Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016


Stinelin

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har erfaring med eller skal på "foreldreforberedende kurs"? Ser på kommunens hjemmesider her jeg bor at de tilbyr det. Jeg føler meg helt blank, og uansett hvor mye jeg googler og leser så føles det helt uvirkelig å skulle bli mor😜 så jeg lurer på om noen har erfaringer å dele om et slikt kurs? Skal til jordmor tirsdag neste uke, så skal spørre henne om det da😊

Har sett at dette tilbys her også så jeg har vært inne på tanken. Det er sikkert ikke dumt, og det er vel ikke så alt for lang tid man må sette av til det? Skal på svangerskapskontroll hos fastlegen denne uken så da kan jeg også forhøre meg litt.

Angående jordmor og kontroller, hvor ofte og hvem går dere til? Jeg får ekstra oppfølging pga. kort livmorhals så jeg er hos gynekolog hver måned, og med kontroller hos fastlegen synes jeg det nesten virker for mye å gå til jordmor i tillegg. Samtidig synes jeg det virker så hyggelig å gå til jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som andregangsfødende fikk jeg beskjed om at det ikke var sikkert at jeg fikk innpass hos jordmor, da de visstnok prioriterte førstegangsfødende. I det forrige svangerskapet gikk jeg vel annenhver gang til lege og jordmor, foretrakk jordmor da hun hadde bedre tid og det var liksom mye koseligere. Er litt usikker på om jeg skal ta kontakt med jordmor nå, eller bare gå til lege... Ser jo at det var viktigst å gå til jordmor i første svangerskap. Da jeg var på kontroll hos legen, i uke ni var det vel, fikk jeg beskjed om at neste kontroll ikke var før i uke 24, men jeg skal på tidlig UL i morgen.

Når det gjelder sengekant så er jeg veldig i tvil... Har jo brukt det, og bruker enda faktisk, til lille V. Hun hadde jo hatt armer og bein gjennom sprinklene hele tiden dersom den ikke hadde vært der. Men hvis ekspertisen mener det er farlig, så... Skal jammen ikke være lett!

Vognjungelen er jo et annet kapittel! Vi har Stokke trailz til mini nå, og den har jeg vært superfornøyd med! Stødig, god på forskjellige typer føre, lett å manøvrere, veldig fin å se på, bagen er stor (mener jeg har lest at den er den største på markedet, men dette kan jeg ikke si 100 prosent sikkert), og selv om den er dyr er den virkelig verd prisen. Det aller beste med vogna synes jeg er at den er såpass høy at en har barnet veldig nærme seg. Når en bruker sportsdelen sitter barnet så høyt at den kan fungere som stol ved f.eks. et kafebord, noe som er veldig praktisk. Den har også god plass til "bagasje" under, ett eller to kilo mer enn endel andre vogner. Vi kommer selvfølgelig til å bruke samme vogna til lille frø, men vi må ha en søskenvogn i tillegg, i og med at V bare er 1,5 år når han/hun kommer. Da tenker jeg at det blir enten Bugaboo donkey (tror jeg den heter) eller en helt ny søskenvogn fra Beemoo. Jeg liker utseendet på Bugaboovognene, men jeg synes de er altfor lave og at barnet blir så langt "vekke" fra meg, om dere skjønner... Og så føler jeg at "alle" har dem. Beemoovogna har jeg bare hørt litt om, men den har visstnok fått gode tilbakemeldinger og er jo mye billigere enn Bugaboo. What to do, what to do... Det som i alle fall er sikkert, er at Stokke blir hovedvogna!:tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognjungelen er jo et annet kapittel! Vi har Stokke trailz til mini nå, og den har jeg vært superfornøyd med!

Jeg har ikke gjort mye research på vogn foreløpig, men har lagt min elsk på Stokke Trailz så det er gøy å høre at du er så fornøyd med den. :jepp: Kom over den i en tråd der noen letet etter vogn som passet til en høy pappa, og mannen er høy så det er bare en bonus om vogna passer godt til han også. Dessuten synes jeg vogna var så fin rent utseendemessig. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort mye research på vogn foreløpig, men har lagt min elsk på Stokke Trailz så det er gøy å høre at du er så fornøyd med den. :jepp: Kom over den i en tråd der noen letet etter vogn som passet til en høy pappa, og mannen er høy så det er bare en bonus om vogna passer godt til han også. Dessuten synes jeg vogna var så fin rent utseendemessig. :hjerte:

Er kjempefornøyd med vogna som sagt! :-) Jeg er vel 1,75 høy selv og mannen er sikkert ti cm høyere enn meg og vogna passer oss perfekt! Og så er den jo knallfin da, var det jeg falt for i utgangspunktet.:tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stokke trailz passer jo og til de kriteriene jeg har. Må ta en runde på butikker å trille på de forskjellige vognene som er aktuelle. Og ikke minst teste å legge de sammen å løfte på de😜

begynte så smått å planlegge barnerommet i dag😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stokke trailz passer jo og til de kriteriene jeg har. Må ta en runde på butikker å trille på de forskjellige vognene som er aktuelle. Og ikke minst teste å legge de sammen å løfte på de😜

begynte så smått å planlegge barnerommet i dag😊

Husk refleks! Mange vogner er livsfarlige, de må ha fastmonterte reflekser, og så bør du montere løse reflekser til det ser ut som et juletre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste også tråden om babynest og kantbeskytter. Huff! Utrolig forvirrende når rådene spriker så veldig. Jeg trodde uansett at krybbedød kun ble brukt om dødsfall der de ikke klarer å finne årsaken; altså at hvis baby dør av surstoffmangel er det ikke krybbedød, for da vet de jo hva som forårsaket det..? Uansett, vil jo ikke at knøttet skal dø av det heller da! Men de blir jo fort urolige, og jeg trodde faktisk de anbefalte blant annet babynest for å unngå at de snudde seg rundt, samt at det blir utrolig mye enklere for baby å roe seg på ulike steder (seng, krybbe, sofa, vogn, borte, hjemme). Nå har vi bestilt en krybbe uten sprinkler, så første tiden er det jo uansett ikke noe den kan veive borti, men babynestet hadde jeg sett for meg at skulle følge oss i tillegg.. :sukk:

Angående jordmor så setter jo de av MYE mer tid enn fastlegen, samt at de er mer erfarne på området gravid/fødsel/barsel enn de fleste fastleger. Samtalene jeg har hatt med min lege kan ikke måle seg med de jeg har med jordmor! Sist gang jeg var der var jeg inne i 1 t og 20 min! Som førstegangsfødende er jeg veldig glad for at jeg har den kontakten. I tillegg er det en fin måte å bli kjent på helsestasjonen som vi kommer til å forholde oss til i lang tid fremover :)

Bugaboo Buffalo er også ganske høy, i allefall sportsdelen. Den er også laget for å kunne ha ved bordet etc, slik som Stokke Trailz. Vi var på Barnas Hus og fikk nøye gjennomgang av begge modellene, jeg husker ikke helt hvorfor vi ikke gikk for Stokkevognen, men det var vel flere ting som talte for Bugaboo. Kjempefine vogner begge to! Personlig syns jeg at Bugaboo er litt finere, men det er jo bare smak og behag. Om dagen syns jeg at jeg bare ser Simoer og Emmaljunga rundt omkring, men så går jo jeg og spaner etter Bugaboo for å se så mye av den vognen som mulig :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, venninna mi har Bugaboo buffalo, og bagdelen er mye lavere enn min vogn. Akkurat det irriterer meg med Bugaboo, for jeg synes vognene er veldig fine ellers. Synes det er ganske så greit å ha lille nærmest mulig meg når hun ligger i vogna:-) Vurderer som sagt Bugaboo donkey som søskenvogn, men er veldig usikker pga dette. Kom på en "vognting" til forresten, for det er en ting som har irritert to av damene i barselgruppa mi, og begge er førstegangsmødre som ikke hadde tenkt på det på forhånd: De kan ikke snu sportsdelen på vognene sine begge veier, dvs at babyen må sitte vendt vekk fra dem når de skifter til sportsdel. Det gjør en jo gjerne når de små er mellom seks og åtte måneder, og da har en jo fortsatt lyst til å kunne ha øyekontakt med baby når en triller. Nå klarer jeg såklart ikke å huske vogntypene de har, men det er i alle fall to forskjellige merker, så det kan være greit å være obs på dette.

Ellers har jeg vært på tidlig UL i dag, og ble satt tilbake fem dager, så nå er jeg plutselig bare 10+0 på vei. Litt irriternede, menmen. Ny termin er første juli, men jeg tenker at jeg bare holder meg i denne termingruppa likevel.:tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, venninna mi har Bugaboo buffalo, og bagdelen er mye lavere enn min vogn. Akkurat det irriterer meg med Bugaboo, for jeg synes vognene er veldig fine ellers. Synes det er ganske så greit å ha lille nærmest mulig meg når hun ligger i vogna:-) Vurderer som sagt Bugaboo donkey som søskenvogn, men er veldig usikker pga dette. Kom på en "vognting" til forresten, for det er en ting som har irritert to av damene i barselgruppa mi, og begge er førstegangsmødre som ikke hadde tenkt på det på forhånd: De kan ikke snu sportsdelen på vognene sine begge veier, dvs at babyen må sitte vendt vekk fra dem når de skifter til sportsdel. Det gjør en jo gjerne når de små er mellom seks og åtte måneder, og da har en jo fortsatt lyst til å kunne ha øyekontakt med baby når en triller. Nå klarer jeg såklart ikke å huske vogntypene de har, men det er i alle fall to forskjellige merker, så det kan være greit å være obs på dette.

Ellers har jeg vært på tidlig UL i dag, og ble satt tilbake fem dager, så nå er jeg plutselig bare 10+0 på vei. Litt irriternede, menmen. Ny termin er første juli, men jeg tenker at jeg bare holder meg i denne termingruppa likevel.:tongue:

jeg har blitt satt tilbake 6 dager, så frem 13 fra den nye datoen og så tilbake 1 dag. Så alt i alt er egentelig termin 6 dager før forventet menstermin😜 hendigvis beroliget den koselige damen på ultralyd meg med at det ikke var så lett å få helt konkrete dager da det kommer ann på liggestilling til fosteret og om det strekker seg, og så vokser de mikroskopisk lite om dagen sa hun😊 så det kan jo godt hende du får en juni baby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har blitt satt tilbake 6 dager, så frem 13 fra den nye datoen og så tilbake 1 dag. Så alt i alt er egentelig termin 6 dager før forventet menstermin😜 hendigvis beroliget den koselige damen på ultralyd meg med at det ikke var så lett å få helt konkrete dager da det kommer ann på liggestilling til fosteret og om det strekker seg, og så vokser de mikroskopisk lite om dagen sa hun😊 så det kan jo godt hende du får en juni baby

Hehe, det kan selvfølgelig være! Vi får se på neste UL om det er noe forandring da. Uansett så var det helt fantastisk å høre det lille hjertet og se den lille kroppen på tre cm bevege seg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 dager til jeg skal ha samtale på sykehuset pga forrige fødsel. Og legge en plan for denne.

 

Forrige fødsel var på et annet sykehus, varte alt for lenge og jeg fikk skader nedentil som tok ca 1,5 år for kroppen å heale.

 

Gruer meg veldig. Jordmor tror vi kan søke om planlagt keisersnitt, men jeg vet legen jeg skal til nå, kommer til å prøve å overtale meg til vaginal fødsel. Naturlig nok.

 

Akkurat nå er jeg rolig ang fødsel, men jeg VET angsten kommer til å komme som et slag i trynet når jeg nærmer meg termin. Tenk om det samme skjer denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 dager til jeg skal ha samtale på sykehuset pga forrige fødsel. Og legge en plan for denne.

 

Forrige fødsel var på et annet sykehus, varte alt for lenge og jeg fikk skader nedentil som tok ca 1,5 år for kroppen å heale.

 

Gruer meg veldig. Jordmor tror vi kan søke om planlagt keisersnitt, men jeg vet legen jeg skal til nå, kommer til å prøve å overtale meg til vaginal fødsel. Naturlig nok.

 

Akkurat nå er jeg rolig ang fødsel, men jeg VET angsten kommer til å komme som et slag i trynet når jeg nærmer meg termin. Tenk om det samme skjer denne gangen?

uff, kjenner jeg får vondt av deg😞

håper legen respekterer at deg og det du ønsker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en TFK til min datter på 4 år. (Vi bruker sjelden vognen nå altså) Aldri hatt bag til den så vet ikke hvordan den er med bag da. Noen med erfaring? 

Dessuten bor vi på landet, og jeg kunne tenke meg en emmaljunga city cross :-) men finnes det ikke emmaljunga i norske nettbutikker lenger? Har det skjedd noe der jeg har misset??! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 dager til jeg skal ha samtale på sykehuset pga forrige fødsel. Og legge en plan for denne.

 

Forrige fødsel var på et annet sykehus, varte alt for lenge og jeg fikk skader nedentil som tok ca 1,5 år for kroppen å heale.

 

Gruer meg veldig. Jordmor tror vi kan søke om planlagt keisersnitt, men jeg vet legen jeg skal til nå, kommer til å prøve å overtale meg til vaginal fødsel. Naturlig nok.

 

Akkurat nå er jeg rolig ang fødsel, men jeg VET angsten kommer til å komme som et slag i trynet når jeg nærmer meg termin. Tenk om det samme skjer denne gangen?

Huff, det hørtes ikke kjekt ut for deg. Masse lykke til!:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en TFK til min datter på 4 år. (Vi bruker sjelden vognen nå altså) Aldri hatt bag til den så vet ikke hvordan den er med bag da. Noen med erfaring? 

Dessuten bor vi på landet, og jeg kunne tenke meg en emmaljunga city cross :-) men finnes det ikke emmaljunga i norske nettbutikker lenger? Har det skjedd noe der jeg har misset??! 

Emmaljunga sendes ikke i posten, så hvis man bestiller over nett må man uansett hente den i butikk. Barnevognhuset Rudo har vel en onlinekatalog tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmmm, venninna mi har Bugaboo buffalo, og bagdelen er mye lavere enn min vogn. Akkurat det irriterer meg med Bugaboo, for jeg synes vognene er veldig fine ellers. Synes det er ganske så greit å ha lille nærmest mulig meg når hun ligger i vogna:-) Vurderer som sagt Bugaboo donkey som søskenvogn, men er veldig usikker pga dette. Kom på en "vognting" til forresten, for det er en ting som har irritert to av damene i barselgruppa mi, og begge er førstegangsmødre som ikke hadde tenkt på det på forhånd: De kan ikke snu sportsdelen på vognene sine begge veier, dvs at babyen må sitte vendt vekk fra dem når de skifter til sportsdel. Det gjør en jo gjerne når de små er mellom seks og åtte måneder, og da har en jo fortsatt lyst til å kunne ha øyekontakt med baby når en triller. Nå klarer jeg såklart ikke å huske vogntypene de har, men det er i alle fall to forskjellige merker, så det kan være greit å være obs på dette.

Ellers har jeg vært på tidlig UL i dag, og ble satt tilbake fem dager, så nå er jeg plutselig bare 10+0 på vei. Litt irriternede, menmen. Ny termin er første juli, men jeg tenker at jeg bare holder meg i denne termingruppa likevel.:tongue:

Dette var avgjørende for meg også, Bugaboo og også Stokke trailz (?) kan i allefall både bag og sportsdel settes begge veier. Det var viktig for oss at vi kunne snu hele delen, og ikke bare vippe håndtaket den ene eller andre veien (siden hjulene jo er laget for å trilles på en spesiell måte). Det blir også ergonomisk best for oss som skal trille.

Angående bagdelen så er den lavere på Bugaboo ja :) Men på sportdelen skal den være i praktisk høyde (mtp bord og slikt), i allefall for oss som er 161 og 180 cm over bakken selv ;) Ser veldig godt behovet for en høy vogn hvis man ruver litt mer over bakken enn det vi gjør.

Jeg så et par som tittet på donkey da vi kjøpte vår vogn, den så spesielt smart ut fordi den var så smal at den kommer inn mange steder, samtidig er bagen romslig og fin. Har ei venninne som har TFK søskenvogn, bagen er veldig liten, men ellers ser den fin ut. Jeg har ikke sett på søskenvogner ellers, så vet lite om de andre :) Dere får stikke en tur i butikken og prøve! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi må definitivt ta turen til butikken for å sjekke ut:-) Har jo ingen hast enda da, men det er jo litt kjekt og!:fnise:

Jeg klarte forresten å bestille meg en Risarosa sommerpose her en dagen, de hadde black friday-tilbud... Vi har vinterposen til V og den er så herlig, men blir altfor varm når frøet blir et sommerbarn. Det er altfor mye kjekt å shoppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt vondt i halsen en stund å gikk tom for repsils, så min kjære kjøpte en pakke med "curamed lindrer hoste og hals" til meg. Etter å ha spist 3 stykk så leser jeg på pakka at den ikke anbefales for gravide😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det visste jeg ikke! Greit å vite, men tror ikke du skal stresse så voldsomt med det. Lille har det nok helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...