Gå til innhold

Kvinnene rydder, mennene slapper av


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Samme tenkte jeg, om kvinner generelt altså.

Min erfaring er at kolleger og ledere ser på det som en selvfølge at kvinnene skal gjøre dette, så nei man anses ikke som flink.

Men i motsetning til de sju mannfolkene som sitter igjen ved bordet og skravler så anses du som en lat unnasluntrer hvis du som kvinne ikke reiser seg for å hjelpe til. Drit i det likevel, er mitt tips.

Anonymous poster hash: 2789e...c40

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men kvinner har mer fritid enn menn viser de samme undersøkelsene.

Det stemmer ikke.

Anonymous poster hash: 2789e...c40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett og ser stadig det samme, spesielt i større selskaper. Mennene sitter, og kvinnene rydder. Jeg aksepterer det forsåvidt når jeg er hos eldre folk, men jeg er skuffet over å se de samme tendensene bli "adoptert" av yngre kvinner. Jeg hadde håpet flere av de yngre var litt mer bevisst.

Anonymous poster hash: 575ac...ed9

Enig. Tragisk er det.

Anonymous poster hash: 2789e...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig merkelige hjem de fleste i denne tråden kommer fra...

Jeg tenkte det samme. Og jeg har heller ikke en omgangskrets bestående av kvinner som diskuterer oppskrifter mens mennene har interessante samtaler. :vetikke:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Samme tenkte jeg, om kvinner generelt altså.

Jeg vet ikke med deg, men jeg er i alle fall opptatt av å rose folk. Så om jeg har besøk og de rydder så sier jeg "det er ikke nødvendig, men tusen takk! Du er så flink!" uansett om det er mann eller kvinne.

Så om min kjære lager middag (vi lager middag like ofte, så er ikke noe sjeldent at han lager) så sier jeg at maten var god og at han er veldig flink til å lage mat.

Så da må jeg beklage om det er feil å si til folk at de er flinke selv når de gjør ting som er forventet av dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tendenser opplever jeg hele tiden... Mennene blir enten sittende, eller så reiser de seg fra bordet og beveger seg bort til et eller annet vindu og glor ut frem til kvinnene er ferdig med å rydde.

Var i konfirmasjonen til typens søster for noen måneder siden, og da var det kun jentene som ble bedt om å hjelpe til. Selv jeg ble spurt om jeg kunne gjøre ditten og datten, og jeg var den eneste som ikke var slektning i det besøket (gjorde ikke meg noe altså, jeg tilbyr meg selv til å hjelpe hele tiden), mens ingen av mannfolkene ble spurt.

Spurte typen hvorfor ikke han var med og hjalp til, og da bare trakk han på skuldrene. Alle mannfolkene satt bare på ræven og ventet på å bli servert. Det er så utrolig provoserende og tragisk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever dette ofte, i selskap med forskjellige aldersgrupperinger. Når man har spist, reiser den kvinnelige delen av selskapet seg og rydder, mennene sitter igjen som om det er det naturligste i verden.

Hva er dette for noe? En etterlevning fra femtitallet?

Er det flere enn meg som opplever dette?

Og så er det mennene som har tjent penger og betalt for det som serveres i selskapet. Men DET er jo greit for kvinnene.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme. Og jeg har heller ikke en omgangskrets bestående av kvinner som diskuterer oppskrifter mens mennene har interessante samtaler. :vetikke:

Det har ikke jeg heller.

Men jeg har jobbet i flere moderne bedrifter innen det private næringsliv hvor denne kjønnsfordelingen er så påfallende at det er helt utrolig.

Du ser omtrent aldri en mannlig ansatt i en bedrift som synes det å rydde ut av oppvaskmaskinen på kjøkkenet er noe han burde ta del i...

Anonymous poster hash: 2789e...c40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke.

Anonymous poster hash: 2789e...c40

Jo, det gjør det. Legger man sammen tid på jobb og husarbeid gjør menn mer enn kvinner.

Men menn syter langt mindre.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det mennene som har tjent penger og betalt for det som serveres i selskapet. Men DET er jo greit for kvinnene.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

For noe piss.

Kvinner tjener i våre dager sine egne penger.

Anonymous poster hash: 2789e...c40

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør det. Legger man sammen tid på jobb og husarbeid gjør menn mer enn kvinner.

Men menn syter langt mindre.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

Nei, du har ikke peiling på fakta her.

Med mindre du kommer med en ordentlig kilde som kan støtte den gale påstanden din, noe du neppe kan siden ingen studier viser det du påstår, så er dette end of discussion med min del.

Anonymous poster hash: 2789e...c40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg vet ikke med deg, men jeg er i alle fall opptatt av å rose folk. Så om jeg har besøk og de rydder så sier jeg "det er ikke nødvendig, men tusen takk! Du er så flink!" uansett om det er mann eller kvinne.

Så om min kjære lager middag (vi lager middag like ofte, så er ikke noe sjeldent at han lager) så sier jeg at maten var god og at han er veldig flink til å lage mat.

Så da må jeg beklage om det er feil å si til folk at de er flinke selv når de gjør ting som er forventet av dem

Hvis du leser mitt innlegg som at man ikke kan rose noen når de gjør noe uoppfordret, har jeg uttrykt meg feil. Men det jeg reagerer på, er at det liksom er så storveies når en mann trår til, mens det er forventet av en kvinne. Det har jeg vært vitne til mange ganger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Og så er det mennene som har tjent penger og betalt for det som serveres i selskapet. Men DET er jo greit for kvinnene.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

Så dum som du fremstiller deg nå, er det ikke lov til å være.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familien til mannen til moren min er veldig sånn. Det spesielle er at slekten min fra bygda ikke er sånn, husker godt 70-årslaget til morfar der alle mannfolka spratt opp etter middag for å bære ut! :fnise:

Selv klarer jeg ikke å la være å rydde, jeg får utrolig dårlig samvittighet om jeg lar være. Men jeg HATER at det nesten hver gang er kommentarer fra gubbene a la "oiii se heeeer ja, her blir det varta opp ja, trenger ikke gjøre nooooenting vi, hehe nei så greit a gitt"...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Ikke bare i selskap men hvis vi spiser sammen med bare mamma og pappa også. Pappa kan gå å sette seg foran TVn med den største selvfølgelighet rett etter middag. Tror vi hadde blitt ganske lang i maska om mamma hadde gjort det samme.

Men sånn generelt tror jeg dette fenomenet er mest vanlig i større selskap. Jeg tipper at arbeidet er mer jevnt fordelt når de er hjemme hos seg selv.

Må presisere at dette fenomenet er observert i selskap med overvekt av eldre folk. I selskap med venner og bekjente som er yngre har jeg ikke opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idollet

Nei, du har ikke peiling på fakta her.

Med mindre du kommer med en ordentlig kilde som kan støtte den gale påstanden din, noe du neppe kan siden ingen studier viser det du påstår, så er dette end of discussion med min del.

Anonymous poster hash: 2789e...c40

Gifte kvinner har i alle fall mer fritid enn sine menn (inkl. husarbeid) her i Norge: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Gifte-kvinner-har-mer-fritid-enn-sine-menn-6500508.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest avocadoen

Hvis du leser mitt innlegg som at man ikke kan rose noen når de gjør noe uoppfordret, har jeg uttrykt meg feil. Men det jeg reagerer på, er at det liksom er så storveies når en mann trår til, mens det er forventet av en kvinne. Det har jeg vært vitne til mange ganger.

Åja, ja, men det mente jeg ikke da :) Det er selvsagt i mine øyne like forventet at menn hjelper til som kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Må presisere at dette fenomenet er observert i selskap med overvekt av eldre folk. I selskap med venner og bekjente som er yngre har jeg ikke opplevd dette.

Hadde det vært slik så kunne jeg forstått det. Men som jeg sa i hovedinnlegget gjelder dette i mange aldersgrupper, både yngre og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe piss.

Kvinner tjener i våre dager sine egne penger.

Anonymous poster hash: 2789e...c40

Poenget er hvor mye man bidrar. Om man verdsetter det å rydde opp etter et selskap med 200 kr timen, så blir det nok likevel ikke nok i løpet av et år til å dekke inn fet mannen i huset tjener mer enn dama. I fleste tilfeller.

Poenget er at man må tenke helhet, ikke bare 'det er urettferdig at jeg må lage middag oftest men helt greit at han skiftet dekk og drar kortet når vi skal på ferie'.

Anonymous poster hash: 2add0...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis man punkterer eller får motorstopp så er det mannen som tar saken mens damene sitter og ser på eller taster på telefonen sin.



Anonymous poster hash: 41982...232
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...