Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Edain skrev:

Det er veldig vanskelig å velge, det skal liksom gi deg jobb, god nok lønn, være utfordrende samtidig som du skal klare å gjennomføre utdanningen. Ikke enkelt å være ung i dag, og det er vanskelig å forespeile morgendagens jobbmarked. 

Jepp, det er det absolutt. Bygg- og miljøteknikk gir en sivilingeniør kompetanse, og den vil også gi muligheter for jobb i oljen senere. Likevel interesserer veiarbeid og konstruksjon av byggverk meg ekstremt lite. Konstruksjon av brønner og tunneler er langt mer interessant, spesielt samtidig når du kan bruke konstruksjonene til å utvinne energi på en mer effektiv måte.
Energi og miljø er selvsagt en mulighet, men jeg ønsker mer å videreutvikle energiformer enn å være nytenkende. Samt jeg er livredd for å møte på helt "grønne" medstudenter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Jepp, det er det absolutt. Bygg- og miljøteknikk gir en sivilingeniør kompetanse, og den vil også gi muligheter for jobb i oljen senere. Likevel interesserer veiarbeid og konstruksjon av byggverk meg ekstremt lite. Konstruksjon av brønner og tunneler er langt mer interessant, spesielt samtidig når du kan bruke konstruksjonene til å utvinne energi på en mer effektiv måte.
Energi og miljø er selvsagt en mulighet, men jeg ønsker mer å videreutvikle energiformer enn å være nytenkende. Samt jeg er livredd for å møte på helt "grønne" medstudenter :fnise:

Haha, noe må vi jo leve av etter oljen vettu, bare spør frøken Lan ;) 

Du har jo i allefall god selvinnsikt, og vet hva du vil gjøre og hva som ikke er din nisje, og da har du kommet nokså langt på vei allerede :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Edain skrev:

Haha, noe må vi jo leve av etter oljen vettu, bare spør frøken Lan ;) 

Du har jo i allefall god selvinnsikt, og vet hva du vil gjøre og hva som ikke er din nisje, og da har du kommet nokså langt på vei allerede :-) 

Joda, men å utnytte oljen så lenge den varer skader da ikke norsk økonomi, så lenge noen andre driver og forsker på fornybar energi :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredsmegleren skrev:

Joda, men å utnytte oljen så lenge den varer skader da ikke norsk økonomi, så lenge noen andre driver og forsker på fornybar energi :rolleyes:

Helt enig med deg :) Man trenger ikke å bare gjøre en av delene, når man kan gjøre begge to. Vinn-vinn situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Edain skrev:

Helt enig med deg :) Man trenger ikke å bare gjøre en av delene, når man kan gjøre begge to. Vinn-vinn situasjon. 

Sant det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
Den 9. februar 2016 at 16.33, Fredsmegleren skrev:

Joda, men å utnytte oljen så lenge den varer skader da ikke norsk økonomi, så lenge noen andre driver og forsker på fornybar energi :rolleyes:

Da kan du ikke ha fulgt med i timen. Det at vi fortsetter å satse såpass massivt på oljen, kun har ett bein å stå på, er en utrolig viktig grunn til at vi ser de nedgangstidene vi nå gjør. Vi må få de kloke hodene våre over i ny, norsk industri.

....

Selv skriver jeg artikkel basert på masteroppgaven min for tiden. Flere som gjør det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Verdande

Jeg kommer bare ikke i gang. Begynte på min 60-poengsoppgave i januar, og... ja. Det er vel det jeg har gjort. Har landet på et tema (som er så smalt at folk bare "øøøh... javel ja :klo:) men veileder er enig i at det er et hull i litteraturen og forskningen der, og at det gir meg et godt grunnlag for jobb eller phd. Har lest "Hvordan bli en lykkelig masterstudent", da, og den likte jeg godt. Så jeg må kanskje lese den igjen og bare begynne å skrive? :ler:

Skal skrive på engelsk, etter anbefalning fra veileder, men har hittil bare funnet norske kilder... Grave.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest ClickB4it

Er det noen andre her som har levert masteroppgave på NTNU og er sjokkert over den dårlige informasjonsflyten?

Jeg skal straks levere (fra utlandet) og kom ved en tilfeldighet over en drøss av skjemaer som må fylles ut på NTNU. Det er selvfølgelig ingen som tar telefonen, og jeg kjenner panikken komme snikende.:ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ClickB4it skrev:

Er det noen andre her som har levert masteroppgave på NTNU og er sjokkert over den dårlige informasjonsflyten?

Jeg skal straks levere (fra utlandet) og kom ved en tilfeldighet over en drøss av skjemaer som må fylles ut på NTNU. Det er selvfølgelig ingen som tar telefonen, og jeg kjenner panikken komme snikende.:ph34r:

Jeg har ikke levert (skal levere i juni) men har forstått at det gjøres "så enkelt" som dette:

1. Innlevering på DAIM (NTNU bestiller og ordner med print)
2. Så leverer du innleveringsskjemaet etterpå. Dette er en knapp som kommer opp etter at selve oppgaven er levert inn. 

Er du usikker (og ikke finner DAIM sin informasjon tilstrekkelig) så må du bare ringe og ringe tror jeg.. Eventuelt kan du forsøke å ringe veilederen din og spørre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
10 minutter siden, laika skrev:

Jeg har ikke levert (skal levere i juni) men har forstått at det gjøres "så enkelt" som dette:

1. Innlevering på DAIM (NTNU bestiller og ordner med print)
2. Så leverer du innleveringsskjemaet etterpå. Dette er en knapp som kommer opp etter at selve oppgaven er levert inn. 

Er du usikker (og ikke finner DAIM sin informasjon tilstrekkelig) så må du bare ringe og ringe tror jeg.. Eventuelt kan du forsøke å ringe veilederen din og spørre?

 

 

Problemet er innleveringsskjemaet som krever at man går fra post til post på NTNU og sanker inn underskrifter. Hadde noen informert meg om dette før jeg reiste utenlands kunne jeg ordnet med det da, men det kom som lyn fra klar himmel, og her sitter jeg på et annet kontinent og får da altså ikke svar når jeg ringer, verken hos administrasjonen eller hos veilederen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ClickB4it skrev:

Problemet er innleveringsskjemaet som krever at man går fra post til post på NTNU og sanker inn underskrifter. Hadde noen informert meg om dette før jeg reiste utenlands kunne jeg ordnet med det da, men det kom som lyn fra klar himmel, og her sitter jeg på et annet kontinent og får da altså ikke svar når jeg ringer, verken hos administrasjonen eller hos veilederen min.

Kjenner du noen på NTNU (studenter altså) som kunne ordnet dette med å sanke underskrifter for deg kanskje?  Vet ikke om de godtar det, men det er jo en løsning. Eller om en bekjent kan stikke innom instituttkontoret for deg og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Verdande

Argh, dette går så sakte! Nå har jeg tatt en del grep, og i dag skal jeg sende mail til veileder. Ikke snakket med ham siden februar. Nå er det et halvt år til planlagt levering. Dette kan gå! Men da må jeg faktisk bare komme i gang. Jeg kan ikke fortsette å ikke gjøre noe, bare fordi jeg kvier meg! Det er ikke sånn det fungerer. 

Så nå har jeg ordnet meg en skikkelig arbeidsplass hjemme, og skal begynne å henge opp tankekart og ideer. Det fungerte fjell det halvåret jeg tok dobbel studiebelastning, for jeg er veldig visuell av meg. Så dette skal bare gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
9 timer siden, Verdande skrev:

Argh, dette går så sakte! Nå har jeg tatt en del grep, og i dag skal jeg sende mail til veileder. Ikke snakket med ham siden februar. Nå er det et halvt år til planlagt levering. Dette kan gå! Men da må jeg faktisk bare komme i gang. Jeg kan ikke fortsette å ikke gjøre noe, bare fordi jeg kvier meg! Det er ikke sånn det fungerer. 

Så nå har jeg ordnet meg en skikkelig arbeidsplass hjemme, og skal begynne å henge opp tankekart og ideer. Det fungerte fjell det halvåret jeg tok dobbel studiebelastning, for jeg er veldig visuell av meg. Så dette skal bare gå!

Stå på, lykke til! :) Virker ekstra tøft å skrive 60-poengs, og i alle fall om man skriver kvalitativt. Da skal man ta seg selv i nakken, tror jeg. 

Selv sliter jeg fortsatt med artikkelen min.. Etter at jeg ble ferdig med masteren og kom i jobb, har det ikke blitt enklere å få satt seg ned.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Verdande
Den 20.5.2016 at 20.35, Sunhands skrev:

Stå på, lykke til! :) Virker ekstra tøft å skrive 60-poengs, og i alle fall om man skriver kvalitativt. Da skal man ta seg selv i nakken, tror jeg. 

Selv sliter jeg fortsatt med artikkelen min.. Etter at jeg ble ferdig med masteren og kom i jobb, har det ikke blitt enklere å få satt seg ned.. :P

Takk! Japp, det blir kvalitativt. Har fått to barn underveis i studieløpet, så nå er jeg bare klar for å bli ferdig, sånn at jeg kan komme meg ut i jobb! :ler:

Men jeg fikk i det minste sendt av gårde sidene mine til veileder, spent på feedback, og om han i det hele tatt fikk et inntrykk av oppgaven min og planene jeg har for den utifra det jeg sendte :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Raindrops

Åååh jeg knoter sånn med teori og tidligere forskning. Hva som henger sammen med hva, hvordan skal jeg finne min egen stemme, hvor mye forskning skal jeg egentlig ta med, det tar jo aldri slutt når jeg først begynner å grave, også er det spennende, men jeg KAN bare ikke lese og fordype meg i alt for jeg har ikke tid. Før var jeg en jævel på å skrive teori, men jeg merker fort at teori i master er noe helt annet enn teori i en 8-10 siders oppgave :ler: Hater at jeg aldri skrev bachelor, så hadde jeg iallefall hatt litt mer trening i dette. 

Trøtt as fuck, men må levere utkast til teori, tidligere forskning og analysekapittel 3 i kveld, og jeg er omtrent 70 % ferdig med teori og tidligere forskning :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har denne tråden vært i hele mitt (master)liv?? :kaklehone:

Leverer i mai, føler "alle" har begynt å skrive, men jeg er fremdeles på datainnsamling. Skrev heller aldri bachelor, så har ikke peiling på oppsettet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Poppie skrev:

Hvor har denne tråden vært i hele mitt (master)liv?? :kaklehone:

Leverer i mai, føler "alle" har begynt å skrive, men jeg er fremdeles på datainnsamling. Skrev heller aldri bachelor, så har ikke peiling på oppsettet.

 

Jeg holdt også med datainnsamling lenge, og følte det samme som deg. Skrev heller aldri bachelor, så kjenner meg godt igjen i det du nevner her. 

Hva skriver du master om (skjønner hvis du ikke vil være veldig spesifikk, men tenkte kanskje felt eller område)? :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande
3 timer siden, Poppie skrev:

Hvor har denne tråden vært i hele mitt (master)liv?? :kaklehone:

Leverer i mai, føler "alle" har begynt å skrive, men jeg er fremdeles på datainnsamling. Skrev heller aldri bachelor, så har ikke peiling på oppsettet.

 

Henger meg med i den klubben! Hvorfor valgte jeg intervju som metode :bond::daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til dere! Skrev selv master i fjor på 2 1/2 måned, utrolig at jeg klarte det! Studerte i utlandet så jeg fikk ikke mer tid, nesten luksus sånn det er i Norge :P Skrev heller ikke bacheloroppg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2017 den 13.35, Yvonne skrev:

Jeg holdt også med datainnsamling lenge, og følte det samme som deg. Skrev heller aldri bachelor, så kjenner meg godt igjen i det du nevner her. 

Hva skriver du master om (skjønner hvis du ikke vil være veldig spesifikk, men tenkte kanskje felt eller område)? :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Noe a la biologisk psykologi :) 

På 7.2.2017 den 13.38, Verdande skrev:

Henger meg med i den klubben! Hvorfor valgte jeg intervju som metode :bond::daane:

Det er forferdelig! Ser alle rundt meg skriver og skriver, og jeg bare....eh...har ikke starta.

På 7.2.2017 den 18.54, Sapree skrev:

Lykke til dere! Skrev selv master i fjor på 2 1/2 måned, utrolig at jeg klarte det! Studerte i utlandet så jeg fikk ikke mer tid, nesten luksus sånn det er i Norge :P Skrev heller ikke bacheloroppg. 

Hvor mange poeng var masteren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...