Gå til innhold

Duger kvinnelige soldater?


WubWub

Anbefalte innlegg

Menn er bygget til å takle de fysiske utfordringene i Forsvaret bedre enn kvinner. Både fysisk og psykisk, siden kvinner er mer emosjonelle enn men. Men, likestilling og sånn.

Generelt har mannekroppen bedre forutsetninger enn kvinnekroppen, men det er store individuelle forskjeller, og man kan ikke stenge alle kvinner ute med begrunnelsen at kvinner ikke duger

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler om en jente som har vært ETT ÅR i militæret.

Larsen Ramberg har 23 år ved forskjellige avdelinger i Nord-Norge, og 1500 døgn i felt.

Hvem jeg mener er mest troverdig? Gjett.

Anonymous poster hash: 452f4...ec4

Jeg vet hvem som er troverdig, fordi jeg har en familie hvor alle mannfolka jobber i militæret og kjenner til dette (bortsett fra meg pga psykiske lidelser). Så jeg vet godt hva som er hva, men jeg skal ikke utdype det noe nærmere for da blir tråden bare stengt.

Kort sagt, om man ikke takler de samme øvelsene i militæret som menn har blitt utsatt for i hundrevis av år så burde man dra tilbake til barbie dukkene sine

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvem som er troverdig, fordi jeg har en familie hvor alle mannfolka jobber i militæret og kjenner til dette (bortsett fra meg pga psykiske lidelser). Så jeg vet godt hva som er hva, men jeg skal ikke utdype det noe nærmere for da blir tråden bare stengt.

Kort sagt, om man ikke takler de samme øvelsene i militæret som menn har blitt utsatt for i hundrevis av år så burde man dra tilbake til barbie dukkene sine

Hva din familie mener om dette er klekkende likegyldig.

Både forsvarssjefen, forsvarsministeren, sjef Krigsskolen, kontreadmiralen og mange andre innen forsvarets ledelse har gitt klar beskjed om at offiseren handlet feil.

Pressetalsmann Dag Aamoth i forsvaret slår fast at det er uakseptabelt at kvinnelige soldater skal bade naken foran sine medsoldater. Han fastholder at forsvaret står fast ved at offiseren som beordret nakenbadingen gjorde noe uakseptabelt, selv om det ble besluttet at han ikke skulle få refs.

Anonymous poster hash: 452f4...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva din familie mener om dette er klekkende likegyldig.

Både forsvarssjefen, forsvarsministeren, sjef Krigsskolen, kontreadmiralen og mange andre innen forsvarets ledelse har gitt klar beskjed om at offiseren handlet feil.

Pressetalsmann Dag Aamoth i forsvaret slår fast at det er uakseptabelt at kvinnelige soldater skal bade naken foran sine medsoldater. Han fastholder at forsvaret står fast ved at offiseren som beordret nakenbadingen gjorde noe uakseptabelt, selv om det ble besluttet at han ikke skulle få refs.

Anonymous poster hash: 452f4...ec4

Problemet her er at det presiseres at "det er uakseptabelt at kvinnelige soldater skal bade naken foran sine medsoldater.

Hvorfor skal det ikke være likestilt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min tid i forsvaret, der vi hadde 2 jenter i troppen kan jeg komme med følgende erfaring. Hver gang vi hadde marsj med GRU å pakning så endte det opp med at vi gutta måtte bære deres utrustning etter noen km, fordi di begynte å grine pga at di var slitne.. Vet ikke om dette er representativt for det "militære" Norge i dag, men mitt syn på jenter i militæret er at det har tatt seg vann over hodet når det gjelder likestilling... Makan til ubrukelig ekstra arbeid for flertallet har jeg ikke sett. ..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har selvfølgelig ingenting i forsvaret å gjøre. De tilfører ingenting - kun ekstra stress, mas og klaging. Jeg er ingen kvinnehater, men jeg er så lei dramaqueens som skal ha særbehandling. Det siste vi burde sløse vekk skattepengene på er miniprinsesser som skal "bevise noe" og som failer hardt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min tid i forsvaret, der vi hadde 2 jenter i troppen kan jeg komme med følgende erfaring. Hver gang vi hadde marsj med GRU å pakning så endte det opp med at vi gutta måtte bære deres utrustning etter noen km, fordi di begynte å grine pga at di var slitne.. Vet ikke om dette er representativt for det "militære" Norge i dag, men mitt syn på jenter i militæret er at det har tatt seg vann over hodet når det gjelder likestilling... Makan til ubrukelig ekstra arbeid for flertallet har jeg ikke sett. ..

De aller fleste kvinner i forsvaret er kvotert inn foran menn som ville vært bedre for stillingen. I min tropp var det 3 jenter og 4 gutter i Alfa, 2 jenter og 5 gutter i bravo og 1 jente og 6 gutter i Charile. Gruppen med 1 jente kom alltid på førsteplass uavhengig av hvilken øvelse sålenge den inneholdt et fysisk aspekt, gruppen med 2 kom vanligvis på andreplass og den med nesten halvparten jenter kom på siste plass.

Jenter i forsvaret er helt greit, men da burde de ikke blitt kvotert inn og sutrejenter som tror forsvaret er en form for folkehøyskole der man til all tid velger hva man gidder og hva man ikke gidder å gjøre burde holde seg unna og ikke bli tatt inn.

Anonymous poster hash: bbec7...59a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva din familie mener om dette er klekkende likegyldig.

Både forsvarssjefen, forsvarsministeren, sjef Krigsskolen, kontreadmiralen og mange andre innen forsvarets ledelse har gitt klar beskjed om at offiseren handlet feil.

Men hvordan i all verden kan han ha handlet feil? Dette har vært rutine i årevis og tusenvis av menn har gått gjennom samme behandling, ofte foran kvinnelige befal. Det som har manglet har vært overordnede retningslinjer på nakenhet ved vask. Fortsatt har forsvarsledelsen latt all skyld falle på personen som bare faktisk fulgte ordren fra overordnede. Ved flere tyngre opptak i Forsvaret bes soldatene å strippe i hytt og pine, for langt mer trivielle grunner enn her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Fordi hun ikke ønsket å kle av seg foran 30 menn betyr det ikke at hun verken ønsker prinsessebehandling eller ikke duger i strid. Er det så jævlig vanskelig å se det?

Hvis jeg hadde vært befal på den aktuelle øvelsen og hun hadde kommet til meg og bedt om å bade med undertøy på så hadde jeg gjort mitt beste for å imøtekomme henne på en eller annen måte. Det er absolutt ingen grunn til å oppføre seg som et rasshøl bare fordi man er i militæret.

Hvis det hadde vært krig så er jeg rimelig sikker på at det ikke hadde vært en issue for da har man viktigere ting på sinnet enn bluferdighet.

Jeg er fullstendig klar over hva man sier i militæret, train hard, fight easy. Men det betyr ikke at man ikke kan utvise skjønn i tilfeller som dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at å blåse dette opp til det som det har blitt, har potensial til å skade likestillingen mer enn den gagner den. At mannlige og kvinnelige soldater i utgangspunktet skal gjennom det samme, når de skal gjennom en trening som i dette tilfellet er fullstendig frivillig, synes jeg er helt fair. Det som hadde vært et problem er derimot dersom medsoldatene hadde reagert upassende. Da hadde man faktisk hatt noe å ta tak i.

Slik saken fremstilles nå, kan det virke som om man krever særbehandling, ikke likestilling, for kvinner i forsvaret. I tillegg hausser man opp frykten for nakenhet og hvor forferdelig dette tydeligvis er, og det i et samfunn der mange allerede har et forhold til kropp og nakenhet som er helt på grensen til hysterisk.

Jeg ser en fare for at dette bare blir bensin på bålet for dem som mener at likestillingen har gått for langt, og at kvinner ikke har en plass i det militære.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ydmyke mening har alltid vært den at kvinner er like flinke soldater som menn. Og av den grunn har jeg ment at kvinner i forsvaret har utelukkende vært positivt og noe vi ønsker mer av.

Men dessverre føler jeg nå litt konflikterende synspunkter angående det temaet etter at et hysterisk kvinnfolk går ut i mediene å syter, griner og sipper fordi de måtte både naken under en øvelse som gikk ut på hygiene i felten.

Linker til saken her : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/klagenemnd-om-nakenbading-det-er-urimelig-aa-forvente-at-han-burde-lest-hvor-fortvilet-fornaermede-var/a/23329159/

Det har vært mye grining og trusler om å saksøke forsvaret fra hysteriske kvinnfolk. Så undres jeg.... hvorfor var dette kvinnemennesket i forsvaret i første omgang om hu ikke er kapabel til å utføre de samme øvelsene som mannlige soldater?

Om en gutt hadde klagd på hygiene øvelser i forsvaret så hadde knapt en sjel brydd seg.

Heldigvis finnes det kvinner som er sterke, selvstendige, oppegående og kvalifiserte til å utføre de samme øvelsene som menn : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/caroline-23-det-handler-ikke-om-jente-eller-gutt-man-er-soldat/a/23331067/

Er man soldat så er man soldat. Da teller ikke hudfarge eller kjønn. Du er i forsvaret for å krige for Norge. Ikke for å leke med dukker eller sminke deg som Paris Hilton.

Her har nok forsvaret en jobb å gjøre i fremtiden nå som kvinner også er inkludert i verneplikten. Luk ut hysteriske kvinnfolk som krever prinsesse behandling, i forsvaret er ingen prinsesser! Du blir trent for å drepe ikke ligge på myk madrass med en ert under !

Jeg tror ikke hun var intressert i dukker eller å sminke seg som Paris Hilton.

Men jeg tror hun følte det som et overgrep å bli beordret naken ut i isvann og at hun ikke fikk lov å bade et annet sted.

Jeg syns imidlertid hun skriker høyt og mye om noe som er en del av den millitære treningen hun skulle gjennom for å bli stridsdyktig.

Og jeg er helt enig i at ingen ville brydd seg med en mann som nektet fordi han følte det var krenkende å være naken mens andre så på han.

Er man soldat så må man slenge seg i vannet. Hvis hun ikke var forberedt på å følge ordre, burde hun ikke vervet seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newsflash, frk Kvinnelige Rekrutt: ¨'

Krig er ikke behagelig og det er ikke en situasjon der du kan velge minste motstands vei.

Dette er noe du skal lære i felt.

Å kle av deg og være i en sårbar situasjon uti det isvannet er en del av treninga.

Når befalet brøler til deg så er det for å lære deg at det er de som har makten. Der og da er de Gud og du skal gjøre som du blir fortalt.

Min kommentar er: Mye skrik og lite ull.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har selvfølgelig ingenting i forsvaret å gjøre. De tilfører ingenting - kun ekstra stress, mas og klaging. Jeg er ingen kvinnehater, men jeg er så lei dramaqueens som skal ha særbehandling. Det siste vi burde sløse vekk skattepengene på er miniprinsesser som skal "bevise noe" og som failer hardt.

Kvinner har absolutt noe i Forsvaret å gjøre.

I Afghanistan har feks kvinnelige soldater vært gull verdt.

Men enkelte, som ikke takler en feltøvelse der de må strippe og vaske seg i isvann bør kanskje ikke være soldat.

Edit: Det er forøvrig innført verneplikt for kvinner fra 2015.

Endret av Tigger
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt skulle hun gått i vannet og vasket seg uten masse tårer og dramatikk.

Hun ville blitt utsatt for verre ting under strid og det burde hun forstått at hun skulle forberedes på å tåle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt har mannekroppen bedre forutsetninger enn kvinnekroppen, men det er store individuelle forskjeller, og man kan ikke stenge alle kvinner ute med begrunnelsen at kvinner ikke duger

Men fortsatt er det kvinnene som føder barna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min tid i forsvaret, der vi hadde 2 jenter i troppen kan jeg komme med følgende erfaring. Hver gang vi hadde marsj med GRU å pakning så endte det opp med at vi gutta måtte bære deres utrustning etter noen km, fordi di begynte å grine pga at di var slitne.. Vet ikke om dette er representativt for det "militære" Norge i dag, men mitt syn på jenter i militæret er at det har tatt seg vann over hodet når det gjelder likestilling... Makan til ubrukelig ekstra arbeid for flertallet har jeg ikke sett. ..

Kaanskjee dere burde lært av dette til neste utmarsj, da. :nigo: Og sørget for å fordele noe av jentenes utstyr mellom dere, sånn at de hadde lavere vekt på oppakningene sine, sånn at de maktet å bære denne selv. Fordi det faktisk er voldsomt forutsigbart at en kvinne ikke har samme muskelstyrke som menn... Vekten man skal bære er estimert med tanke på mannlig fysikk..

Men man er en tropp.

Man må faksisk lære seg å tenke ut hvordan man skal få med seg saker og ting når man forflytter seg og ta høyde for at man må bære utrustningen til noen som feks blir skadet...

Så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min tid i forsvaret, der vi hadde 2 jenter i troppen kan jeg komme med følgende erfaring. Hver gang vi hadde marsj med GRU å pakning så endte det opp med at vi gutta måtte bære deres utrustning etter noen km, fordi di begynte å grine pga at di var slitne.. Vet ikke om dette er representativt for det "militære" Norge i dag, men mitt syn på jenter i militæret er at det har tatt seg vann over hodet når det gjelder likestilling... Makan til ubrukelig ekstra arbeid for flertallet har jeg ikke sett. ..

:babysmokk:

Dere fikk avlasta dem litt med jevne mellomrom, da og bært opppakningen for dem litt på skift, så alle kom seg fram uten å daue av det.

Det er lov å være smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...