaven i bakhodet hele sommeren, så jeg søkte om kun 2 uker utsettelse og fikk det. Jeg leverer da 31 mai. Håper det holder! Har skrevet teori, metode og er godt i gang med analysedelen nå.. Jeg har kvalitativ analyse og føler egentlig at jeg ikke vet hva jeg driver med.. har aldri analysert noe som helst før. Det blir mye sitater gitt :P Merker at oppgaven blir veldig teoritung, da teoridelen er på ca. 25 sider, metoden på ca. 10 sider, og analysen klarer jeg ikke å få lenger enn 15-16 sider :( Innser nå at jeg hadde alt for få spm i intervjuene mine, men når jeg var i praksis i september hadde jeg hvertfall ikke peiling, så bare flaks at det meste jeg har spurt om passer til teoridelen :P gleder meg så sykt til å bli ferdig :)

Anonymous poster hash: 472eb...42a

Da er du godt på vei :) Jeg holder selv på med å avslutte masteroppgaven nå, og ble veldig overrasket over hvor fort enkelte deler går å skrive, som f.eks. resultatdelen og konklusjonen.

Litt flaks må man ha. Bra spm passet til teorien :) Gleder meg også til å bli ferdig nå, men jeg har allerede startet å grue meg til muntlig forsvar av oppgaven, ettersom teori/metode-delen min er ganske vanskelig. Er redd jeg ikke har forstått det skikkelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg føler at det ikke har gått noe fremover siden jeg skrev her sist.. Er utrolig stresset nå! Jeg har ikke så veldig mange resultater (et signifikant funn), og det er liksom litt tynt å skrive om i det uendelige. Prøver å knote ned noe, men det blir ikke allverden.

Kan jeg spørre hva slags teori/metode oppgaven din går ut på, Sol-anonym?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at det ikke har gått noe fremover siden jeg skrev her sist.. Er utrolig stresset nå! Jeg har ikke så veldig mange resultater (et signifikant funn), og det er liksom litt tynt å skrive om i det uendelige. Prøver å knote ned noe, men det blir ikke allverden.

Kan jeg spørre hva slags teori/metode oppgaven din går ut på, Sol-anonym?

Jeg benytter meg av en feilkorreksjonsmodell (VECM) for å forsøke å finne langsiktig og kortsiktig sammenheng mellom noen variabler. Hvilken metode/teori benytter du?

Jeg fikk ikke et signifikant funn mellom to av variabler på kort sikt, som jeg hadde håpet. Jeg prøver likevel å diskutere i oppgaven hvorfor det ikke er en sammenheng (til tross for at teori impliserer det). I tillegg påpeker jeg svakheter ved estimeringsmodellen som kan ha påvirket funnet.

Håper det løsner litt med skrivinga for din del etterhvert :) Godt du har fått utsettelse så du slipper det høye stressnivået. Merker det tærer på kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands

Jeg benytter meg av en feilkorreksjonsmodell (VECM) for å forsøke å finne langsiktig og kortsiktig sammenheng mellom noen variabler. Hvilken metode/teori benytter du?

Jeg fikk ikke et signifikant funn mellom to av variabler på kort sikt, som jeg hadde håpet. Jeg prøver likevel å diskutere i oppgaven hvorfor det ikke er en sammenheng (til tross for at teori impliserer det). I tillegg påpeker jeg svakheter ved estimeringsmodellen som kan ha påvirket funnet.

Håper det løsner litt med skrivinga for din del etterhvert :) Godt du har fått utsettelse så du slipper det høye stressnivået. Merker det tærer på kroppen

VCEM er noe som er ukjent for meg, men det ser interessant ut. Jeg holder på med vanlige regresjonsanalyser, men bruker også mediatorer og moderatorer (som kanskje ikke like vanlig?).

Og siden jeg først har utsatt bestemte jeg meg for å ha med en variabel til.. Haha, jeg ender vel med å bli forsinket til neste frist også om jeg skal drive på sånn. Måtte kjøre alt av analyser på nytt, lage alle tabeller på nytt og skrive om deler av artikkelen. Samtidig hjelper det jo for diskusjonen å ha litt mer kjøtt på beinet. :) Jeg sammenligner ulike grupper, og hadde bare signifikante funn i halvparten. Så jeg diskuterer de ikke-signifikante funnene mine også, men det blir jo liksom ikke så spennnende.. :P

Fortsatt lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp!

Referanser i løpende tekst.

Hansen m.fl. (2000).

Kan man også i samme oppgave skrive: Bla bla bla (Hansen et al., 2000) ?

Det er APA som brukes.



Anonymous poster hash: 21188...d35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Hjelp!

Referanser i løpende tekst.

Hansen m.fl. (2000).

Kan man også i samme oppgave skrive: Bla bla bla (Hansen et al., 2000) ?

Det er APA som brukes.

Anonymous poster hash: 21188...d35

Jeg bruker Harvard, men jeg bruker bare et. al.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble brått usikker på om en kan bruke to varianter, hvor et al kun brukes i parentes, og m.fl. kun brukes i den løpende teksten.



Anonymous poster hash: 21188...d35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg ble brått usikker på om en kan bruke to varianter, hvor et al kun brukes i parentes, og m.fl. kun brukes i den løpende teksten.

Anonymous poster hash: 21188...d35

Jeg er usikker, for jeg bruker Endnote. Da skjer jo alt dette automatisk. Jeg kan sjekke for deg etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som er god på Word så dere kan hjelpe meg litt? Holder på med oppgaven og legger inn referanser med det systemet som er i Word for referanser på slutten av teksten. Nå skal jeg legge inn vedleggene etter referansen igjen, men det får jeg ikke til uten at de blir regnet som referanser? Noe som har gjort det som kan gi meg noen tips?



Anonymous poster hash: fb90d...2c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan klare å fokusere, selv om omgivelsene ikke er de beste?

Jeg sliter med å prioritere oppgaven fordi jeg har så utrolig mye som skjer privat og på jobb - ting jeg ikke har herredømme over, og som opptar mye av min tid og tankevirksomhet.

Jeg har prøvd å sette på alarm på mobilen i en time om gangen, og tvunget meg selv til å jobbe effektivt den ene timen. Så gjør jeg andre ting som er påkrevet av meg, enten i jobbsammenheng eller hjemme, og så kjører jeg en time til med intensiv jobbing. Det fungerer greit, men jeg klarer fortsatt ikke å legge vekk bekymringene mine hele timen, og jeg kommer konstant på ting jeg burda ha gjort.

Er det flere som har samme problem, eller har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan klare å fokusere, selv om omgivelsene ikke er de beste?

Jeg sliter med å prioritere oppgaven fordi jeg har så utrolig mye som skjer privat og på jobb - ting jeg ikke har herredømme over, og som opptar mye av min tid og tankevirksomhet.

Jeg har prøvd å sette på alarm på mobilen i en time om gangen, og tvunget meg selv til å jobbe effektivt den ene timen. Så gjør jeg andre ting som er påkrevet av meg, enten i jobbsammenheng eller hjemme, og så kjører jeg en time til med intensiv jobbing. Det fungerer greit, men jeg klarer fortsatt ikke å legge vekk bekymringene mine hele timen, og jeg kommer konstant på ting jeg burda ha gjort.

Er det flere som har samme problem, eller har noen gode tips?

Prøve å ha et ark liggende ved siden av deg når du jobber og skriv kort ned tanker og bekymringer etterhvert som de oppstår. Er noe med at om man skriver det ned så greier man å slutte å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Takk. :)

Anonymous poster hash: 21188...d35

Sorry, glemte det bort igjen! Det blir et al. i løpende tekst med APA 6th også, det mener i alle fall EndNote. :)

(Altså et al., og ikke et. al. som jeg så at jeg hadde skrevet lenger opp)

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk, Sunhands. :)



Anonymous poster hash: 21188...d35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Veldig lite altiv i tråden her og på kg generelt den siste tiden, men nå er masteren levert! :danse::hoppe::strix:

Nå skal resten av mammapermisjonen og sommeren nytes før jobbstart til høsten :sol::is:

Kanskje jeg til og med får lest en krimbok eller to! Det har jeg ikke gjort på et par år... :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte min oppgave på ca 100 sider torsdag kveld, fantastisk og kjempeskummelt på en gang. Kvalitativ oppgave i samfunnsvitenskapelige fag. Nå blir det noen seige uker frem mot sensur ... Og jeg får hele tiden panikk over ting som "tenk om jeg har levert inn feil dokument", "tenk om jeg har klart å slette alle kildene", "tenk om jeg blir tatt for plagiat uten å ha gjort det med vilje!". Gleder meg til å kunne puste ordentlig ut kjenner jeg ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye :)

Kjenner igjen alle de paranoide tankene! :fnise:

Gleder og gruer meg til sensur... Vanskelig å vite hvordan det har gått...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...