Gå til innhold

Kvinnene rydder, mennene slapper av


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

hva de gjør i eget hjem er en ting men i andres hjem..

Dessuten visse mannfolkjobber er fordi menn er fysisk sterkere som regel. Jeg klarer ikke å løfte tungt jeg selv om jeg vil. Men å vaske klær er ikke fysisk tungt. Kan gjerne deles på alt arbeid nen tunge løft må nesten den sterkeste ta seg av.

Selvfølgelig. Og da tar den som ikke er så sterk av seg mindre tyngre oppgaver. Og hvorfor skal noen ta seg av halvparten av de lette oppgavene i tillegg til de tunge?

Anonymous poster hash: 0c12b...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Selvfølgelig. Og da tar den som ikke er så sterk av seg mindre tyngre oppgaver. Og hvorfor skal noen ta seg av halvparten av de lette oppgavene i tillegg til de tunge?

Anonymous poster hash: 0c12b...905

er ikke så ofte man må bære rundt på tunge ting da. Og jeg vil ikke ta på andres sure sokker. Hverdagslige ting må jo begge forventes å gjøre. Herregud da
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke så ofte man må bære rundt på tunge ting da. Og jeg vil ikke ta på andres sure sokker. Hverdagslige ting må jo begge forventes å gjøre. Herregud da

Så du tar av deg halvparten av dekkskift, snømåking, maling av hus, klipping av gress, rense sluket og slikt?

Anonymous poster hash: 0c12b...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen. I de aller fleste selskapene jeg deltar i (og det er mange) er det i stor grad jevnt fordelt hvem som rydder opp. Som regel er det husfolket (mann og kvinne og evt. barn) som rydder hovedvekten med litt hjelp fra gjester selvsagt. Skulle da bare mangle. Når vi arrangerer selskap er det jeg og mannen min som tar mesteparten av ryddinga.

TS generaliserer så til de grader, og skjærer alle over en kam bare fordi hun har opplevd dette.

Anonymous poster hash: eab2a...8c6

Nei det gjør jeg faktisk ikke. Jeg forteller om mine erfaringer, og spør om andre opplever det samme. Skjønner ikke hvordan det kan kalles generalisering?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen kvinner slutter å forvente at mannen skal betale, at han tar alt av utearbeid, oppussing, vedlikehold av bil og evt. båt/hytte/etc. så kommer jeg til å ta innlegg som dette seriøst. Ikke før.



Anonymous poster hash: 2b673...cff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Den dagen kvinner slutter å forvente at mannen skal betale, at han tar alt av utearbeid, oppussing, vedlikehold av bil og evt. båt/hytte/etc. så kommer jeg til å ta innlegg som dette seriøst. Ikke før.

Anonymous poster hash: 2b673...cff

Velkommen til 2014.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til 2014.

And? Det kan du fortelle en del av de kvinnene rundt deg, som fortsatt går med de forventningene jeg skisserer. Så lenge det forventes at jeg i kraft av mitt kjønn (som mann) skal betale for dating og etterhvert brorparten av utgiftene når man til slutt flytter sammen og i kraft av å være mann skal ta alt utearbeide, oppussing, vedlikehold etc. så forventer jeg også at hun tar det tradisjonelle kvinnearbeidet.

Anonymous poster hash: 2b673...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

And? Det kan du fortelle en del av de kvinnene rundt deg, som fortsatt går med de forventningene jeg skisserer. Så lenge det forventes at jeg i kraft av mitt kjønn (som mann) skal betale for dating og etterhvert brorparten av utgiftene når man til slutt flytter sammen og i kraft av å være mann skal ta alt utearbeide, oppussing, vedlikehold etc. så forventer jeg også at hun tar det tradisjonelle kvinnearbeidet.

Anonymous poster hash: 2b673...cff

Jeg kjenner ingen som har de holdningene du skriver om.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de holdningene. Jeg går ikke rundt å ser på han som evneveik fordi om jeg rydder litt rundt han og vasker klærne hans selv om enkelte tolker det sånn.

Han har sine oppgaver og med stor tomt og flere bygninger er det nok å ta seg til.

Han er ikke en latsabb som sitter og sløver. I tillegg til alt ute har han også ansvar for det økonomiske ( jeg overfører det meste av lønna mi )så jeg kan ikke se at noen av oss jobber så mye mer enn den andre.

Jeg syns det er trist at de av oss som liker de tradisjonelle rollene skal kritiseres selv om jeg står støtt i meg selv og stortrives med den rollen jeg har som kone, mor, venn og elskerinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg har de holdningene. Jeg går ikke rundt å ser på han som evneveik fordi om jeg rydder litt rundt han og vasker klærne hans selv om enkelte tolker det sånn.

Han har sine oppgaver og med stor tomt og flere bygninger er det nok å ta seg til.

Han er ikke en latsabb som sitter og sløver. I tillegg til alt ute har han også ansvar for det økonomiske ( jeg overfører det meste av lønna mi )så jeg kan ikke se at noen av oss jobber så mye mer enn den andre.

Jeg syns det er trist at de av oss som liker de tradisjonelle rollene skal kritiseres selv om jeg står støtt i meg selv og stortrives med den rollen jeg har som kone, mor, venn og elskerinne.

Denne diskusjonen handler ikke om hvordan man gjør det i hjemmet, men hvordan man opptrer i selskap.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd dette i selskaper. Det er ganske flaut hvordan en del menn sier "Takk for maten" og så går og setter seg i stua.... mens kvinnene har laget maten, dekket bordet, rydder av bordet, serverer kaffe og dessert.



Anonymous poster hash: b0c95...bae
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens mennene koser seg sammen kan vi snakke over oppvasken :) Vi liker det slik :)

Jeg skal vedde ganske mye på at minste en av de andre absolutt ikke "liker det sånn".

Håper forresten du tar tak i holdningene dine før du evt blir svigermor ol

Anonymous poster hash: da0be...053

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen kvinner slutter å forvente at mannen skal betale, at han tar alt av utearbeid, oppussing, vedlikehold av bil og evt. båt/hytte/etc. så kommer jeg til å ta innlegg som dette seriøst. Ikke før.

Anonymous poster hash: 2b673...cff

Den dagen har kommet! Her i huset er det jeg som leder an på "utarbeidet" (det er tross alt min eiendom). Og betale?? Tror du virkelig at ikke kvinner betaler? Hva gjør de med lønna si, da?

Anonymous poster hash: da0be...053

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar lange tider å ordne huset, bygge på, lage parkeringsplass, skur, grunnmur osv. Dere har ikke peiling. Klyppe graset, hugge ned tre, pusse opp og mye annet er manneoppgaver. Til gjengjeld kan kvinnene i huset ta seg av matlaging, vask, rydding og slikt som det. Ellers blir det dobbelt opp for oss karane.

1950-tallet ringte å sa seg enig.. rolling_eyes_big.gif

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

And? Det kan du fortelle en del av de kvinnene rundt deg, som fortsatt går med de forventningene jeg skisserer. Så lenge det forventes at jeg i kraft av mitt kjønn (som mann) skal betale for dating og etterhvert brorparten av utgiftene når man til slutt flytter sammen og i kraft av å være mann skal ta alt utearbeide, oppussing, vedlikehold etc. så forventer jeg også at hun tar det tradisjonelle kvinnearbeidet.

Anonymous poster hash: 2b673...cff

Riktig :)

Jeg har de holdningene. Jeg går ikke rundt å ser på han som evneveik fordi om jeg rydder litt rundt han og vasker klærne hans selv om enkelte tolker det sånn.

Han har sine oppgaver og med stor tomt og flere bygninger er det nok å ta seg til.

Han er ikke en latsabb som sitter og sløver. I tillegg til alt ute har han også ansvar for det økonomiske ( jeg overfører det meste av lønna mi )så jeg kan ikke se at noen av oss jobber så mye mer enn den andre.

Jeg syns det er trist at de av oss som liker de tradisjonelle rollene skal kritiseres selv om jeg står støtt i meg selv og stortrives med den rollen jeg har som kone, mor, venn og elskerinne.

Her og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at når du forlater den interessante samtalen ved bordet og kommer ut på kjøkkenet så må du over i deres samtale i stedet;

"Så da byttet jeg ut hele egg med eggehviter, og det sier jeg deg, da ble den luftig og fin. Berit jeg sier nettopp nå til Anne, at den oppskriften du sendte meg var så god".

Anonymous poster hash: c255c...d83

Story of my life! Svigerfamilien har en del julelunsjer og selskap hvert år, og det er sååå kjønnsfordelt at det er til å spy av. Mennene sitter og koser seg med akevitten sin, mens damene fyker rundt og rydder, ordner og styrer, som om denne arbeidsfordelingen skulle være den mest naturlige ting i hele verden. Og hvis man skulle være så uheldig å havne midt i denne ryddesesjonen på kjøkkenet kan du banne på at samtaletemaet er enten gardiner, det nye porselensserviset, hvor fantastisk Cillit Bang er å bruke når man vasker dusjen eller den "aldeles nydelige nøttebunnen til tante Britt". Eller så blir man oppdatert på kreftsykdommen eller utroskapshistorien til tremenningen til søskenbarnet til naboens svigerinne.

Anonymous poster hash: 3188c...78e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har opplevd det samme i de fleste selskaper. Mennene sitter, mens vi kvinnene rydder og tar oppvask. jeg bryr meg ikke så mye, egentlig - vil bare være høflig å hjelpe til.

---

Til den andre delen av diskusjonen; jeg jobber redusert for å ta meg av barnet hans. Vi betaler halvparten av alle felles utgifter. Vi betaler ca. annenhver gang vi er på "date". Vi deler på husarbeid, selv om jeg gjør mer. Vi tar arbeid på bilen sammen (jeg er flinkere bilteknisk enn han samt jeg elsker å vaske bil!). Vi har ikke noe gress å klippe, vi har ikke noe snø å måke, ikke noe hus å male o.l. (leier leilighet og huseier tar seg av alt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den andre delen av diskusjonen; jeg jobber redusert for å ta meg av barnet hans.

Taper pensjonspoeng for å ta deg av hans barn? Kompenserer han deg for dette?

Anonymous poster hash: 41982...232

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taper pensjonspoeng for å ta deg av hans barn? Kompenserer han deg for dette?

Anonymous poster hash: 41982...232

Nei, jeg har valgt å gjøre dette frivillig for en periode slik at han kunne få jobben han ønsket seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Neeei, her i huset er det ganske fordelt. Kanskje fordi både mamma og pappa lager mat, og fordeler også arbeidet som kommer etter måltidet. Merker derimot at kjønnsrollene står sterkere hos eldre slektninger, men kan ikke si noe på det da det faktisk var slik før i tiden. Vanskelig å lære en gammel hund nye triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...