Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Andromeda skrev:

To brød. Det er helt vilt.

Ganske sjukt 😱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Andromeda skrev:

 

 

Må bare få presisere at disse nevene skal på toppen av brødet. Ikke i deigen, der er det jo masse salt fra før . 1 spiseskje for å være nøyaktig....... Blir tørst av å lese dette!

Får vondt i nyrene bare av å lese det! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun har lest en oppskrift på trolldeig og trodd det var et brød? :vetikke: 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Selv i oppskrifter på "brezel"/"pretzels" (saltkringle; typisk oktoberfestmat) er det ikke never med salt. På en brezel strøs grovsalt oppå, før det hele stekes i ovn. Og man bruker i allefall ikke Maldonsalt. Det blir for fint i konsistensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
17 minutter siden, The Silence skrev:

Kanskje hun har lest en oppskrift på trolldeig og trodd det var et brød? :vetikke: 

Hihihi. Den var faktisk veldig bra :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ss (20 g)salt til to-tre brød er ganske vanlig. Sjekket et par bøker jeg har. Surdeigsbrød av Martin Johanson og boka bakeren fra Lom, Morten Schadenka.  Jeg foretrekker å bruke mindre salt når jeg baker brød og i alle fall hvis jeg skal ha salt oppå.

 

Anonymkode: 12d42...963

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 ss (20 g)salt til to-tre brød er ganske vanlig. Sjekket et par bøker jeg har. Surdeigsbrød av Martin Johanson og boka bakeren fra Lom, Morten Schadenka.  Jeg foretrekker å bruke mindre salt når jeg baker brød og i alle fall hvis jeg skal ha salt oppå.

 

Anonymkode: 12d42...963

Mye mulig. Men jeg har iallefall aldri brukt en helt ss salt til to brød. Det er jo helt vilt! Spesielt med sånn 100 g oppå, om ikke mer. Yikes.

Lagde en gang focaccia og hadde for  mye salt på toppen. Var jo uspiselig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brøddeig må ha en god del salt. Det er det ene stedet jeg ikke kutter på saltet. Rett og slett fordi jeg ikke liker smakløse brød og jeg har fått ganske mange smakløse hjemmebakte brød. Men å ha salt oppå igjen, i de mengdene? Det er bare ikke godt. Jeg så bildene på bloggen, og brødene har nesten saltskorpe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Wenda skrev:

Jeg har ganske store hender. Hvordan får jeg mindre never slik at det blir riktig mengde salt? Burde jeg skaffe meg et barn som jeg kan sette til denne jobben? 

 

 

Stemmer for at du burde kjøre sakte forbi en barneskole, med vinduet nede også spør du de barna du ser om de vil være med hjem til deg og bake ;)

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Niennas skrev:

Stemmer for at du burde kjøre sakte forbi en barneskole, med vinduet nede også spør du de barna du ser om de vil være med hjem til deg og bake ;)

Takk det var et godt forslag

Synd det er sommerferie nå, men i slutten av august så skal jeg gå for dette forslaget 👍

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lager jammen meg mye rart på Mfb.. men tipper det er veldig få som vil like skalldyr og kjell! At de ikke kan få til en korrektur på sia si er jo helt utrolig. De fremstår så amatør som det går an å få det til egentlig! 

http://imgur.com/eqtHqqS

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lileep skrev:

De lager jammen meg mye rart på Mfb.. men tipper det er veldig få som vil like skalldyr og kjell! At de ikke kan få til en korrektur på sia si er jo helt utrolig. De fremstår så amatør som det går an å få det til egentlig! 

http://imgur.com/eqtHqqS

Jeg tar en Kjell medium :fnise:

Anonymkode: 16e02...892

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar en Kjell medium :fnise:

Anonymkode: 16e02...892

Personlig har jeg mest sansen for Ivar og Blåkjell, men hver sin smak. :fnise:

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, disse salte brødene... Er det ingen av medlemmene/gjestene (stryk det som ikke passer) som stiller spørsmålstegn ved mengden? Tar de alt for god fisk?

:klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de tar alt for god fisk. Hvis de stusser på det så tør de kanskje ikke konfrontere T med saltmengden i redsel for å bli kastet ut..

Ser bare når noen skriver at de har ikke maldonsalt og lurer på om de kan bake brødene likevel med vanlig salt så svarer T "nei, det mååååå være maldonsalt" og gjesten bare: "åh, så dumt, da må jeg vente med å bake til jeg har vært på butikken i morgen og kjøpt maldonsalt".. 

Det er helt sprøtt. Hvis de mangler en uvesentlig ingrediens eller har noe som er tilsvarende så dropper de å bake/lage den retten bare pga T skriver at da kan de ikke bake/lage det.. 

Var en tøffing som spurte om nettopp det med mel i de berømmelige hevefrie tebriksene, hun lurte på om hun kunne bruke speltmel og fikk såklart til svar at, nei det måtte være pizzamel hvis ikke ble de ikke like fine og gode. Vedkommende gjest tok sjansen og hoppet i det, bakte med speltmel OG la ut bilde av baksten. Som forøverig ble kjempefin. T måtte da kommentere at de ble ikke like fine som hennes sine med pizzamel.....jo T, de ble det! 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva i alle dager! En neve + en halv spiseskje salt på ett brød?? :sjokkbla: Det kan jo ikke stemme!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjest påpeker at det står i oppskriften til Suksessterte på bloggen at kremen ikke skal koke. Neste setning er at den skal putre i 10 minutter, men jo lengre jo bedre. Ikke koke, men putre? Hva er forskjellen? :vetikke:

Anonymkode: ee49d...69e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gjest påpeker at det står i oppskriften til Suksessterte på bloggen at kremen ikke skal koke. Neste setning er at den skal putre i 10 minutter, men jo lengre jo bedre. Ikke koke, men putre? Hva er forskjellen? :vetikke:

Anonymkode: ee49d...69e

På min "dialekt" betyr det at det ikke skal koke, tempen ligger akkurat rett under kokepunkt. Gjerne så du ser at det bobler litt, men ikke mye ^_^ -Putre,småkoke,koke,fosskoke :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Chibi skrev:

På min "dialekt" betyr det at det ikke skal koke, tempen ligger akkurat rett under kokepunkt. Gjerne så du ser at det bobler litt, men ikke mye ^_^ -Putre,småkoke,koke,fosskoke :fnise:

Her er putre det samme som småkoke. At det bobler litt nå og da

Jeg ville f.eks aldri latt en slik krem putre

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...